tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τι αλλάζει στους διαγωνισμούς για δημόσια έργα και κρατικές προμήθειες

Ριζικές αλλαγές στον τρόπο που θα διενεργούνται οι διαγωνισμοί για δημόσια έργα και κρατικές προμήθειες υλικών και υπηρεσιών φέρνει το νομοσχέδιο για τις δημόσι

 Ριζικές αλλαγές στον τρόπο που θα διενεργούνται οι διαγωνισμοί για δημόσια έργα και κρατικές προμήθειες υλικών και υπηρεσιών φέρνει το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προαπαιτούμενα της δόσης του καλοκαιριού.

Το ογκωδέστατο νομοθέτημα παρότι είναι σύγχρονο καθώς ενσωματώνει ευρωπαϊκές οδηγίες και εμπειρίες από τα λάθη του παρελθόντος, εξακολουθεί να αφήνει «τρύπες» που υπό προϋποθέσεις επιτρέπουν να συνεχιστεί η διασπάθιση δημόσιου χρήματος μέσα από τις δημόσιες συμβάσεις.

Έτσι, παρότι στο σχετικό νομοσχέδιο επισημαίνεται ότι κανένα σχέδιο έργου και καμία σύμβαση προμήθειας ή υπηρεσιών δεν επιτρέπεται να κατατμηθεί (σ.σ. το «σπάσιμο» των παραγγελιών σε κομμάτια είναι η κλασική μέθοδος απευθείας αναθέσεων), την ίδια στιγμή εισάγει εξαιρέσεις. Προβλέπεται συγκεκριμένα ότι οι αναθέτουσες αρχές και οι φορείς μπορούν να παρεκκλίνουν και να σπάσουν σε κομμάτια την προμήθεια, για τα μεν δημόσια έργα εφόσον είναι μικρότερα του 1 εκατ. ευρώ και για τις δε προμήθειες υπηρεσιών εφόσον η αξία τους είναι μικρότερη των 80.000 ευρώ και υπό την προϋπόθεση πως το συνολικό ποσό των συγκεκριμένων τμημάτων δεν υπερβαίνει το 20% της αξίας. Προβλέπεται επίσης πως, όταν η προμήθεια ομοειδών προϊόντων μπορεί να οδηγήσει σε ταυτόχρονη σύναψη χωριστών συμβάσεων κατά τμήματα, λαμβάνεται υπόψη η συνολική αξία.

Παράλληλα στο νομοσχέδιο διατηρείται χωρίς επαρκείς δικλίδες ασφαλείας, η πρόβλεψη της σύναψης συμβάσεων «κατεπείγουσας ανάγκης» εκτός διαγωνισμών που, ενώ και με το σημερινό καθεστώς αφορά απρόβλεπτα γεγονότα (π.χ. φυσικές καταστροφές), εντούτοις αξιοποιείται για να δίνονται δουλειές με απευθείας αναθέσεις από νοσοκομεία, δήμους και άλλους φορείς.

Οι δημόσιες συμβάσεις χωρίζονται ανάλογα με τον προϋπολογισμό τους σε «συμβάσεις ήσσονος αξίας», για όσες είναι κάτω από 2.500 ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ, και σε «υψηλής αξίας», για εκείνες που έχουν αξία πάνω από 134.000 ευρώ ή 207.000 ευρώ (ανάλογα με επιμέρους προϋποθέσεις) και άνω των 5,186 εκατ. ευρώ για τις δημόσιες συμβάσεις παραχώρησης δημοσίων έργων. Ειδικά για τις συμβάσεις που αναθέτουν φορείς, υψηλής αξίας είναι όσες έχουν κοστολογούνται από 414.000 και πάνω σε ό,τι αφορά προμήθειες και υπηρεσίες, και 5,186 εκατ. ευρώ για τις συμβάσεις έργων.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο είναι πάντως εντελώς διαφορετικό από το υφιστάμενο σε ό,τι αφορά τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας του, καθώς στην ουσία αντικαθιστά περίπου 400 διαφορετικά νομοθετήματα που ίσχυαν έως σήμερα για τις δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών, προμηθειών και δημοσίων έργων.

Οι διαδικασίες ανάθεσης όλων των μορφών συμβάσεων ρυθμίζονται με ενιαίο τρόπο, ανεξάρτητα από το είδος της αναθέτουσας αρχής ή φορέα, αν δηλαδή είναι ο στενός δημόσιος τομέας, οι ΟΤΑ, οι ΔΕΚΟ, οι δημόσιες επιχειρήσεις και φορείς κ.λπ. Επιπλέον, καθίσταται υποχρεωτικός ο προγραμματισμός των αναγκών από όλες τις αναθέτουσες αρχές και φορείς ένα χρόνο πριν. Προβλέπονται υψηλά παράβολα για την κατάθεση προσφυγών (200 έως 10.000 ευρώ), επιταχύνονται οι διαδικασίες εκδίκασης εντός 40 ημερών από την κατάθεση αίτησης στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), ενώ απλοποιούνται οι διαδικασίες συμμετοχής εκ μέρους των προμηθευτών με την υποβολή μόνο μιας υπεύθυνης δήλωσης, με την οποία βεβαιώνουν ότι πληρούν τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής.

                   Πηγή www.capital.gr