Επιχειρήσεις Πράσινης και Καινοτόμου Επιχειρηματικότητας


Α.  Πράσινη Επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα

 

Α.1 Τουρισμός

 

A.1.1 MASTICULTURE

Το τουριστικό γραφείο MASTICULTURE στα Μεστά της Χίου ειδικεύεται στον οικοτουρισμό. Εκτός από τις βασικές υπηρεσίες στην ανεύρεση καταλύματος και τις ταξιδιωτικές διευκολύνσεις, το MASTICULTURE προσφέρει τη δυνατότητα συμμετοχής σε βιωματικές δραστηριότητες όπως η επίδειξη της παραγωγής μαστίχας και της απόσταξης του σύκου, πεζοπορίες, μαθήματα χορών, καλαθοπλεκτικής και μαγειρικής και πολλά άλλα.  Με αυτό τον τρόπο, η παραδοσιακή οικονομία του νησιού στηρίζεται και ηθικά και οικονομικά.

Καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων που εμπλέκουν το περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές), τους ανθρώπους, τις επιχειρήσεις και τους συλλόγους, με την παράδοση και τον πολιτισμό της Χίου. Το Masticulture διοργανώνει οικοτουριστικά ταξιδιωτικά πακέτα που συνδυάζουν τη φιλοξενία και τις εναλλακτικές δραστηριότητες υπαίθρου με όλα αυτά που συνθέτουν την κουλτούρα της περιοχής: ήθη και έθιμα, λαϊκές τέχνες, αγροτικές εργασίες και αγροτική παραγωγή, αρχιτεκτονική κ.λπ

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

A.1.2 Daphne’s club hotel apartments

Αυτή η μικρή, οικογενειακή επιχείρηση που βρίσκεται κοντά στο Ξυλόκαστρο Κορινθίας,  διαθέτει 11 διαμερίσματα στα οποία μπορούν να φιλοξενηθούν έως και 40 άτομα. Το 2008 στην επιχείρηση απονεμήθηκε η οικολογική σήμανση (eco-label) για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών. Η επιχείρηση έχει αναπτύξει περιβαλλοντική πολιτική και εκδίδει ετήσιες αναφορές με τα αποτελέσματα των προσπαθειών που κάνει για να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Στις προσπάθειες αυτές περιλαμβάνονται η συλλογή χαρτιού και μπαταριών για ανακύκλωση, η κομποστοποίηση των οργανικών απορριμμάτων και η χρήση τους ως εδαφοβελτιωτικό στους κήπους, η χρήση ενεργειακά αποδοτικών λαμπτήρων, η χρήση βιολογικών προϊόντων για το πρωινό και η πώληση βιολογικών ποτών στο μπαρ, η χρήση στρωμάτων στα κρεβάτια στα οποία έχει απονεμηθεί eco-label, η παροχή ποδηλάτων στους φιλοξενούμενους για τις μετακινήσεις τους, η χρήση ανακυκλωμένου χαρτιού, κλπ. Επίσης, η επιχείρηση συμμετέχει σε τοπικές κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες όπως δεντροφυτεύσεις, καμπάνιες της WWF και της Greenpeace, φροντίδα αδέσποτων ζώων, κλπ.

Παράλληλα, η επιχείρηση συμμετέχει εθελοντικά στην πρωτοβουλία Green Globe 21 και οι περιβαλλοντικές της επιδόσεις συγκρίνονται από ανεξάρτητο φορέα με αντίστοιχες ομοειδών επιχειρήσεων. Η σύγκριση περιλαμβάνει την κατανάλωση νερού, ενέργειας και την παραγωγή αποβλήτων.

  • Επιχειρηματικός Κλάδος: Τουρισμός

  • Τοποθεσία : Αθήνα

  • URL: www.daphnesclub.com

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

Α.2 Ανακύκλωση

 

A.2.1 Revive Α.Ε. ανακύκλωση τηγανελαίων

Το τηγανέλαιο είναι το υπόλειμμα των ελαίων που χρησιμοποιούνται για τηγάνισμα. Αποτελεί εξαιρετικά επικίνδυνο ρύπο καθώς η ανεξέλεγκτη διάθεσή του σε υδατικούς αποδέκτες προκαλεί εκτεταμένη ρύπανση. Η παροχέτευση των τηγανελαίων στην αποχέτευση και από εκεί σε μια εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων μπορεί να λύνει το πρόβλημα, αλλά έχει σημαντικό κόστος για τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. Σε κάποιες περιπτώσεις ακολουθείται η τακτική της συλλογής και ραφιναρίσματος του τηγανελαίου με σκοπό την επαναχρησιμοποίησή του.

Ωστόσο, αυτή η τακτική είναι παράνομη γιατί το ραφιναρισμένο τηγανέλαιο είναι επικίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία. Το τηγανέλαιο, ωστόσο, αποτελεί πρώτη ύλη για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Η εταιρεία Revive Α.Ε. ιδρύθηκε πρόσφατα με σκοπό τη συλλογή τηγανελαίων και την προώθησή τους σε βιομηχανίες που παράγουν βιοντίζελ. Η εταιρεία τοποθετεί κάδους σε χώρους εστίασης, πολυκατοικίες, σουπερμάρκετ και όπου αλλού είναι δυνατή η συλλογή σημαντικών ποσοτήτων τηγανελαίων. Σε τακτική βάση, φορτηγό της εταιρείας παραλαμβάνει τον γεμάτο κάδο και τον αντικαθιστά με άλλον άδειο. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται στο νησί της Πάρου.

Οι εστιάτορες του νησιού συλλέγουν τα τηγανέλαια σε ειδικούς κάδους, τους οποίους στη συνέχεια δίνουν σε συνεργεία του Δήμου. Μετά τη συλλογή των χρησιμοποιημένων ελαίων σε μεγαλύτερα ντεπόζιτα, έρχεται βυτιοφόρο της εταιρείας Revive, τα παραλαμβάνει και τα πηγαίνει για περαιτέρω επεξεργασία στο εργοστάσιό της στην Αττική πριν τα πωλήσει σε βιομηχανίες παραγωγής βιοντίζελ.

  • Επιχειρηματικός Κλάδος: Ανακύκλωση

  • Τοποθεσία : Αθήνα

  • URL: www.revive.gr

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

A.2.2 U.B.U A.E. ( USED BUT USEFUL)

Η Εταιρία  χρησιμοποιημένο αλλά χρήσιμο, επαναχρησιμοποιεί υλικά προς ανακύκλωση, κυρίως μέταλλα, για να φτιάξει αντικείμενα τέχνης. Υλικά όπως το μέταλλο, το αλουμίνιο, ο χαλκός μετατρέπονται σε αντικείμενα τέχνης, χρηστικά αντικείμενα για διακόσμηση, ή εταιρικά δώρα – corporate / business gifts από καλλιτέχνες και σχεδιαστές.

  • Επιχειρηματικός Κλάδος:  Ανακύκλωση

  • Τοποθεσία : Ασπρόπυργος Αττικής  

  • URL: www.ubu.gr

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

A.2.3 ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ

Η εταιρία ΜΟΝΟΛΙΘΟΣ συλλέγει απενεργοποιημένους καταλυτικούς μετατροπείς οχημάτων με σκοπό την ανάκτηση πολυτίμων μετάλλων.
Οι συλλεγόμενοι καταλύτες μεταφέρονται σε κτίριο της εταιρίας όπου αποθηκεύονται προσωρινά και ύστερα προωθούνται στο εξωτερικό για ανακύκλωση.

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

Α.3 Φυσικά Καλλυντικά

 

A.3.1 APIVITA

Η εταιρία φυσικών καλλυντικών APIVITA έχει μεταφράσει την έμπνευση της από το φυσικό περιβάλλον σε επιχειρηματική δράση. Παράγει φυσικά καλλυντικά, έχοντας ως έμπνευση την κοινωνία της μέλισσας, την βιοποικιλότητα της ελληνικής χλωρίδας και την ολιστική προσέγγιση του Ιπποκράτη στην υγεία. Η APIVITA χρησιμοποιεί ανακυκλώσιμες πρώτες ύλες στις συσκευασίες της ενώ τα προϊόντα της περιέχουν βιολογικά εκχυλίσματα και αιθέρια έλαια. Η APIVITA πρωταγωνιστεί επίσης στη δημιουργία του Κήπου του Ιπποκράτη στην Κω και στην αναστήλωση του φαρμακείου του Αγίου Όρους. Τα προϊόντα της πρωτοφτιάχτηκαν στο οικογενειακό φαρμακείο και σήμερα εξάγονται σε πάνω από 20 χώρες.

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

A.3.2 ΚΟΡΡΕΣ Φυσικά Προϊόντα

Η εταιρία παράγει περισσότερα από 500 καινοτόμα προϊόντα φαρμακευτικής, υγιεινής και προσωπικής φροντίδας γι’ αυτό το λόγο αναπτύσσονται συνεργασίες με τοπικούς βιοκαλλιεργητές και κοινωνικούς φορείς, τους οποίους στηρίζει και εκπαιδεύει σε όλα τα στάδια της βιολογικής καλλιέργειας και συλλογής.

Η εταιρία χρησιμοποιεί βότανα της ελληνικής φύσης (βασιλικός, θυμάρι, μαστίχα, κρόκος κλπ). Έχει λάβει σημαντικά βραβεία επενδύοντας στην παραγωγή ασφαλών και αξιόπιστων προϊόντων υψηλής αισθητικής σε λογικές τιμές.

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

Α.4 .Παραδοσιακά Προϊόντα

Αγροτουριστικοί Συνεταιρισμοί Γυναικών

Οι αγροτουριστικοί συνεταιρισμοί γυναικών αποτελούν εξαιρετικά παραδείγματα πράσινης επιχειρηματικότητας, καθώς συνδυάζουν την εκμετάλλευση τοπικών προϊόντων που παράγονται με βιολογικές μεθόδους με την ήπια μεταποίηση, η οποία δεν βλάπτει το περιβάλλον. Μερικά επιτυχημένα παραδείγματα συνεταιρισμών:

 

Α.4.1 Αγροτουριστικός συνεταιρισμός γυναικών Μεσοτόπου Λέσβου.

Ιδρύθηκε το 1998 από 26 γυναίκες  στο Μεσότοπο Λέσβου και παράγει παραδοσιακά γλυκά κουταλιού και ταψιού, μαρμελάδων, λικέρ, χειροποίητων ζυμαρικών και άλλων εδεσμάτων χωρίς προσθήκη συντηρητικών .Σε μικρό χρονικό διάστημα τα προϊόντα του άρχισαν να έχουν μεγάλη ζήτηση και σύντομα εξελίχθηκε σε σύγχρονη μονάδα παραγωγής με δυνατότητα να υποστηρίζει την τροφοδοσία μεγάλων εκδηλώσεων

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

Α.4.2 Γυναικείος αγροτικός συνεταιρισμός Κοκκινογείων Δράμας.

Ιδρύθηκε το 1998 από γυναίκες του χωριού με σκοπό την παραγωγή και προώθηση παραδοσιακών προϊόντων της περιοχής, όπως ποντιακά ζυμαρικά, γλυκά, μαρμελάδες και λικέρ.

 

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

Α.5.Διάφορα

 

A.5.1 Plant-a-Tree

 Οι δραστηριότητές της  επιχείρηση Plant-a-Tree περιλαμβάνουν:

  • Δενδροφυτεύσεις/ αναδασώσεις σε συνεργασία με εταιρείες, ιδιώτες, δήμους και άλλους φορείς

  • Υιοθεσία αναδασωτέων περιοχών

  • Εξειδικευμένα προγράμματα χορηγίας

Ήδη η Plant-a-Tree έχει κάνει φυτεύσεις και έχει συμμετάσχει σε αναδασώσεις στα Καλύβια, στην Καλλιτεχνούπολη, στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, στο Δήμο Παλλήνης και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Όλες οι παραπάνω αναδασώσεις έχουν χρηματοδοτηθεί από τους πελάτες της.

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009

 

Β.  Πράσινη Επιχειρηματικότητα Διεθνώς

 

Β.1 Μεταφορές

Β1.1.Parcelforce worldwide

Η εταιρεία διανομών Parcelforce worldwide ήταν η πρώτη που υιοθέτησε τη δυνατότητα να αποσταλεί ένα δέμα ”carbon free”, δηλαδή να έχει τη δυνατότητα ο αποστολέας να αντισταθμίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προκαλεί η μεταφορά. Για να γίνει δυνατό αυτό, η εταιρεία  πρώτα υπολόγισε το αποτύπωμα άνθρακα που προκαλεί η λειτουργία της, δηλαδή τις εκπομπές άνθρακα ανά διανυόμενο χιλιόμετρο και κιλό εμπορεύματος που μεταφέρεται. Για απλές αποστολές πακέτων, ο πελάτης έχει τη δυνατότητα να πληρώσει ένα έξτρα κόστος 0,05 € ανά πακέτο. 

Για πιο πολύπλοκες αποστολές, η εταιρεία δημιούργησε ένα carbon calculator και υπολογίζονται οι εκπομπές που θα προκαλέσει η αποστολή των δεμάτων ενός πελάτη, ανάλογα με τη διεύθυνση αποστολής, τη διεύθυνση προορισμού, το βάρος και το είδος των πακέτων. Η αντιστάθμιση των εκπομπών γίνεται με την ενσωμάτωση στο κόστος αποστολής ενός ποσού 0,05 – 0,15 € ανά δέμα, το οποίο αποδίδεται από την Parcelforce worldwide σε μια μη κυβερνητική οργάνωση.  Η τελευταία χρησιμοποιεί το ποσό αυτό για να φυτέψει δέντρα σε περιοχές που έχουν κριθεί αναδασωτέες. Η φωτοσύνθεση των δέντρων αυτών αντισταθμίζει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που έχουν προκληθεί από τη μεταφορά του πακέτου. Η Parcelforce worldwide άρχισε να εφαρμόζει την πρακτική αυτή το 2007 και είχε ανταπόκριση σε ένα σημαντικό αριθμό πελατών.

Πηγή: Εγχειρίδιο Πράσινης Επιχειρηματικότητας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις Εθνικό Παρατηρητήριο ΜΜΕ 2009