11/09/2017 | 01:00
Υγροποιημένο φυσικό αέριο: Επιταχύνονται οι επενδύσεις
Υγροποιημένο φυσικό αέριο: Επιταχύνονται οι επενδύσεις

Με πιο γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι επενδύσεις για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) καθώς αυξάνεται η χρήση του ως ναυτιλιακού καυσίμου ενώ μέχρι το 2020 το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς LNG αναμένεται να αυξηθεί κατά 50%. Στην Ελλάδα οι φορείς της αγοράς έχουν ήδη κινητοποιηθεί για την επέκταση των υποδομών (πρόγραμμα Poseidon Med από ΔΕΠΑ) και αρχίζει να ωριμάζει το έδαφος για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς. Αυτό άλλωστε είναι αναπόφευκτο καθώς η χρήση LNG επιβάλλεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Η κοινοτική οδηγία για προοδευτική μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο (low sulfur diesel fuel), από το 3,5% που είναι σήμερα στο 0,5% τον Ιανουάριο του 2020, θα οδηγήσει αναγκαστικά πολλούς πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανόμενοί και εκείνων της ακτοπλοΐας, να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (καταλύτες) ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου.

 

Αύξηση κατά 30% στην παγκόσμια ενεργειακή ζήτηση για LNG

 

Την ανάγκη να υπάρξει ρεαλιστική προσέγγιση στην Ελλάδα αναφορικά με το π μπορούμε να κάνουμε με τις ενεργειακές μας υποδομές υπογράμμισε η κ. Μαρίκα Καραγιάννη, Ειδική Επιστήμων για την Ενέργεια στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Τμήμα Γλώσσας, Ιστορίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών), μιλώντας πριν από λίγες ημέρες στο workshop του ΙΕΝΕ για το ρόλο του LNG στην ενεργειακή ασφάλεια της ΝΑ Ευρώπης.

 

Όπως επισήμανε, τα βασικά project είναι ο αγωγός IGB, ο οποίος υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, η επέκταση της Ρεβυθούσας και το FSRU της Αλεξανδρούπολης και ο υπό κατασκευήν αγωγός TAP, ο οποίος θα είναι έτοιμος επίσης το 2020.

 

Αναφορικά με τις παγκόσμιες ενεργειακές τάσεις, η κα Καραγιάννη τόνισε ότι ως το 2020 το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς LNG αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% χάρη στις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου που βρίσκονται σήμερα υπό κατασκευή ή που έχουν ολοκληρωθεί πρόσφατα.

 

Εξάλλου, σημείωσε ότι η παγκόσμια ενεργειακή ζήτηση πρόκειται να αυξηθεί κατά 30% την περίοδο 2016-2040. Ειδικά για τη ζήτηση φυσικού αερίου, επισήμανε ότι αυτή προβλέπεται να σημειώσει ετήσια αύξηση 2% από φέτος ως το 2030, ενώ οι ρυθμοί αύξησης της ζήτησης για LNG προβλέπονται διπλάσιοι, 4-5%.

 

Επενδύσεις για το υγροποιημένο φυσικό αέριο

 

Οι επενδύσεις στον τομέα αυτό εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα όπως είναι το POSEIDON MED II. Πρόκειται για το πρώτο ευρωπαϊκό διασυνοριακό έργο το οποίο αποσκοπεί στην εισαγωγή του LNG ως κύριο καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού LNG και Φυσικού Αερίου.

 

Συντονιστής του προγράμματος είναι η ΔΕΠΑ η οποία διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εισαγωγή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και συνεργάζεται με τους βασικούς διεθνείς παίχτες της ενεργειακής αγοράς και συμβάλλοντας στην καθιέρωση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κόμβου στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Το έργο έχε διάρκεια 5 χρόνια και λήγει στο τέλος του 2020. Συμμετέχουν η Ελλάδα, η Ιταλία και η Κύπρος και τα λιμάνια τα οποία συμμετέχουν είναι του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Λεμεσού.

 

Το έργο έχει προϋπολογισμό 53.279.405€ και συγχρηματοδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή («Συνδέοντας την Ευρώπη») ενώ το υπόλοιπο 50% καλύπτεται από τους 26 εταίρους του προγράμματος που αφορούν σε επιχειρήσεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία.

 

Στοχεύει στο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας λιμανιών για τη χρήση LNG ως καύσιμο στα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός δικτύου για τη μεταφορά και διανομή LNG, καθώς και τη δημιουργία μιας σωστά οργανωμένης και βιώσιμης αγοράς. Στα πλαίσια του POSEIDON MED II διεξάγονται μελέτες για την εισαγωγή και χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, στοχεύοντας στον ευρύτερο σχεδιασμό του δικτύου προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και των σχετικών υποδομών.

 

CNGVA: Με φυσικό αέριο θα κινούνται 148 πλοία

 

Μια νέα μελέτη από το Canadian Natural Gas Vehicle Alliance (CNGVA) με τίτλο «Liquefied Natural Gas: A Marine Fuel for Canada’s Great Lakes and East Coast” αναδεικνύει τα σημαντικά οφέλη για τη χώρα, εφόσον χρησιμοποιείται φυσικό αέριο CNG και LNG για τις θαλάσσιες μεταφορές. Οφέλη οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά. Η μελέτη καταλήγει με ένα ρεαλιστικό σενάριο που προβλέπει: 148 πλοία να κινούνται με φυσικό αέριο. Στην περίπτωση αυτή θα χρησιμοποιούνταν 783.000 τόνοι LNG ετησίως. Αυτό σημαίνει την εξοικονόμηση 25-50% για τα πλοία σε κόστος καυσίμων και πολύ μεγάλη μείωση εκ- πεμπόμενων ρύπων: 880.000 τόνοι C02 ετησίως, 37.000 τόνοι θειικού οξέως ετησίως, 20.000 τόνοι νιτρικού οξέως ετησίως.

 

 

Πηγή: ΔΕΠΑ

 

 

 

 

ΣΒ

 

 

Tags: Ενέργεια Το άρθρο έχει αναγνωσθεί 903 φορές

Σχετικές Ειδήσεις