11/09/2018 | 16:00
ΕΕΘ: Συζήτηση για τη νέα εποχή
ΕΕΘ: Συζήτηση για τη νέα εποχή

Καμία ανάσα δεν μπορεί να δοθεί στην ιδιωτική οικονομία και την Αγορά εάν δεν αποκλιμακωθεί η υπερφορολόγηση, ενώ με τις επενδύσεις στο λιμάνι αλλά και στο αεροδρόμιο και όσες προγραμματίζονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, το εκθεσιακό κέντρο της ΔΕΘ και τις επεκτάσεις στο δίκτυο φυσικού αερίου, η περιοχή της Θεσσαλονίκης έχει τις προϋποθέσεις ώστε να αρχίσει μία αληθινά καλή περίοδος για όλους μας!
Στα σημεία αυτά συνοψίζονται οι ομιλίες του 1ου Οικονομικού Φόρουμ Θεσσαλονίκης του ΕΕΘ, που έγινε χτες στο συνεδριακό κέντρο «Νικ. Γερμανός», στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ.
Είναι χαρακτηριστική η πρόταση του Προέδρου του ΕΕΘ Μιχ. Ζορπίδη, που έγινε δεκτή από τους προέδρους πολλών Επιμελητηρίων που συμμετείχαν στο Φόρουμ για την θεσμοθέτηση κινήτρων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ώστε καθεμία από αυτές να προσλάβει έναν άνεργο, για να μειωθεί έτσι δραστικά η ανεργία. Για τα κίνητρα αυτά θα πρέπει να δεσμευτεί όλη η πολιτική ηγεσία του τόπου, πρόσθεσε ο δημοσιογράφος Γιώργος Αυτιάς, που συντόνισε το Φόρουμ.
Ανοίγοντας το Φόρουμ, ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΕΕΘ Γιώργος Ηλιάδης σημείωσε ότι «προχωρήσαμε στη διοργάνωση του για να ανοίξουμε τη συζήτηση, να ακούσουμε σημαντικούς ομιλητές και να αναζητήσουμε τα χαρακτηριστικά της εποχής που αρχίζει τόσο για τη Θεσσαλονίκη όσο και για την εθνική οικονομία. Καθώς ακούμε πολλά για τη μετά Μνημόνιο εποχή δικαιούμαστε να ρωτήσουμε: η νέα εποχή θα είναι καλύτερη ή θα διατηρήσει τα αρνητικά στοιχεία του σήμερα, όπως είναι οι υψηλοί φόροι και η λιτότητα, οπότε ουσιαστικά δεν θα έχει αλλάξει τίποτε
 
Οι ομιλητές
Αλλαγή στο τυπικό των εγκαινίων της ΔΕΘ, «στα οποία δεν είναι ανάγκη να συμμετέχουν πολιτικοί» ώστε να μην επαναλαμβάνεται η εικόνα των επεισοδίων ζήτησε ο Γ. Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
Ο Πρόεδρος της Specialty Food Association Fil Kapharakis, μιλώντας στην ενότητα «Με τα μάτια των απ’ έξω» του Φόρουμ, τόνισε ότι οι Έλληνες πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε. «Χρειάζεται πάθος για τον κοινό σκοπό και αίσθημα κοινότητας, ότι δηλαδή όλοι μαζί προσπαθούμε για κάτι. Να μένουμε σ΄ αυτά που μας ενώνουν, κάτι που δεν έχει καλλιεργηθεί σωστά στη χώρα», όπως είπε. Τόνισε επίσης ότι η Ελλάδα καθυστέρησε σημαντικά στις τρεις προηγούμενες βιομηχανικές επαναστάσεις. «Ας μην καθυστερήσει και σ’ αυτήν που ήδη άρχ΍ σε και είναι η επανάσταση του διαδικτύου, των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, των ηλεκτρονικών πληρωμών, αγαθών και υπηρεσιών, καθώς έχει και το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και τις δυνατότητες να βγει κερδισμένη», τόνισε ο ελληνοαμερικανός παράγοντας.
 
Η οπτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Στην ίδια ενότητα, ο επικεφαλής του Γραφείου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα Γιώργος Μαρκοπουλιώτης σημείωσε ότι, παρά τα όσα ακούγονται διαρκώς, η ΕΕ βρέθηκε με αποφασιστικό τρόπο στο πλευρό της Ελλάδας, όχι μόνο με δάνεια αλλά και με βοήθεια ώστε να προωθηθούν οι μεταρρυθμίσεις.
«Στο σχέδιο Γιούγκερ η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια, καθώς θα απορροφήσει 10 δις. ευρώ. Επίσης το Μνημόνιο απέδωσε αφού έχουμε δίδυμα πλεονάσματα. Στο εξής αποτελεί μονόδρομο η προσέλκυση επενδύσεων», τόνισε ο ευρωπαίος αξιωματούχος, που κάλεσε τους παραβρισκόμενους να αντισταθούν στο λαϊκισμό και τον αντιευρωπαϊσμό.
 
Η εμπειρία της Κύπρου
Στην ίδια ενότητα, ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Κύπρου Όθων Θεοδούλου μετέφερε την εμπειρία των κυπριακών επιχειρήσεων, τις οποίες χτύπησε βάναυσα η κρίση.
Όπως εξήγησε, το μεγάλο πρόβλημα ήταν τα χρέη στις συναλλαγές, αφού, «σταμάτησαν ξαφνικά οι εγγυήσεις των τραπεζών και οι πιστώσεις από το εξωτερικό. Είχαμε χιλιάδες πτωχεύσεις και ανέργους! Μετά την πίκρα μας όμως έπρεπε να αντιδράσουμε και να βγούμε από το λάκκο», τόνισε ο κ. Θεοδούλου και εξήγησε ότι στη Μεγαλόνησο επικράτησε συναίνεση. «Δεν υπήρξε ούτε μία απεργία, ούτε μία εργατική διαφορά, έγιναν μόνο οι απολύτως απαραίτητες απολύσεις και οι πάντες λειτούργησαν με αίσθημα ευθύνης. Όλες οι πολιτικές δυνάμεις προσχώρησαν στο δόγμα ⍊ θα καταργήσουμε το Μνημόνιο με το να το εφαρμόσουμε σωστά” και έγιναν οι σωστές μεταρρυθμίσεις», τόνισε.
Συγκεκριμένα, δεν έγιναν αυξήσεις στη φορολογία πολιτών και επιχειρήσεων αλλά δόθηκαν κίνητρα (αύξηση του συντελεστή δόμησης), ώστε να προχωρήσουν γρήγορα ιδιωτικές επενδύσεις, καθώς η κατασκευή κινεί την οικονομία, χωρίς κόστος για το κράτος. Δόθηκαν κίνητρα για ξένες επενδύσεις και σταδιακά βγήκαμε από την κρίση», τόνισε ο κ. Θεοδούλου και κατέληξε: «Όμως εμείς οι επιχειρηματίες δεν πεισθήκαμε ότι πληρώσαμε για δικά μας λάθη αλλά για λάθη άλλων. Μέχρι τώρα δεν βρέθηκαν οι υπεύθυνοι, δεν τους μάθαμε».
 
Τιμή στο Νίκο Τσαρούχα
Στη διάρκεια της εκδήλωσης τιμήθηκε ο Νίκος Τσαρούχας, πρώην πρόεδρος του ΕΕΘ, καθώς είναι σήμερα ένα από τα παλαιότερα ενεργά μέλη του Επιμελητηρίου μας. Ο ίδιος συγκινημένος από την τιμή, παρέλαβε το αναμνηστικό δώρο από τον Μιχάλη Ζορπίδη. Στον χαιρετισμό του κάλεσε όλα τα μέλη του Επιμελητηρίου να στέκονται στο πλευρό του ΕΕΘ με ενότητα και σύνεση και προέτρεψε τους νέους να εργάζονται σκληρά για να δημιουργούν, όπως έκανε και ο ίδιος, που έπιασε δουλειά στην ηλικία των 10 ετών!
 
Ο κύκλος των πολιτικών
Στο δεύτερο κύκλο του φόρουμ ο Δημ. Μάρδας από την πλευρά της κυβέρνησης και ο Άδωνις Γεωργιάδης απ’ αυτήν της αντιπολίτευσης έδωσαν τη δική τους οπτική για τη «Μετά- Μνημόνιο» εποχή.
Ο πρώην υπουργός και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι για τα προβλήματα στην τοπική ανάπτυξη δεν ευθύνεται μόνο το κράτος ή οι κυβερνήσεις και αναφέρθηκε σε μία σειρά από θέματα της Θεσσαλονίκης, που καθυστερούν επί χρόνια με ευθύνη των Δήμων ή άλλων τοπικών αρχών. Αναφέρθηκε στο πρόβλημα των μυδοκαλλιεργειών η αδειοδότηση των οποίων καθυστερεί 17 χρόνια, των εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων και εγκαταστάσεων λουτροπόλεων, συνεδριακού κέντρου και άλλα.  Ο ίδιος απέδωσε την ίδρυση του «Υπερταμείου» στην ενόχληση των θεσμών γιατί επί πολλ ά χρόνια οι ελληνικές κυβερνήσεις τους ενέπαιζαν με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου για την οποία διαρκώς δεσμεύονταν αλλά ουδέποτε δεν προχωρούσε.
Ο κ. Μάρδας σημείωσε ότι πολλά ζητήματα στον τομέα της ιδιωτικής οικονομίας και της ανάπτυξης θα επιλυθούν όταν αυτά θα επιστρέψουν στην ευθύνη των εθνικών κυβερνήσεων «και αυτό ξεκίνησε με τον λόγο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη», είπε χαρακτηριστικά.
 
Ο Άδωνις Γεωργιάδης
Στην αρχή της ομιλίας του ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας απάντησε στον εκπρόσωπο των μικροομολογιούχων, που παρενέβη για να θέσει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με την απομείωση της αξίας των τίτλων τους, λόγω PSI.
Κατά τον κ. Γεωργιάδη, μόνη περίπτωση αποκατάστασης της αδικίας που υπέστησαν είναι να ισχύσουν φοροαπαλλαγές και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για απραξία, «παρά τους λεονταρισμούς του παρελθόντος».
Σχολιάζοντας την ομιλία Τσίπρα, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ τόνισε ότι κάθε πολιτικό τον κρίνουμε απ’ αυτά που έκανε και κάνει και όχι από αυτά που σχεδιάζει να κάνει στο μέλλον. «Ο κ. Τσίπρας λοιπόν παρέλαβε τον ΦΠΑ στην εστίαση στο 10% και τον πήγε στο 24%, τον γενικό δείκτη στο 23% και τον πήγε στο 24%, τον εταιρικό φόρο στο 25% και τον πήγε στο 29%, την προκαταβολή φόρου στο 50% και τον πήγε στο 100%. Και τώρα υπόσχεται ότι θα κατεβάσει τους φόρους στο επίπεδο που τους παρέλαβε. Τον πιστεύει κανείς;», διερωτήθηκε ο κ. Γεωργιάδης.
Ο ίδιος υποστήριξε ότι «μόνη προϋπόθεση να αναπτυχθεί η χώρα είναι να φύγει αυτή η κυβέρνηση και να αναλάβει η Νέα Δημοκρατία, η οποία είναι έτοιμη και θα είναι ακόμη πιο αποτελεσματική, καθώς τώρα δεν θα έχει απέναντι της τον λαϊκισμό και τα εμπόδια που έβαζε ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν».
Τέλος, κατήγγειλε ότι η στάση της αστυνομίας στα εγκαίνια της ΔΕΘ, δεν έχει προηγούμενο κάτι για το οποίο ευθύνη έχει η κυβέρνηση, όπως είπε.
 
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Ακολούθησε η ενότητα για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, στην οποία αναλύθηκε οι επενδύσεις που τρέχουν στην πόλη, μετά τις τελευταίες αποκρατικοποιήσεις. Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης υποστήριξε ότι χάρη στις δικές του ενέργειες αυξήθηκε ο τουρισμός στη Θεσσαλονίκη, καθώς αυξήθηκαν οι διανυκτερεύσεις ξένων τουριστών, άνοιξαν 25 νέα ξενοδοχεία, ενώ νέες επενδύσεις προετοιμάζει ένα εβραϊκό κονσόρτσιουμ που αγόρασε το ιστορικό κτίριο του ξενοδοχείου «Βιέννη», το «Καραβάν Σαράι» και ένα κτίριο στην Πλατεία Αριστοτέλους.
Χαρακτήρισε απαράδεκτη την εικόνα των εγκαινίων της ΔΕΘ και ανακοίνωσε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλία ώστε να αφαιρεθεί από το πρόγραμμα η παρουσία πολιτικών. Τέλος, κάλεσε το ΕΕΘ να προχωρήσει σε αλλαγή του ωραρίου λειτουργίας καταστημάτων σε 10 π.μ.- 6 μ.μ. ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι αλλά και η λειτουργία της πόλης.
 
Η HELEXPO-ΔΕΘ
Στο σχεδιασμό της HELEXPO για την αναμόρφωση του εκθεσιακού κέντρου, με την παράλληλη λειτουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου αναφέρθηκε ο πρόεδρος της εταιρίας Αναστάσιος Τζήκας. Όπως είπε, η εφαρμογή της μελέτης είναι η μόνη λύση ώστε και η HELEXPO θα αποκτήσει ένα καλύτερο και πιο όμορφο εκθεσιακό κέντρο αλλά και η πόλη έναν χώρο πρασίνου. Τέλος, ευχαρίστησε τον Μιχ. Ζορπίδη για τη βοήθεια και τη στήριξη που παρέχει στην εταιρία, στο ΔΣ της οποίας μετέχει ως εκπρόσωπος του ΕΕΘ. Στους σχεδιασμούς της ΠΚΜ αναφέρθηκε ο ανταπεριφερειάρχ ης Κων. Γιουτίκας, που τόνισε ότι η καλή συνεργασία της Περιφέρειας με τα Επιμελητήρια έχει οδηγήσει την Περιφέρεια σε πολύ καλές επιδόσεις στην απορρόφηση του ΕΣΠΑ και άλλων προγραμμάτων. 
 
Τα σχέδια της Fraport
Το 25% της συνολικής επένδυσης της Fraport στην Ελλάδα αφορά το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, τόνισε η εκπρόσωπος της εταιρίας Κατερίνα Πολλάτου, που σημείωσε ότι «όπου κι αν βρεθούμε, όπου κι αν συζητήσουμε διαπιστώνουμε μία μεγάλη δυναμική που έχει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης».
Όπως πρόσθεσε, η αίσθηση αυτή αποδεικνύεται από τις κινήσεις που έκαναν αεροπορικές εταιρίες, οι οποίες από φέτος ήρθαν ή επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη.
Τα έργα της εταιρίας στο αεροδρόμιο, που περιλαμβάνουν και την ανέγερση ενός νέου τερματικού σταθμούς θα ολοκληρωθούν το 2020 και μ΄αυτά θα διπλασιαστεί η δυναμικότητα του αεροδρομίου. «Με την ολοκλήρωση τους η Θεσσαλονίκη δεν θα έχει σε τίποτε να ζηλέψει από κανένα περιφερειακό διεθνές αεροδρόμιο», κατέληξε η κ. Πολλάτου.
 
Η επένδυση στο Λιμάνι
Η κοινοπραξία που ανέλαβε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε θα μείνει στις υποχρεωτικές επενδύσεις των 180 εκ. ευρώ, τις οποίες θα ολοκληρώσει σε τέσσερα και όχι σε επτά χρόνια, στα οποία υποχρεούται αλλά θα προχωρήσει και σε άλλες, επιπλέον 28,7 εκ. ευρώ, που θα αφορούν υποδομές σε οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτά ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Σωτήρης Θεοφάνης, που ήταν ο επόμενος ομιλητής στην ίδια ενότητα. Όπως εξήγησε, τα μεγάλα στοιχήματα για το λιμάνι είναι η αναβάθμιση του ώστε να δέχεται μεγάλα πλοία αλλά και η διασύνδεση του με όλες τις χώρες της περιοχής, ώστε να εξυπηρετεί από εδώ τα φορτία τους, «να κερδίσουμε τη βαλκανική ενδοχώρα», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Τέλος, ο πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Πάρις Μπίλλιας αναφέρθηκε σε πολλά θέματα υποδομών και έργων, τονίζοντας ότι εδώ και χρόνια δεν έχουν ολοκληρωθεί τα αντιπλημμυρικά έργα της Θεσσαλονίκης.
 

Σχετικές Ειδήσεις