tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ανατροπές στις συμπεριφορές των καταναλωτών λόγω Covid-19

Το κόστος αποτελεί το πρώτο κριτήριο επιλογής τροφίμων για μεγάλη μερίδα των καταναλωτών, ξεπερνώντας την ποιότητα, η οποία ως κριτήριο υποχώρησε κατά πολύ στην περίοδο της πανδημίας. Είναι μια από τις βασικές αλλαγές που έχουν επέλθει στις καταναλωτικές συνήθειες, τις οποίες οφείλουμε να επισημάνουμε.

Αυτό καταγράφει η τελευταία έρευνα που δημοσίευσε χθες (2/9) το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).

Τα βασικά κριτήρια που θέτει ο καταναλωτής για την επιλογή τροφίμων έχουν γνωρίσει μεγάλες ανατροπές σε αυτό το διάστημα:

Ενώ τον Δεκέμβριο του 2019 ως πρώτο κριτήριο τοποθετούσαν οι καταναλωτές την ποιότητα σε ποσοστό 37%, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τα χρήματα με 31%, εν μέσω λοκντάουν τον Απρίλιο έθεταν ως βασικά κριτήρια την υγιεινή και ασφάλεια με 31% (από 9% τον Δεκέμβριο) και τον χρόνο-άνεση με 23% (επίσης από 9%). Τον Αύγουστο είχαμε νέα ανατροπή, με τα χρήματα να ανάγονται σε πρώτο παράγοντα επιλογής τροφίμων με 28% και την ποιότητα να ακολουθεί με 25%. Οι δυο κύριοι παράγοντες που αναδείχθηκαν λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων -υγιεινή και ασφάλεια και άνεση/ευκολία- υποχώρησαν ως κριτήρια επιλογής, αλλά παραμένουν υψηλότερα σε σχέση με πριν (17% και 15% αντίστοιχα).

Άρα λόγω της πανδημίας διαμορφώνεται μια νέα κατάσταση στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

  • Στις επισκέψεις τους στα καταστήματα τροφίμων αυτή την περίοδο θέτουν ως πρώτα κριτήρια επιλογής την τιμή και την ποιότητα των προϊόντων. Η σχέση ποιότητας τιμής είναι αυτό που καθορίζει και θα συνεχίσει να καθορίζει για καιρό τις επιλογές των καταναλωτών, ως συνέπεια της οικονομικής ύφεσης που βιώνει η ελληνική οικονομία.
  • Συγχρόνως έχουν πολύ ψηλά την προστασία από τον κορωνοϊό και την ταχύτητα στην επίσκεψη, κριτήρια απολύτως λογικά που συνδέονται με τους περιορισμούς πρόσβασης στα καταστήματα, τη χρήση μάσκας κατά την επίσκεψη, αλλά και την επιδίωξη μικρότερης έκθεσης στον κίνδυνο μόλυνσης.

Υπάρχουν και μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τα οποία θα πρέπει να μελετήσει ο τομέας της λιανικής του κρέατος.

Έχουν περιοριστεί πολύ οι επισκέψεις των καταναλωτών στις αγορές τροφίμων. Τον Αύγουστο οι μέσες εβδομαδιαίες επισκέψεις για αγορές τροφίμων εμφανίζονται μειωμένες κατά 40% (!) σε σχέση με τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά σαφώς είναι βελτιωμένες σε σχέση με τον Απρίλιο (αύξηση 35%). Τις μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφουν τα ιχθυοπωλεία και οι λαϊκές αγορές, ωστόσο και για τα κρεοπωλεία οι τιμές που δίνει η έρευνα είναι απογοητευτικές. Αυτό που καταγράφεται πλέον ως σταθερή τάση και επηρεάζει την επισκεψιμότητα στα καταστήματα είναι το ποσοστό των καταναλωτών που επιλέγει συστηματικά να ψωνίζει εξ αποστάσεως, κυρίως μέσω διαδικτύου: πρόκειται για το 5% των καταναλωτών.

Τέλος αυτό που καταγράφει η έρευνα είναι η αυξημένη τάση παρασκευής και μαγειρικής στο σπίτι, με μια παράλληλη μείωση στις επισκέψεις σε εστιατόρια και ταβέρνες, αλλά και στο ντελίβερι. Όπως φαίνεται ένα σημαντικό ποσοστό του καταναλωτικού κοινού έχει υιοθετήσει και ακολουθεί τις συμπεριφορές του λοκντάουν…

Πηγή: meatnews.gr

Β