tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο: Τι συζητήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας για το ασφαλιστικό

Του Παναγιώτη Παντελή

Του Παναγιώτη Παντελή


Πολύ μελάνι έχει χυθεί εδώ και αρκετό καιρό για τον Ν. 4387/2016 και όπως είναι γνωστό, το περισσότερο από αυτό έχει καταναλωθεί για τα περίφημα μπλοκάκια.

Σήμερα δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε συγκεκριμένες διατάξεις και να τις αναλύσω, θα προτιμούσα να σταθώ στα προβλήματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί και να δούμε πως αυτά θα αντιμετωπιστούν από το αρμόδιο Υπουργείο.

Πριν μια βδομάδα περίπου, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πραγματοποίησε συνάντηση με τον αρμόδιο Υφυπουργό κο Πετρόπουλο  και τη Γενική Γραμματέα κα Βρακά, καθ’ ύλην αρμόδιους για την εφαρμογή του ασφαλιστικού νόμου. Στη συνάντηση συμμετείχα ως φορολογικός σύμβουλος του Επιμελητηρίου.

Εκτός από τις γενικές κατευθύνσεις που δόθηκαν, οι συναντήσεις αυτές συνεχίστηκαν από εμένα και συζητήθηκαν μια σειρά από τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζει η εφαρμογή του νόμου και τα οποία έχουμε κληθεί κατά κύριο λόγο να αντιμετωπίσουμε εμείς οι λογιστές-φοροτεχνικοί και κατ’ επέκταση οι επιχειρήσεις, όπως και οι μισθωτοί.

Κάποια από αυτά τα προβλήματα θα ήθελα σήμερα να παρουσιάσω, ώστε να λάβουν γνώση και οι συνάδελφοι και να μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν.

Όλα αυτά βέβαια είναι ανεξάρτητα από το εάν κάποιος συμφωνεί ή διαφωνεί με τη φιλοσοφία του νόμου.

Κατ’ αρχάς, το σύστημα υποβολής ΑΠΔ θα παραμείνει κλειστό μέχρι και 17/2, ώστε να μπορέσουν να καταχωρηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές των ασφαλισμένων στο πρώην ΕΤΕΑ (γιατροί, μηχανικοί, δικηγόροι, κ.λπ.)

Εδώ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα θα ξεκινήσει και η διαδικασία διόρθωσης των λαθών που έχουν παρουσιαστεί και αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους κι όχι μόνο. Τα κύρια λάθη αφορούν εργαζομένους που έχουν εξαφανιστεί τα στοιχεία τους από το σύστημα (βλ. προηγούμενο άρθρο με τίτλο EFKA ALERT), καθώς επίσης και αλλαγές στα μητρώνυμα, τα πατρώνυμα, την εμφάνιση των γυναικών με το επώνυμο του συζύγου ενώ έχουν κάνει απογραφή με το πατρικό τους, κ.λπ.

Πολλές λοιπόν επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το πρόβλημα για όλα ή για συγκεκριμένα άτομα, τα οποία δεν μπορούν να καταχωρήσουν και να υποβάλλουν την ΑΠΔ συνολικά ή μερικά.

Η πρώτη διαβεβαίωση από τους αρμόδιους είναι ότι καμιά επιχείρηση δεν θα επιβαρυνθεί έστω και με 1€ προσαύξηση, λόγω υπαιτιότητας του ΕΦΚΑ. Μετά τις διορθώσεις του συστήματος θα δοθεί σε όλους που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους προβλήματα η δυνατότητα να υποβάλλουν «εμπρόθεσμα» και συμπληρωματική ή αρχική ΑΠΔ. Τώρα, όσον αφορά τα λανθασμένα στοιχεία, όσων δεν διορθωθούν από το σύστημα, θα υποχρεωθούν να επισκεφτούν τα αρμόδια υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ.

Αφού το σύστημα είναι κλειστό μέχρι και 17/2/2017, ο χρόνος που απομένει για την κατάθεση της ΑΠΔ (18/2 έως 28/2) είναι λιγότερος από 10 εργάσιμες ημέρες. Ήδη ζητήθηκε ο χρόνος υποβολής της ΑΠΔ μηνός Ιανουαρίου του 2017 να παραταθεί, ώστε να μπορέσουν τα λογιστήρια να ανταπεξέλθουν. Πρόταση η οποία έγινε δεκτή μεν, χωρίς να μπορεί να προσδιοριστεί ο χρόνος δε, αφού θα πρέπει να ολοκληρωθεί πρώτα η ομαλή λειτουργία του συστήματος.

Περιμένουμε Εγκύκλιο σε δυο-τρεις μήνες σύμφωνα με την οποία η πρόσληψη συγγενών α’ και β΄ βαθμού του εργοδότη στις ατομικές επιχειρήσεις θα βασίζεται στο πραγματικό γεγονός, δηλαδή στις ώρες που ο συγγενής πραγματικά απασχολείται κι όχι υποχρεωτικά με το καθεστώς πλήρους απασχόλησης που ισχύει μέχρι σήμερα.

Περιμένουμε επίσης και Εγκύκλιο που αφορά στον τεκμαρτό υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών (σερβιτόροι, κομμωτές, κ.λπ.), όπου και σε αυτήν την περίπτωση οι εισφορές θα υπολογίζονται με βάση τον πραγματικό χρόνο απασχόλησής τους.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν οδηγίες που αφορούν τεχνικά θέματα συμπλήρωσης και υποβολής της ΑΠΔ (Πακέτα Κάλυψης, ειδικότητες, ΚΑΔ, τύποι αποδοχών, κ.λπ.)

Το μεγαλύτερο βέβαια πρόβλημα, όπως προανέφερα, αφορά τα λεγόμενα «μπλοκάκια»:

Το πρώτο πρόβλημα, στο οποίο δύσκολα θα δοθεί λύση με την υπάρχουσα νομοθεσία, είναι ο διαφορετικός τρόπος που αντιμετωπίζονται από τη φορολογική και την ασφαλιστική αρχή. Είναι ένα θέμα το οποίο απασχολεί το Υπουργείο, αφού ο «μισθωτός μπλοκάκιας» για το Υπουργείο Οικονομικών δεν  είναι μισθωτός για το Υπουργείο Εργασίας. 

Το δεύτερο πρόβλημα και ακόμα σοβαρότερο, αφορά τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα θα προσδιορίζει εάν κάποιος με μπλοκάκι και μέχρι δύο αντισυμβαλλόμενους θα είναι μισθωτός κι όχι ελεύθερος επαγγελματίας, αφού μέχρι σήμερα τα στοιχεία τους προέρχονται από τον ΟΑΕΕ.

Δεν θα γνωρίζει.

Για να το μάθει θα πρέπει να το γνωστοποιήσει με υπεύθυνη δήλωση (με ό,τι αυτό συνεπάγεται) ο εργαζόμενος «μπλοκάκιας μισθωτός» και να υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 38 του Ν. 4387/2016.

Βέβαια εδώ μένει ένα τεράστιο αδιευκρίνιστο κενό: Πως θα εξασφαλιστεί η επιχείρηση σε μελλοντικό έλεγχο των οργάνων του ΕΦΚΑ ή τυχόν καταγγελία του εργαζομένου;

Είδομεν!

Υ.Γ. Ένα από τα θέματα που επανέφερε το ΕΕΑ είναι το γνωστό πρόστιμο των 10.550€. Εδώ παραμένει η πρόταση από το 2015, όπου έχει ζητηθεί να πληρώνεται ένα ελάχιστο ποσό και ο εργοδότης να επιβαρύνεται με ασφαλιστικές εισφορές για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που θα καθοριστεί για τον συγκεκριμένο εργαζόμενο.

 Πηγή: www.pantelisco.com