tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ας μιλήσουμε για κάτι διαφορετικό….

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Σε συνεργασία με τον Φοροτεχνικό Παναγιώτη Τσουκαλά -Τζίκα


Την προηγούμενη Τετάρτη που πέρασε κατατέθηκε ο προϋπολογισμός του κράτους στη Βουλή για το έτος 2019. Βάσει του προϋπολογισμού εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 πρόκειται να φθασει στο 3,98% του ΑΕΠ έως το τέλος του χρόνου, έναντι του στόχου που ήταν το 3,5%, ενώ οι προβλέψεις για το 2019 δείχνουν ότι θα φθάσει στο 3,9%, έναντι του στόχου 3,6% που ορίζεται από την Ενισχυμένη εποπτεία. Στο πλεόνασμα αυτό συμπεριλαμβάνονται και τα δημοσιονομικά μέτρα που έχει σκοπό να λάβει η Κυβέρνηση για την ελάφρυνση των φορολογούμενων.

Τα μέτρα αυτά είναι:

  • Επίδομα στέγασης και δανείου πρώτης κατοικίας.
  • Μείωση ασφαλιστικών εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες.
  • Επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών στους νέους έως 24 ετών.
  • Πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών για το πρόγραμμα ειδική αγωγή.
  • Μετατροπή συμβάσεων σε αόριστου χρόνου 3.000 εργαζομένων στο πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι.
  • Μείωση ΕΝΦΙΑ (μεσοσταθμικά κατά 10%).
  • Μείωση φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 29% σε 25% σταδιακά, σε βάθος τετραετίας, από το 2019.
  • Μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών από 15% που είναι σήμερα σε 10%. αλλά από το 2020.

Είναι μέτρα που είχαν εξαγγελθεί σχεδόν στο σύνολό τους στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Όμως όλα αυτά είναι υπολογισμένα χωρίς να γίνεται η περαιτέρω προγραμματισμένη περικοπή συντάξεων κύριων και επικουρικών, όπως αναφερόταν στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται μια πολύ σημαντική παράμετρος, η όποια εμφανίζεται τώρα κι έρχεται να ταράξει τα νερά.

Μέχρι και σήμερα έχουν υποβληθεί από τους συνταξιούχους πάνω από 600.000 αιτήσεις, είτε χειρόγραφα, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, είτε ηλεκτρονικά, μέσω της κεντρικής ιστοσελίδας του ΕΦΚΑ. Με τις αιτήσεις αυτό που «κερδίζουν» είναι η παράταση της παραγραφής του δικαιώματος διεκδίκησης αναδρομικών συντάξεων, κύριων και επικουρικών, καθώς επίσης δώρων, επιδομάτων, αλλά και της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης που κρατείται από τη σύνταξη. Οι εν λόγω αιτήσεις μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν πολλαπλασιαστεί.

Απαρχή όλων αυτών είναι οι Αποφάσεις του Συμβούλιου της Επικρατείας 2287-2290/2015, καθώς επίσης και μια σειρά Αποφάσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες έρχονται να ανοίξουν τον δρόμο της διεκδίκησης όλων αυτών των περικοπών που έχουν γίνει από το 2012 μέχρι σήμερα.

Ας δούμε όμως αναλυτικά τι ακριβώς έχει συμβεί:

Με τις Αποφάσεις 2287 – 2290/2015 του ΣτΕ και την Απόφαση 3037/2018 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης κρίνονται αντισυνταγματικές οι περικοπές που έγιναν στις κυρίες και επικουρικές συντάξεις που υπερβαίνουν αθροιστικά τα 1.000€. Εξίσου αντισυνταγματική κρίνεται και η περικοπή των δώρων Χριστουγέννων –Πάσχα και του επιδόματος καλοκαιριού.

Οι περικοπές αυτές είχαν επέλθει με δυο νομοθετήματα συγκεκριμένα με τους Ν.4051/2012 και Ν.4093/2012, με τους οποίους προχώρησε η χώρα μας στην εφαρμογή του Δεύτερου Μνημονίου.

Εν συνεχεία, με την Απόφαση 244/2017 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δημοσιεύθηκε στις 09/02/2017 κρίθηκε αντισυνταγματική και η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, η οποία επιβλήθηκε κλιμακωτά σε ποσοστό 3-10% σε όλους τους συνταξιούχους με τους Ν.3863/2010 και 3865/2010, ενώ το ποσοστό της αυξήθηκε σε 6-14% κλιμακωτά με τους Ν.3986/2011 και Ν.4002/2011.

Σύμφωνα με τα όσα τονίζουν και οι ειδικοί επί των θεμάτων συνταξιοδότησης, υπάρχει μια σειρά σημαντικών παραμέτρων που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν από όλους τους συνταξιούχους που πρόκειται να μπουν στον αγώνα της διεκδίκησης των αναδρομικών.

Πιο αναλυτικά τονίζουν ότι:

1. Μόνο όσοι συνταξιούχοι έχουν κάνει αγωγή κατά του Δημοσίου προ της δημοσίευσης της Απόφασης του ΣτΕ 10/06/2015 έχουν δικαίωμα απαίτησης των αναδρομικών από το 2013. Οι αγωγές που έγιναν μετά την 10/06/2015 και θα εκδικαστούν τώρα, θα αξιώνουν ποσά αναδρομικά από την 11/06/2015 έως και σήμερα.

2. Με την Απόφαση 1388/2018 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν δίνεται το δικαίωμα στους συνταξιούχους οι οποίοι λάμβαναν συντάξεις και επιδόματα άνω των 2.500€ να απαιτήσουν τα δώρα που καταργήθηκαν με τον Ν.3847/2010.

3. Όσοι συνταξιούχοι έχουν κάνει αγωγή κατά του Δημοσίου προ της δημοσίευσης της Απόφασης 244/2017 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχουν δικαίωμα απαίτησης της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης που επιβλήθηκε ως έκτακτη, αναδρομικά από το 2010. Οι αγωγές που έγιναν μετά την 09/02/2017 και θα εκδικαστούν τώρα, θα αξιώνουν την καταβολή της Εισφοράς αναδρομικά από 09/02/2017 εώς σήμερα και την περικοπή της από τούδε και στο εξής.

4. Σε περίπτωση θανόντα συνταξιούχου, έχουν το δικαίωμα της διεκδίκησης των αναδρομικών οι κληρονόμοι με κατάθεση της αίτησης χειρόγραφα, επισυνάπτοντας και κάποιο πιστοποιητικό π.χ. πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, δημοσιευόμενη διαθήκη.

5. Επίσης, θα πρέπει να επισημανθεί ότι όσοι συνταξιούχοι καταθέσουν αίτηση, είτε χειρόγραφα, είτε ηλεκτρονικά, το μόνο που θα πετύχουν είναι το δικαίωμα της αξίωσης της μη παραγραφής με το πέρας της πενταετίας εώς τέλος του χρόνου και μόνο αυτό. Για να προχωρήσουν και στη διεκδίκηση των χαμένων αναδρομικών, δώρων, αλλά και της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης, θα πρέπει με την υποβολή της αίτησης, εντός έξι (6) μηνών, να υποβάλλουν και αγωγή, ατομική ή ομαδική κατά του Δημοσίου, στην οποία να διεκδικούν τα συγκεκριμένα ποσά αναλυτικά.

Είναι λογικό το συγκεκριμένο θέμα να παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού ο ρυθμός υποβολής των αιτήσεων για τα αναδρομικά αυξάνεται ραγδαία τον τελευταίο καιρό. Εάν αυτό συνδυαστεί και με τις αγωγές που έχουν υποβληθεί και θα υποβληθούν σίγουρα και στο μέλλον, δεν θα απασχολήσει μόνο τα Δικαστήρια την επόμενη πενταετία, αλλά και το Δημόσιο. Ανάλογα και με τις αποφάσεις που θα ληφθούν μπορεί να δημιουργηθεί μια μεγάλη τρύπα ελλείματος, η οποία θα εκμηδενίζει τα επιθυμητά πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να παρουσιάζονται στους προϋπολογισμούς. Σαφώς μια πολιτική απόφαση μπορεί να κλίσει το θέμα αυτό σχετικά αναίμακτα, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη τοποθέτηση.

Κλείνοντας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι κάνοντας μια πρόχειρη ανάγνωση του προϋπολογισμού για το έτος 2019, δεν είδαμε πουθενά να γίνεται αναφορά στο πολυπόθητο θέμα μιας νέας μαζικής ρύθμισης οφειλών τύπου 100 δόσεων, όμοιας με αυτής του Ν.4321/2015. Μέσω αυτής, εάν εφαρμοστεί, θα μπορέσουν αρκετοί φορολογούμενοι να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά θα μπορέσουν κι αυτά με τη σειρά τους να ξεμπλοκάρουν μία σειρά πολιτών που αυτήν τη στιγμή βρίσκονται υπό το καθεστώς αναγκαστικών μέτρων, εισπράττοντας ταυτόχρονα χρήματα.

Πηγή: www.e-forologia.gr