tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Επιχορήγηση για απασχόληση ανέργων σε κλάδους έξυπνης εξειδίκευσης

Δικαιούχοι, ωφελούμενοι και προϋποθέσεις συμμετοχής

Με την απόφαση 55247/1294 αποφασίζεται η κατάρτιση προγράμματος επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση έξι χιλιάδων (6.000) ανέργων ηλικίας έως 39 ετών, αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε κλάδους έξυπνης εξειδίκευσης (Research and Innovation Strategies for Smart Specialization RIS3) και παραγωγικής δραστηριότητας, ως εξής:

Άρθρο 1
Στόχος του προγράμματος

1. Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, πλήρους απασχόλησης, μέσω της πρόσληψης έξι χιλιάδων (6.000) άνεργων επιστημόνων, κατόχων πτυχίων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ή/και μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, ηλικίας έως 39 ετών.

2. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν τακτική οικονομική δραστηριότητα και δραστηριοποιούνται στο σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας, στους τομείς έξυπνης εξειδίκευσης (RIS3) και παραγωγικής δραστηριότητας, όπως ορίζονται στο άρθρο 3.

Άρθρο 2
Πλαίσιο ένταξης-χρηματοδότηση

1. Η δαπάνη για την υλοποίηση του προγράμματος προβλέπεται να ανέλθει έως το ποσό των εβδομήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (73.500.000 €), η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) (ΚΑΕ 2493) και κατανέμεται σε ετήσια βάση ως εξής:
για το 2019: κατά προσέγγιση 30.000.000 ευρώ, 
για το 2020: κατά προσέγγιση 30.000.000 ευρώ και 
για το 2021: κατά προσέγγιση 13.500.000 ευρώ.

2. Οι ενισχύσεις που προβλέπονται στην παρούσα χορηγούνται βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1407/2013 της Επιτροπής για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) (Κανονισμός). Η ενίσχυση που θα λάβει μια επιχείρηση βάσει της παρούσας, αθροιζόμενη με οποιαδήποτε άλλη de minimis ενίσχυση έχει λάβει ή θα λάβει η επιχείρηση, δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Το συνολικό ποσό ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγείται σε μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα των οδικών μεταφορών δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Το προβλεπόμενο στον Κανονισμό ανώτατο όριο χορηγούμενης ενίσχυσης αφορά σε «ενιαία» επιχείρηση.

3. Στην έννοια της «ενιαίας» επιχείρησης περιλαμβάνονται για τους σκοπούς του Κανονισμού όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους:
α) μία επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης,
β) μία επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύσει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης, 
γ) μία επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας,
δ) μία επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στα ανωτέρω στοιχεία α έως δ με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται επίσης ενιαία επιχείρηση.

4. Ο σχετικός έλεγχος διενεργείται από τη χορηγούσα αρχή (ΟΑΕΔ) με την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης, από τον δικαιούχο της ενίσχυσης, για οποιαδήποτε άλλη ενίσχυση ήσσονος σημασίας την οποία έλαβε η οικεία επιχείρηση βάσει του εν λόγω Κανονισμού ή άλλων Κανονισμών για ενισχύσεις ήσσονος σημασίας κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη και κατά το τρέχον οικονομικό έτος και με την οποία υπεύθυνη δήλωση βεβαιώνει, επίσης, ότι το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που της έχουν χορηγηθεί κατά το τρέχον και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη, συμπεριλαμβανομένης της παρούσας ενίσχυσης, δεν υπερβαίνει τα, κατά περίπτωση, ανωτέρω αναφερόμενα ποσά (άρθρο 6 παρ. 1, 3 του Κανονισμού). Ως ημερομηνία λήψης της συνολικής ενίσχυσης νοείται η ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 3 του Κανονισμού. Στον ως άνω έλεγχο της σώρευσης αθροίζονται και οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν λάβει οι ενιαίες με την αιτούσα επιχειρήσεις.

Άρθρο 3
Δικαιούχοι, ωφελούμενοι και προϋποθέσεις συμμετοχής

1. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν τακτική οικονομική δραστηριότητα και δραστηριοποιούνται στο σύνολο της Ελληνικής Επικράτειας.
Α. Στο πρόγραμμα εντάσσονται οι επιχειρήσεις με κύρια δραστηριότητα στους κάτωθι τομείς:
α. Μεταποίηση-Βιομηχανία: ΣΤΑΚΟΔ:10-34,
β. Τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών: ΣΤΑΚΟΔ: 61-63 (Τηλεπικοινωνίας, υπολογιστών, παροχής συμβουλών και συναφείς δραστηριότητες και δραστηριότητες υπηρεσιών πληροφορίας),
γ. Υλικά-Κατασκευές: ΣΤΑΚΟΔ: 41-43 (Κατασκευές) και δ. Εφοδιαστική αλυσίδα: ΣΤΑΚΟΔ: 49-53 (Μεταφορά και αποθήκευση).
Β. Στο πρόγραμμα εντάσσονται και επιχειρήσεις που θα δημιουργήσουν νέα/ες θέση/εις εργασίας ειδικοτήτων πληροφορικής, με βάση την κατηγοριοποίηση κατά ΣΤΕΠ (επαγγέλματα): 213 (Πληροφορικάριοι).
Τα ανωτέρω θα εξειδικευτούν στη δημόσια πρόσκληση.

2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη μίας επιχείρησης στο πρόγραμμα είναι να μην έχει προβεί σε μείωση του προσωπικού της κατά τη διάρκεια τριμήνου πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης. Στο προϋπάρχον προσωπικό ανήκουν και τα άτομα που είναι σε ασθένεια, στράτευση, σε κυοφορία
λοχεία, ή κάνουν χρήση της ειδικής άδειας μητρότητας, αφού η σχέση εργασίας δεν διακόπτεται. Η ανωτέρω προϋπόθεση ισχύει και για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης μέχρι την ημερομηνία υπαγωγής της επιχείρησης στο πρόγραμμα.

3. Ως μείωση προσωπικού θεωρείται: α) η καταγγελία της σύμβασης εργασίας, β) η αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης από πλήρη σε μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση, γ) εθελουσία έξοδος που γίνεται με πρωτοβουλία του εργοδότη, μέσω προγραμμάτων παροχής οικονομικών κυρίως κινήτρων εθελούσιας εξόδου και δ) η οικειοθελής αποχώρηση που θεωρείται καταγγελία σύμβασης, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4488/2017 (Α' 137).

4. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η επιχείρηση, προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα, πρέπει να καλύψει τη μείωση έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συμμετοχής στο πρόγραμμα.

5. Όταν η επιχείρηση έχει προβεί σε μείωση του προσωπικού της αλλά έχει προβεί σε προγενέστερη νέα πρόσληψη υπαλλήλου, μέσα στον ίδιο μήνα κατά τη διάρκεια του οποίου έλαβε χώρα η μείωση, δύναται να ενταχθεί στο πρόγραμμα.

6. Η ανωτέρω δέσμευση ισχύει και για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης μέχρι την ημερομηνία υπαγωγής της επιχείρησης στο πρόγραμμα.

7. Στην έννοια της μείωσης προσωπικού της παρ. 3, κατά το τρίμηνο που προηγείται της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης, δεν περιλαμβάνονται οι ακόλουθες περιπτώσεις: α) η καταγγελία σύμβασης εργασίας λόγω συνταξιοδότησης, β) η καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου (πριν τη λήξη της) που οφείλεται σε σπουδαίο λόγο που αφορά τον εργαζόμενο (μήνυση για αξιόποινη πράξη που επηρεάζει ή μπορεί να επηρεάσει την εργασία του), γ) η λήξη σύμβασης ορισμένου χρόνου, δ) η φυλάκιση και ο θάνατος και ε) η οικειοθελής αποχώρηση που δεν θεωρείται καταγγελία σύμβασης σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4488/2017 (Α' 137).

8. Για όλα τα παραπάνω, οι επιχειρήσεις προσκομίζουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

9. Οι ανωτέρω προϋποθέσεις ισχύουν και για επιχειρήσεις που συστάθηκαν μετά από μεταβίβαση ή αλλαγή νομικής μορφής ή διάλυση και επαναλειτουργία, στον ίδιο ή σε άλλο χώρο, με το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας.

10. Στο πρόγραμμα δεν εντάσσονται οι εξής επιχειρήσεις:
α. επιχειρήσεις των οποίων η κύρια δραστηριότητα δεν συμπεριλαμβάνεται στους κλάδους δραστηριότητας της παρ. 1 Α του παρόντος, πλην των επιχειρήσεων που θα δημιουργήσουν νέα/ες θέση/εις εργασίας ειδικοτήτων πληροφορικής, σύμφωνα με τα οριζόμενα του ίδιου άρθρου,
β. επιχειρήσεις, φορείς, υπηρεσίες και οργανισμοί που διέπονται, ως προς την πρόσληψη του προσωπικού τους, από τις διατάξεις του ν. 2190/94 (Α' 28) και του ν. 3812/2009 (Α' 234),
γ. επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί, μέσα σε χρονικό διάστημα δύο (2) ετών πριν από την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αίτησης συμμετοχής,
i) τρεις (3) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που χαρακτηρίζονται, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 2063/Δ1632/2011 (Β' 266) ως «υψηλής» ή «πολύ υψηλής» σοβαρότητας, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από τρεις (3) διενεργηθέντες ελέγχους, ή ii) δύο (2) πράξεις επιβολής προστίμου από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του ΣΕΠΕ ή του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) για παραβάσεις που αφορούν αδήλωτη εργασία, οι οποίες προκύπτουν αθροιστικά από δύο (2) διενεργηθέντες ελέγχους. Ο δυνητικός δικαιούχος κατά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής δηλώνει υπεύθυνα ότι δεν έχουν επιβληθεί σε βάρος τους οι ως άνω κυρώσεις, 
δ. υποκαταστήματα ή γραφεία που έχουν την έδρα
τους σε χώρα μη μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
ε. εξωχώριες εταιρείες καθώς και επιχειρήσεις στων οποίων την εταιρική σύνθεση συμμετέχουν εξωχώριες εταιρείες,
στ. ΚΤΕΛ, ΚΤΕΛ ΑΕ και οι ιδιοκτήτες ή/και οι συνιδιοκτήτες ενταγμένοι σε αυτά,
ζ. επιχειρήσεις εις βάρος των οποίων εκκρεμεί ανάκτηση προηγούμενων κρατικών ενισχύσεων,
η. επιχειρήσεις που συστάθηκαν μετά από μεταβίβαση ή αλλαγή νομικής μορφής ή διάλυση ή/και επαναλειτουργία ή σύσταση νέας επιχείρησης ή εκμίσθωση από τους ίδιους εταίρους, στον ίδιο ή σε άλλο χώρο, με το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι επιχειρήσεις εντάσσονται για τον επιπλέον αριθμό θέσεων που είχε η προηγούμενη επιχείρηση.
θ. επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τομείς εκτός πεδίου εφαρμογής του Κανονισμού (άρθρο 1). Όταν το αντικείμενο εργασιών μιας επιχείρησης είναι σύνθετο και το ένα από τα αντικείμενα εξαιρείται του προγράμματος, η επιχείρηση για να υπαχθεί υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση στην οποία αναφέρει ότι το επιχορηγούμενο άτομο δεν πρόκειται να απασχοληθεί στο εξαιρούμενο αντικείμενο εργασιών των περιπτώσεων του άρθρου 1 του Κανονισμού,
ι. νυχτερινά κέντρα,
κ. εποχικές επιχειρήσεις για το εποχικό προσωπικό, 
λ. συστεγαζόμενες επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις οι οποίες, στον χώρο όπου θα απασχοληθεί το επιχορηγούμενο άτομο (έδρα ή υποκατάστημα), συστεγάζονται με άλλη επιχείρηση και 
μ. επιχειρήσεις με έδρα την οικία του εργοδότη (ενδεικτικά: ασφαλιστές, λογιστές, πολιτικοί μηχανικοί, εμπορικοί αντιπρόσωποι) οι οποίες δεν διαθέτουν διαμορφωμένο διακριτό επαγγελματικό χώρο για την απασχόληση των ωφελουμένων, εκτός των επιχειρήσεων οι οποίες, λόγω της φύσης της δραστηριότητας τους, απασχολούν το προσωπικό εκτός του χώρου της έδρας τους (ενδεικτικά: υπηρεσίες εκμετάλλευσης φορτηγών, υπηρεσίες εκμετάλλευσης ταξί, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι).

11. Ωφελούμενοι του προγράμματος είναι εγγεγραμμένοι άνεργοι στο μητρώο του ΟΑΕΔ, ηλικίας έως 39 ετών, απόφοιτοι ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα.

12. Οι ωφελούμενοι άνεργοι πτυχιούχοι κατά την υπόδειξη τους από τα αρμόδια ΚΠΑ2 πρέπει:
α. να διαθέτουν δελτίο ανεργίας σε ισχύ, τόσο κατά την ημερομηνία υπόδειξης τους από το αρμόδιο ΚΠΑ2, όσο και κατά την πρόσληψη τους,
β. να έχουν συμπληρώσει το τυποποιημένο έντυπο εξατομικευμένης προσέγγισης και να έχουν συμφωνήσει σε Ατομικό Σχέδιο Δράσης,
γ. να είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες άλλου κράτους μέλους της ΕΕ ή να είναι ομογενείς που έχουν δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης στη χώρα μας ή πολίτες τρίτων χωρών που έχουν άδεια διαμονής για εξαρτημένη εργασία τουλάχιστον για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί το πρόγραμμα και
δ. να είναι ηλικίας έως 39 ετών (να διανύουν έως και το 40o έτος της ηλικίας τους), κατά την ημερομηνία υπόδειξης τους από την αρμόδια Υπηρεσία.

13. Ως πτυχιούχοι ανώτατων πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων, ωφελούμενοι του προγράμματος, νοούνται οι κάτωθι κατηγορίες:
α. οι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα) ή άνεργοι που διαθέτουν βεβαίωση επιτυχούς περάτωσης των σπουδών τους,
β. οι πτυχιούχοι σχολών της αλλοδαπής που διαθέτουν βεβαίωση ισοτιμίας και αντιστοιχίας, όπου απαιτείται, από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ) και
γ. οι πτυχιούχοι χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαθέτουν:
αα. βεβαίωση ισοτιμίας και αντιστοιχίας, όπου απαιτείται, από τον ΔΟΑΤΑΠ όταν δεν υπάρχει άδεια άσκησης επαγγέλματος από τη χώρα προέλευσης του πτυχίου και 
ββ. βεβαίωση αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων ή άδεια άσκησης επαγγέλματος που εκδίδεται από τις αρμόδιες αρχές σύμφωνα με το άρθρο 54 του
π.δ. 38/2010 (Α' 78) ή άλλες διατάξεις.

14. Δεν μπορούν να υποδειχθούν ως άνεργοι σε επιχειρήσεις:
α. πρόσωπα που κατά το τελευταίο 12μηνο, πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης για ένταξη στο πρόγραμμα από την επιχείρηση:
αα. είχαν απασχοληθεί καθ' οιονδήποτε τρόπο στην ίδια επιχείρηση ή σε επιχειρήσεις που συνιστούν με την αιτούσα ενιαία επιχείρηση ή σε επιχειρήσεις που μεταβιβάστηκαν ή αλλάζουν νομική μορφή ή διαλύονται και επαναλειτουργούν, στον ίδιο ή σε άλλο χώρο, με το ίδιο αντικείμενο δραστηριότητας από τους ίδιους ή άλλους εργοδότες ή εταίρους,
ββ. είχαν απασχοληθεί με την ίδια ή άλλη ειδικότητα στον ίδιο χώρο σε άλλο εργοδότη με όμοια δραστηριότητα (κύρια ή/και δευτερεύουσα),
γγ. είχαν απασχοληθεί σε επιχείρηση όπου ο εταίρος ή ο εργοδότης έχει ή είχε οποιαδήποτε μετοχική ή εταιρική σχέση με την υπαχθείσα επιχείρηση και
δδ. είχαν απασχοληθεί σε επιχείρηση συζύγου ή σε συγγενή α' βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας με τον εργοδότη
β. εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν αποκλειστικά, από την 22η ώρα βραδινή (έναρξη ωραρίου) έως και την 6η πρωινή (λήξη ωραρίου) και
γ. πρόσωπα που:
αα. είναι εταίροι σε ομόρρυθμη εταιρεία (Ο.Ε), εταιρεία περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε) και σε ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία (Ι.Κ.Ε) καθώς και ομόρρυθμοι εταίροι σε ετερόρρυθμη εταιρεία (Ε.Ε.),
ββ. είναι μέλη διοικητικού συμβουλίου (Δ.Σ.) σε ανώνυμη εταιρεία (Α.Ε.), πλην των μελών-εταίρων των Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.),
γγ. είναι νόμιμοι εκπρόσωποι ή διαχειριστές εταιρειών, πλην των μελών-εργαζομένων των φορέων Κ.ΑΛ.Ο.,
δδ. είναι μέλη σε συνεταιρισμούς (πλην των μελώνεργαζομένων των φορέων Κ.ΑΛ.Ο.,
εε. τοποθετούνται αναγκαστικά σύμφωνα με τον ν. 2643/1998 (Α' 220),
στστ. θα προσληφθούν στο πλαίσιο ένταξης της επιχείρησης σε οποιοδήποτε άλλο καθεστώς ενίσχυσης για την κάλυψη σχετικών συμβατικών της υποχρεώσεων (ενδεικτικά επενδυτικό σχέδιο το οποίο επιχορηγεί το μισθολογικό ή/και μη μισθολογικό κόστος για τα άτομα αυτά),
ζζ. θα προσληφθούν από τους δικαιούχους εργοδότες, προκειμένου να διαθέσουν τις υπηρεσίες τους σε άλλον εργοδότη (δευτερογενής ή έμμεσος εργοδότης) και
ηη. θα απασχοληθούν με μίσθωση σύμβαση έργου ή έμμισθη εντολή.

15. Οι άνεργοι δεν υποβάλλουν αίτηση, αλλά υποδεικνύονται με συστατικό σημείωμα ΜΟΝΟ από το ΚΠΑ2 (της έδρας ή του υποκαταστήματος όπου θα απασχοληθούν), σύμφωνα με τις ζητούμενες ειδικότητες, όπως έχουν δηλωθεί κατά την υποβολή της αίτησης συμμετοχής από τις επιχειρήσεις, σύμφωνα με τις επιλογές των ανέργων που έχουν καταγραφεί στα Ατομικά Σχέδια Δράσης κατά τη διαδικασία της εξατομικευμένης προσέγγισης και σύμφωνα με τη διαδικασία που θα περιγράφεται στην πρόσκληση.

Άρθρο 4
Διάρκεια προγράμματος και ποσό επιχορήγησης

1. Η διάρκεια της επιχορήγησης του προγράμματος ορίζεται στους δεκαπέντε (15) μήνες. Μετά τη λήξη των δεκαπέντε (15) μηνών η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει την/τις θέση/εις εργασίας για επιπλέον τρείς
(3) μήνες.

2. Οι επιχειρήσεις επιχορηγούνται για κάθε άτομο που υπάγεται στο πρόγραμμα από την ημερομηνία πρόσληψης του.

3. Ως ποσό επιχορήγησης ορίζεται το 50% του μηνιαίου μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους του ωφελούμενου με ανώτατο όριο ως εξής:
α. το ποσό των εξακοσίων (600) ευρώ μηνιαίως για κατόχους πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,
β. το ποσό των επτακοσίων (700) ευρώ μηνιαίως για κατόχους μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών και
γ. το ποσό των οκτακοσίων (800) ευρώ μηνιαίως για κατόχους διδακτορικού τίτλου σπουδών.

4. Για κάθε ημέρα απασχόλησης που υπολείπεται των είκοσι πέντε (25) ημερών, το ανωτέρω μηνιαίο ποσό επιχορήγησης, όπως διαμορφώνεται κάθε φορά, μειώνεται κατά 1/25.

5. Στο μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος συμπεριλαμβάνονται οι συνολικές ακαθάριστες πραγματικές μηνιαίες αποδοχές και οι ασφαλιστικές εισφορές που βαρύνουν τον εργοδότη, τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας.

6. Η επιχορήγηση του κόστους των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας για τον μήνα εντός του οποίου καταβάλλονται, υπολογίζεται ξεχωριστά από την επιχορήγηση του μηνιαίου μισθού του επιχορηγούμενου απασχολούμενου.

Άρθρο 5
Διαδικασία υποβολής αιτήσεων

1. Μετά τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα (ΠΣ) του ΟΑΕΔ και επιθυμούν να υπαχθούν στο πρόγραμμα, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση υπαγωγής εντολή κενής θέσης υπεύθυνη δήλωση, η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Οργανισμού (www.oaed.gr). Απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης είναι η ενδιαφερόμενη επιχείρηση να είναι πιστοποιημένος χρήστης στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΔ (εφόσον έχει παραλάβει κλειδάριθμο από το ΚΠΑ2 της περιοχής της) και διαθέτει κωδικούς πρόσβασης (ονομασία χρήστη και συνθηματικό).

2. Τα υποκαταστήματα ή γραφεία με έδρα σε χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποβάλλουν την αίτηση στο ΚΠΑ2 στην αρμοδιότητα του οποίου υπάγονται.

3. Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα εξειδικευτεί στην πρόσκληση.

4. Εάν οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις δεν είναι πιστοποιημένοι χρήστες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, προσκομίζουν στο ΚΠΑ2 της έδρας τα κάτωθι δικαιολογητικά για την παραλαβή κλειδαρίθμου:
α. οι ατομικές επιχειρήσεις βεβαίωση έναρξης επιτηδεύματος,
β. τα νομικά πρόσωπα πρόσφατο καταστατικό από το οποίο προκύπτει η μετοχική ή/και εταιρική σύνθεση και ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου.
Η ανωτέρω διαδικασία μπορεί να διενεργηθεί από νόμιμα εξουσιοδοτημένο πρόσωπο.

5. Εάν η επιχείρηση διατηρεί υποκαταστήματα, κατά την έκδοση του κλειδαρίθμου δηλώνονται και καταχωρίζονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία (δ/νση, τηλ., email, ΑΦΜ, κ.τ.λ.) κάθε υποκαταστήματος της.

6. Στην αίτηση εμπεριέχεται και η εντολή κενής θέσης, η οποία καταγράφεται στο ΠΣ του Οργανισμού και στην οποία οι επιχειρήσεις προσδιορίζουν την ειδικότητα των ανέργων που επιθυμούν να προσλάβουν.

7. Οι ωφελούμενοι που θα προσληφθούν, θα απασχοληθούν στην κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης (ΣΤΑΚΟΔ), όπως έχει δηλωθεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ή σε δευτερεύουσα, εφόσον αυτή ανήκει στους επιλέξιμους κλάδους, όπως ορίζονται στην παρ.1 του άρθρου 3, εκτός από την ειδικότητα πληροφορικής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ίδιο άρθρο.

8. Η διαδικασία της αντικατάστασης του επιχορηγούμενου ατόμου, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, γίνεται με κλειδάριθμο και η «εντολή κενής θέσης για αντικατάσταση» υποβάλλεται ηλεκτρονικά.

9. Στην αίτηση, η επιχείρηση δηλώνει τον νόμιμο εκπρόσωπο και τυχόν νομικά πρόσωπα που είναι εταίροι ή μέτοχοι της επιχείρησης με ποσοστό 20% και άνω, ανεξαρτήτως εάν αυτά τα νομικά πρόσωπα είναι μέτοχοι ή εταίροι εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας, προκειμένου να γίνεται η σώρευση των κρατικών ενισχύσεων.

10. Η αίτηση της επιχείρησης επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986 ως προς τα αναφερόμενα σε αυτή στοιχεία. Η επιχείρηση φέρει την ευθύνη της πλήρους και ορθής συμπλήρωσης της αίτησης. Ειδικότερα, υποχρεούται να συμπληρώσει τα σχετικά πεδία με τα στοιχεία που θα οριστούν στην πρόσκληση. Η ανακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται επισύρει τον αποκλεισμό της από τη διαδικασία. Η αίτηση συμμετοχής συνιστά εξουσιοδότηση προς τον ΟΑΕΔ για τη χρήση και επεξεργασία των στοιχείων της από τα ΠΣ του ΟΑΕΔ, το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, τα ΠΣ της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) και του ΕΦΚΑ.

11. Σε περίπτωση τροποποίησης/διόρθωσης, η επιχείρηση/το υποκατάστημα μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά νέα αίτηση, η οποία ισχύει εφεξής, ακυρώνοντας κάθε προηγούμενη.

12. Η ως άνω διαδικασία μπορεί να επαναληφθεί όσες φορές χρειαστεί μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων.

13. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης η επιχείρηση λαμβάνει αποδεικτικό στο οποίο αναγράφονται ο αριθμός πρωτοκόλλου και ημερομηνία υποβολής.

Άρθρο 6
Διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης

1. Μετά την υποβολή των αιτήσεων υπαγωγής, το αρμόδιο ΚΠΑ2 προβαίνει στην άμεση αξιολόγηση τους αναφορικά με την πληρότητα των προϋποθέσεων υπαγωγής στο πρόγραμμα.

2. Αρμόδιος για την έκδοση εγκριτικής ή απορριπτικής απόφασης υπαγωγής των δικαιούχων επιχειρήσεων είναι ο προϊστάμενος του ΚΠΑ2.

3. Οι αιτήσεις υπαγωγής των δικαιούχων αξιολογούνται αμελλητί και λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος υποβολής τους, η πληρότητα των στοιχείων που δηλώθηκαν. Η αξιολόγηση των αιτήσεων υπαγωγής ανατίθεται από τον προϊστάμενο του ΚΠΑ2 στους αρμόδιους υπαλλήλους, οι οποίοι εξετάζουν τυχόν αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της αίτησης και των στοιχείων που εξήχθησαν καθώς και την τήρηση των προϋποθέσεων της παρούσας. Επίσης προβαίνουν, εφόσον απαιτείται, σε έλεγχο από τα πληροφοριακά συστήματα (ΠΣ) ΕΡΓΑΝΗ, του ΟΑΕΔ, του ΕΦΚΑ, της Γ.Γ.Π.Σ., το ΠΣ σώρευσης κρατικών ενισχύσεων (sorefsis) της Ειδικής Υπηρεσίας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης καθώς και από τα ΠΣ του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής (αναφορικά με τις περιπτώσεις των πολιτών τρίτων χωρών και των ομογενών).

4. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ελέγχεται από τον προϊστάμενο του ΚΠΑ2 ο οποίος εκδίδει τη σχετική απόφαση (εγκριτική ή απορριπτική) και ενημερώνεται σχετικά ο δικαιούχος με κάθε πρόσφορο τρόπο.

5. Η εγκριτική απόφαση προσδιορίζει τον ακριβή αριθμό των ατόμων για τα οποία δικαιούται να επιχορηγηθεί η επιχείρηση.

6. Εντός εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση στην επιχείρηση της έκδοσης της απόφασης υπαγωγής στο πρόγραμμα, η επιχείρηση προβαίνει σε πρόσληψη του ατόμου.

7. Είναι δυνατή η επιμήκυνση της ως άνω προθεσμίας για την αναγγελία πρόσληψης κατά τριάντα (30) ημέρες, μετά από αίτηση του εργοδότη και ύστερα από απόφαση του προϊσταμένου του ΚΠΑ2.

8. Η επιχείρηση προβαίνει στην αναγγελία πρόσληψης των υποδειχθέντων στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Η διαδικασία αναζήτησης και υπόδειξης των ανέργων που θα εξειδικευτεί στην πρόσκληση ακολουθείται και σε περίπτωση αντικατάστασης.

9. Για την αποτελεσματικότερη εφαρμογή, υλοποίηση και παρακολούθηση του προγράμματος, οι αναγγελίες πρόσληψης και τα συστατικά σημειώματα αντιπαραβάλλονται με τις εγκριθείσες θέσεις.

10. Ύστερα από τη λήξη της προθεσμίας για την πρόσληψη, ο προϊστάμενος του ΚΠΑ2 προβαίνει στην έκδοση απόφασης α) ολικής ανάκλησης της εγκριτικής απόφασης, όταν η επιχείρηση δεν έχει καλύψει το σύνολο των αιτηθεισών θέσεων ή β) τροποποίησης προϋπολογισμού λόγω μερικής ανάκλησης θέσεων, όταν η επιχείρηση έχει καλύψει μέρος των αιτηθεισών θέσεων.

11. Εάν η επιχείρηση προβεί στην πρόσληψη ανέργων, οι οποίοι δεν έχουν υποδειχθεί με συστατικό σημείωμα από το ΚΠΑ2, τότε οι προσλήψεις θεωρούνται άκυρες και ο προϊστάμενος προβαίνει σε ανάκληση της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής.

Άρθρο 7
Επίλυση διαφορών-διαδικασία ενστάσεων

1. Οποιαδήποτε διαφορά μεταξύ των δικαιούχων και των ΚΠΑ2 επιλύεται με απόφαση της Επιτροπής Εκδίκασης Ενδικοφανών Προσφυγών (απόφαση Δ.Σ.: 635/ 8-3-2016 Β' 1708 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

2. Οι ενστάσεις υποβάλλονται, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση των σχετικών αποφάσεων.

Άρθρο 8
Διαδικασία καταβολής επιχορήγησης επαληθεύσεις

1. Μετά τη λήξη κάθε διμήνου απασχόλησης, η επιχείρηση υποβάλλει εντός ενενήντα (90) ημερών αίτηση με τα σχετικά δικαιολογητικά για καταβολή της επιχορήγησης, στο Γραφείο Απασχόλησης του ΚΠΑ2 της έδρας ή του υποκαταστήματος όπου απασχολείται ο επιχορηγούμενος εργαζόμενος.

2. Τα δικαιολογητικά που υποβάλλει η επιχείρηση είναι τα εξής:
α. έντυπη κατάσταση (έντυπο Β) η οποία περιλαμβάνει τις τρέχουσες μισθολογικές καταστάσεις και την ανάλυση των εργοδοτικών εισφορών με τα ακόλουθα στοιχεία: 
αα. το ονοματεπώνυμο των επιχορηγουμένων βάσει του προγράμματος,
αβ. Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α) και Α.Μ.Ε.Φ.Κ.Α. επιχορηγουμένων,
αγ. την ημερομηνία πρόσληψης τους, 
αδ. την ημερομηνία γέννησης τους,
αε. τα ημερομίσθια που πραγματοποιήθηκαν κατά μήνα,
αστ. το συνολικό μηνιαίο ακαθάριστο ποσό που δικαιούται ο εργαζόμενος το οποίο δεν είναι χαμηλότερο από τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, και αζ. στήλη της υπεύθυνης δήλωσης με τις υπογραφές των επιχορηγουμένων ότι απασχολήθηκαν το χρονικό διάστημα για το οποίο ζητείται η επιχορήγηση,
β. παραστατικά/αποδεικτικά πληρωμής μισθοδοσίας των επιχορηγουμένων για το αιτούμενο χρονικό διάστημα σύμφωνα με την παρ. 10 του αρθρ. 38 του ν. 4387/2016 (Α' 85) και τη με αριθμ. οικ. 22528/430/2017 (Β΄ 1721).
γ. αναλυτικές περιοδικές δηλώσεις (Α.Π.Δ.), οι οποίες μπορούν να υποβληθούν και σε ηλεκτρονική μορφή, με συνημμένη υπεύθυνη δήλωση στην οποία αναφέρεται ότι τα στοιχεία που εμπεριέχονται είναι αληθή,
δ. παραστατικά καταβολής ασφαλιστικών εισφορών για το ελεγχόμενο χρονικό διάστημα.
Σε περίπτωση ρύθμισης οφειλών προς τον ΕΦΚΑ ή το ΕΤΕΑΕΠ, η επιχείρηση προσκομίζει τη ρύθμιση, η οποία, πρέπει να συμπεριλαμβάνει το κρίσιμο χρονικό διάστημα, και οι δόσεις να καταβάλλονται κανονικά. Εάν κριθεί απαραίτητο, τα ανωτέρω στοιχεία διασταυρώνονται διασταυρωθούν με τον ΕΦΚΑ ή το ΕΤΕΑΕΠ,
ε. Αντίγραφο της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου τραπέζης με λογαριασμό IBAN, στο οποίο εμφανίζεται η επωνυμία/ονοματεπώνυμο της δικαιούχου επιχείρησης εργοδότη (μόνο κατά την πρώτη αίτηση καταβολής της επιχορήγησης).
στ. Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 σχετικά με τη σώρευση των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (μόνο κατά την πρώτη αίτηση καταβολής της επιχορήγησης).

3. Τα ανωτέρω υποβάλλονται και για το χρονικό διάστημα της δέσμευσης πλην του Εντύπου Β.

4. Τα έντυπα Ε3 [Ενιαίο Έντυπο Αναγγελίας Πρόσληψης (Ε3 Αναγγελία Πρόσληψης και Ε4 Συμπληρωματικός Πίνακας Προσωπικού Νέας Πρόσληψης)] και Ε4 (πίνακας προσωπικού) αναζητούνται αυτεπαγγέλτως από το αρμόδιο ΚΠΑ2 μέσω του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.

5. Μετά την υποβολή της αίτησης για καταβολή της επιχορήγησης, το Γραφείο Απασχόλησης του ΚΠΑ2 προβαίνει αμελλητί σε διοικητική επαλήθευση των δικαιολογητικών που έχουν υποβληθεί με το αίτημα του δικαιούχου. Μετά το πέρας της επαλήθευσης συντάσσεται έκθεση διοικητικής επαλήθευσης και ενημερώνεται σχετικά ο δικαιούχος. Στη συνέχεια ο προϊστάμενος του ΚΠΑ2 προβαίνει στην έκδοση σχετικής απόφασης (έγκρισης ή απόρριψης καταβολής επιχορήγησης).

6. Εάν απορριφθεί η αξίωση για το αιτούμενο χρονικό διάστημα, λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της αίτησης ή και των δικαιολογητικών, ο προϊστάμενος του αρμόδιου ΚΠΑ2 με απόφαση του θα προβαίνει στη μη καταβολή του συγκεκριμένου ποσού.

7. Είναι δυνατή η επιμήκυνση της ως άνω προθεσμίας κατά τριάντα (30) ημέρες, ύστερα από αίτηση της επιχείρησης και έκδοση σχετικής απόφασης του προϊσταμένου του αρμόδιου ΚΠΑ2.

8. Για την αποτελεσματική παρακολούθηση της υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, διενεργούνται τουλάχιστον δύο επιτόπιες επαληθεύσεις.

9. Οι επιτόπιες επαληθεύσεις διενεργούνται από υπαλλήλους του ΟΑΕΔ στην έδρα ή στο υποκατάστημα της επιχείρησης όπου θα απασχοληθεί ο επιχορηγούμενος εργαζόμενος καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος και σε οποιαδήποτε στάδιο υλοποίησης του. Επιτόπιες επαληθεύσεις διενεργούνται και για το δεσμευόμενο, μη επιχορηγούμενο προσωπικό της επιχείρησης.

10. Επιπλέον επιτόπιες επαληθεύσεις (πέραν των δύο) δύναται να διενεργηθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (επιχορήγηση και δέσμευση), όταν κρίνεται αναγκαίο, προκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των όρων του προγράμματος.

11. Για τις επαληθεύσεις λαμβάνονται υπόψη το ισχύον, εθνικό και ενωσιακό, πλαίσιο καθώς και η πρόσκληση.

12. Μετά το πέρας της επαλήθευσης συντάσσεται έκθεση επιτόπιας επαλήθευσης και ενημερώνεται σχετικά ο δικαιούχος.

13. Τα αρμόδια τμήματα διοικητικών υπηρεσιών των οικείων Περιφερειακών Διευθύνσεων αναθέτουν τους ελέγχους, σύμφωνα με τη με αριθμ. 1952/39/15-07-2016 απόφαση του Δ.Σ. όπως ισχύει, σε ελεγκτές προκειμένου να διαπιστωθεί αν η επιχείρηση τηρεί τους όρους του προγράμματος (λειτουργία της επιχείρησης, απασχόληση του επιχορηγούμενου και μη προσωπικού, κ.τ.λ.).

14. Οι επαληθεύσεις του προγράμματος διενεργούνται από υπαλλήλους του ΟΑΕΔ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία.

15. Οι ελεγχόμενοι δικαιούχοι υποχρεούνται:
α. να διατηρούν τα σχετικά παραστατικά σε διακριτό φάκελο προκειμένου να ελέγχονται από τους αρμόδιους υπαλλήλους/ελεγκτές και να διαπιστώνεται η τήρηση ή μη των όρων του προγράμματος,
β. να παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια, κατά τον έλεγχο, στους αρμόδιους υπαλλήλους/ελεγκτές του ΟΑΕΔ σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4144/2013,
γ. να αποδέχονται όλους τους προβλεπόμενους από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την παροχή σε αυτά όλων των δικαιολογητικών στοιχείων που ζητούνται και
δ. να τηρούν τα αποδεικτικά στοιχεία και έγγραφα που αναφέρονται στην παρούσα για τουλάχιστον δέκα
(10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης δυνάμει του καθεστώτος de minimis (Καν. 1407/2013). Αντίστοιχα, δυνάμει του ίδιου καθεστώτος, η υποχρέωση αυτή αφορά και τη χορηγούσα αρχή (ΟΑΕΔ), η οποία υποχρεούται να παράσχει τα εν λόγω αρχεία και έγγραφα για όλες τις επιχειρήσεις που θα ενισχυθούν στο πλαίσιο του προγράμματος, σε περίπτωση που αιτηθούν σχετικά οι Υπηρεσίες της Ευρ. Επιτροπής.

16. Όταν κατά την επαλήθευση (επιτόπια ή διοικητική) διαπιστώνεται παρατυπία, αυτή καταγράφεται στη σχετική έκθεση επαλήθευσης που συντάσσεται από τους αρμόδιους υπαλλήλους/ελεγκτές του ΟΑΕΔ με κατάλληλη τεκμηρίωση και αναφορά των διατάξεων που παραβιάστηκαν.

17. Ο δικαιούχος δύναται να υποβάλει τις αντιρρήσεις του, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την παραλαβή της έκθεσης επιτόπιας ή διοικητικής επαλήθευσης. Οι αντιρρήσεις εξετάζονται άμεσα από τον προϊστάμενο του ΚΠΑ2 ο οποίος και εκδίδει σχετική απόφαση.

18. Εάν γίνουν δεκτές οι αντιρρήσεις, ο προϊστάμενος του ΚΠΑ2 εκδίδει σχετική απόφαση αποδοχής των αντιρρήσεων. Εάν ο δικαιούχος δεν υποβάλλει εμπρόθεσμα τις αντιρρήσεις του ή ο προϊστάμενος του ΚΠΑ2 δεν τις αποδέχεται, εκδίδεται σχετική απόφαση (ανάκληση, διακοπή με αναζήτηση, απόρριψη αξίωσης για καταβολή της επιχορήγησης, κτλ), η οποία κοινοποιείται στον δικαιούχο. Κατά της απόφασης, ο δικαιούχος δύναται να υποβάλει ένσταση εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ενώπιον της Επιτροπής Εκδίκασης Ενδικοφανών Προσφυγών (απόφαση ΔΣ: 635/8-3-2016, Β' 1708, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

Άρθρο 9
Υποχρεώσεις δικαιούχων κυρώσεις

1. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να διατηρήσουν το δεσμευόμενο προσωπικό (επιχορηγούμενες και υφιστάμενες, κατά την ημερομηνία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης υπαγωγής, θέσεις εργασίας) με το ίδιο καθεστώς απασχόλησης καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

2. Εάν η επιχείρηση μειώσει το προσωπικό της, οφείλει να το αντικαταστήσει μέσα σε τριάντα (30) ημέρες, για να είναι δυνατή η συνέχιση του προγράμματος. Είναι δυνατή η επιμήκυνση της ανωτέρω προθεσμίας κατά τριάντα (30) ημέρες μετά από αίτηση του δικαιούχου και απόφαση του προϊσταμένου του ΚΠΑ2 .

3. Σε περίπτωση αντικατάστασης του επιχορηγούμενου ατόμου, η επιχείρηση δύναται με την κατάθεση εντολής κενής θέσης να ζητήσει αλλαγή της ειδικότητας του ανέργου, εφόσον το αρμόδιο Γραφείο των εργασιακών συμβούλων του ΚΠΑ2 μπορεί να υποδείξει άνεργο με τη νέα ειδικότητα. Σε διαφορετική περίπτωση (έλλειψη ανέργου με τη νέα ειδικότητα) η επιχείρηση οφείλει να προσλάβει άτομα με την ειδικότητα του αρχικά επιχορηγούμενου.

4. Σε περίπτωση μη αντικατάστασης του προσωπικού, το πρόγραμμα διακόπτεται κατά τόσες θέσεις εργασίας όσες μειώθηκε το προσωπικό, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 10 και δεν καταβάλλεται κανένα ποσό επιχορήγησης.

5. Σε περίπτωση μη αντικατάστασης (επιχορηγούμενου ή μη) λόγω έλλειψης ειδικότητας, η οποία διαπιστώνεται από την Υπηρεσία, διακόπτεται η επιχορήγηση μόνο για τη θέση αυτή, χωρίς άλλες επιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το δεσμευόμενο (μη επιχορηγούμενο προσωπικό της) καθ' όλη τη διάρκεια του προγράμματος (χρονικό διάστημα επιχορήγησης και δέσμευσης).

6. Σε περίπτωση στράτευσης, ασθένειας, ανυπαίτιου κωλύματος (ενδεικτικά: κυοφορίαλοχεία), ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας που αφορά είτε το επιχορηγούμενο άτομο είτε και το δεσμευόμενο μη επιχορηγούμενο προσωπικό, δεν απαιτείται αντικατάσταση, αφού η σχέση εργασίας δεν διακόπτεται, υπό τον όρο ότι η επιχείρηση θα προσκομίσει στην αρμόδια υπηρεσία τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

7. Εάν υπάρξει μείωση προσωπικού (επιχορηγούμενου ή μη) εντός του μήνα που προηγείται της ημερομηνίας ολοκλήρωσης του προγράμματος, η επιχείρηση υποχρεούται μέχρι τη λήξη του να προβεί σε αντικατάσταση.

8. Οι επιχειρήσεις δεν δεσμεύονται για τα άτομα που τυχόν προσλάβουν στο χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης μέχρι την έκδοση εγκριτικής απόφασης.

9. Σε περίπτωση αποχώρησης επιχορηγούμενου ατόμου για κάποιον από τους λόγους που απαριθμούνται στην παρ. 7 του άρθ. 3, κατά τη διάρκεια του προγράμματος, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το δεσμευόμενο μη επιχορηγούμενο προσωπικό μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος (χρονικό διάστημα επιχορήγησης και δέσμευσης).
10. Οι αποδοχές και η ασφάλιση των εργαζομένων καθορίζονται από την κείμενη εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία.
11. Είναι δυνατόν, επιχορηγούμενος και μη, να πραγματοποιήσει κάτω των 25 ημερομισθίων όταν ο λόγος απουσίας αφορά το πρόσωπο του εργαζόμενου.
12. Οι επιχορηγούμενοι κατά τη διάρκεια του προγράμματος δεν ασκούν ελευθέριο επάγγελμα. Σε διαφορετική περίπτωση διακόπτεται η επιχορήγηση της επιχείρησης για το συγκεκριμένο άτομο και υποδεικνύεται άλλο που πληροί τις προϋποθέσεις υπαγωγής στο πρόγραμμα.
13. Οι ωφελούμενοι (άνεργοι) παρέχουν τη συγκατάθεση τους για την περαιτέρω επεξεργασία (από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης) των προσωπικών δεδομένων τους, συμπεριλαμβανομένων των ευαίσθητων, που τηρούνται για τις ανάγκες υλοποίησης του προγράμματος, προκειμένου να εξάγονται στατιστικά δεδομένα στο πλαίσιο της διενέργειας ερευνών και της εκπόνησης μελετών, μέσω ερωτηματολογίων, για την αξιολόγηση του προγράμματος. Οι ωφελούμενοι έχουν τα δικαιώματα που κατοχυρώνουν για το υποκείμενο των δεδομένων οι διατάξεις του ΓΚΠΔ (άρθρα 12επ.) και συγκεκριμένα: δικαίωμα πρόσβασης και ενημέρωσης, διόρθωσης, διαγραφής, περιορισμού της επεξεργασίας, φορητότητας και εναντίωσης, υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις του νόμου και τις νομικές και συμβατικές υποχρεώσεις του υπευθύνου επεξεργασίας.
15. Τα δεδομένα των ερωτηματολογίων αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την παρακολούθηση της υλοποίησης και την αξιολόγηση του προγράμματος. Οι αρμόδιες υπηρεσίες που έχουν την ευθύνη επεξεργασίας.