Άρθρο. ΕΦΚΑ και ασφαλιστικά ταμεία, όλα στον αέρα

Της Ειρήνης Τσεσμελή, λογίστριας, οικονομικής συμβούλου


Σε καιρούς που όλοι μας καταβάλουμε προσπάθειες να ανταπεξέλθουμε των δύσκολων καιρών, όλος ο ασφαλιστικός οργανισμός βρίσκεται στον αέρα. Εν μέσω Πανδημίας και μετά από τον νόμο περί ασφαλιστικών ταμείων ΦΕΚ 4670 28.02.2020 που υπάγονται στο σύνολό τους στον  e-ΕΦΚΑ , προχώρησαν ανέτοιμοι οι αρμόδιοι στις ανακατατάξεις σε λάθος χρόνο.

Ο αγώνας  να καταβληθούν  οι αναδρομικές συντάξεις όπου μήνες, ασταμάτητα, έτρεχαν  τα προγράμματα για τον υπολογισμό των συντάξεων σε όλη την χώρα, είχε ως αποτέλεσμα το πάγωμα πλήθος άλλων διαδικασιών. Για άλλη μια φορά  τα αιτήματα που υποβάλλονται για συνταξιοδοτήσεις έχουν παγώσει και σωρεύονται επικίνδυνα. Για παράδειγμα επικουρική σύνταξη που δεν έχει καταβληθεί από το 2016 κανείς δεν μπορεί να το εξυπηρετήσει εδώ και έναν χρόνο παρά τη συχνή επικοινωνία με τον φορέα.

Όλες οι υπηρεσίες που αφορούν μισθωτούς, ελευθέρους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους, αγρότες κλπ, όλα τα ταμεία συγχωνεύονται, διασπώνται και μεταφέρονται σε νέες  έδρες. Μετονομάζονται σε Περιφέρειες με αποτέλεσμα κανείς να μην γνωρίζει σε ποια περιφέρεια ανήκει και ποιες περιοχές εξυπηρετεί. Στα τηλεφωνικά κέντρα για ραντεβού στις υπηρεσίες, δεν τα απαντά κανείς, ενώ μιας και μεταφερθήκαν οι υπηρεσίες σε πλήθος των περιπτώσεων δεν ισχύουν τα τηλέφωνα που υπάρχουν στην σελίδα του ΕΦΚΑ. Μόνο από τον πρώην ΟΑΕΕ ΕΦΚΑ της Αθήνας δημιουργηθήκαν 5 Περιφέρειες και μεταφέρθηκαν νότια, κέντρο, δυτικά κλπ ακόμα και οι υπάλληλοι αδυνατούν να το παρακολουθήσουν.

Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση ούτε για τους επαγγελματίες και εννοείται ούτε για το κοινό ενώ όλοι μας οφείλουμε να είμαστε συνεπείς στην υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών.

Το τηλεφωνικό κέντρο του ΕΦΚΑ 1155 που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί όλο το κοινό, δυστυχώς είναι ανίκανο να ανταποκριθεί μάλλον λόγω του αυξημένου όγκου. Η αναμονή μπορεί να φτάνει και 40λ και εκεί που περιμένεις την σειρά σου μετά από τόση ώρα, ξαφνικά κλείνει η γραμμή.

Τι γίνεται όμως με τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία; Αναρωτιόμαστε εάν τελικά τα βλέπει κανείς και θα αναλάβει την διεκπεραίωση. Είναι περιττό να αναφέρουμε ότι και οι άμοιροι οι υπάλληλοι έχουν χάσει επεισόδια ολόκληρα μετά από τόσες πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, διατάξεις, αλλαγές που είναι απαραίτητες λόγω της κατάστασης με αποτέλεσμα να μην  δεν γνωρίζουν να δώσουν κατεύθυνση.

Στην πλατφόρμα μετά από πλήθος προβλημάτων οι εισφορές που καταβάλλονται καθυστερούν να φανούν στο σύστημα λόγω της Πανδημίας.

Είναι δυστυχώς λυπηρό την ώρα που το ίδιο το σύστημα δεν είναι ικανό να ανταπεξέλθει των υποχρεώσεων του εν μέσω Πανδημίας να γίνονται τόσο μεγάλες ανακατατάξεις και να μην είναι εφικτό να λειτουργήσουν ούτε οι απαραίτητες διαδικασίες.

Πολλές είναι οι δυσκολίες που τα ασφαλιστικά ταμεία συνδέονται με τα φορολογικά με αποτέλεσμα καμία εργασία να μην είναι εφικτή.

Το αποκορύφωμα η Τηλεργασία απαραίτητη μεν αλλά ανέτοιμοι οι φορείς να το εφαρμόσουν σωστά, διότι σκοπός των υπηρεσιών είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Δυστυχώς η εξυπηρέτηση του πολίτη στην χώρα μας δεν είναι πρωτεύον καθήκον.  Πλέον όλοι οι επαγγελματίες εναποθέτουμε τις ελπίδες μας σε μια ανώτερη δύναμη αφού τίποτα δεν λειτουργεί. Πόσο μάλλον το κοινό που απλά δεν θα εξυπηρετηθεί.

Η ίδια και χειρότερη κατάσταση επικρατεί στο Γενικό λογιστήριο του κράτους που αδυνατεί να εξυπηρετήσει τους ασφαλισμένους, τις συντάξεις κλπ αφού η ηλεκτρονική και ψηφιακή υποδομή είναι και εκεί σχεδόν ανύπαρκτη και ελάχιστοι υπάλληλοι παλεύουν με ολόκληρα δωμάτια στοιβαγμένων και ολοκληρωμένων φακέλων προς συνταξιοδότηση.

Οι συντάξεις από χηρεία με δεύτερο lockdown που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί και αφορούν το έτος 2017 δεν έχουν ακόμη καταβληθεί και οι χήροι-χήρες με παιδιά  δεν έχουν εισόδημα να ανταπεξέλθουν των καθημερινών βιοτικών τους αναγκών τους. Πραγματικά οι άνθρωποι αυτοί τι πρέπει να κάνουν όταν έχουν εξαντλήσει κάθε εργαλείο για να λάβουν αυτά που δικαιούνται και να μην πεινάνε οι οικογένειες τους;

Δεν θα αναφερθώ σε πλήθος σφαλμάτων εις βάρος των ασφαλισμένων που ενώ έχουν δηλώσει διακοπή του επαγγέλματός τους για παράδειγμα, υπολογίζονται ασφαλιστικές εισφορές και φαίνονται να οφείλουν υπέρογκα χρηματικά ποσά ή να έχουν χαθεί ένσημα που μεταφράζεται σε κόπους ζωής.

Προτείνεται μετά από όλα τα παραπάνω που είναι ανεξέλεγκτη η κατάσταση τους να επικοινωνείτε με την κεντρική διοίκηση του ΕΦΚΑ  για να λαμβάνεται τις απαραίτητες πληροφορίες, είτε με τα σχετικά τμήματα του Υπουργείου Εργασίας.

Στον αντίποδα ευτυχώς οι Δ.Ο.Υ και η Α.Α.Δ.Ε παρόλο που συγχωνεύονται είναι σχετικά άμεσοι στην επικοινωνία, απαντούν στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία, ενώ όσοι εργάζονται με τηλεργασία οι υπηρεσίες έχουν προμηθεύσει τους υπαλλήλους με το κατάλληλο εξοπλισμό και απαντούν και τηλεφωνικά στα αιτήματά σας.

Θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον εάν ο άνθρωπος- πολίτης είχε τον σεβασμό που του αξίζει και οι φορείς να ήταν αρωγοί πολιτισμού με ότι συνεπάγεται και όχι τροχοπέδη σε οποιαδήποτε διαδικασία που καλείται ο πολίτης ή ο επαγγελματίας να εξυπηρετήσει. Για όλους τους  λόγους λοιπόν ζητούμε την κατανόηση των πολιτών που απευθύνονται στους επαγγελματίες οικονομικούς φορολογικούς και ασφαλιστικούς συμβούλους διότι η κωλυσιεργία δεν προέρχεται από εμάς.


ΤΣΕΣΜΕΛΗ ΕΙΡΗΝΗ

ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ – ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

Email: [email protected]