tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ε.Β. Ιωαννίνων: Προβλήματα του κλάδου πρατηρίων υγρών καυσίμων

Η ΕΝΩΣΗ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΝΟΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ με την ευκαιρία της επίσκεψης στην πόλη τους παρέδωσε στον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη υπόμνημα

Η ΕΝΩΣΗ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΩΝ ΝΟΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ με την ευκαιρία της επίσκεψης στην πόλη τους παρέδωσε στον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη το παρακάτω υπόμνημα με τα προβλήματα του κλάδου:

 

 

Κύριε Πρόεδρε,

 

Από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, ο κλάδος των βενζινοπωλών (πρατηρίων υγρών καυσίμων) δέχτηκε όχι μόνο τις συνέπειες της κρίσης, αλλά και τις συνέπειες σειράς μέτρων και πολιτικών που αντί να μας βγάζουν από την κρίση μας βύθισαν ακόμη περισσότερο.

 

Σήμερα διανύουμε μια τραγική περίοδο, η οποία δυστυχώς επιδεινώνεται συνεχώς, με κρίσιμο σημείο το νέο έτος 2017, στο οποίο καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε νέα δυσβάστακτα βάρη.

 

Ο κλάδος μας μετράει ήδη από την αρχή της κρίσης 2.500 κλεισμένα οικογενειακά πρατήρια. Τα νέα βάρη είναι βέβαιο ότι μας οδηγούν σε νέα κλεισίματα. Στο μεταξύ, η αγορά καταλαμβάνεται από μεγάλες αλυσίδες πρατηρίων ή από άγνωστα συμφέροντα, πράγμα που όχι μόνο αλλοιώνουν τον ανταγωνισμό αλλά εξαρτούν και τους καταναλωτές.

 

Συνοπτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι τα εξής:

 

Υπερβολικοί φόροι και ασφαλιστικές εισφορές. Από 1.1.2017 καλούμαστε να καταβάλουμε μέχρι και το 67% των εσόδων μας σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Επιπλέον το τέλος επιτηδεύματος, η επιβολή αναγκαστικών, δια νόμου, εγκαταστάσεων συστημάτων στα πρατήρια κ.α. μας οδηγούν σε οικονομικό αδιέξοδο. Κάτω από τέτοιες συνθήκες είναι αδύνατο να επιβιώσουν τα πρατήρια, όπως και κάθε μικρομεσαία επιχείρηση.

 

Βρισκόμαστε προ προμελετημένου κλεισίματος. Η παγερή αδιαφορία της κυβέρνησης στις φωνές διαμαρτυρίας μας, για τους φόρους, τα βάρη και τις εισφορές, μας κάνει να φοβόμαστε ότι μας έχει προγραμμένους. Αντί για προγράμματα αντιμετώπισης της κρίσης και ανάπτυξης, κάτω από νέες συνθήκες, έχουμε μόνο μέτρα φορολογίας και περιστολής της οικονομικής δραστηριότητας και φαύλο κύκλο φόρων και μείωσης των εισοδημάτων από τα οποία αντλούνται. Φοβόμαστε πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα γενιά μαζικών κλεισιμάτων πρατηρίων. Σε τι θα ωφεληθούν πρατηριούχοι, καταναλωτές και εθνική οικονομία από μια τέτοια εξέλιξη;

 

 

Η παρανομία μας εξοντώνει. Οι νόμιμοι συνάδελφοι βενζινοπώλες, μετά την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών, είναι, μαζί με άλλους κλάδους όπως οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβούντες και οι πράκτορες ΠΡΟ-ΠΟ, από τους κλάδους που δεν μπορεί να αποφύγει, και ορθά, τη διαφάνεια και φορολόγηση κάθε εσόδου. Έτσι όμως οι φόροι μας κάνουν ευάλωτους τόσο σε παραβάτες όσο και σε λαθρέμπορους που αποφεύγουν τη φορολογία. Δυστυχώς, η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί τα συστήματα εισροών – εκροών, δεν ελέγχει κεντρικά τα στοιχεία που μεταδίδονται στη ΓΓΠΣ, δεν έχει επιβάλει την εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων ελέγχου στα άλλα επίπεδα (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, ναυτιλιακές δεξαμενές – σλέπια, μεγάλα βυτιοφόρα, εικονικές εξαγωγές κ.α.). Ομοίως, δεν ελέγχεται η παραβατικότητα και η ηλεκτρονική αλλοίωση των συστημάτων μέτρησης και μετάδοσης στοιχείων, με αποτέλεσμα την κλοπή των καταναλωτών, του Δημοσίου και των νομίμων συναδέλφων, οι οποίοι βρίσκονται σε απόγνωση από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν. Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που κατατέθηκαν  πρόσφατα στη Βουλή, το 2014 γινόταν 2.280 έλεγχοι κάθε μήνα στα πρατήρια, το 2015, 738 έλεγχοι και το 2016, μόνο 285 έλεγχοι!  Όσο για το λαθρεμπόριο, το 2016 κατασχέθηκαν 5 τόνοι σε σύνολο κατανάλωσης περίπου 7.200.000 τόνους ή το… 0,00007% της κατανάλωσης !!!

 

Απαράδεκτη αύξηση των Εδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ).  Από τη δεκαετία του 2000, οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα καύσιμα αυξάνουν διαρκώς. Έχουμε γίνει από τις χώρες με τους μεγαλύτερους ΕΦΚ στην ΕΕ. Ως που θα φτάσει αυτό; Ήδη ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε από 15/10/2016 κατά 50€ το χιλιόλιτρο, συν ο ΦΠΑ 12€ πάνω σε αυτόν, σύνολο νέας επιβάρυνσης 62€! Όταν το 2012 εξισώθηκαν οι ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης στα 330€ το χιλιόλιτρο, η κατανάλωση έπεσε πάνω από 70% και τα δημόσια έσοδα σημείωσαν μείωση, ενώ σημειώθηκαν και κοινωνικά δράματα, πέρα από την αποψίλωση δασών και επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η μείωσή του ΕΦΚ στα 230€ το 2014, έφερε μια σχετική αύξηση στην κατανάλωση και στα έσοδα. Τώρα, με τη νέα αύξηση του ΕΦΚ στα 280€ το χιλιόλιτρο και την παράλληλη μείωση των εισοδημάτων, φοβόμαστε ότι θα επανέλθουμε στις παγερές μέρες του 2013.

 

Όσο για τους ΕΦΚ των άλλων καυσίμων, η αύξηση δεν συμβάλει πλέον σε αύξηση εσόδων ενώ προκαλεί σωρεία προβλημάτων στην ομαλή λειτουργία της κοινωνίας και της οικονομίας. Αρκεί να πούμε ότι από 1.1.2017 θα έχουμε νέες αυξήσεις όλων των ΕΦΚ. Ο δε ΕΦΚ της αμόλυβδης βενζίνης από το 2009 μέχρι 1.1.2017 ανεβαίνει από τα 359€ το χιλιόλιτρο στα 700€. Συνυπολογιζομένων και των αυξήσεων του ΦΠΑ, η επιβάρυνση ξεκινάει από τα 427€ το χιλιόλιτρο το 2009 και εκτοξεύεται στα  868€ το 2017! Μια αύξηση πάνω από 103%!

 

Χωρίς εκλογίκευση των φόρων στα καύσιμα, τόσο η κοινωνία όσο και η οικονομία δεν θα μπορέσουν ποτέ να λειτουργήσουν ομαλά και να συμβάλλουν στην έξοδο από την κρίση και στην ανάπτυξη.

 

 

Το «σύστημα προστίμων» ΗΦΑΙΣΤΟΣ. Μέσα στα προβλήματα του κλάδου είναι και η συνέχιση λειτουργίας του συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ για την καταγραφή της  κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο ξεπεράστηκε εντελώς από τα συστήματα εισροών – εκροών. Δυστυχώς διατηρείται πλέον μόνο σαν μηχανισμός επιβολής πρόστιμων για εντελώς τυπικές παραβάσεις, όπως π.χ. πρόστιμο 100 ευρώ για καθυστέρηση μιας ημέρας στην αναγραφή της απόδειξης στο σύστημα, ανεξαρτήτως αν έχουν πληρωθεί όλοι οι φόροι, ή για μια διόρθωση αριθμού οδού σε καταναλωτή ο οποίος έδωσε λάθος στοιχεία και μπορεί να αγόρασε πετρέλαιο σε μπιντονάκι αξίας 10 ευρώ, από το οποίο ο βενζινοπώλης θα κέρδιζε μεικτά μισό ευρώ! Πρόκειται για εξοντωτικό σύστημα που πρέπει να καταργηθεί.

 

Ο αφανισμός του επικουρικού μας Ταμείου

 

Το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Βενζινοπωλών (ΤΕΑΠΥΚ) που τέθηκε σε λειτουργία το 1979, ήταν από τα πλέον εύρωστα, και με σημαντικά αποθεματικά, επικουρικό ταμείο. Σταδιακά με το PSI, το κούρεμα των αποθεματικών, τα αγύριστα δάνεια από τον ΟΑΕΕ, στον οποίο υπήχθη από το 2008 μέχρι το 2015, και η υπαγωγή και συγχώνευση στο ΕΤΕΑ με κατάργηση του τρόπου καταβολής εισφορών, κυριολεκτικά το αφάνισαν. Τον Οκτώβριο «κόπηκαν» οι επικουρικές συντάξεις, για μια ακόμη φορά, κατά 40% ως 45%. Σήμερα είναι άγνωστο πόσο ακόμη θα μειωθούν παρότι η αναλογιστική μελέτη πρόβλεπε θετικό μέλλον για το Ταμείο. Εκτός αυτού, η ΥΑ για καταβολή εισφορών, μένει ανενεργή από το 2014 και συσσωρεύονται αναδρομικά που θα είναι αδύνατο να καταβληθούν, ενώ το τελευταίο μέρισμα (2012) του Κλάδου Κοινής Διανομής του Ταμείου, που δικαιούνταν οι βενζινοπώλες, κατακρατείται αδικαιολόγητα και δεν αποδίδεται.

 

Τοπικά προβλήματα

 

Το σύνολο του νομού Ιωαννίνων μπορεί εύκολα να καταταγεί στους πλέον ψυχρούς νομούς, μαζί με τους όμορους βόρεια και ανατολικά, κατά τη χειμερινή περίοδο. Χρειαζόμαστε θέρμανση 24 ώρες το 24ωρο. Θεωρούμε λογικό το αίτημα των συμπολιτών μας, να υπαχθεί όλος ο νομός στη ζώνη Α΄ του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και παράλληλα να γίνει αύξηση του επιδόματος γιατί δεν επαρκεί για στοιχειώδη ενίσχυση των φτωχών νοικοκυριών.

 

 

ΣΒ