tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Το ΕΕΑ στο πλευρό του ΠΣΧΕΜ για την απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών

Επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στηρίζει το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών, το οποίο με επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ζητεί την αναστολή της απόφασης που αφορά στην απαγόρευση κυκλοφορίας όλων των Φορτηγών Ιδιωτικής και Δημόσιας Χρήσης άνω των 3,5 τόνων.

 

Η επιστολή προς τον υπουργό, την οποία υπογράφει μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΕΕΑ κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, έχει ως εξής:

 

Αξιότιμε Κε Υπουργέ,

 

Απευθυνόμαστε σε εσάς με αφορμή την Απόφαση σας (ΦΕΚ 3769 ΤΕΥΧΟΣ Β 26/10/2017) που εκδώσατε  βάσει της οποίας γίνονται ο καθορισμός και η σήμανση οδών οι οποίες χρησιμοποιούνται παραπλεύρως και εναλλακτικά των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας από όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων Ιδιωτικής και Δημόσιας Χρήσης.

 

Η Απόφαση αυτή δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου των επιχειρήσεων-μελών μας, αφού σε όλο το οδικό δίκτυο, εκτός των αυτοκινητοδρόμων, τόσο στην Αττική όσο και στο σύνολο της επικράτειας, απαγορεύεται η διέλευση για τα φορτηγά αυτά. 

 

Τα  μέτρα τα οποία λαμβάνονται μέσω της απόφασης, θα έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρότατων δυσχερειών στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου, δεδομένου ότι ο αποκλεισμός αυτός σε όλο το παράπλευρο / παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας δεν επιβαρύνει με επιπλέον κόστη  μόνο τους 32.000 δημόσιους μεταφορείς, αλλά το σύνολο των επιχειρήσεων που διαθέτουν φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης άνω των 3,5 τόνων τα οποία αδυνατούν να καλύψουν. Από την εφαρμογή της απόφασης επιβαρύνεται το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας με μόνους ωφελημένους τους παραχωρησιούχους με την αναγκαστική διέλευση όλων των οχημάτων μέσω των διοδίων παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τις Συμβάσεις Παραχώρησης αλλά ούτε από το Δίκαιο της Ε.Ε.,.

 

Με τις προαναφερθείσες διατάξεις – και εν μέσω σοβαρής οικονομικής κρίσης και συνεχούς ύφεσης- υποχρεώνονται  όλα τα φορτηγά, δηλαδή ολόκληρος ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών Ι.Χ. και Δ.Χ. να φέρουν το υπέρογκο οικονομικό βάρος των διοδίων τελών για τη διέλευση μόνον από αυτοκινητοδρόμους, με την παράλληλη υποχρεωτική αύξηση των διανυομένων αποστάσεων, και να αντιμετωπίσουν τα δυσεπίλυτα προβλήματα που δημιουργούνται. Εάν, δε, συνυπολογισθεί ότι η διέλευση των φορτηγών αυτοκινήτων απαγορεύεται από τους αυτοκινητοδρόμους κατά τα περισσότερα Σαββατοκύριακα και τις εορτές, τότε η κατάληξη είναι να επιτρέπονται οι μεταφορές με φορτηγά άνω των 3,5 τόνων μόνον τέσσερις ημέρες την εβδομάδα. Ακόμη, δεν αντιμετωπίζεται η διέλευση από το παράπλευρο δίκτυο των φορτηγών με σκοπό την φόρτωση  προϊόντων, δομικών υλικών ή οικοσκευών και μηχανημάτων και κάθε είδους διανομή και τροφοδοσία, δεδομένου ότι τούτο επιτρέπεται μόνον εφ’ όσον υπάρχει Δελτίο Αποστολής.

 

  Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στο  μοναδικό δρόμο στον οποίο επιτρέπεται η κυκλοφορία εκτός Αττικής Οδού, τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ η οποία  διασχίζει το Θριάσιο, τόπο εγκατάστασης χιλιάδων μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, του  90% των  αποθηκών logistics και του 80%  των συνεργείων όλων των κατηγοριών που μεταφέρθηκαν εκεί για την αποσυμφόρηση της Αθήνας, να μη μπορούν αυτές να λειτουργήσουν αφού (όπως αυτολεξεί αναφέρει η Απόφαση) απαγορεύεται κάθε δεξιά και αριστερή στροφή στο υπόλοιπο Δυτικό Τμήμα της Λεωφόρου.

Δεύτερο παράδειγμα αποτελούν οι  αγροτικές περιοχές όπου, εκτός από τα βιομηχανικά, τα βιοτεχνικά προϊόντα και το εμπόριο, δεν μπορούν  να πραγματοποιηθούν οι μεταφορές του πρωτογενή παραγωγικού τομέα, αφού σε όλους τους δρόμους που διασχίζουν τις πεδιάδες της Κωπαϊδας, της Θεσσαλίας και όλης της χώρας, απαγορεύεται η κυκλοφορία των φορτηγών.

Τα αρνητικά αποτελέσματα της εφαρμογής του νέου καθεστώτος (συνέπειες στο κόστος διανομής και πώλησης των προϊόντων και στη λειτουργία του συνόλου των επιχειρήσεων, και όχι μόνο των μεταφορικών) θα είναι άμεσα, και η  αντανάκλαση τους στον παραγωγικό ιστό της χώρας βαριά. Η ατελής παρέμβαση στη λειτουργία του μεταφορικού έργου θα αποτελέσει την αφορμή  για τη δημιουργία σειράς αρνητικών επιπτώσεων τις οποίες κατόπιν η Κυβέρνηση θα κληθεί να αντιμετωπίσει με νέες παρεμβάσεις.

Το συμπέρασμα το οποίο προκύπτει από τις περιπτώσεις αυτές, αλλά και το συνολικότερο  πνεύμα και γράμμα της Απόφασης,  είναι πως θυσιάζεται το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της Χώρας προς όφελος των παραχωρησιούχων των αυτοκινητοδρόμων και της Αττικής Οδού. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά διαπιστώνουμε ότι οι συντάκτες της Απόφασης αυτής έχουν άγνοια των προβλημάτων που δημιουργούν τόσο στους ίδιους τους μεταφορείς όσο και στις παραγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα οδικά δίκτυα, καθιστώντας πλέον άβατο τη χρήση αυτών για όλα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων.

Επειδή πιστεύουμε ότι δεν εκτιμήθηκε σωστά το μέγεθος της επιβάρυνσης της  οικονομικής δραστηριότητας του συνόλου της αγοράς, ζητάμε την αναστολή της απόφασης και την συγκρότηση επιτροπής που θα μελετήσει όλες τις περιπτώσεις και θα προτείνει λύσεις που θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς, την ασφάλεια της κυκλοφορίας και θα αναζητηθούν κίνητρα για μεγαλύτερη χρήση των αυτοκινητοδρόμων.

 

Με εκτίμηση,

ΠΕΤΡΟΣ ΣΚΟΥΛΙΚΙΔΗΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ Π.Σ.Χ.Ε.Μ.