tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πιο ακριβό θα είναι φέτος το πασχαλινό τραπέζι

Υψηλότερο θα είναι φέτος το κόστος και του πασχαλινού τραπεζιού και των νηστίσιμων, σε σύγκριση με την περσινή χρονιά.

Υψηλότερο θα είναι φέτος το κόστος και του πασχαλινού τραπεζιού και των νηστίσιμων, σε σύγκριση με την περσινή χρονιά.

Αυτό προκύπτει από την καθιερωμένη έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίους και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), η οποία εκτιμά ότι το συγκεκριμένο κόστος θα κινηθεί σε υψηλότερα, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο επίπεδα, κατά 1,02%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από την πραγματοποίηση δειγματοληπτικών ελέγχων σε Σούπερ Μάρκετ αλλά και στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (Βαρβάκειος), η μέση συγκριτική μεταβολή των κρεατικών είναι ανοδική και  κυμαίνεται στο 7,51%. Ωστόσο, η συγκεκριμένη μεταβολή προέρχεται από την αξιοσημείωτη άνοδο της τιμής του κοτόπουλου (21,05%) και της χοιρινής μπριζόλας (4,65%) και πολύ λιγότερο από την αύξηση της τιμής του ντόπιου αρνιού (1,54%) και κατσικιού (2,82%).

Όπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ, η σημαντική υποχώρηση των τιμών στα λαχανικά και στα φρούτα αποτέλεσε την κυριότερη παράμετρο συγκράτησης της ανοδικής πορείας του κόστους του φετινού τραπεζιού. Ενδεικτικά, αναφέρεται πως ο μέσος ρυθμός μείωσης των τιμών στα οπωροκηπευτικά και στα φρούτα είναι της τάξεως του 18,79%, με τις πλέον αξιομνημόνευτες πτωτικές επιδόσεις να αφορούν τα κολοκυθάκια (48,65%), το μαρούλι (46,15%) και το λάχανο (42,31%), ενώ στον αντίποδα αυξητικά κυμάνθηκαν οι τιμές στα κρεμμύδια (12,00%) και στα μήλα (4,76%). 

Όσον αφορά τα προϊόντα Σούπερ Μάρκετ, παρατηρείται μία μεσοσταθμική άνοδος των τιμών της τάξεως του 8,25%, μία εξέλιξη που μπορεί, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, να θεωρηθεί ως αναμενόμενη, αν αναλογιστεί κανείς τη μετάταξη αρκετών προϊόντων Σούπερ Μάρκετ από το μεσαίο συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό 23%, κατά τη διάρκεια του περσινού Ιουλίου. Τούτων δοθέντων, η αύξηση της τιμής του ελαιόλαδου κατά (23,7%) και του πασχαλινού τσουρεκιού (18,37%) συνιστούν τις βασικότερες μεταβολές.

Σύμφωνα, με τα προαναφερθέντα στοιχεία, το μέσο κόστος του φετινού πασχαλινού τραπεζιού υπερβαίνει το αντίστοιχο περυσινό κατά 1,06 ευρώ. Για μία εξαμελή οικογένεια το συνολικό ύψος του φετινού τραπεζιού ανέρχεται στα 105,28 ευρώ, όντας αυξημένο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (104,22 ευρώ) κατά 1,02%. Οι τιμές των κρεατικών (2,21%) και των προϊόντων Σούπερ Μάρκετ (11,62%) κινούνται αυξητικά σε αντίθεση με τις αντίστοιχες των λαχανικών-φρούτων (-13,29%).

Η ΕΣΕΕ επισημαίνει πως εάν υποθέσουμε πως πραγματοποιείται μετάταξη προϊόντων από το 23% ΦΠΑ στο 24% ΦΠΑ, τότε η επιπλέον επιβάρυνση είναι της τάξεως των 0,21€ ή 0,20% σε σχέση με το υπολογισθέν πασχαλινό τραπέζι του 2016. Κι αυτό γιατί θα αυξηθεί το κόστος για τα 2 πασχαλινά τσουρέκια κατά 0,05 €, το κόστος για αναψυκτικά κατά 0,02 €, το κόστος για το συσκευασμένο ελαιόλαδο κατά 0,04 €, το κόστος για τα συσκευασμένα (επεξεργασμένα) αυγά 0,03 € και το κόστος για μπύρες κατά 0,07 €: σύνολο 0,21 €.

Τα υπόλοιπα προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού (που έχουν επιλεγεί από το ΙΝΕΜΥ) για μία εξαμελή οικογένεια υπόκεινται σε ΦΠΑ 13%.

Η τιμοληψία πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα 22 με 26 Απριλίου 2016 και περιλαμβάνει προϊόντα που ανήκουν τόσο στην κατηγορία των λαχανικών – φρούτων όσο και σε αυτή των κρεατικών.

Παράλληλα, με το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, το ΙΝ.ΕΜ.Υ. διενήργησε έρευνα για το κόστος των νηστίσιμων εδεσμάτων, τα οποία αποτελούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης κατά την περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας.

Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει μία ετήσια συγκριτική αύξηση σε σχέση με την περυσινή εορταστική περίοδο, της τάξεως του 9,42%.

Ειδικότερα, οι τιμές των θαλασσινών καταγράφουν ανοδική πορεία εν συγκρίσει με το 2015 (7,04%), ενώ  όσον αφορά στις τιμές των  λοιπών προϊόντων που πλαισιώνουν το τραπέζι της Μεγάλης Εβδομάδας, υποχώρηση καταγράφουν μόνο οι ελιές (-0,74%), με τη μεγαλύτερη αύξηση να παρατηρείται για το τουρσί (21,49%). Και σε αυτήν την περίπτωση η ΕΣΕΕ επισημαίνει ότι επίδραση από τη μετάταξη του συντελεστή ΦΠΑ σε αρκετά προϊόντα από το 13% σε 23% προκάλεσε επιβαρύνσεις στο καταναλωτικό κοινό.

 

Πηγή : www.naftemporiki.gr