tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο.Διακανονισμοί οφειλών 2023 για εταιρείες και Δημόσιο – Τι γίνεται με την παραγραφή

Της Ειρήνης Τσεσμελή, λογίστριας – οικονομικής συμβούλου.


Στον απόηχο των τελευταίων εξελίξεων όσον αφορά το πολυσυζητημένο θέμα της απόφασης του ΣτΕ υπ’ αριθμ. 1/2023, για τις οφειλές σε τράπεζες που έχουν μεταβιβαστεί σε Fund εξωτερικού με ανάθεση διαχείρισης στις εταιρείες ειδικού σκοπού, και της θετικής απόφασης του δικαιώματος να προβαίνουν σε πλειστηριασμούς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα. ΄Όπως είναι ευρέως γνωστό οι πλειστηριασμοί έτσι κι αλλιώς θα συνέβαιναν. Η απόφαση έχει παρθεί τουλάχιστον από το 2018 αφού τον Νοέμβριο σε συνέδριο της Capital  ο Francesco Drudi, Principal Adviser, Country coordinator for Greece, European Central Bank, ενημέρωσε σε συζήτηση με τον κ. Παύλο Μυλωνά, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εθνικής Τράπεζας, ενώπιον των  παρευρισκόμενων ότι και οι πλειστηριασμοί είναι δουλειά, ενώ τον Νοέμβριο του 2019 υπογράφηκε με την Ευρωπαϊκή Ένωση η σχετική διάταξη η οποία είχε γίνει έτσι κι αλλιώς αποδεκτή. Ενημερωτικά…. η πραγματικότητα είναι ότι  όλα τα δάνεια που τιτλοποιήθηκαν είναι ένα άνοιγμα στην δευτερογενή αγορά, ενώ και τα ακίνητα πρόκειται να ανοίξουν ένα καινούριο προϊόν στην αγορά..

Ας δούμε όμως τις (εργαλεία) ρυθμίσεις διακανονισμών οφειλών σε όλους τους φορείς – ταμεία Δημοσίου και τις εταιρείες ειδικού σκοπού.

Για το Κ.Ε.Α.Ο  σύμφωνα με την ρύθμιση 4152/2013  η μοναδική ανοιχτή, δίνει την δυνατότητα διακανονισμού με πάγια ρύθμιση από δύο (2) έως είκοσι τέσσερις (24) ισόποσες μηνιαίες δόσεις ή β) σε δύο (2) έως σαράντα οκτώ (48) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται μετά από ουσιαστικό έλεγχο.

Για τον Ε.Φ.Κ.Α. για οφειλές πρώην  ΙΚΑ ή ΟΑΕΕ μεταφέρονται όλα στο ΚΕΑΟ  και από εκεί γίνετε η ρύθμιση σύμφωνα με τα παραπάνω. Δεν γίνονται ρυθμίσεις όπως παλιά.

Διαγραφές σε Ε.Φ.Κ.Α.- Κ.Ε.Α.Ο.

Η αξίωση του e-ΕΦΚΑ για την είσπραξη οφειλής από μη καταβληθείσες εισφορές:

– έως και 12/2005 παραγράφηκε την 01η/01/2016, εάν δεν είχε ήδη παραγραφεί έως τότε με βάση τους χρόνους παραγραφής που ίσχυσαν πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016,

– από 01η/2006 έως και 12/2006 παραγράφηκε την 01η/01/2017,

– από 01η/2007 έως και 12/2007 παραγράφηκε την 0η1/01/2018,

– από 01η/2008 έως και 12/2008 παραγράφηκε την 01η/01/2019,

– από 01η/2009 έως και 12/2009 παραγράφηκε την 01η/01/2020,

– από 01η/2010 έως και 12/2010 παραγράφηκε την 01η/01/2021,

– από 01η/2011 έως και 12/2011 παραγράφηκε την 01η/01/2022,

Σε περίπτωση που έλαβε χώρα πράξη που επιφέρει διακοπή της συνεχούς οφειλής, τότε σταματά η παραγραφή. Δηλαδή η οφειλή αναβιώνει και ο 10ετης χρόνος λογίζεται εκ νέου από την ημερομηνία που έγινε η πράξη διακοπής και μετρά ξανά σε χρόνο παραγραφής 10ετίας.

Τέτοιες διακοπτικές πράξεις λογίζονται οι κάτωθι. Αυτές είναι:

Κατάσχεση κινητής / ακίνητης περιουσίας και απαιτήσεων εις χείρας Τρίτων

Πλειστηριασμός με επίσπευση e-ΕΦΚΑ

Αναγγελία σε Πτώχευση  – Αναγγελία σε Πλειστηριασμό Τρίτου-  Αναγγελία σε Εκκαθάριση

Έγγραφή Υποθήκης –  Πράξεις εκτέλεσης κατά ΚΕΔΕ / Τελεσιδικία Πίνακα Κατάταξης

Κοινοποίηση ατομικής ειδοποίησης – Κοινοποίηση Πράξης Βεβαίωσης (εν ευρεία και εν στενή έννοια) Καταβολή δόσης ρύθμισης / ποσού έναντι

Οι διοικητικές πράξεις όπου η διακοπή παραγραφής καταχωρείται αυτόματα από το σύστημα είναι ενδεικτικά οι εξής:

– Κατάσχεση κινητού ή Κατάσχεση ακινήτου ή Κατάσχεση εις χείρας τρίτου

– Πρόγραμμα πλειστηριασμού e-ΕΦΚΑ, Αναγγελία σε πτώχευση, Περάτωση

Πτώχευσης, Αναγγελία σε πλειστηριασμό τρίτο, Αναγγελία σε εκκαθάριση

– Εγγραφή υποθήκης, Καταβολή δόσης ρύθμισης, Καταβολή έναντι, Αναστολή παραγραφής.

Έτσι πριν νομίσετε ότι διαγραφήκαν οι οφειλές σας, θα πρέπει πρώτα να ερευνήσετε εάν με κάποιον από όλους τους παραπάνω τρόπους οι οφειλές σας παραμένουν ενεργές. Διότι περισσότερο για το διοικητικό μέρος κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πότε έγιναν πράξεις που δεν έχουν κοινοποιηθεί ή δεν έτυχε να σταθούν εμπόδιο σε συναλλαγή  η μεταβίβαση για να γίνει γνωστό. Και βέβαια θα πρέπει να αιτηθείτε της παραγραφής για να έχετε την σχετική έγγραφη ενημέρωση.

ΔΗΜΟΙ

Για τους Δήμους η ρύθμιση είναι έως 12 δόσεις, αναμένεται τον Απρίλιο ρύθμιση 36-72 δόσεων για αυτούς που δημιούργησαν οφειλές το 2021 και έπειτα.

Διαγραφές για Δήμους

Αρ. 52. Οφειλές προς τους δήμους, από οποιαδήποτε αιτία, που γεννήθηκαν πριν από τις 31.12.2012 διαγράφονται και δεν αναζητούνται. Στις οφειλές που διαγράφονται περιλαμβάνονται και εκείνες που τέθηκαν μεταγενέστερα σε ρύθμιση. Ποσά που έχουν ήδη καταβληθεί δεν επιστρέφονται.

  1. Οφειλές προς τους δήμους, από οποιαδήποτε αιτία, που γεννήθηκαν από την 1η.1.2013 μέχρι και τις 31.12.2017, αν σύμφωνα με τις διατάξεις που καταργούνται, μπορούσαν να αναζητηθούν – βεβαιωθούν και εισπραχθούν, εξακολουθούν να αναζητούνται, να βεβαιώνονται και να εισπράττονται, για δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

Για όλα τα ταμεία καμία δυνατότητα διαγραφής των τόκων και των προσαυξήσεων δεν γίνετε ακόμη και εάν κάποιος κατέβαλε το συνολικό ποσόν κεφαλαίου άπαξ χωρίς ρύθμιση είτε με ρύθμιση πέραν του εξωδικαστικού διακανονισμού και μέχρι των ποσοστών που ορίζει ο Ν.4738/20.

Α.Α.Δ.Ε.

Για την ΑΑΔΕ οι δόσεις μέσω ρύθμισης είναι από 12-48 ανάλογα το είδος του φόρου που έχει βεβαιωθεί. Και εδώ όπως και για όλα τα ταμεία, σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις, τον Απρίλιο θα αναβιώσουν οι 72 και οι 120 δόσεις για όσους τις απώλεσαν, σε καιρό πανδημίας, με την καταβολή δυο δόσεων και όσες δόσεις έχουν χαθεί έως σήμερα μεταφέρονται στο τέλος της ρύθμισης που είχαν συμφωνηθεί. Δηλαδή εάν η ρύθμιση έληγε το 2029 θα προστεθούν οι δόσεις του διαστήματος που είχαν καταπέσει.

Επιπρόσθετα όσοι έχουν 24 δόσεις πριν από τον Νοέμβριο του 2022, θα μπορεί να γίνει μετάπτωση σε μεγαλύτερο αριθμό δόσεων. Επιπρόσθετα πρόκειται να ανοίξουν ρυθμίσεις από 36 έως 72 δόσεις για οφειλές που δημιουργήθηκαν εντός της Πανδημίας.

Εταιρείες Ειδικού Σκοπού

Το θέμα πλέον δεν είναι νομικό αλλά καθαρά οικονομική τοποθέτηση που συνοδεύεται οικονομική μελέτη που θα αποδεικνύει την πραγματική κατάσταση του οφειλέτη, τα εισοδήματα του, την περιουσιακή του κατάσταση, το ετήσιο κόστος διαβίωσης κλπ. Τρόποι διακανονισμού οι εξής: είτε με διμερή διαπραγμάτευση, είτε με διαμεσολάβηση μέσω συμβούλων, είτε με την χρήση του εξωδικαστικού μηχανισμού, είτε με την εξυγίανση με σκοπό την ευμενέστερη ρύθμιση για την τακτοποίηση των οφειλών. Σίγουρα τα δικαστήρια δεν είναι η λύση. Ακόμη και σε περιπτώσεις για πλειστηριασμό πρώτα θα πρέπει να έρθετε σε ρύθμιση – διακανονισμό αλλιώς η ανακοπή και η αναστολή δεν είναι πλέον αποδοτικά εργαλεία, εκτός και εάν πρόκειται για ευάλωτη κοινωνική ομάδα με Α κατοικία και πάλι υπό προϋποθέσεις, δηλαδή η ιδιοκτησία δεν προστατεύεται αλλά η στέγη και σε αυτό βοηθά  κρατικός μηχανισμός με επιδοτούμενο ενοίκιο.

ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός αντιμετωπίζει εμπόδια σε θέματα που κατόπιν παρεμβάσεων αναμένουμε μια ολοκληρωμένη λύση.

Έχουν ήδη υποβληθεί στην ΕΓΔΙΧ  θέματα όπως, να εντάσσονται εύκολα όλοι οι οφειλέτες αφού είναι μοναδικός νόμος που με την υπαγωγή αποκαθίσταται η φερεγγυότητα..

Τα ποσά που αναμορφώνονται στις φορολογικές δηλώσεις σε καμία περίπτωση δεν είναι έσοδα, είναι τρόπος για να φορολογηθούν δαπάνες, προβλέψεις, πληρωμές που δεν έγιναν μέσω τράπεζας κ.α δηλαδή για όσες εισροές και λογιστικές εγγραφές  δεν πληρούν τις ετήσιες προϋποθέσεις όπως η νομοθεσία ορίζει.

Όσοι είχαν υπαχθεί σε προηγούμενους δικαστικούς διακανονισμούς, όπως με τους  4469/2017 ή 3869/2010 ή 4605/2019 κλπ που είτε δεν τηρήθηκαν, είτε χάθηκαν από την μια δεν αναβιώνουν, και από την άλλη το ποσόν που είχε ρυθμιστεί εξαιρείται του εξωδικαστικού, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετείται ο σκοπός του νόμου.

Έχει κατατεθεί και στην ΑΑΔΕ  και στην ΕΓΔΙΧ σχετικό αίτημα αυτόματα οι οφειλές των εταιριών που έχουν διακοπεί να μεταφέρονται στα φυσικά υπόχρεα πρόσωπα. Μόνο οι ατομικές επιχειρήσεις που είναι του ίδιου του φυσικού προσώπου έχει την ικανότητα ρύθμισης των οφειλών του αφού όλες οι οφειλές είναι προσωπικές.

Όσον αφορά κληρονόμους. Κατόπιν την αποδοχή της Κληρονομιάς οι οφειλές θα πρέπει να μεταβιβαστούν στο όνομα του κληρονόμου για να χρησιμοποιήσει ρυθμίσεις και εξωδικαστικό διακανονισμό.

Τέλος θεωρούμε ότι στόχος θα πρέπει να γίνει η πιο ευέλικτη χρήση εργαλείων – ρυθμίσεων, και σε κάθε περίπτωση να αποφεύγονται άβολες καταστάσεις.


ΤΣΕΣΜΕΛΗ ΕΙΡΗΝΗ

ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ – ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

Email: [email protected]

Ψηφιακός Βοηθός Ε.Ε.Α.
Έναρξη συνομιλίας