24/05/2017 | 13:15
«Την άνοιξη, αν δε τη βρεις, τη φτιάχνεις»
«Την άνοιξη, αν δε τη βρεις, τη φτιάχνεις»

 

…έγραψε ο Οδυσσέας Ελύτης προσκαλώντας μας στην υπέρβαση των νόμων της φύσης. Σήμερα μας δείχνει το δρόμο για την ανάπτυξη…

 

(Από τον Παναγιώτη Παπαγαπίου, Coaching Expert  της ΕΠΑΘΛΟΝ Ε.Ε.)

 

Της «φύσης» του ανθρώπου, όχι της πραγματικής. Αποφεύγοντας τη σύγκρουση με τους κανόνες της φύσης που οδηγούν σε μια ατέρμονη διαδοχή των 4 εποχών δε μπορούμε να αγνοήσουμε τη δική μας «φύση». Τη φύση του ανθρώπου, που χαρακτηρίζεται με τη σειρά της, από μια ατέρμονη διαδοχή των συναισθημάτων που τον κυριεύουν. Συναισθήματα που επηρεάζονται από το περιβάλλον που ζούμε (οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό, αξιακό). Από παράγοντες στην ουσία εξωτερικούς (αντίθετα με τα συναισθήματα που ανήκουν στον εσωτερικό μας κόσμο) που όταν όμως μας επηρεάσουν, κυριεύουν τη συμπεριφορά μας.

 

Για τις περισσότερες επιχειρηματικές δραστηριότητες, φαίνεται οξύμωρο να μιλάμε για ανάπτυξη σε ένα τέτοιο περιβάλλον : Η αγοραστική δύναμη του κοινού μειώνεται σταδιακά και το χρήμα στην αγορά λιγοστεύει όχι μόνο επειδή εκλείπει, αλλά και επειδή αυτό που παρέμεινε στην αγορά «βγαίνει» – εξαιτίας της ανασφάλειας που επικρατεί – πολύ πιο δύσκολα από τις τσέπες των πελατών μας. Πέραν αυτού, αυξημένη φορολογία και εισφορές κάνουν την επιβίωση μιας επιχείρησης να μοιάζει με Γολγοθά και την κερδοφορία, να ακούγεται σαν …Ανάσταση.  Αμέτρητες επιχειρήσεις έκλεισαν και αρκετές άλλες βιώνουν έναν μόνιμο «επιχειρηματικό χειμώνα».

 

Είναι δυνατό λοιπόν, να έρθει «άνοιξη» (δηλαδή ανάπτυξη) σε τέτοιους καιρούς ;

 

Εμείς πιστεύουμε πως ΝΑΙ, είναι. Αρκεί να γίνουν σωστά, μελετημένα και προσεκτικά οι απαραίτητες κινήσεις. Άλλωστε ο χειμώνας δεν κρατάει για πάντα και η άνοιξη έρχεται νομοτελειακά αμέσως μετά τη λήξη του. Αρκεί να μας βρει ζωντανούς.

 

Ένας ζωντανός οργανισμός για να επιβιώσει στον βαρύ χειμώνα, παίρνει τα απαραίτητα μέτρα : ντύνεται και τρέφεται σωστά, δεν καταναλώνει άσχοπη ενέργεια και φυσικά λαμβάνει την απαραίτητη …ξεκούραση. Αρκετά είναι τα παραδείγματα στην ιστορία της εξέλιξης, όπου αρκετοί ζωντανοί οργανισμοί επιτυγχάνουν την επιβίωση όταν συνεργάζονται και πορεύονται προς την άνοιξη σε (ν)ομάδες. Εκμεταλλεύονται την κοινή ενέργεια και μοιράζονται πόρους (φωτιά, τροφή κλπ). Ξεκινούν,  οδεύουν και φθάνουν στον ίδιο προορισμό μαζί. Και απολαμβάνουν τις ζεστές μέρες που θα’ρθουν μετά το χειμώνα.

 

Οι συνέργειες βρίσκουν μέσα στις περιόδους ύφεσης το κατάλληλο έδαφος για να ανθίσουν. Συνεργατικά δίκτυα, ομάδες επαγγελματιών και επιχειρήσεων με κοινούς στόχους και αξίες. Παραδείγματα συνεργασιών επιχειρήσεων με συμπληρωματικά προϊόντα και υπηρεσίες, μας δείχνουν συχνά πως μια συνέργεια δε φέρνει απλά αποτέλεσμα αντίστοιχα με το άθροισμα της προσπάθειας των μελών της αλλά πολλαπλάσιο. Η πίεση της οικονομικής ύφεσης κάνει πολλούς να δουν με διαφορετικό τρόπο (και συχνά λιγότερη υπεροψία ή περιφάνεια) την κατάσταση και να «καθίσουν στο ίδιο τραπέζι» με κάποιους που κάποτε θεωρούσαν παραδοσιακούς ανταγωνιστές. Πετυχαίνουν καλύτερες συμφωνίες με κοινούς προμηθευτές, προσεγγίζουν με κοινές δράσεις εξωστρέφειας, μεγαλύτερο κοινό ικανό να απορροφήσει πολλαπλάσια παραγωγή.

 

«Η κρίση έχει ευκαιρίες…» ακούμε συχνά. Αρκεί να έχεις τα μάτια και τα αυτιά σου ανοιχτά. Και να μη σταματάς να προσπαθείς να εξελίσσεσαι, να προσαρμόζεσαι και να αναπτύσεσαι. Να κινείσαι. Γιατί αν επιδιώξεις απλά να διατηρηθείς βασισμένος στην πεποίθηση ότι «τώρα τα καταφέρνεις», όταν τα πράγματα δυσκολέψουν θα είναι ακόμα πιο άνισος ο αγώνας. Αδράνεια = θάνατος. Όπως ακριβώς και με τις λάθος επιλογές.

 

Μα γιατί να αναπτυχθείς και πως, σωστά;

 

  • Γιατί ο ανταγωνιστής σου που αποσύρεται, αφήνει τμήμα της αγοράς «ακάλυπτο», που αν δεν διεκδικήσεις, θα το κάνει κάποιος άλλος και θα …παραμείνεις όπως είσαι…στάσιμος, φλερτάροντας με τη αφάνεια.

  • Γιατί η αγορά έχει γεμίσει με έμπειρα στελέχη και εργαζόμενους και σου παρέχεται πρόσβαση σε πρόσληψη υψηλού επιπέδου προσωπικού οικονομικότερα από ποτέ.

  • Γιατί η αγορά έχει στελέχη και προσωπικό με όρεξη και ανάγκη να εργαστούν, υπερβαίνοντας σε απόδοση (όχι απαραίτητα ωράριο) το μέσο όρο της τελευταίας 20αετίας.

  • Γιατί είναι βέβαιο πως αν δεν στοχεύσεις μεγαλύτερο κοινό, σε μια διεθνή αγορά, το τοπικό δε θα αρκεί σύντομα ώστε να σε συντηρήσει.

  • Γιατί σήμερα η τεχνολογία εκτός από πιο προσιτή είναι και πιο ώριμη και σου δίνονται αμέτρητα εργαλεία για να ενισχύσεις την επιχειρηματική σου δραστηριότητα.

  • Γιατί σήμερα περισσότερο από ποτέ, υπάρχουν οι μηχανισμοί (συνεργάτες, εργαλεία, φορείς κλπ) ώστε να κάνεις τη σωστή έρευνα, τη σωστή ανάλυση και το σωστό σχεδιασμό ώστε να κινηθείς με μεγαλύτερη ασφάλεια στο μέλλον.

  • Γιατί αν έχει πραγματική αξία αυτό που προσφέρεις, η αγορά (σε όποιο κλάδο και αν κινείσαι) θα το εκτιμήσει ακόμα περισσότερο. Στις περιόδους ύφεσης, είναι συχνό φαινόμενο επιχειρήσεις να θυσιάζουν την «προσφερόμενη ή προστιθέμενη αξία» προς όφελος μιας προσωρινής (και συνεπως) φαινομενικής κερδοφορίας. Αν πάλι δεν πιστεύεις στην αξία αυτού που προσφέρεις, τότε δεν έχεις λόγο να διαβάζεις αυτό το άρθρο…

 

 

 

 

ΣΒ

Tags: Επιχειρηματικότητα Το άρθρο έχει αναγνωσθεί 1273 φορές

Σχετικές Ειδήσεις