Από το e-grafeiokratia στο e-talaiporia

Του Παναγιώτη Παντελή, Φοροτεχνικού – Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α.


Θα ήθελα στην καθιερωμένη επικοινωνία μας να αναφερθώ σε μια είδηση που αφορά την επιστρεπτέα προκαταβολή.

Σε πρωινή εκπομπή, μιλώντας με τον Υπουργό Κο Σκυλακάκη, εκείνος ανακοίνωσε ότι μέσα στην ημέρα θα εκδοθεί η ΚΥΑ που θα δίνει τη δυνατότητα υποβολής αίτησης έναρξης κατ’ εξαίρεση για 20.000 περίπου επιχειρήσεις που, εκ παραδρομής, ενώ δήλωσαν τα στοιχεία, δεν υπέβαλαν δήλωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Επίσης, ζητήθηκε να γίνουν σαφή τα στοιχεία στις επιχειρήσεις για το τι σημαίνει να διατηρηθεί ο μέσος όρος των εργαζομένων που υπήρχε την 1η/6/2020 μέχρι την 31η/10/2020.

Το e-grafeiokratia όλοι το γνωρίζουμε, το έχουμε ζήσει κατά τη διάρκεια της καραντίνας, αλλά περισσότερο, αμέσως μετά, έχουμε περάσει σε νέο επίπεδο… Στο στάδιο του e-talaiporia! Στάδιο υψηλότερου επιπέδου, το οποίο πολλές ΔΟΥ (τουλάχιστον στο λεκανοπέδιο) το εφαρμόζουν με επιτυχία.

Τηλεφωνείς ή στέλνεις e-mail προσπαθώντας να εξυπηρετηθείς.

Απλά, όποτε απαντήσουν, σου λένε να πας από εκεί να το δείτε!

Πηγαίνεις λοιπόν, και δεκάδες φορολογούμενοι πολίτες περιμένουν απ’ έξω! Πολλές από αυτές έχουν και κατεβασμένα ρολά, όπου αυτό είναι εφικτό.

– Μα, έχω κλείσει ραντεβού, όπως μου υποδείξατε…

– Κανένα πρόβλημα, περίμενε στη σειρά και θα σε καλέσουμε.

Και περιμένεις και περιμένεις… εργατοώρες άσκοπες, χωρίς κανένας να λαμβάνει υπ’ όψιν του το κόστος, τον ήλιο και τις υψηλές θερμοκρασίες που υπάρχουν και βέβαια την ηλικία πολλών φορολογούμενων. Από την άλλη, ο αριθμός των εργαζομένων στις ΔΟΥ είναι μικρός, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν σε ό,τι έχει συσσωρευθεί μέχρι τώρα, αλλά και σε ό,τι νέο προκύπτει.

Και το νέο που προκύπτει είναι οι ογδόντα χιλιάδες συνταξιούχοι…

Και αναφέρομαι σε αυτούς που παραμονές Χριστουγέννων του 2019 έλαβαν το δώρο τους από την ΑΑΔΕ: τα αναδρομικά του 2013.

Μετά τις αλλεπάλληλες παρατάσεις προθεσμιών, προστίμων και προσαυξήσεων, τις προηγούμενες ημέρες δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4701/2020.

Στο άρθρο 30 του συγκεκριμένου νόμου γίνεται μια προσπάθεια να δοθεί λύση, όχι μέσω ενδικοφανούς προσφυγής και διοικητικών δικαστηρίων, αλλά απευθείας από την αρμόδια ΔΟΥ.

Το συγκεκριμένο λοιπόν άρθρο 30 του Ν. 4701/2020, προσθέτει στον ΚΦΔ νέο άρθρο, το 63Β, το οποίο έχει ως εξής:

« … «Άρθρο 63Β

Ακύρωση ή τροποποίηση άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξης προσδιορισμού φόρου και πράξης επιβολής προστίμου

1. Άμεσος προσδιορισμός φόρου ή πράξη διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξη επιβολής προστίμου δύναται να ακυρωθεί ή να τροποποιηθεί, κατά περίπτωση, με τη διαδικασία του παρόντος, για έναν από τους εξής λόγους:

α) για πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης, β) για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος.

2. Για την ακύρωση ή τροποποίηση υποβάλλεται αίτηση του φορολογούμενου εντός προθεσμίας τριών (3) ετών από την κοινοποίηση της πράξης ή, σε περίπτωση άμεσου προσδιορισμού του φόρου, από την υποβολή της δήλωσης. Αν η έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης οφείλεται σε επιγενόμενο λόγο, που γεννήθηκε εντός του τελευταίου τριμήνου της προθεσμίας του προηγουμένου εδαφίου, η αίτηση δύναται να υποβληθεί εντός τριών (3) μηνών από τη γένεση του λόγου αυτού. Η σχετική πράξη ακύρωσης ή τροποποίησης εκδίδεται εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την υποβολή της αίτησης…»

Με άλλα λόγια, το νέο άρθρο 63Β του ΚΦΔ δίνει τη δυνατότητα στην αρμόδια ΔΟΥ να διορθώνει πράξεις προσδιορισμού φόρου σε περιπτώσεις όπου υπάρχει αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος ή πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης.

Πως θα γίνει αυτό;

Μετά από αίτηση του φορολογούμενου εντός προθεσμίας 3 ετών από την κοινοποίηση της πράξης.

Στην αιτιολογική όμως έκθεση του συγκεκριμένου άρθρου 30 του Ν. 4701/2020, προσθέτει στο άρθρο 72 τις παραγράφους 52, 53, 54.

Στην παράγραφο 53 αναφέρεται:

« 53. α) Κατ΄ εξαίρεση, άμεσος προσδιορισμός φόρου ή πράξεις προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου που εκδόθηκαν εντός του 2019, για τις οποίες συντρέχει οποιοσδήποτε από τους λόγους που αναφέρονται στις περ. α΄ και β΄ της παρ. 1 του άρθρου 63Β και για τις οποίες δεν έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ή προσφυγή ενώπιον του δικαστηρίου έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του άρθρου 63Β, δύνανται να ακυρωθούν ή να τροποποιηθούν κατ΄ εφαρμογή των οριζομένων στην παρ. 2 του άρθρου 63Β. Για τον σκοπό αυτόν υποβάλλεται αίτηση του φορολογούμενου για ακύρωση ή τροποποίηση έως τις 31.7.2020 και η πράξη της Φορολογικής Διοίκησης εκδίδεται μέχρι τις 30.9.2020. Έως τις 30.9.2020 δύναται να γίνει και η ακύρωση ή τροποποίηση άμεσου προσδιορισμού φόρου, της πράξης προσδιορισμού του φόρου και της πράξης επιβολής προστίμου, εφόσον έχει εκδοθεί, χωρίς αίτηση του φορολογούμενου, κατ΄ ανάλογη εφαρμογή των οριζόμενων στην παρ. 3 του άρθρου 63Β. Στις περιπτώσεις που έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή και δεν έχει συμπληρωθεί η προθεσμία εξέτασής της, η προθεσμία αυτή διακόπτεται από την έναρξη ισχύος του άρθρου 63Β και η ασκηθείσα ενδικοφανής προσφυγή λογίζεται ως αίτηση του φορολογούμενου για την ακύρωση ή τροποποίηση, εξετάζεται ως τέτοια και η σχετική πράξη εκδίδεται έως τις 30.9.2020. Για τις υποθέσεις αυτές και σε περίπτωση ρητής απόρριψης του αιτήματος ακύρωσης ή τροποποίησης, επιτρέπεται η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής κατά της πράξης απόρριψης… Σε περίπτωση σιωπηρής απόρριψης του αιτήματος ακύρωσης ή τροποποίησης λόγω άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας του προηγουμένου εδαφίου, η αρχικώς ασκηθείσα ενδικοφανής προσφυγή και κάθε σχετικό έγγραφο διαβιβάζεται προς τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών μέχρι τις 31.10.2020 και η προθεσμία εξέτασης της ενδικοφανούς προσφυγής εκκινεί εκ νέου από την 1η.11.2020….

…β) Πράξεις επιβολής προστίμου που αφορούν χρήσεις έως τις 31.12.2013 και εκδόθηκαν κατ΄ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 32 με βάση στοιχεία που είχε στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, ακυρώνονται με σχετική πράξη της Φορολογικής Διοίκησης, εφόσον κατά την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου δεν προκύπτει ποσό φόρου προς καταβολή.

γ) Για επιγενόμενους λόγους που γεννήθηκαν εντός του 2019, η αίτηση του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 63Β υποβάλλεται εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος….

…β) Οι πρόσθετοι φόροι ή το πρόστιμο του άρθρου 54 και οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 53 που επιβλήθηκαν με πράξεις διοικητικού προσδιορισμού φόρου που αφορούν σε χρήσεις έως τις 31.12.2013 και εκδόθηκαν εντός του έτους 2019, κατ΄ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 32, με βάση στοιχεία που είχε στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, για αποδοχές που εισπράχθηκαν αναδρομικά εντός του 2013, δεν δύναται να υπερβούν το 20% του κύριου φόρου που προσδιορίσθηκε κατά την έκδοση της πράξης, εφόσον πρόκειται για το πρώτο έτος καταβολής σύνταξης, η οποία έγινε καθυστερημένα από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα. Το ίδιο ισχύει για τα ανωτέρω εισοδήματα που θα εκκαθαριστούν εκ νέου από την αρμόδια υπηρεσία κατ΄ εφαρμογή της διαδικασίας που προβλέπεται στην παρ. 53. Με αίτημα του φορολογουμένου εκδίδεται νέα πράξη από τη Φορολογική Διοίκηση με την οποία οι πρόσθετοι φόροι ή οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 53 περιορίζονται σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) του κύριου φόρου και το πρόστιμο του άρθρου 54 δεν επιβάλλεται.»

Με την προσθήκη του άρθρου 63Β στον Ν. 4174, δίνεται η δυνατότητα στην αρμόδια ΔΟΥ να λύσει το πρόβλημα των αναδρομικών του 2013, αφού σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι συνταξιούχοι είχαν υποβάλει τροποποιητικές δηλώσεις με τα ποσά που αναλογούσαν σε κάθε φορολογικό έτος.

Επίσης, περιορίζει στο 20% του κύριου φόρου τους προσθέτους φόρους και τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, ενώ δεν εφαρμόζεται έτσι το πρόστιμο του άρθρου 54.

Σε δύο από τις μεγαλύτερες ΔΟΥ που επικοινωνήσαμε για την υποβολή της αίτησης, η απάντηση ήταν αποστομωτική:

«Πότε έγινε αυτό; Δεν έχουμε καμία ενημέρωση. Και τι λέει ότι πρέπει να κάνουμε;»

Είπαμε, από το e-grafeiokratia, πήγαμε στο e-talaiporia…

Πηγή: www.e-forologia.gr