tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Αντιδράσεις βενζινοπωλών για τις πληρωμές μέσω τραπεζών

Πωλήσεις άνω των 500 σε επαγγελματίες πληρώνονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζών, επιταγών ή πιστωτικών καρτών

Την έντονη αντίδραση των βενζινοπωλών προκάλεσε η διάταξη για τις πληρωμές των συναλλαγών για καύσιμα οι οποίες όταν υπερβαίνουν τα 500 ευρώ γίνονται υποχρεωτικά μέσω τραπεζών, επιταγών ή πιστωτικών καρτών.

 

Σε επιστολή της προς το υπουργείο Οικονομικών, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών διαμαρτύρεται και ζητάει την εξαίρεση των πωλήσεων καυσίμων από τις διατάξεις αυτές τόσο για τις συναλλαγές με επαγγελματίες όσο και με καταναλωτές (1.500 ευρώ) οι οποίοι είναι αδύνατο να εφαρμόσουν το νόμο.

 

Με άλλο έγγραφο της η ομοσπονδία ζητάει την κατάργηση ή έστω την τροποποίηση του χρόνου ενημέρωσης του συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ για συναλλαγές στο πετρέλαιο θέρμανσης και τη μείωση των εξοντωτικών προστίμων.

 

Οι τραπεζικές συναλλαγές

 

Όπως αναφέρει ο Ομοσπονδία Βενζινοπωλών «Η από 1/1/2014 ισχύουσα διάταξη του εδαφίου β΄ του άρθρου 23 του ν.  4172/13 (ΦΕΚ 167 Α/23-7-2013) για τις μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες σύμφωνα με το οποίο «κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής», δημιουργεί τεράστια προβλήματα εφαρμογής από τα πρατήρια υγρών καυσίμων τα οποία στην πράξη αδυνατούν να την εφαρμόσουν.

 

Όπως είναι γνωστό οι πωλήσεις καυσίμων διενεργούνται όλο το 24 όλες τις μέρες της βδομάδας προς διερχόμενα οχήματα. Οι επαγγελματίες μεγάλων οχημάτων που αγοράζουν καύσιμα μεγάλων ποσοτήτων μπορεί να είναι επαγγελματίες που κάνουν μεταφορές εντός και εκτός συνόρων. Οι συναλλαγές δεν είναι προγραμματισμένες και οι καταναλωτές βρίσκονται εν κινήσει, όχι σε σταθερή έδρα. Σε κάθε περίπτωση η συναλλαγή μαζί τους με τραπεζική συναλλαγή είναι αδύνατη ενώ και η χρήση επιταγής, εκτός του ότι είναι άκρως επισφαλής για τους πρατηριούχους, είναι πιθανόν να μη διατίθεται από τους οδηγούς. Τέλος, η χρήση πιστωτικής κάρτας δεν είναι βέβαιο ότι διατίθεται από τους οδηγούς και επιπλέον αφαιρεί σχεδόν το 28% από τα ισχνά κέρδη των πρατηριούχων (3,5%) λόγω παρακράτησης της προμήθειας των τραπεζών (1%).

 

Τα ίδια σχεδόν προβλήματα συναντάμε και στην εφαρμογή της παραγράφου 3 του άρθρου 20 του ν. 3842/2010 – ΦΕΚ 58/Α’/23.4.2010 που αφορούν συναλλαγές με ιδιώτες συνολικής αξίας χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ και άνω, για τις οποίες είναι υποχρεωτική η συναλλαγή μέσω τράπεζας, με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού και με επιταγές και δεν επιτρέπεται εξόφληση των στοιχείων αυτών με μετρητά.

 

Σημειώνουμε ότι σε κάθε περίπτωση και η παραμικρή συναλλαγή για αγορά καυσίμων περνάει πλέον από το σύστημα εισροών – εκροών και φορολογείται κανονικά. Έτσι σε κάθε περίπτωση καταγράφεται η συναλλαγή και δεν υπάρχει περιθώριο φοροδιαφυγής.

 

Σε μια εποχή που η καταναλωτική πίστη βρίσκεται στο ναδίρ η συναλλαγή με εμβάσματα, κάρτες κλπ αποτελεί προβληματικό στοιχείο στον κανονικό εφοδιασμό των καταναλωτών με καύσιμα. Ιδίως δε σε απομακρυσμένες περιοχές το πρόβλημα αυτό οξύνεται παραπέρα. Θεωρούμε ότι είναι εκτός της πρακτικής μας η εικονική κατάτμηση των πωλήσεων σε ποσά κάτω των οριζομένων για να αποφευχθεί η πληρωμή μέσω των οριζομένων στο νόμο.

 

Θα ήταν για εμάς θετικό γεγονός να επισκεπτόμασταν από κοινού ή να ορίζατε μια επιτροπή για επί τόπου παρατήρηση της λειτουργίας ενός πρατηρίου ώστε να διαπιστωθεί η πρακτική διαδικασία των συναλλαγών και να αποκομίσετε γνώση των θέσεων που παραθέτουμε.

 

Για τους παραπάνω λόγους και επειδή δεν μπορεί να υπάρξει περίπτωση φοροδιαφυγής με τα συστήματα εισροών – εκροών, ζητάμε την εξαίρεση της αγοράς καυσίμων από την υποχρέωση της συναλλαγής με επιταγή ή μέσω τραπεζών ή καρτών». 

 

Το σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ

 

Για το σύστημα ΗΦΑΙΣΤΟΣ η Ομοσπονδία επισημαίνει τα εξοντωτικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί σε χιλιάδες πρατηριούχους για ήσσονος σημασίας παραλείψεις ή από λάθη του ίδιου του συστήματος και χωρίς να έχει απωλέσθη κανένα έσοδο για το κράτος και ζητάει την κατάργηση του συστήματος αυτού δεδομένου ότι με τα συστήματα εισροών – εκροών όλες οι συναλλαγές καταγράφονται και όσον αφορά τη χρήση του συστήματος για το επίδομα θέρμανσης μπορεί να αντικατασταθεί από τις φορολογικές δηλώσεις των δικαιούχων.

Ωστόσο, εφόσον υπάρχει άρνηση στην κατάργηση του συστήματος για το τρέχον έτος, θεωρεί απαραίτητο να γίνουν επειγόντως οι παρακάτω τροποποιήσεις:

Τα μέλη του Μητρώου ΔΙΠΕΘΕ υποχρεούνται να καταχωρούν με ακρίβεια, εντός 30 ημερών (αντί των 14 που ισχύουν βάση του άρθρου 73 του ν. 2960/2001), στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης που τηρείται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, όλες τις συναλλαγές του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) θέρμανσης που πραγματοποιούν σε όλα τα στάδια.
Σε κάθε περίπτωση και εφόσον οι καταχωρήσεις έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι την 31η Μαΐου, για κάθε περίοδο διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης, οι παραβάσεις λογίζονται ως γενικές παραβάσεις και επιβάλλεται ένα (1) ενιαίο πρόστιμο, ανά διαχειριστική περίοδο, με βάση την κατηγορία βιβλίων που τηρούνταν κατά την πρώτη ημέρα της διαχειριστικής περιόδου στην οποία ανάγονται αυτές, με συντελεστή βαρύτητας, κατά περίπτωση, όπως ορίζονταν στην παράγραφο 10 του άρθρου 320 του ν. 4072/12 (ΦΕΚ 86 Α/11-4-2012).