tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Μια διαφορετική προσέγγιση σε εκπρόθεσμες διακοπές και επανέλεγχο

Του Παναγιώτη Παντελή

Του Παναγιώτη Παντελή

Δύο είναι τα σημαντικότερα θέματα που κυριάρχησαν την εβδομάδα που πέρασε.

Το πρώτο θέμα αφορούσε την ΠΟΛ.1165/2016 με την οποία κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις για τα άρθρα 40 και 56 του Ν. 4410/2016.
Αξίζει να σταθούμε στην συγκεκριμένη ΠΟΛ και να αναφέρουμε ότι οι ελεγκτές του υπουργείου Οικονομικών θα μπορούν στο εξής να εισέλθουν στην κατοικία του φορολογούμενου και να διενεργήσουν επιτόπιο φορολογικό έλεγχο. Βέβαια, αναφέρεται ότι για την «εισβολή», εκτός από την σχετική εντολή του αρμόδιου εισαγγελέα, για την πραγματοποίηση του ελέγχου είναι απαραίτητη και η παρουσία δικαστικού λειτουργού.
Ένα δεύτερο σημείο της συγκεκριμένης εγκυκλίου προβλέπει ότι η φορολογική διοίκηση έχει δικαίωμα επανελέγχου σε μια φορολογική περίοδο ή υπόθεση για την οποία έχει ήδη διενεργήσει πλήρη έλεγχο και εξειδίκευση.
Η φορολογική διοίκηση μπορεί να διενεργεί επανέλεγχο στις περιπτώσεις που προκύπτουν νέα στοιχεία, δηλαδή στοιχεία που δεν θα μπορούσαν να είναι γνωστά κατά τον αρχικό έλεγχο, και από τα οποία προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιοριστεί αρχικά.
Με άλλα λόγια πραγματοποιείται πλήρης έλεγχος, αλλά δεν τελείωσε γιατί μπορεί να προκύψουν νέα στοιχεία. Και ποια είναι τα νέα στοιχεία; Είναι κάτι που ο φορολογούμενος είχε αποκρύψει ή μπορεί να είναι και παράλειψη της φορολογικής διοίκησης.
Σε πραγματικό παράδειγμα αξίζει να αναφέρω ότι πριν λίγες ημέρες ολοκλήρωσα έλεγχο ανοίγματος λογαριασμού φυσικού προσώπου. Η φορολογική αρχή έλεγξε 5 τραπεζικούς λογαριασμούς κι έβγαλε τους προβλεπόμενους φόρους. Ο συγκεκριμένος φορολογούμενος είχε κι άλλους λογαριασμούς οι οποίοι ούτε ελέγχθηκαν ούτε ζητήθηκαν από την υπηρεσία. Μπορούν λοιπόν παρά την ολοκλήρωση του ελέγχου να έρθουν σε δεύτερο χρόνο και να ξανακάνουν έλεγχο; Μα αφού είχαν την δυνατότητα να ζητήσουν το άνοιγμα όλων των λογαριασμών από την αρχή…
Εν κατακλείδι πότε τελικά θα γνωρίζει ο κάθε φορολογούμενος εάν έχει τελειώσει με την φορολογική αρχή; Μετά από πόσα χρόνια; Μετά από πόσους ελέγχους;
Το δεύτερο θέμα αφορούσε την εδώ και μήνες αναμενόμενη απόφαση του ΓΓΔΕ για τις εκπρόθεσμες διακοπές των νομικών προσώπων, ΠΟΛ.1163/2016.
Πολλοί θυμούνται άρθρο μου στο www.e-forologia.gr που είχε δημοσιευθεί την 1/3/2016, με θέμα τις εκπρόθεσμες διακοπές και την ημερομηνία λήξης που είχε δοθεί. Η 29/02/2016 είχε δοθεί ως η τελευταία ημερομηνία που θα μπορούσε ένα νομικό πρόσωπο να διακόψει εκπρόθεσμα με βάση το πραγματικό γεγονός.
Από τότε είχε ξεκινήσει ένας αγώνας προς το Υπουργείο Οικονομικών με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών για να καταλάβουν το άτοπο της «ημερομηνίας λήξης».
Στις συναντήσεις που κάναμε τότε στο ΕΕΑ, τόσο με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Κο Τ. Αλεξιάδη όσο και με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Κο Γ. Πιτσιλή ήταν το θέμα συζήτησης που κυριάρχησε.
Αντίστοιχες συναντήσεις υπήρξαν και με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης Κο. Α. Παπαδεράκη αφού και το ΓΕΜΗ ήταν άμεσα εμπλεκόμενο. Ο λόγος είναι προφανής.
Η διαφορά που παρουσιάζεται ανάμεσα στις ενεργές επιχειρήσεις του TAXIS και σε αυτές που εμφανίζονται στο ΓΕΜΗ φτάνουν στις 800.000. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην γνωρίζουμε σήμερα τον πραγματικό αριθμό των επιχειρήσεων που λειτουργούν, δεν γνωρίζουμε το αντικείμενο των εργασιών τους και τελικά δεν μπορεί κανείς να δώσει απάντηση στο ερώτημα πόσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σήμερα στη χώρα μας και τι ακριβώς κάνουν.
Προχθές δημοσιεύτηκε η ΠΟΛ.1163/2016 που αφορά την διακοπή εργασιών φορολογούμενων (φυσικών ή νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων), βάση του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών τους.
Πολλά γράφτηκαν τις προηγούμενες ημέρες κι όπως προανέφερα το θέμα αφορά εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενους.
Δεν θέλω να επαναλάβω ό,τι μέχρι σήμερα γράφτηκε, αλλά να προσθέσω κάποιανέα στοιχεία, κάποια σημεία που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και κάποιες παρατηρήσεις σε αυτά που κατά την γνώμη μου αφήνουν κενά.
Άρθρο 1 παρ.2 της ΠΟΛ.1163/2016
«Όσοι είναι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. και σκοπεύουν να προβούν σε παύση εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τη δημοσίευση της παρούσας, απαιτείται να προσκομίσουν βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες τα οποία είτε δεν έχουν καν υποχρέωση εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. ή, ακόμα και αν έχουν, δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, είναι υποχρεωτική για τη βεβαίωση διακοπής εργασιών η κατάθεση μαζί με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών και αποδεικτικού της λύσης τους χωρίς η ημερομηνία δημοσίευσης της λύσης να είναι δεσμευτική για τη διακοπή των εργασιών τους.»
Άρα όλα τα νομικά πρόσωπα απαιτείται να προσκομίσουν μετά την ΠΟΛ.1163/2016, βεβαίωση διαγραφής από το ΓΕΜΗ.
Θα πρέπει λοιπόν τα νομικά πρόσωπα να υποβάλλουν τα σχετικά στοιχεία και να κάνουν απογραφή στο ΓΕΜΗ, πληρώνοντας βέβαια και το σχετικό υψηλό αντίτιμο.
Μετά την απογραφή τους θα πρέπει να προσκομίσουν την βεβαίωση διαγραφής τους.
Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μια παρένθεση και να μνημονεύσουμε τηνΠΟΛ.1045/10-02-2015 και την ΠΟΛ.1084/2014 η οποία όμως δεν μνημονεύεται στην ΠΟΛ.1163/2016.
Τι έλεγαν οι συγκεκριμένες ΠΟΛ;
Ως προς τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν εγγραφεί στο Γ.Ε.ΜΗ., η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μας γνώρισε ότι:
– Όταν μία κεφαλαιουχική εταιρεία (Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε.) λύεται, τίθεται σε όλες τις περιπτώσεις – με εξαίρεση την πτώχευση – υποχρεωτικά εκ του νόμου σε εκκαθάριση. Η περάτωση της εκκαθάρισης είναι αυτή που επιφέρει τη λήξη της νομικής προσωπικότητας και ακολούθως η εταιρεία διαγράφεται από το Γ.Ε.ΜΗ.
Ο ισολογισμός λήξης της εκκαθάρισης καταχωρείται στο Γ.Ε.ΜΗ. και εκδίδεται ανακοίνωση διαγραφής του νομικού προσώπου, στην οποία αναφέρεται η ημερομηνία καταχώρησης του ισολογισμού λήξης της εκκαθάρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο σχετικός Κωδικός Αριθμός Καταχώρησης (Κ.Α.Κ.). Η οριστική παύση των εργασιών του νομικού προσώπου επέρχεται από την καταχώρηση του ισολογισμού λήξης της εκκαθάρισης στο Γ.Ε.ΜΗ.
Ως εκ τούτου, με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών κεφαλαιουχικής εταιρείας συνυποβάλλεται ευκρινές φωτοαντίγραφο της ανακοίνωσης διαγραφής της από το Γ.Ε.ΜΗ. και καταχωρείται, ως ημερομηνία διακοπής, στο υποσύστημα Μητρώου, η ημερομηνία καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ. του ισολογισμού λήξης της εκκαθάρισης.
– Όταν μία προσωπική εταιρεία (Ο.Ε., Ε.Ε.) λύεται κι εφόσον οι εταίροι δεν έχουν συμφωνήσει διαφορετικά, τη λύση της, ακολουθεί η εκκαθάριση (αρθρ. 268 του Ν.4072/2012 ΦΕΚ 86 Α΄).
Με το πέρας της εκκαθάρισης, ο εκκαθαριστής, ζητά τη διαγραφή της εταιρείας από το Γ.Ε.ΜΗ., προσκομίζοντας τον ισολογισμό λήξης της εκκαθάρισης, ο οποίος καταχωρείται και ακολουθεί ανακοίνωση διαγραφής της από το Γ.Ε.ΜΗ.
Συνεπώς, με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών προσωπικής εταιρείας που ολοκλήρωσε το στάδιο της εκκαθάρισης συνυποβάλλεται ευκρινές φωτοαντίγραφο της ανακοίνωσης διαγραφής της εταιρείας από το Γ.Ε.ΜΗ. και ως ημερομηνία διακοπής, καταχωρείται στο υποσύστημα Μητρώου, η ημερομηνία καταχώρησης στο Γ.Ε.ΜΗ. του ισολογισμού λήξης της εκκαθάρισης.
 
Αναφέρει η ΠΟΛ.1163/2016:
Ως ημερομηνία διακοπής θα αναγράφεται ο πραγματικός χρόνος παύσης των εργασιών του. Και στο αντίστοιχο υποσύστημα μητρώου ποια θα είναι η ημερομηνία διακοπής; Του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών τους ή της κατάθεσης του ισολογισμού λήξης της εκκαθάρισης όπως προβλέπει το ΓΕΜΗ και η 1045/2015 και η 1084/2014.
Μα εδώ σε κάθε περίπτωση θα υπάρχει τουλάχιστον διαφορά στις ημερομηνίες.
Γιατί δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια ότι καταργούνται οι ΠΟΛ.1045/2015 και η 1084/2014;
Ένα δεύτερο σημείο που θα θέλαμε να αναφερθούμε αφού θα το συναντήσουμε, είναι αυτό που αναγράφεται στο άρθρο 2.
«Διευκρινίζεται ότι σε κάθε περίπτωση για τη διακοπή θα πρέπει να έχουν υποβληθεί όλες οι φορολογικές δηλώσεις των φορολογικών ετών μέχρι και τον πραγματικό χρόνο της παύσης εργασιών»
Και διερωτώμαι…
Η εκπρόθεσμη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων θα έχει τα νέα πρόστιματων 250€ και 500€ ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων, τα οποία θα διπλασιάζονται ή θα τετραπλασιάζονται ανάλογα με το πλήθος των δηλώσεων που πρέπει ο φορολογούμενος να καταθέσει.
Γιατί δεν το διευκρινίζει η Γενική Γραμματεία όπως διευκρινίζει το πρόστιμο του μητρώου (100€);
Είναι μερικές διαφορετικές σκέψεις σε σχέση με τις εκπρόθεσμες διακοπές των νομικών προσώπων.
Μετά από σχεδόν εννέα μήνες επεξεργασίας από την 29/02/2016 περίμενα μια καλύτερη προσέγγιση στην εκπρόθεσμη διακοπή των νομικών προσώπων.
 
Ίσως θα πρέπει να καταλάβουμε ότι ο σκοπός δεν είναι να περιπλέξουμε ακόμα περισσότερο την ήδη πολύπλοκη κατάσταση των τελευταίων ετών, επιβάλλοντας πρόστιμα, ασφαλιστικές εισφορές και ότι άλλο προκύψει αλλά να ξεκαθαρίσουμε το ΓΕΜΗ.