tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΕΒΕΘ: Άδειο το πορτοφόλι των νοικοκυριών

Το 53% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης δεν πραγματοποίησε καμιά αγορά στις χειμερινές εκπτώσεις, σημειώνοντας ως κυριότερο λόγο την έλλειψη διαθέσιμου...

Το 53% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης δεν πραγματοποίησε καμιά αγορά στις χειμερινές εκπτώσεις, σημειώνοντας ως κυριότερο λόγο την έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος (75%). Η έλλειψη ρευστότητας συνείζει να προβληματίζει τις επιχειρήσεις.Ένας στους δυο καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης δεν ξόδεψε ούτε ευρώ στη διάρκεια της πρόσφατης χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, καθώς το… ταμείον είναι μείον. Η έλλειψη ρευστότητας παραμένει πονοκέφαλος και για τις επιχειρήσεις, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο πνίγουν τον κλάδο των κατασκευών.

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από τις απαντήσεις που δόθηκαν στις ad-hoc ερωτήσεις που τέθηκαν σε καταναλωτές και επιχειρήσεις παράλληλα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ» που διενεργήθηκε τον Μάρτιο του 2015 από την εταιρία δημοσκοπήσεων Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Ειδικότερα, οι ad-hoc ερωτήσεις προς τους καταναλωτές αφορούσαν τις εκπτώσεις της Χειμερινής Περιόδου 2015. Σύμφωνα με την έρευνα, περίπου 1 στους 4 καταναλωτές στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώνει «Λίγο» (15%) ή «Καθόλου» (12%) ικανοποιημένοι από τις εκπτώσεις της φετινής χειμερινής περιόδου (2015). Στον αντίποδα, το 39% δηλώνει «Πολύ» (8%) ή «Αρκετά» (31%) ικανοποιημένο, ενώ περίπου 1 στους 3 καταναλωτές στο νομό Θεσσαλονίκης δεν έχει άποψη, καθώς όπως προκύπτει από την έρευνα, δεν διέθεταν το απαιτούμενο εισόδημα για να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά κατά την περίοδο των εκπτώσεων.

Συνολικά, το 53% των καταναλωτών στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώνει ότι δεν πραγματοποίησε καμιά αγορά με την ευκαιρία των χειμερινών εκπτώσεων, σημειώνοντας ότι ο κύριος λόγος γι' αυτό είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος (75%) και, σε πολύ μικρότερο βαθμό, η ανασφάλεια για το μέλλον (5%).

Το πλέον αρνητικό σημείο που επισημαίνεται από τους καταναλωτές, σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις, αφορά την ποιότητα των προϊόντων, καθώς το 30% (ή περίπου το ήμισυ όσων προέβησαν σε κάποια αγορά) δηλώνει ότι είναι «Λίγο» ή «Καθόλου» ικανοποιημένο από την ποιότητα των προϊόντων.

Πρόβλημα η ρευστότητα για τις επιχειρήσεις

Τέσσερα πεδία αφορούσαν οι ad-hoc ερωτήσεις που τέθηκαν στις επιχειρήσεις: τον τζίρο, τα δάνεια, τα χρέη και τη γραφειοκρατία. Συγκεκριμένα στο σύνολο των επιχειρήσεων του δείγματος τέθηκαν κοινές ερωτήσεις που αφορούν στην αποτίμηση του 2014 και τις εκτιμήσεις για το 2015, τις δανειακές ανάγκες και τον βαθμό κάλυψής τους από το τραπεζικό σύστημα, τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και την έκταση του φαινομένου της γραφειοκρατίας στις διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής:

1. Αποτίμηση 2014 – εκτιμήσεις 2015

Μείωση του κύκλου εργασιών καταγράφηκε για το 43% των επιχειρήσεων στο νομό Θεσσαλονίκης, ενώ αύξηση κατέγραψε το 24%. Μία στις 3 (32%) επιχειρήσεις δήλωσε ότι ο τζίρος παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Την καλύτερη εικόνα κατέγραψε η Βιομηχανία, όπου το ποσοστό όσων κατέγραψαν μείωση και όσων κατέγραψαν αύξηση του κύκλου εργασιών τους είναι ίδιο (31%), ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό όσων δηλώνουν μείωση του κύκλου εργασιών κατά το 2014 εμφανίζεται στον κλάδο των Υπηρεσιών (49%).

Σε σχέση με την απασχόληση, η συντριπτική πλειοψηφία (74%) των επιχειρήσεων διατήρησε σταθερό τον αριθμό των θέσεων απασχόλησης, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων που αύξησαν τις θέσεις εργασίας κατά το 2014 εμφανίζεται στη Βιομηχανία (20%) και το χαμηλότερο στον κλάδο του Εμπορίου (6%), ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων που μείωσαν τις θέσεις εργασίας κατά το 2014 εμφανίζεται στον κλάδο των Κατασκευών (30%).

Σε σχέση με τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις του νομού Θεσσαλονίκης κατά το 2014, η ρευστότητα συγκεντρώνει τις περισσότερες αναφορές (51%) και ακολουθούν η μείωση του κύκλου εργασιών (43%), οι φορολογικές υποχρεώσεις (41%) και οι επισφάλειες (33%).

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, η σύγκριση του 2014 με το 2013 έχει σχεδόν ουδέτερα αποτελέσματα, καθώς το 27% των εξαγωγικών επιχειρήσεων του νομού Θεσσαλονίκης θεωρεί το 2014 καλύτερο από το 2013, το 21% έχει αντίθετη άποψη, ενώ το 37% αξιολογεί το 2014 στο ίδιο επίπεδο με το 2013.

Απαισιοδοξία κυριαρχεί μεταξύ των επιχειρήσεων του νομού Θεσσαλονίκης για το 2015, καθώς η πλειοψηφία (34%) θεωρεί ότι θα είναι μια χειρότερη χρονιά για την επιχείρηση σε σχέση με το 2014, το 32% θεωρεί ότι θα είναι περίπου ίδια, ενώ το 23% θεωρεί ότι το 2015 θα είναι μια χρονιά καλύτερη από την προηγούμενη για την επιχείρηση. Η μεγαλύτερη απαισιοδοξία καταγράφεται στο Εμπόριο (37% χειρότερη – 15% καλύτερη) και ακολουθούν Υπηρεσίες (36% χειρότερη – 22% καλύτερη) και Κατασκευές (38% Χειρότερη – 24% Καλύτερη). Στον κλάδο της Βιομηχανίας καταγράφεται, αντίθετα, αισιοδοξία (34% καλύτερη – 24% χειρότερη).

2. Επιχειρηματικά Δάνεια

Περίπου 9 στις 10 επιχειρήσεις (87%) στο νομό Θεσσαλονίκης δεν αιτήθηκαν κάποιο επιχειρηματικό δάνειο κατά το 2014 και μόνο το 10% κατέθεσε αίτηση δανεισμού σε κάποια τράπεζα κατά το προηγούμενο έτος. Η συντριπτική πλειοψηφία των αιτούμενων δανείων αφορούσε κεφάλαιο κίνησης (76%), το 14% αφορούσε επενδύσεις/πάγια και το 3% έκδοση εγγυητικών επιστολών. Από τις αιτήσεις δανείων για κεφάλαιο κίνησης, μόνο 6 στις 10 εγκρίθηκαν (58%), με μέσο ποσοστό κάλυψης του αιτήματος 71%.

3. Ληξιπρόθεσμες οφειλές προς φορείς του Δημοσίου

Περίπου μία στις 4 (27%) επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώνει πως έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς φορείς του Δημοσίου. Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στις επιχειρήσεις του κλάδου των Κατασκευών (36%) και το χαμηλότερο ποσοστό στον κλάδο της Βιομηχανίας – Μεταποίησης (17%). Το υψηλότερο ποσοστό ληξιπρόθεσμων οφειλών αφορά τον ΦΠΑ (58%) και ακολουθούν οι οφειλές προς τον ΟΑΕΕ (48%), την εφορία (41%), το ΙΚΑ (38%) και άλλα ασφαλιστικά ταμεία (15%).

4. Γραφειοκρατία

Τα υπουργεία αναδεικνύονται σε πρωταθλητές της γραφειοκρατίας, σύμφωνα με τις απαντήσεις των επιχειρήσεων στα ερωτηματολόγια που συμπλήρωναν και αυτήν τη φορά την έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ». Συγκεκριμένα, σε μια κλίμακα από το «1 – Καθόλου γραφειοκρατική» μέχρι το «5 – Πολύ γραφειοκρατική» σε σχέση με το επίπεδο γραφειοκρατίας που επικρατεί σε μια σειρά από υπηρεσίες του Δημοσίου, τα υπουργεία βαθμολογούνται κατά μέσο όρο με 3,9 και ακολουθούν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης με 3,7, το ΙΚΑ με 3,5, ο ΟΑΕΕ με 3,5, η εφορία με 3,4, ενώ την καλύτερη εικόνα παρουσιάζουν τα τελωνεία (3).