tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πολυνομοσχέδιο – Θα ξεμπερδέψουμε με το παρελθόν;

Την Τρίτη 21/6/16 το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Γ. Πιτσιλή.

Του Παναγιώτη Παντελή, φοροτεχνικού.


Την Τρίτη 21/6/16 το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Γ. Πιτσιλή. Αντίστοιχη συνάντηση είχε πραγματοποιήσει στις αρχές Μαϊου 2016 και με τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κο Τρύφωνα Αλεξιάδη.

Ως φορολογικός σύμβουλος του Επιμελητηρίου έθεσα μια σειρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τόσο οι συνάδελφοι λογιστές φοροτέχνες, όσο και οι επιχειρήσεις.
Οι προτάσεις αυτές θα έλυναν όχι μόνο προβλήματα καθημερινότητας και γραφειοκρατίας, αλλά και θα έφερναν έσοδα στα δημόσια ταμεία. 
Κάποιες προτάσεις έγιναν δεκτές , κάποιες εν μέρει και κάποιες καθόλου. Ας δούμε μερικές από αυτές:
«Η πρόταση του ΕΕΑ για την επαναφορά του χρόνου των 30 ημερών για οποιαδήποτε μεταβολή, έγινε δεκτή (άλλωστε ήταν το αυτονόητο)».
 
«Ο φορολογούμενος φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υποχρεούται να ενημερώνει τη φορολογική διοίκηση εντός 30 ημερών για μεταβολές […]»
Μεταβατικές διατάξεις για τον ΚΦΔ (Άρθρο 7 / Ν.4174/2013).
Μια άλλη πρόταση του ΕΕΑ ήταν και η παράταση ισχύος του άρθρου 7 του N.4174/2013.
Τι αναφέρει:
«Για τις παραβάσεις των διατάξεων του Κ. Β.Σ. (Π.Δ. 186/1992, Α' 84) και του Κ.Φ.Α.Σ. (Ν.4093/2012, Α' 222), που διαπράχθηκαν μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 54 και 55 του ν. 4174/2013 και κατά την κατάθεση του παρόντος δεν έχουν εκδοθεί οι οριστικές πράξεις επιβολής προστίμων, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 5 του N.2523/1997, αλλά επιβάλλονται τα κατωτέρω πρόστιμα:
α) Για παραβάσεις έκδοσης πλαστών στοιχείων ποσό ίσο με το 50% της αξίας κάθε στοιχείου.
β) Για παραβάσεις που αφορούν έκδοση εικονικών ή λήψη εικονικών στοιχείων ή νόθευση αυτών, καθώς και καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων χωρίς παραστατικά, ποσό ίσο με το 40% της αξίας κάθε στοιχείου. Εάν η αξία του στοιχείου είναι μερικώς εικονική ποσό ίσο με το 40% του μέρους της εικονικής αξίας.
γ) Όταν δεν δύναται να προσδιορισθεί η μερικώς εικονική αξία, ποσό ίσο με το 20% της αξίας του στοιχείου.
δ) Όταν η εικονικότητα ανάγεται αποκλειστικά στο πρόσωπο του εκδότη, ποσό ίσο με το 20% της αξίας του στοιχείου.
ε) Στην περίπτωση λήπτη εικονικού φορολογικού στοιχείου, ποσό 10% της αξίας του στοιχείου για κάθε παράβαση, εφόσον η λήψη του στοιχείου δεν είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του φόρου εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους.
στ) Για παραβάσεις που αφορούν μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων ή άλλες παραβάσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα την απόκρυψη της συναλλαγής ή μέρους αυτής, η δε αποκρυβείσα αξία είναι μεγαλύτερη των χιλίων διακοσίων (1.200) ευρώ, ποσό ίσο με το 25% της αξίας της συναλλαγής ή του μέρους της αποκρυβείσας (μη εμφανισθείσας) αξίας για κάθε παράβαση.
ζ) Για τις λοιπές παραβάσεις, που δεν υπάγονται σε μια εκ των ανωτέρω περιπτώσεων ποσό ίσο με το 1/3 του οριζόμενου από τις διατάξεις του άρθρου 5 του N.2523/1997, επιβαλλόμενου προστίμου, κατά περίπτωση, για κάθε παράβαση.»
4. Οι διατάξεις της παραγράφου 3 εφαρμόζονται και για εκκρεμείς υποθέσεις. Ως εκκρεμείς υποθέσεις, νοούνται οι υποθέσεις οι οποίες, κατά την κατάθεση του παρόντος, εκκρεμούν ενώπιον της διεύθυνσης επίλυσης διαφορών ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας κατόπιν άσκησης εμπρόθεσμης ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής ή τακτικού ενδίκου μέσου ή αίτησης αναίρεσης ή για τις οποίες εκκρεμεί η προθεσμία άσκησης ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής ή τακτικού ενδίκου μέσου ή αίτησης αναίρεσης, καθώς και υποθέσεις για τις οποίες έχουν εκδοθεί οι σχετικές πράξεις αλλά δεν έχουν κοινοποιηθεί κατά την ημερομηνία κατάθεσης του παρόντος. Ως εκκρεμείς υποθέσεις νοούνται και οι υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί οριστική δικαστική απόφαση αλλά προδικαστική απόφαση και δεν έχει γίνει εκ νέου συζήτηση της υπόθεσης. Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3 απαιτείται ανέκκλητη δήλωση ανεπιφύλακτης αποδοχής, για την υπαγωγή στις ανωτέρω διατάξεις του συνόλου των παραβάσεων κάθε πράξης ή απόφασης της διεύθυνσης επίλυσης διαφορών ή του δικαστηρίου, και καταβολή του συνόλου της οφειλής, που προκύπτει μετά την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3, άμεσα ή το αργότερο εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης αποδοχής, άλλως δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παραγράφου 3.
Η δήλωση υποβάλλεται στον προϊστάμενο της αρχής που εξέδωσε την πράξη, εντός ανατρεπτικής προθεσμίας ενενήντα (90) ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος ή την κοινοποίηση στον φορολογούμενο της πράξης ή της απόφασης, κατά περίπτωση, σύμφωνα με τα ανωτέρω. Στις περιπτώσεις που η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των δικαστηρίων, με την ως άνω δήλωση αποδοχής συνυποβάλλεται και σχετική βεβαίωση του αρμόδιου δικαστηρίου ότι η υπόθεση δεν έχει συζητηθεί και δήλωση παραίτησης από το σχετικό δικόγραφο ή δικαίωμα.
Ποσά που έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται, δεν συμψηφίζονται και δεν αναζητούνται, λόγω εφαρμογής της παρούσας παραγράφου.
Στις περιπτώσεις της κατά τα άνω αποδοχής, όπου συντρέχει περίπτωση, έχουν ανάλογη εφαρμογή οι διατάξεις της περίπτωσης α' της παρ. 1 του άρθρου 142 του ν. 2717/1999 (Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας, Α' 97), τα αποτελέσματα της οποίας επέρχονται με την περιέλευση στη γραμματεία του Διοικητικού Δικαστηρίου σχετικής βεβαίωσης του Προϊσταμένου της φορολογικής αρχής που εξέδωσε την πράξη.»
Με το άρθρο 45 του πολυνομοσχεδίου αποφασίζεται η παράταση της προθεσμίας , άρα και η δυνατότητα υπαγωγής στις ευνοϊκές ρυθμίσεις μεταφέρεται στις 30/10/2016, η δε πληρωμή του συνόλου της οφειλής να γίνεται εντός 15 ημερών.
 
Τι επιπλέον είχε ζητηθεί:
Με την υποβολή της ανέκκλητης δήλωσης ανεπιφύλακτης αποδοχής για την υπαγωγή στις ανωτέρω διατάξεις, το ποσό για καταβολή να βεβαιώνεται ώστε να θεωρείται μετά το πέρας της προθεσμίας ληξιπρόθεσμο, ώστε ο φορολογούμενος που υποβάλλει την αίτηση να μπορεί να το ρυθμίσει (12 ή 24 δόσεις).
Στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου δεν έχει συμπεριληφθεί η απόφαση του ΝΣΚ (αριθμός γνωμοδότησης 146/1.6.2016), με την οποία αποσαφηνίστηκε το νόημα των εκκρεμών υποθέσεων και πλέον θεωρούνται εκκρεμείς όλες οι υποθέσεις που δεν έχουν κριθεί αμετακλήτως (παρουσιάστηκαν αρκετές περιπτώσεις, που ενώ η υπόθεση είχε συζητηθεί στο ακροατήριο και είχε δεν είχε εκδοθεί απόφαση είτε ενώ είχε εκδοθεί απόφαση, δεν είχε κοινοποιηθεί στο φορολογούμενο).
Το επόμενο θέμα που θα έπρεπε να λυθεί με το πολυνομοσχέδιο αφορά τις άλλες φορολογίες, δηλαδή ΦΠΑ και Εισόδημα.
Κάποιοι ελεγκτές με την ανέκκλητη δήλωση και την αποδοχή του προστίμου θεωρούν ότι ο φορολογούμενος αποδέχεται ότι και τα τιμολόγια είναι εικονικά. Αποτέλεσμα αυτού είναι να βεβαιώνουν ποσά ΦΠΑ και Φόρου Εισοδήματος με μόνη αιτιολόγηση τη δήλωση του φορολογούμενου. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους. Με την δήλωσή του ο φορολογούμενος αποδέχεται το πρόστιμο, όχι την εικονικότητα. 
 
Την εικονικότητα, παρά την αποδοχή του προστίμου θα πρέπει να την αποδείξει αιτιολογώντας την ο φορολογικός ελεγκτής.
Μια πρόταση είναι να ισχύσουν τα σημερινά πρόστιμα όσον αφορά τον ΦΠΑ (50% της αξίας του ΦΠΑ). Όσο για το εισόδημα, ένα ποσό της τάξης του 10% – 15% θα έλυνε το πρόβλημα.
Είναι μια πρόταση που έχει την ευκαιρία το Υπουργείο Οικονομικών να τη προωθήσει. Είναι μία πρόταση που έχει συζητηθεί διεξοδικά με πολλούς φορολογικούς ελεγκτές. Το αποτέλεσμα θα ήταν να εισπραχθεί άμεσα ένα μέρος των πλέον 31δις ευρώ που είναι σήμερα οι οφειλές από τον ΚΒΣ. Θα απελευθέρωνε τον ελεγκτικό μηχανισμό από ελέγχους που έχουν σαν αποτέλεσμα να βεβαιώνονται φόροι και όχι να εισπράττονται. 
Να δούμε εάν το Υπουργείο Οικονομικών έχει το θάρρος να προχωρήσει…