tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

CROSS BORDER Ecommerce ΚΙΝΑ – Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Οι online Καταναλωτές της Κίνας ξεπέρασαν τα 360.000.000 το 2014, από αυτούς 236.000.000 αγόρασαν από το κινητό τους

Γράφει ο Γιώργος Φλωράς(*)

 

Διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο (ΔΗΕ) (CROSS BORDER Ecommerce) είναι η πώληση (εξαγωγή) προϊόντων σε καταναλωτές μιας χώρας με την χρήση ηλεκτρονικών καταστημάτων που εδρεύουν σε άλλη χώρα (κυρίως).

 

Η κορυφαία εφαρμογή του ΔΗΕ είναι στην Κίνα. Ας δούμε μερικούς αριθμούς πρώτα για να γίνει κατανοητό.

Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Κίνα το 2014 ήταν 449 δις US$ (12%-13% των συνολικών λιανικών πωλήσεων), αυξημένες κατά 49,7% από το 2013. Οι αντίστοιχες πωλήσεις στις ΗΠΑ ήταν 305 δις US$ το 2014.

 

650.000.000 Κινέζοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, 550.000.000 από αυτούς μέσω του κινητού τους τηλεφώνου. Οι online Καταναλωτές της Κίνας ξεπέρασαν τα 360.000.000 το 2014, από αυτούς 236.000.000 αγόρασαν από το κινητό τους. Η πρόβλεψη για τους Online Shoppers της Κίνας είναι ότι το 2020 θα ανέλθουν σε 583 εκ. Οι online πωλήσεις την 11η Νοεμβρίου 2015 στο μεγαλύτερο Marketplace της Κίνας, στο Tmall ανήλθαν στο απίστευτο ποσό των 91,2 δις RMB (12,8 δις ευρώ) εκ των οποίων το 68% από κινητές συσκευές. Οι Κινέζοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο 26,1 ώρες την εβδομάδα στο διαδίκτυο.

Διαπιστώνουμε δηλαδή ότι ο παράδεισος του ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκεται πλέον στην Κίνα.

 

Αυτό δεν είναι τυχαίο. Η Κυβέρνηση της Κίνας έχει επενδύσει σημαντικά στο να αυξηθούν οι εισαγωγές προϊόντων και ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι μέσω του ΔΗΕ. Η Κυβέρνηση έχει οργανώσει σημαντικά σημεία της «αλυσίδας» παραγωγός-καταναλωτής με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολυνθεί η όλη διαδικασία (βλ. παρακάτω).

 

Στο ΔΗΕ οι καταναλωτές αγοράζουν απευθείας από τους παραγωγούς (ή εμπόρους) κυρίως μέσα από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά διαμορφωμένες για να διευκολύνουν τις συναλλαγές. Η μεγαλύτερη πλατφόρμα είναι σήμερα το marketplace Tmall (www.tmall.com ιδιοκτησίας Alibaba) που συγκεντρώνει το 56% του ηλεκτρονικού εμπορίου της Κίνας.

 

Ας δούμε με απλά λόγια πώς λειτουργεί στην πράξη (μοντέλο όπου τα αποθέματα τοποθετούνται στην Κίνα).

  • Για να ξεκινήσει ο παραγωγός θα πρέπει να κλείσει συνεργασία με μια εταιρεία παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα. Η επιλογή του να «τρέξει» μόνος του ο παραγωγός το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

  • Ο παραγωγός τοποθετεί το απαραίτητο απόθεμα για τα προϊόντα του σε μια από τις αποθήκες στις Ζώνες Ελευθέρου Εμπορίου (Free Trade Zone) που έχει δημιουργήσει η Κινέζικη Κυβέρνηση για την εξυπηρέτηση του ΔΗΕ. Τα προϊόντα αποθηκεύονται χωρίς να καταβληθούν φόροι (οι φόροι πληρώνονται μετά την εκτέλεση κάθε παραγγελίας προς τον πελάτη). Η ευθύνη επάρκειας αποθεμάτων ικανών να ικανοποιήσουν την ζήτηση είναι στην αρμοδιότητα του παραγωγού.

  • Τα προϊόντα (τρόφιμα, ποτά) εισέρχονται στην FTZ χωρίς ετικέτα στα κινέζικα, χωρίς άδεια εισαγωγής. Ιδίως τα καλλυντικά απαλλάσσονται πλήρως από μακροχρόνιες διαδικασίες αδειοδότησης, χιλιάδες ευρώ ανά κωδικό κόστος και animal testing (όλα αυτά υποχρεωτικά αν εισέλθει το προϊόν με τον παραδοσιακό τρόπο).

  • Τα προϊόντα του παραγωγού «ανεβαίνουν» είτε στο δικό του ηλεκτρονικό κατάστημα σε ένα από τα μεγάλα marketplace (Tmall, JD κλπ), είτε σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα στο οποίο συμφωνεί ο παραγωγός να «ανέβουν» τα προϊόντα του. Για κάθε προϊόν υπάρχουν φωτογραφίες και βασικές πληροφορίες. Στα μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είτε του καταστήματος είτε του παραγωγού (στην Κίνα) «ανεβαίνουν» πληροφορίες για την παραγωγή, για τον τόπο προέλευσης κλπ (οι Κινέζοι ζητάνε πολλές πληροφορίες για τα προϊόντα).

  • Μέσω σημαντικής διαφημιστικής δαπάνης στο Κινέζικο διαδίκτυο ο παραγωγός προσεγγίζει τους υποψήφιους πελάτες με σκοπό να τους «βάλει» στο ηλεκτρονικό του κατάστημα. Η διαφήμιση γίνεται από επαγγελματίες που στοχεύουν στο κοινό που ενδιαφέρει τον παραγωγό (πχ για το ελαιόλαδο στοχεύουν σε συγκεκριμένες πόλεις με υψηλότερο εισόδημα, συγκεκριμένες ηλικιακές κατηγορίες κλπ).

  • Μόλις ο πελάτης τοποθετήσει την παραγγελία του (και πληρώσει αναλόγως), η παραγγελία εκτελείται αμέσως (σε μέγιστο χρόνο 24 ωρών) και αποστέλλεται στον πελάτη. Η παράδοση των παραγγελιών γίνεται σε 24 ώρες σε πολύ μεγάλο μέρος της Κίνας και σε μέγιστο χρόνο 72 ώρες σε ολόκληρη την Κίνα.

  • Η εταιρεία που παρέχει τις υπηρεσίες υποστήριξης παρέχει τηλεφωνική και ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πελατών του καταστήματος (υποχρεωτικός όρος για να γίνει δεκτό ένα κατάστημα στο Tmall). Επίσης παρέχει ειδικευμένη ομάδα που υποστηρίζει πλήρως το ηλεκτρονικό κατάστημα (υπεύθυνο καταστήματος, γραφίστα, ειδικό στο διαδικτυακό marketing κλπ).

  • Ο παραγωγός έχει την δυνατότητα να οργανώσει κάθε ενέργεια marketing μπορεί να επιθυμεί (1+1 δώρο κλπ).

  • Όπως προαναφέραμε με το ΔΗΕ οι γραφειοκρατία σχεδόν εξαφανίζεται (δεν χρειάζονται ετικέτες, άδεις κλπ). Το προϊόν δεν καταβάλει δασμό, φόρο κατανάλωσης (αλκοόλ) και ΦΠΑ αλά συγκεντρωτικά έναν φόρο (Personal Postal Tax) που αθροιστικά είναι μικρότερος από τους φόρους της κανονικής διαδικασίας. Αν μάλιστα ο φόρος που καλείται να καταβάλει ο πελάτης που αγοράζει από το ΔΗΕ είναι μικρότερος από 50 ΓΟΥΑΝ (δηλαδή για τρόφιμα (10% Postal Tax) μια παραγγελία 500 ΓΟΥΑΝ, περίπου 70€) τότε δεν καταβάλει κανέναν φόρο.

 

Με την είσοδό του στην αγορά της Κίνας μέσω διαδικτύου ο παραγωγός διευκολύνει την είσοδό του στα φυσικά σημεία πώλησης. Και αυτό γιατί το προϊόν του γίνεται γνωστό στο καταναλωτικό κοινό και η ανεύρεση εισαγωγέα-διανομέα στην συνέχεια γίνεται ευκολότερη (όχι εύκολη, αφού η Κίνα είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά, αλλά ευκολότερη από την σημερινή κατάσταση).

 

Τα «καυτά» προϊόντα που ζητάει σήμερα η Κίνα για πωλήσεις μέσω ΔΗΕ είναι τα τρόφιμα και τα ποτά, οι παιδικές τροφές και τα παιδικά είδη, οι βιταμίνες, τα συμπληρώματα διατροφής και τα καλλυντικά.

 

*Ο Γιώργος Φλωράς είναι μέλος στο ΔΣ του ΕΕΑ, με ειδική ενασχόληση με το Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Κίνα