tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Υπουργείο Ταλαιπωρίας και Ανοργανωσιάς…

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Ο Μάρτιος μπήκε δυναμικά στα ζητήματα που μας απασχολούν και φαίνεται να μοιάζει αρκετά με εκείνον του περασμένου έτους, δηλαδή με τον Μάρτιο του 2020, του «μήνα- σημείου αναφοράς», αφού τότε ξεκίνησε η ταλαιπωρία που τραβάμε όλοι μας εδώ και έναν χρόνο ακριβώς.

Βέβαια, πολλές φορές έχουμε αναφέρει, χωρίς καν να επαναλαμβανόμαστε, ότι η ταλαιπωρία ξεκινάει από μια «πηγή», που συνήθως την αποτελούν οι αρμόδιοι που νομοθετούν και εκδίδουν τις εγκυκλίους και τις ανάλογες οδηγίες. Σίγουρα ένα ελαφρυντικό θα μπορούσε να είναι το πρωτόγνωρο του θέματος, αλλά πλέον, μετά από 12 μήνες πανδημίας, θεωρούμε ότι το συγκεκριμένο ελαφρυντικό έχει πάψει ή θα έπρεπε να έχει πάψει να ισχύει.

Στο προηγούμενό μας άρθρο «παραταθείτε γιατί χανόμαστε» είχαμε εκθέσει κάποιους προβληματισμούς και είχαμε θέσει κάποια ανοιχτά ερωτήματα προς το Υπουργείο Εργασίας σχετικά με τις αναστολές του μηνός Μαρτίου και το διάστημα που θα έπρεπε να δηλωθούν στο σύστημα Εργάνη.

Δεν είχαμε προβλέψει όμως καλά… Το Υπουργείο Εργασίας φρόντισε για άλλη μια φορά να ξεπεράσει τον εαυτό του και να μας εκπλήξει ακόμα περισσότερο, αφού δημιούργησε ένα τεράστιο μπέρδεμα σχετικά με το θέμα των αναστολών των πληττόμενων επιχειρήσεων του μηνός Μαρτίου.

Την Τρίτη αργά το βράδυ, προς ξημερώματα Τετάρτης, δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος 9500/322/2.3.2021, η οποία όριζε τις διαδικασίες που θα έπρεπε να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις σχετικά με τις αναστολές εργαζομένων για τον Μάρτιο. Το άρθρο 1 του κεφαλαίου Β της εγκυκλίου επεφύλασσε μια έκπληξη προς όλους… Ήταν η πρώτη φορά που ορίζονταν κριτήρια μείωσης τζίρου για τις πληττόμενες επιχειρήσεις!

Το πρόβλημα όμως δεν έγκειται τόσο σε αυτό, όσο στο ότι η εγκύκλιος συντάχθηκε και ελέγχθηκε ενδεχομένως από κάποιον ή κάποιους με έλλειψη γνώσης συντακτικού της ελληνικής γλώσσας!

Οι αναγνώστες της εγκυκλίου, που κυρίως είμαστε εμείς οι φοροτεχνικοί, καλούμενοι να καθοδηγήσουμε τους πελάτες μας για το τι πρέπει, αλλά και τι μπορούν να κάνουν, διαβάσαμε αυτό το κείμενο:

«Οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που πλήττονται, βάσει ΚΑΔ που ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με τα σχετικό παράρτημα της παρούσας, οι οποίες έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2018, ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ και έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και δεν παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών τους την περίοδο από 1η Απριλίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 σε σχέση με την περίοδο από 1η Απριλίου 2019 έως 31 Δεκεμβρίου 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ που τηρεί η ΑΑΔΕ, δύνανται κατά τον μήνα Μάρτιο και πάντως όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2021:

α. Να θέτουν σε αναστολή ή να παρατείνουν την αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους που έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή, κατ’ εφαρμογή των σχετικών διατάξεων που αφορούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, ή και

β. να θέτουν για πρώτη φορά σε αναστολή συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, που έχουν προσληφθεί έως και την 31η Ιανουαρίου 2021.»

Ξεκινώντας την Τετάρτη μας λοιπόν, καταλάβαμε, ως αναγνώστες, ότι οι πληττόμενες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη μετά την 1/1/2018, καθώς και οι επιχειρήσεις που δεν είναι σε καθεστώς ΦΠΑ, αλλά και όσες έχουν κάνει έναρξη υποκαταστήματος μετά την 1/4/2019, είναι εκτός του μέτρου των αναστολών. Επιπλέον, καταλάβαμε ότι για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις που δεν είναι εκτός, μπαίνει ένα επιπλέον κριτήριο που έχει να κάνει με τον τζίρο του διαστήματος 1/4/2020 – 31/12/2020, σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2019. Όσο παράλογο κι εάν ακουγόταν, ξεκινήσαμε μουδιασμένοι την ενημέρωση των επιχειρήσεων κρατώντας αυτά τα δεδομένα…

Βέβαια, επειδή πλέον έχουμε αποκτήσει τη δυνατότητα και τη φαντασία να μπαίνουμε, όσο μπορούμε, στο μυαλό του νομοθέτη, κρατήσαμε τις επιφυλάξεις μας, μήπως άλλα ήθελε να πει και άλλα είπε στο κείμενο ο «ποιητής». Άλλωστε, η ελληνική γλώσσα είναι τόσο μαγική, που με ένα σημείο στίξης ή με μια λέξη, μπορείς να αλλάξεις άρδην το νόημα της πρότασης.

Να σημειωθεί βέβαια ότι την υποψία μας την επισφράγιζε και το γεγονός ότι μέχρι το μεσημέρι της Τετάρτης η εφαρμογή των αναστολών εξακολουθούσε να είναι κλειστή. Συνδυάζοντας το γεγονός του επιβαρυμένου παρελθόντος που έχει το συγκεκριμένο Υπουργείο, η υποψία μας μετατρεπόταν σε ελπίδα…

Κάπως έτσι, αλλά και με ατελείωτα τηλεφωνήματα από αρκετούς ανήσυχους πελάτες που θεωρητικά έμεναν εκτός του μέτρου, φτάσαμε στο μεσημέρι της Τετάρτης στην ανακοίνωση του Υπουργείου Εργασίας, η οποία αναφέρει ότι:

«Σε συνέχεια ερωτημάτων από επιχειρήσεις και λογιστές μετά τη δημοσίευση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 9500/322/2.3.2021 (Β’ 821), διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

Α. Όσες επιχειρήσεις υπάγονται σε ΚΑΔ που έχει ανασταλεί η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, ανεξαρτήτως αν έχουν επιτρεπόμενες ή μη δραστηριότητες, υποχρεούνται να θέσουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, εκτός από αυτούς που απασχολούνται σε επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Για τις επιχειρήσεις αυτές δεν ισχύει κανένα κριτήριο επιλεξιμότητας.

Β. Όσες επιχειρήσεις/εργοδότες είναι πληττόμενες, βάσει ΚΑΔ, που ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, δύνανται να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους για τον Μάρτιο 2021.

Ειδικά για τις επιχειρήσεις που:

i) Έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2018 και,

ii) ήταν υποκείμενες σε ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και επιπλέον

iii) δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020, για να είναι επιλέξιμες και να μπορούν να θέτουν σε αναστολή συμβάσεις των εργαζομένων τους, πρέπει:

α) να έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ καθ’ όλη την περίοδο από την 1η Απριλίου 2019 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2020 και

β) να μην παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών τους την περίοδο από 1η Απριλίου 2020 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 σε σχέση με την περίοδο από 1η Απριλίου 2019 έως 31 Δεκεμβρίου 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ που τηρεί η ΑΑΔΕ.»

Οι διαφορά μεταξύ των δύο;

Προφανώς και είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ… Τόσο τεράστια που είναι τελείως άλλοι οι δικαιούχοι του μέτρου, βάζοντας μέσα στο κείμενο τη μαγική φράση «ειδικά για τις επιχειρήσεις που…»

Το εάν θα έπρεπε να μπει κριτήριο μείωσης τζίρου ή όχι, αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Δεν μιλάμε για αυτό, αλλά μιλάμε για άλλο ένα τεράστιο φάουλ του Υπουργείου που μπέρδεψε κόσμο, επιχειρήσεις, εργαζομένους, κ.ο.κ.

Η πλάκα στην όλη ιστορία είναι ότι η ανακοίνωση δεν έχει εναρμονιστεί με την εγκύκλιο. Εάν κάποιος λοιπόν την αγνοεί, παραμένει ακόμα στα παλιά και τελείως λάθος δεδομένα… Το εάν αυτό επιτρέπεται ή όχι, δεν το σχολιάζουμε καν… Το αφήνουμε στην κρίση του αναγνώστη του άρθρου, αλλά και όποιου τράβηξε τον τάραχο με το συγκεκριμένο ζήτημα…

Κλείνοντας, αντί επιλόγου, θα θέσουμε άλλο ένα ανοιχτό ερώτημα στο Υπουργείο Εργασίας:

Για ποιο λόγο η αδυναμία σύνταξης ενός κειμένου μετατράπηκε στο «σε συνέχεια ερωτημάτων από επιχειρήσεις και λογιστές…»;

Καλή δύναμη σε όλους και κυρίως στους κατοίκους της Κεντρικής Ελλάδας που από την Τετάρτη μέσα σε όλα έχουν να αντιμετωπίσουν και τους δύο μεγάλους σεισμούς και τους εκατοντάδες μετασεισμούς…

Πηγή: www.e-forologia.gr