tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΕΕΑ: Υποχώρησε η κατανάλωση λόγο εκλογών και αβεβαιότητας !

Περί το 1δισ.€ χάθηκε από την αγορά το τελευταίο δίμηνο, με απώλειες σχεδόν σε όλα τα εμπορικά είδη και τις υπηρεσίες

Περί το 1δισ.€ χάθηκε από την αγορά το τελευταίο δίμηνο, με απώλειες σχεδόν σε όλα τα εμπορικά είδη και τις υπηρεσίες, όπως ο κλάδος της εστίασης, σύμφωνα με υπολογισμούς παραγόντων της αγοράς.

 

Αιτίες οι πολιτικές εξελίξεις, οι εκλογές και η αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων μέχρι την τελική συμφωνίας της νέας κυβέρνησης, που  εξασφάλισε την χρηματοδότηση της χώρας για το επόμενο διάστημα.

Οι εξελίξεις αυτές έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα στην αγορά, με το ενδιαφέρον από πλευράς των καταναλωτών να είναι αρκετά μειωμένο, αν και οι τιμές σε πολλά είδη λόγο των εκπτώσεων “αγγίζουν” το 50%.

 Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες για την κίνηση της αγοράς την προεκλογική περίοδο, Χριστούγεννα –αρχές χρόνου, οι πωλήσεις που παρουσίασαν φέτος στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2013. Συγκεκριμένα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς και τρεις στις δέκα να μένει περίπου αμετάβλητος. Το πρόβλημα φαίνεται να είναι μεγαλύτερο για τις μικρές επιχειρήσεις, ενδεικτικά να αναφερθεί ότι το 71% των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό εμφάνισε μικρότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2013. Επίσης, για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2013 κάτω των 15.000€ το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 90%.

 

 

 «Η ψυχολογία των καταναλωτών υποχώρησε  όχι μόνο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αλλά και κατά τη διάρκεια των κρίσιμων συνδιασκέψεων του eurogroup στις Βρυξέλλες» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. «Η αγορά είδε μια μικρή άνοδο την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων και αμέσως μετά οι καταναλωτές λόγω της πολιτικής αστάθειας, της γύρισαν την πλάτη, με αποτέλεσμα να έχει χαθεί περί το 1δισ.€ τζίρος από την περίοδο των εκπτώσεων» επισημαίνει.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

 Σκωτσέζικο ντους και για τους τουριστικούς επιχειρηματίες που το τελευταίο δίμηνο με αφορμή τις πολιτικές εξελίξεις αλλά και μια σειρά άλλων παραγόντων τους κάνει να είναι απαισιόδοξοι.

 Το διάγραμμα της ροής των κρατήσεων στα συστήματα των κρατήσεων των ξενοδοχείων θυμίζει καρδιογράφημα, καθώς οι πολιτικές εξελίξεις μεταβάλλουν διαρκώς τα δεδομένα. Σύμφωνα με πηγές του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο ρυθμός των κρατήσεων για την προσεχή σεζόν έχει επιβραδυνθεί εκ νέου και τείνει να κινείται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

 Σημειώνεται ότι τον Νοέμβριο που μας πέρασε, οι κρατήσεις είχαν ξεκινήσει δυναμικά για τη φετινή σεζόν. Ακολούθησε μια επιβράδυνση του ρυθμού κατά τη διάρκεια της περιόδου που επιχειρήθηκε η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ στη συνέχεια, προς το τέλος της προεκλογικής περιόδου, σημειώθηκαν, επίσης, ανοδικές τάσεις. Τώρα, μετά τα τελευταία πολιτικά γεγονότα, παρατηρείται εκ νέου επιβράδυνση του ρυθμού των κρατήσεων.

 Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη, είναι η ασάφεια που επικρατεί στο καθεστώς ΦΠΑ «Το 50% των τουριστικών πακέτων έχει ήδη πωληθεί μέσω Tour Operators με τον υφιστάμενο ΦΠΑ. Η χώρα αυτοκτονεί οικονομικά εάν τον αυξήσει.»

ΕΣΤΙΑΣΗ

Οι ευμετάβλητες πολιτικές εξελίξεις και ο τρόπος που θα καθορίσουν το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον αλλά και την εικόνα της χώρας θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για τους επιχειρηματίες της εστίασης. «Αναμέναμε λόγω αποκριών και γιορτών να δουλέψει ο πολυχώρος ψυχαγωγίας στον Άλιμο αλλά οι εκλογές και η αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων ακύρωσαν τις εκδηλώσεις» δηλώνει ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης στον Άλιμο Χριστόφορος Πέτρου.» Ακυρώθηκαν όλα τα παιδικά πάρτι και μόνο τις τελευταίες ημέρες που έκλεισε η διαπραγμάτευση είχαμε και πάλι κίνηση. Σε σχέση με την περσινή χρονιά Δεκέμβριος, Ιανουάριος και Φεβρουάριος είμαστε 50% κάτω σε τζίρο» επισημαίνει. 

 

 

 ΚΟΜΙΣΙΟΝ

 Mε  τίτλο «η αβεβαιότητα επισκιάζει την ανάκαμψη», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα τις χειμερινές της προβλέψεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας την περίοδο 2014-16.

 Ειδικότερα, στο ειδικό κεφάλαιο για την Ελλάδα υπογραμμίζεται ότι η ελληνική οικονομία άρχισε να μεγεθύνεται πάλι το δεύτερο τρίμηνο του 2014, καθώς ενισχύθηκε η ιδιωτική κατανάλωση και αυξήθηκαν οι εξαγωγές. Ωστόσο, η αβεβαιότητα σε σχέση με την πορεία των πολιτικών, επηρεάζει την εμπιστοσύνη και μπορεί να επιδράσει στον ρυθμό της ανάκαμψης, επισημαίνεται.

 Μετά από 6 χρόνια ύφεσης, η ελληνική οικονομία επέστρεψε σε αναπτυξιακούς ρυθμούς το 2014, τονίζει η Επιτροπή η οποία σημειώνει πως το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 0,4% το δεύτερο τρίμηνο του 2014 σε ετήσια βάση και κατά 1,6% το τρίτο τρίμηνο, κυρίως χάρη στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, τις καλές επιδόσεις των εξαγωγών και κυρίως χάρη στον τουρισμό και τη ναυτιλία. Οι επενδύσεις αυξήθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2014 για πρώτη φορά από το 2008.

 Η αναπτυξιακή τάση υπήρξε ισχυρή το δεύτερο εξάμηνο του 2014, ωστόσο οι πρόωρες εκλογές επηρέασαν την εμπιστοσύνη και τις επενδύσεις, αναφέρει η έκθεση στην οποία επισημαίνεται ακόμη ότι μετά τις αυξητικές τάσεις τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο, ο δείκτης οικονομικής εμπιστοσύνης έπεσε στο 98,9 το Δεκέμβριο, που είναι ο χαμηλότερος δείκτης από τον Απρίλιο. Η ανάπτυξη το 2014 αναμένεται να κινηθεί στο 1% σε ετήσια βάση, αλλά η αβεβαιότητα αναμένεται να επηρεάσει την ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο του 2015, σύμφωνα με την Κομισιόν.

ΑΠΟ ΤΟ Ε.Ε.Α.