12/09/2017 | 08:45
Ανάπτυξη και εξωστρέφεια, με αιχμή αγροτικά προϊόντα και τουρισμό
  • Ανάπτυξη και εξωστρέφεια, με αιχμή αγροτικά προϊόντα και τουρισμό
  • Ανάπτυξη και εξωστρέφεια, με αιχμή αγροτικά προϊόντα και τουρισμό
Συνέντευξη του προέδρου του ΕΕΑ, Γ. Χατζηθεοδοσίου, στην "Εφημερίδα των Συντακτών", το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017.

 
Οι σχέσεις Ελλάδας - Κίνας αφορούν την ελληνική επιχειρηματικότητα στο σύνολό της. Τον προηγούμενο χρόνο, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έκανε άνοιγμα για συνεργασία και ανάπτυξη εξωστρέφειας προς την Κίνα με την "Alibaba" και με τη συμμετοχή του προέδρου του Γ. Χατζηθεοδοσίου στην επιχειρηματική αποστολή στο ταξίδι του πρωθυπουργού. Με αφορμή το συνέδριο και τις επιχειρηματικές επαφές που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της 82ης ΔΕΘ, ο Γ. Χατζηθεοδοσίου μιλά στην "Εφ.Συν." για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζουν οι επιχειρηματικές σχέσεις των δύο χωρών.
 
Ποιος είναι ο απολογισμός των δράσεων που αναπτύχθηκαν το διάστημα που προηγήθηκε σε σχέση με το επιχειρηματικό άνοιγμα του Επιμελητηρίου προς την Κίνα;
 
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, ως φορέας στήριξης των μικρομεσαίων και γενικότερα της ελληνικής επιχειρηματικότητας, από την πρώτη στιγμή της κρίσης έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της και την στροφή στην ανάπτυξη που τόσο ανάγκη έχει η οικονομία μας. Σ' αυτό το πλαίσιο και με την πεποίθηση ότι καθοριστικό ρόλο για την ανάκαμψη θα παίξει η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, ξεκίνησε μία σειρά επαφών με επιχειρηματικούς κολοσσούς που θα μπορούσαν να στρέψουν το ενδιαφέρον τους στη χώρα μας. Ένας από αυτούς ήταν και η Alibaba. Για να είμαι ειλικρινής, χρειάστηκε προεργασία μηνών για να φέρουμε κοντά την ελληνική κυβέρνηση και τον ίδιο τον πρωθυπουργό με τον Κινέζο γίγαντα και τελικά να υποδεχθούμε τους εκπροσώπους του στην Ελλάδα πριν από περίπου έναν χρόνο. Ο στόχος μας ήταν να «χτίσουμε» μία γέφυρα επικοινωνίας των ελληνικών επιχειρήσεων με την Alibaba, ώστε τα ελληνικά προϊόντα να καταφέρουν να εισχωρήσουν σε μία τεράστια αγορά και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις που θα τους επιτρέψουν όχι απλώς να συντηρηθούν αλλά να αναπτυχτούν. Θεωρώ ότι πετύχαμε τον στόχο μας, καθώς μπήκε το νερό στ' αυλάκι και από την εκδήλωση που κάναμε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, ήρθαν σε άμεση επικοινωνία εκπρόσωποι ελληνικών επιχειρήσεων με αυτούς της Alibaba. Πλέον είναι στο χέρι των δύο εμπλεκόμενων μερών για το είδος και το εύρος της συνεργασίας τους. Όσο για τα αποτελέσματα, να είστε σίγουροι ότι πολύ σύντομα θα δούμε τις ευεργετικές συνέπειες του ανοίγματος προς την κινεζική αγορά. Πρέπει βέβαια να καταλάβουν όλοι ότι τέτοιου προσπάθειες απαιτούν χρόνο και ιδιαίτερες ζυμώσεις για να έχουν απτά αποτελέσματα. Απ΄όσο γνωρίζω πάντως οι προοπτικές για μία στενή συνεργασία αρκετών ελληνικών επιχειρήσεων με την Alibaba δεν είναι απλώς ελπιδοφόρες αλλά διαγράφονται λαμπρές. 
 
Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, είχατε δηλώσει ότι οι ευκαιρίες είναι πολλές και μεγάλες για τις μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν στην Κίνα. Σε ποιους κλάδους βλέπετε προοπτικές για ανάπτυξη κια ποιες είναι οι μεγάλες ευκαιρίες και προκλήσεις; Ποια βήματα έχουν γίνει ήδη προς την κατεύθυνση αυτή το τελευταίο διάστημα;
 
Εκτιμώ ότι αγροτικά προϊόντα και τουρισμός μπορούν να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος για τη δράση των ελληνικών επιχειρήσεων στην παγκόμια αγορά, χωρίς να σημαίνει ότι παραγνωρίζω και την αξία άλλων επιχειρηματικών προσπαθειών. Πιο άμεσα αποτελέσματα όμως θεωρώ ότι περιμένουμε από το κομμάτι του τουρισμού. Το ενδιαφέρον των Κινέζων είναι τεράστιο και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τον σχεδιασμό της Alitrip, τα επόμενα χρόνια προβλέπεται πραγματική «απόβαση» Κινέζων επισκεπτών στη χώρα μας. Υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσαμε να δούμε 1 εκατομμύριο Κινέζους τουρίστες τον χρόνο. Φανταστείτε, λοιπόν, πόσες επιχειρήσεις γύρω από το τουριστικό προϊόν μπορούν να αναπτυχθούν εφόσον υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός, που τονίζω ότι είναι απόλυτα εφικτός. Γιατί δεν θα ωφεληθεί μόνο ο ξενοδόχος ενός νησιού αλλά και ο μικρομεσαίος που θα προμηθεύει με προϊόντα και υπηρεσίες το ξενοδοχείο, ο εστιάτορας που θα δει να επιμηκύνεται η τουριστική περίοδος, ο βιοτέχνης που θα δει να αυξάνεται η ανάγκη για την παραγωγή του. Τα κέρδη από όλη αυτή τη διαδικασία θα είναι τεράστια. Να γιατί υποστηρίζω βάσιμα ότι ανοίγονται πολλές ευκαιρίες για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
 
Ποια είναι τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο άνοιγμά τους σε μεγάλες αγορές όπως η κινεζική και ποιος είναι ο ρόλος του Επιμελητηρίου προς την κατεύθυνση αυτή; Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας;
 
Όταν αναφέρομαστε στην κινέζικη αγορά, μιλάμε για μία τεράστια αγορά με ασύλληπτους τζίρους. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς και μιλάνε οι αριθμοί. Μόνο η Alibaba είχε την προηγούμενη χρονιά τζίρο που έφτανε τα 550 δισ. δολάρια και στις πλατφόρμες της είναι 460 εκατομμύρια Κινέζοι καταναλωτές. Πλέον, πρέπει να αποδεχτούμε και να προσαρμοστούμε στο γεγονός ότι όλοι μας απευθυνόμαστε σε μία παγκοσμιοποιημένη αγορά που με τις ευεργετικές συνέπειες της τεχνολογικής εξέλιξης, έχουν καταργηθεί σύνορα και περιορισμοί. Ήδη κυρίαρχο ρόλο στις παγκόσμιες συναλλαγές διαδραματίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο και θα είναι μέγα σφάλμα των ελληνικών επιχειρήσεων αν δεν το εκμεταλλευτούν. Το ακόμα πιο σημαντικό όμως για την ελληνική επιχειρήματικότητα που επίσης πρέπει να ερμηνευθεί σωστά για να υπάρξει η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση, είναι το γεγονός ότι  απαιτούνται ακόμα στενότερες συνεργασίες μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων. Κακά τα ψέμματα, τα οικονομικά και παραγωγικά μεγέθη των ελληνικών επιχειρήσεων είναι πολύ μικρά, συγκριτικά με άλλων χωρών. Μεμονωμένα είναι από δύσκολο έως απίθανο να μπορέσει κάποιος να αποκτήσει μερίδιο σε μεγάλες αγορές. Όμως εφόσον υπάρξει συνεργασία, όπως συνεργατικά δίκτυα, τότε γίνεται σαφώς πιο εφικτή η προσπάθεια αυτή. Γι αυτό και στο ΕΕΑ προωθούμε πάρα πολύ την αξία των συνεργασιών και την ένωση δυνάμεων των επιχειρήσεων μας, ώστε να παρουσιάζοται πιο ανταγωνιστικές. Για παράδειγμα, είναι κρίμα να πουλάμε κάποια εξαιρετικά αγροτικά προϊόντα σε παραγωγούς άλλων χωρών και αυτοί να τα «βαφτίζουν» και να τα προωθούν εκείνοι στην Κίνα. Αντί κάθε μικροπαραγωγός λαδιού να επιχειρεί να βρει αγοραστή σε Ιταλία ή Ισπανία, θα ήταν πολύ πιο κερδοφόρο και αποτελεσματικό αν ένας σημαντικός αριθμός αυτών των μικροπαραγωγών ενώσει την παραγωγή του και γίνει από αυτούς η προώθηση του προϊόντος στην κινέζικη αγορά.  Όσο για τις επόμενες κινήσεις του Επιμελητηρίου μας, θα ανακοινωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, καθώς αναμένουμε το αποτέλεσμα των επαφών που έχουμε ήδη ξεκινήσει με έναν άλλο γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να επισημάνω κάτι που σχετίζεται με την κυβέρνηση και τα επιμελητήρια. Για την έλευση της Alibaba στην Ελλάδα είχαμε μία στενή συνεργασία με κυβερνητικούς παράγοντες και συναρμόδια υπουργεία. Βλέπουμε ότι τα αποτελέσματα είναι θετικά και αυτό πρέπει να λειτουργήσει ως οδικός χάρτης για τις επόμενες κινήσεις. Και οφείλει να αξιολογήσει η κυβέρνηση τον συμβουλευτικό και ουσιαστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα επιμελητήρια της χώρας. Το βέβαιο είναι ότι το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών δεν θα σταματήσει εδώ, καθώς πεποίθηση μας είναι ότι η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης και μπορεί να εγγυηθεί για καλύτερες μέρες της οικονομίας και της χώρας μας.
Tags: ΕΕΑ, Εξαγωγές, Επιχειρηματικότητα, Πρόεδρος ΕΕΑ Το άρθρο έχει αναγνωσθεί 1124 φορές

Σχετικές Ειδήσεις