tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΟΒΕ: Ποιό «όργιο κερδοσκοπίας» στα καύσιμα;

Οι περιπτώσεις υψηλών τιμών είναι ελάχιστες και δεν επηρεάζουν τον κύριο όγκο των καταναλωτών και της κατανάλωσης

Σχετικά με την ερώτηση που υπέβαλλε η βουλευτής κα Ντόρα Μπακογιάννη, προς τους υπουργούς Οικονομίας Γιάννη Δραγασάκη, Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη, καταγγέλλοντας «όργιο κερδοσκοπίας» στην αγορά των καυσίμων, ζητώντας παράλληλα και σχετικούς ελέγχους, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ), με ανακοίνωσή της, στις 18 Μαΐου 2018, επισημαίνει τα εξής:

 

"Οι τιμές στην αγορά διαμορφώνονται ελεύθερα. Συνεπώς έλεγχοι για τη νομιμότητα στο ύψος των τιμών δεν είναι νοητοί παρά μόνο αν αλλάξει η νομοθεσία.

 

Οι περιπτώσεις υψηλών τιμών είναι ελάχιστες και δεν επηρεάζουν τον κύριο όγκο των καταναλωτών και της κατανάλωσης.

 

Η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλές τιμές παράδοσης από τι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών στα πρατήρια, οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές. Πέραν αυτών, ελάχιστες και καταδικαστέες είναι οι περιπτώσεις "καπέλου" υπό κανονικές συνθήκες.

 

Δυστυχώς, πέραν της προσοχής στις υψηλές τιμές που προκαλούν εντυπωσιασμό αλλά δεν επηρεάζουν τη βασική κατανάλωση, υπάρχουν πολλά πρατήρια με αδικαιολόγητα χαμηλές τιμές, για τις οποίες δυστυχώς δεν γίνονται ερωτήσεις, θεωρώντας πως αυτό είναι "καλό" για τους καταναλωτές. Βλέπουμε τιμές πρατηρίων ίδιες ή παραπλήσιες με τις τιμές διυλιστηρίων και ουδείς ανησυχεί! Πώς είναι δυνατόν μια επιχείρηση να πουλάει σε τιμές που δεν καλύπτουν ούτε το κόστος αγοράς από τις εταιρίες; Γιατί κανένας δεν ανησυχεί; Γιατί όλοι "χαϊδεύουν" τα αυτιά των καταναλωτών μιλώντας για "όργια κερδοσκοπίας" και σωπαίνουν για τους ίδιους λόγους στο όργιο παραβατικότητας και αθέμιτου ανταγωνισμού με τις χαμηλές τιμές; Πόσο χαμηλές είναι στην πραγματικότητα και δεν τις πληρώνει, από άλλη οδό, ο Έλληνας καταναλωτής και φορολογούμενος;

 

 

Όσες φορές η ΟΒΕ έκανε συγκεκριμένες καταγγελίες, η απάντηση που έλαβε από τις αρχές ελέγχου ήταν πως "δεν παρουσιάστηκε κάποια παράβαση"! Θα θυμίσουμε ότι με το 2ο μνημόνιο καταργήθηκε, όχι τυχαία, η πώληση προϊόντων κάτω του επιχειρηματικού κόστους κι έτσι άνοιξε ο δρόμος για αποδεδειγμένο αθέμιτο ανταγωνισμό τιμών στον κλάδο από συμφέροντα αγνώστου προελεύσεως. Ποιός θα προστατεύσει τα νόμιμα πρατήρια από παρόμοιες πρακτικές που τα αφανίζουν;

 

Όσον αφορά τις τιμές καυσίμων, ο παρακάτω πίνακας δείχνει ανάγλυφα τη συνολική εικόνα της αγοράς και όχι κάποιων μεμονωμένων περιπτώσεων.

 

ΤΙΜΕΣ ΑΜΟΛΥΒΔΗΣ – 95

 

Τιμές €/λ

5.1.2018 €/λ

11.5.2018 €/λ

Διαφορά €/λ

Διαφορά %

Διεθνείς τιμές (μπρεντ)

0,3472

0,4224

+0,0752

+21,66%

Τιμές λιανικής

ΕΕ-28  μ.ο.

1,3743

1,4373

+0,063

+4,58%

Τιμές διυλιστηρίου

0,4299

0,4840

+0,0541€

+12,58%

Φόροι, τέλη

1,0091

1,0218

+0,021€

+1.20%

Τιμές χονδρικής

1,4750

1,5380

+0,063

+4,27%

Τιμές λιανικής

1,5400 *

1,601 **

+0,061€

+3,96%

Κέρδη εταιρειών, μεταφορέων, πρατηρίων

0,1010

0,0952

-0,0058

-5,74%

 

Πηγές:

-Εβδομαδιαία Δελτία Επισκόπησης Τιμών Καυσίμων, 5/1/2018 & 11/5/2018 της ΓΓΕ.

-Δελτίο τιμών ενέργειας της ΕΕ

https://ec.europa.eu/energy/en/data-analysis/weekly-oil-bulletin

-Ναυτεμπορική. Τιμές συναλλάγματος, τιμές πετρελαίου/βαρέλι

 

(*)5/1/2018.Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται:

  1. από την τιμή διυλιστηρίου κατά 27,91 %,

  2. από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 65,52%, και

  3. από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6,56%

 

(**) 11/5/2018. Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από:

  1. την τιμή διυλιστηρίου κατά 30,23 %,

  2. από τους φόρους κατά 63,82%, και

  3. από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορών υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,94%

 

  •  

  • Σε πανελλαδική κλίμακα οι βενζινοπώλες μείωσαν τα κέρδη τους από την αρχή του χρόνου, όταν άρχισαν οι ανατιμήσεις στις διεθνείς τιμές.

  • Οι διεθνείς τιμές (μπρεντ) αυξήθηκαν κατά 21,66%,

  • Οι τιμές στην ΕΕ-28 αυξήθηκαν κατά 4,58%

  • Οι τιμές διυλιστηρίου αυξήθηκαν κατά 12,58%,

  • Οι φόροι αυξήθηκαν κατά 1,20%,

  • Οι τιμές χονδρικής αυξήθηκαν κατά 4,27%,

  • Οι τιμές λιανικής αυξήθηκαν κατά 3,96%,

  • Τα κέρδη πρατηρίων, εταιρειών και μεταφορέων μειώθηκαν κατά 5,74%

 

 

Σε κάθε περίπτωση, όχι μόνο κανένα "όργιο κερδοσκοπίας" δεν παρατηρείται αλλά σε περίοδο που όλοι οι συντελεστές των τιμών αυξήθηκαν κι επιβάρυναν τον καταναλωτή, τα κέρδη των βενζινοπωλών μειώθηκαν!

 

 

Σημειώνουμε  ότι στην Ελλάδα οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης (ΕΦΚ) είναι από τους υψηλότερους στην ΕΕ. Σύμφωνα με το δελτίο τιμών καυσίμων της ΕΕ, της 30ης Απριλίου 2018, ο ΕΦΚ της αμόλυβδης – 95 ήταν ο 3ος υψηλότερος της ΕΕ και η τιμή της ήταν η 4η ακριβότερη στην ΕΕ-28 – 8,2% πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ.

 

Η ΟΒΕ συνιστά πάντα να γίνεται προσεκτική χρήση των στοιχείων ώστε να μη δημιουργούνται εντυπώσεις για πολιτικούς λόγους με συνέπεια  την εχθρική στάση της κοινωνίας έναντι κλάδων και ειδικά των επαγγελματιών πρατηριούχων καυσίμων".

 

 

 

ΑΣΒ