11/01/2017 | 11:25
ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Μειωμένος ο εορταστικός τζίρος για 3 στις 4 επιχειρήσεις
ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Μειωμένος ο εορταστικός τζίρος για 3 στις 4 επιχειρήσεις

Για ακόμα μια χρονιά, η εμπορική κίνηση της εορταστικής αγοράς βαίνει μειούμενη, όπως διαπιστώνεται από έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ από 12/12/16 έως 9/1/17.

Κύρια ερμηνεία για την πορεία της αγοράς, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, είναι ότι η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της δεύτερης αξιολόγησης, η συνεχής μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών αλλά και οι αυξανόμενοι φόροι, δε δίνουν περιθώρια ιδιαίτερης αισιοδοξίας, καθώς δημιουργούν  αρνητικό κλίμα στην αγορά.  

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί το 2016 τόσο η νεοφερμένη πρακτική της «Black Friday», η οποία προηγήθηκε της εορταστικής περιόδου και στην ουσία απορρόφησε σημαντικό τμήμα του διαθέσιμου εισοδήματος- όσο και οι επικείμενες χειμερινές εκπτώσεις του 2017 που ξεκίνησαν αμέσως μετά τις γιορτές.

Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι η εικόνα των επιχειρήσεων που μετέχουν στα ΑΚΕ (open malls) ήταν ελαφρώς καλύτερη σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, περίπου μία στις πέντε (17%) κατέγραψε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και το 7% των επιχειρήσεων σημειώνει το 2016 τζίρο μεγαλύτερο από τον περυσινό.

Στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων που σημείωσε μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%.

Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%), καθιστώντας το συγκεκριμένο κλάδο ως τον ανθεκτικότερο του εμπορίου.

Επιπλέον, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40% ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%.

Ουσιαστικά 4 στις 10 επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους μέσα σε έναν χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

Η καλύτερη εβδομάδα των Εορτών

Οι έμποροι σε ποσοστό 62% θεωρούν ότι η καλύτερη περίοδος, όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση, ήταν οι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Συγκεκριμένα, η παραμονή και η προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται από το 42%, ως οι ημέρες με την καλύτερη επίδοση, ωστόσο το 40% δήλωσε ότι όλες οι ημέρες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα.

Επισκεψιμότητα: Παράλληλα, για την ημέρα που οι έμποροι δήλωσαν ότι η επιχείρησή τους παρουσίασε την καλύτερη εικόνα από άποψη αγοραστικής κίνησης, τους ζητήθηκε να προσδιορίσουν: α) τον αριθμό των ατόμων που προέβησαν σε αγορές στο κατάστημά τους καθώς και β) τον μέσο όρο σε ευρώ των αποδείξεων που έκοψαν (μέση αξία απόδειξης). Στο σύνολο του δείγματος ο μέσος αριθμός πελατών ανέρχεται στα 52 άτομα, με μέση απόδειξη 29€. Εντός των κλάδων του λιανικού εμπορίου παρατηρείται πως ο κλάδος των τροφίμων εμφανίζει τον μεγαλύτερο μέσο αριθμό πελατών με 89 άτομα την ημέρα. Η κατηγορία «άλλο λιανικό εμπόριο» εμφανίζει τη μεγαλύτερη μέση απόδειξη και αυτό γιατί εντός της συγκεκριμένης κατηγορίας υπάρχουν καταστήματα λιανικού εμπορίου κοσμημάτων/ρολογιών που το επίπεδο τιμών των προϊόντων τους είναι σαφώς υψηλότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο.

Ανησυχητικό για τον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης είναι το γεγονός ότι η μέση απόδειξη εκτιμήθηκε στα 28€, σαφώς μικρότερη σε σύγκριση με το 2014 που είχε υπολογιστεί στα 53€, γεγονός που καταδεικνύει το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει στην ελληνική αγορά. Επιπλέον να σημειωθεί ότι το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι οι πελάτες κατά τη διάρκεια των εορτών χρησιμοποίησαν κυρίως μετρητά για τις αγορές τους και το 24% χρησιμοποίησε κάρτες, ενώ το 32% δήλωσε ότι οι πελάτες χρησιμοποίησαν και τα δυο μέσα συναλλαγής ισομερώς.

Μία στις τρεις επιχειρήσεις στο σύνολο του λιανικού εμπορίου, πραγματοποίησε προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων. Το 50% των επιχειρήσεων ένδυσης/υπόδησης και το 41% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού επέλεξαν να κάνουν προσφορές. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου τροφίμων και επιμορφωτικών ειδών εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 10% και 18%.

Μία στις τρεις επιχειρήσεις προέβη σε προσφορές, είτε σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, είτε σε όλα τα εμπορεύματα, ενώ μία στις πέντε είχε προσφορές σε εμπορεύματα stock. Μεταξύ 21% και 40%, είναι το ύψος των προσφορών που επέλεξε το 50% των επιχειρήσεων, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις κατεξοχήν εκπτωτικές περιόδους.

Open malls: Μια λίγο καλύτερη εικόνα

Ενδιαφέρον παρουσίασε η έρευνα στα ΑΚΕ αφού σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων, οι απαντήσεις για «αρνητικά» αποτελέσματα ήταν λιγότερες κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες. Δηλαδή το 68% (σε αντίθεση με το 76% του συνόλου) δήλωσε ότι σημείωσε χαμηλότερα επίπεδα πωλήσεων σε σχέση με το 2015. Επίσης, μία στις πέντε επιχειρήσεις κατέγραψε σταθερότητα των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ το 8% δήλωσε αύξηση του τζίρου.

Όσον αφορά στο ποσοστό μείωσης των πωλήσεων, η πλειονότητα των επιχειρήσεων δήλωσε ότι κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, μικρό μέρος αυτών βρέθηκε να έχει μείωση της τάξης χαμηλότερης του 10%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες τα ποσοστά κυμαίνονται μεταξύ του 20%.

Tags: Εμπόριο, Έρευνες – Μελέτες Το άρθρο έχει αναγνωσθεί 1119 φορές

Σχετικές Ειδήσεις