tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ανεργία ή πολλά επιδόματα και μαύρη τηλεργασία !! Μήπως είσαι Quitfluencer;

Γράφει ο Θράσος Μίαρης, Φοροτεχνικός, Συνεργάτης Ε.Ε.Α.


Μεγάλα προβλήματα στην εύρεση προσωπικού αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Χιλιάδες οι αγγελίες, λίγες οι προσλήψεις. Στον κατασκευαστικό κλάδο δεν υπάρχουν εξειδικευμένα συνεργεία ανα κατηγορία με αποτέλεσμα να εκτινάσσεται στα ύψη το κόστος με αφορμή και την ενεργειακή κρίση.

Από 1η Ιανουαρίου 2022, το επίδομα ανεργίας έφτασε στα 407 ευρώ από 399,25 ευρώ που ήταν πέρσι . Το ύψος του επιδόματος ανεργίας ορίζεται σε ποσοστό 55% του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, ανεξαρτήτως από το αν ο άνεργος αμειβόταν με μηνιαίο μισθό ή ημερομίσθιο (προσαυξανόμενο κατά 10% για κάθε προστατευόμενα).

  • Το ειδικό βοήθημα λήξης ανεργίας το οποίο ισούται με 13 ημερήσια επιδόματα ανεργίας: Από 207,61 ευρώ θα πάει στα 211,77 ευρώ.
  • Το ειδικό βοήθημα μετά από τρίμηνη παραμονή στα μητρώα των ανέργων, ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας: Από 239,5 ευρώ θα πάει στα 244,35 ευρώ
  • Το ειδικό βοήθημα σε όσους εξέτισαν ποινή στερητική της ελευθερίας, ισούται με 15 ημερήσια επιδόματα ανεργίας: Από 239,5 ευρώ θα πάει στα 244,35 ευρώ
  • Το ειδικό βοήθημα λόγω επίσχεσης εργασίας ή διακοπής εργασιών, ισούται με 20 ημερήσια επιδόματα ανεργίας: Από 319,4 ευρώ θα πάει στα 325,8 ευρώ
  • Το ειδικό εποχικό βοήθημα – το ύψος του προκειμένου για οικοδόμους ορίζεται στο 70% του 37πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη: Από 752 ευρώ θα πάει 767,1 ευρώ
  • Το ειδικό εποχικό βοήθημα για τα επαγγέλματα των μουσικών – τραγουδιστών, ηθοποιών κ.λπ. στο 70% του 25πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη: Από 508 ευρώ θα πάει 518,35 ευρώ.
  • Το βοήθημα ανεργίας αυτοτελώς και ανεξαρτήτως απασχολουμένων – ασφαλισμένων: Το μηνιαίο ποσό της παροχής ισούται με το μηνιαίο επίδομα ανεργίας: Από 399,25 ευρώ θα πάει 407,25 ευρώ
  • Το ειδικό επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας το οποίο ανέρχεται σε 200 ευρώ δεν θα αυξηθεί, καθώς πρόκειται για σταθερό ποσό.

Βέβαια ομως ακούμε και άλλες απόψεις για την μη εύρεση ανθρώπινου δυναμικού οπως παρακάτω…

Μήπως είσαι Quitfluencer; Ένας νέος ανθρωπότυπος λέει «Πρώτα ζούμε και μετά δουλεύουμε».

Δεν πρόλαβε να ξεκινήσει η μεταπανδημική ζωή και άρχισε ο πόλεμος και η ενεργειακή κρίση. Η Γενιά Ζ ήταν, πλέον, και αυτή εργασιακά ενεργή. «Δεν θέλουμε να ζούμε για να δουλεύουμε»«Καλύτερα άνεργοι παρά να μας εκμεταλλεύονται»«Δεν παίρνω ποτέ στα χέρια μου μισθό. Πάνε όλα κατευθείαν στους λογαριασμούς».

Οι παραπάνω φράσεις αναπαράγονται στις νεανικές- και όχι μόνο- συντροφιές του μεταπανδημικού δυτικού κόσμου. Οι τεράστιοι λογαριασμοί και οι μικροσκοπικοί μισθοί σε συνδυασμό με το αποτύπωμα του ψηφιακού μετασχηματισμού -δηλαδή το  αίσθημα της διαρκούς ψηφιακής επιτήρησης και παράλληλα της εργασιακής επισφάλειας-μοιάζουν να έχουν κυοφορήσει έναν νέο ανθρωπότυπο: τους Quitfluencers, οι οποίοι δεν θέλουν να ζουν για να δουλεύουν και γι’ αυτό επανεξετάζουν την εργασιακή τους πραγματικότητα.

Για την ακρίβεια αρνούνται να επιλέξουν ή να παραμείνουν σε δουλειές που περιορίζουν στο ελάχιστο τον προσωπικό τους χρόνο. Πιστεύουν πως υποαμείβονται ενώ υπεραπασχολούνται και πως ο μισθός τους δεν είναι ποτέ αρκετός για να καλύψει το κόστος ζωής τους. Γι’ αυτό είναι διατεθειμένοι να παραιτηθούν, να ρισκάρουν και να αναζητήσουν μια θέση εργασίας που θα τους παρέχει ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.

Το φαινόμενο των Quitfluencers έγινε γνωστό μετά από την παγκόσμια έρευνα του Ομίλου Adecco «Global Workforce of The Future 2022» αφότου ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι στη μετανεωτερική Δύση άρχισαν να εγκαταλείπουν τη δουλειά τους. Σύμφωνα με τη μελέτη, κάθε εργαζόμενος που αποχωρεί από μια εταιρεία επηρεάζει και τους υπόλοιπους εργαζομένους να κάνουν το ίδιο.

Το έργο του Ζιγκμουντ Φρόιντ πάνω στο μαζικό φαινόμενο είναι κομβικής σημασίας για την κατανόηση των Quitfluencers.Το ιδεώδες του εγώ του ατόμου προβάλλεται στο εγώ ενός ατόμου με ηγετικά χαρακτηριστικά μέσα σε ένα σύνολο ανθρώπων. Τότε δημιουργούνται λιβιδινικοί δεσμοί ανάμεσα σε διάφορα μέλη της ομάδας  και επέρχονται ταυτίσεις ανάμεσα στα άτομα της μάζας, τα οποία ομογενοποιούνται.

Έτσι, οι Quitfluencers, οι οποίοι είναι το σύμπτωμα -με σάρκα και οστά- της “Μεγάλης Παραίτησης” δηλαδή της δυσφορίας στον εργασιακό χώρο, έχουν τη δύναμη να προκαλέσει πανδημία παραιτήσεων. Διαμαρτύρονται για την απώλεια κατακτημένων δικαιωμάτων και προτάσσουν την ψυχική τους ηρεμία. Παραπονιούνται αλλά δεν είναι αδύναμοι. Μπορούν να κάνουν τους κολοσσούς να τρέμουν μια νέα πανδημία: την πανδημία των παραιτήσεων.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, πάνω από τα δύο τρίτα (70%) των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν πως σκέφτονται να παραιτηθούν αν δουν συναδέλφους τους να εγκαταλείπουν την εργασία τους ενώ ένας στους τρεις είπε πως σχεδιάζει να εγκαταλείψει τη δουλειά του  μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Από αυτούς περισσότεροι από τους μισούς αναζητούν ήδη την επόμενη εργασία τους.

Οι Quitfluencers, στην πλειονότητα τους, είναι εκπρόσωποι της γενιάς Ζ αλλά υπάρχουν και αρκετοί Millennials. Και η  γενιά της χιλιετίας, η οποία θεωρείται η γενιά του χρέους, δεν έχει και πολλά να χάσει Βάσει των στοιχείων που δόθηκαν στη δημοσιότητα οι εκπρόσωποι της γενιάς Z έχουν 2,5 φορές περισσότερες πιθανότητες να επηρεαστούν να παραιτηθούν, από ό,τι οι Baby Boomers σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη των εταιρειών να δημιουργήσουν ένα ευέλικτο εργασιακό περιβάλλον, το οποίο θα είναι ικανό να διατηρεί τους εργαζόμενους ευτυχισμένους και αφοσιωμένους μακροπρόθεσμα. Σε αυτό το νέο περιβάλλον οι εταιρείες θα πρέπει να επινοήσουν νέους τρόπους με τους οποίους θα εργάζονται και θα συν-εργάζονται οι αναλογικοί άνθρωποι στον ψηφιοποιημένο κόσμο χωρίς να ρισκάρουν την ψυχική τους υγεία. Γιατί οι Quitfluencers, οι  οποίοι ανήκουν στις γενιές των διαδοχικών κρίσεων, δεν αρκούνται στο μοντέλο της καλής ζωής που πρεσβεύει η βιομηχανία της ευτυχίας. Θέλουν ευελιξία και ισορροπία. Αν δεν υιοθετηθεί, λοιπόν, μια νέα εργασιακή κουλτούρα που θα προτάσσει τον άνθρωπο και όχι την εταιρεία, οι Quitfluencers θα είναι η κυρίαρχη φυλή εργαζόμενων , οι νεοάνεργοι θα είναι τάση  και οι μεγάλες εταιρείες  παρελθόν.

Η υψηλή ανεργία και ο πολύ υψηλός πληθωρισμός είναι τα δύο ‘αγκάθια’ για το οικονομικό επιτελείο ενόψει του τέλους του 2022 και του α’ εξαμήνου 2023.

Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από την ΕΚΤ έχει περάσει το μήνυμα ότι ο υψηλός πληθωρισμός της Ελλάδας (αυξήθηκε κατά 3% μέσα στον Σεπτέμβριο) πρέπει να αντιμετωπιστεί είτε με μισθολογικές μειώσεις (αντέδρασαν τα οικονομικά επιτελεία) είτε με περιορισμό της κατανάλωσης (αντιδρούν οι επιχειρήσεις).

Σύμφωνα με την έρευνα της Eurobank Research, το σταδιακό άνοιγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων από τον Μάιο 2021 είχε ως αποτέλεσμα την επιστροφή στο εργατικό δυναμικό πολλών δεκάδων χιλιάδων ατόμων που είχαν οδηγεί εκτός αγοράς εργασίας λόγω πανδημίας. Τα άτομα που επέστρεψαν, καταγράφηκαν ως απασχολούμενοι και όχι ως άνεργοι. Οι υπηρεσίες ήταν αυτές που έδωσαν τη μεγαλύτερη ώθηση στην ανάπτυξη στο οκτάμηνο 2022. Το μέσο ποσοστό συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό / πληθυσμό αυξήθηκε στο 60,1% στο 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2022 από 57,9% το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2021 και 56,5% στο 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2020. Το μέγεθος της απασχολησιμότητας (60,1%) ουσιαστικά είναι μεγαλύτερο από την προ-πανδημίας περίοδο (59,1%) και η περαιτέρω ενίσχυσή του δύναται να αντισταθμίσει σε έναν βαθμό -τουλάχιστον για κάποια χρόνια- την αρνητική επίδραση του δημογραφικού προβλήματος στην απασχόληση.

Περισσότεροι από 100.000 εργαζόμενοι στον τομέα της τεχνολογίας έχουν χάσει τη δουλειά τους φέτος, σύμφωνα με τον Layoffs.fyi, έναν ιστότοπο που παρακολουθεί τις απολύσεις. Οι περικοπές αφορούν ένα μεγάλο εύρος ομίλων, από τις μεγάλες και γνωστές εισηγμένες εταιρείες, όπως η Meta, η Salesforce, η Booking.com και η Lyft, έως τις μη εισηγμένες νεοφυείς επιχειρήσεις υψηλής αξίας, όπως η υπηρεσία παράδοσης Gopuff και οι οικονομικές πλατφόρμες Chime και Brex. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως πολλές από τις απώλειες θέσεων εργασίας παρατηρούνται και στους πιο πειραματικούς υποτομείς της τεχνολογίας. Η Astra, μια εταιρεία πυραύλων, μείωσε το 16% του προσωπικού της αυτή την εβδομάδα, αφού τριπλασίασε τον αριθμό των εργαζομένων της πέρυσι. Στη βιομηχανία κρυπτονομισμάτων, η οποία έχει υποστεί κατάρρευση φέτος, εταιρείες υψηλής χρηματιστηριακής αξίας –όπως οι Crypto.com, Blockchain.com, OpenSea και Dapper Labs– έχουν απολύσει εκατοντάδες εργαζομένους τους τελευταίους μήνες.