tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο του Ν. Κογιουμτσή στην Kontra News

Το άρθρο του κ.Νίκου Κογιουμτσή αφορά στην ταυτότητα των οικογενειακών επιχειρήσεων στη χώρα μας, η εμπεριστατωμένη άποψή του καταδεινκύει τη δυναμική τους σε π

Του Νίκου Κογιουμτσή 

(Αντιπρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Οικονομικός Επόπτης ΕΣΕΕ)


Στην Ελλάδα η πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις 

και κυρίως μικρές και πολύ μικρές. Οι πλείστες εκ των μικρών επιχειρήσεων ανήκουν σε αυτό που λέμε οικογενειακές επιχειρήσεις που μέσα στην κρίση εμφανίστηκαν ανθεκτικότερες από όλες τις άλλες. Και αυτό έγκειται κυρίως στο ότι κάθε μέλος της οικογένειας αναλαμβάνει και ένα ρόλο.

Χρησιμοποιεί κυρίως ίδια κεφάλαια και με αυτό τον τρόπο μειώνει τον κίνδυνο απώλειας της ρευστότητας που στην εποχή μας δυστυχώς αποτελεί ανασταλτικό και επιβραδυντικό παράγοντα για την επιχειρηματικότητα άρα και για την ίδια οικονομία της χώρας. 

Σε συνθήκες πίεσης και εν γένει κρίσης τα μέλη της οικογένειας μπορούν να δουλεύουν αμισθί περισσότερες ώρες και φυσικά με πιο ελάχιστο κόστος διοίκησης. Και το κυρίαρχο βέβαια στην οικογενειακή επιχείρηση είναι η στενή σχέση και συνεργασία μεταξύ του επιχειρηματία και των εργαζομένων για τον κοινό σκοπό.

Στο εξωτερικό η έννοια της οικογενειακής επιχείρησης έχει και νομική υπόσταση σαν θεσμός, κάτι που στην Ελλάδα δεν υφίσταται. Η επιχειρηματική ιστορία σε παγκόσμιο επίπεδο δείχνει ότι οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις ξεκίνησαν σαν οικογενειακές και αναπτύχθηκαν. Σε εποχές κρίσης φαίνεται ότι οι οικογενειακές και κυρίως μικρές επιχειρήσεις είναι περισσότερο ανθεκτικές και ευέλικτες. 

Τα χαρακτηριστικά στοιχεία που αποτελούσαν τα αδύνατα σημεία τους πριν από κάποιες δεκαετίες μετατρέπονται σε ισχυρό πλεονέκτημα δίνοντάς τους την δυνατότητα να προσαρμόζονται και να αντιμετωπίζουν πιο εύκολα τον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό στο παγκόσμιο επιχειρηματικό περιβάλλον. Στην εποχή της ταχύτητας και του διαδικτύου αυτό που χρειάζεται είναι η εξειδίκευση και όχι η μαζική εργασία.

Η συνεχής επιμόρφωση των υπαλλήλων της επιχείρησης είναι πια μονόδρομος Σήμερα, η προτεραιότητα έχει μετακινηθεί από την ποσότητα στην ποιότητα της επένδυσης. Τα social media και το Internet άνοιξαν πιο διάπλατα τους χώρους και το επίπεδο προβολής της κάθε επιχείρησης. Στις οικογενεικές επιχειρήσεις συνήθως οι αποφάσεις παίρνονται από τον έναν σε συνεργασία με τα άλλα μέλη της επιχείρησης αποφεύγοντας την πολυδαίδαλη μορφή των Διοικητικών Συμβουλίων που σε πολλές των περιπτώσεων δεν εμπεριέχει το στοιχείο της αμεσότητας και της ευελιξίας.

Οι συνθήκες στην αγορά αλλάζουν ταχύτατα. Διανύουμε δύσκολες εποχές που η Μικρομεσαία Επιχείρηση ήταν και είναι ο στυλοβάτης της Εθνικής οικονομίας. Σε τούτο το δύσκολο επιχειρηματικό και οικονομικό τοπίο αντί για μεγάλες δυσκολοκίνητες επιχειρήσεις με πολύπλοκες διαδικασίες αναδύονται στον ορίζοντα οι οικογενειακές και μικρές επιχειρήσεις που και πιο εύκολα προσαρμόζονται αλλά και πιο ευέλικτες είναι. 

Χρέος της εκάστοτε πολιτείας είναι να δώσει κίνητρα σε αυτές τις επιχειρήσεις που θα αποτελέσουν τον ιμάντα ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας προς όφελος της απασχόλησης. της ευημερίας και της κοινωννικής συνοχής.