tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Δια βίου μάθηση: Το «Δεν θέλω να μάθω» στο «Πρέπει»!

Ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος 2019, ήταν δύο μήνες αφιερωμένοι στη Δια Βίου Μάθηση στην εργασία, από πλευράς της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πλατφόρμας EPALE. Ένα από τα θέματα που θίχτηκε ήταν και η αντίδραση σε στερεότυπα πίεσης για μάθησης στη βάση του «πρέπει». Το παρακάτω κείμενο πραγματεύεται αυτό ακριβώς το θέμα.

Ακόμα και οι ισχυρότεροι υποστηρικτές της εκπαίδευσης ενηλίκων μερικές φορές αισθάνονται απρόθυμοι να μάθουν. Πώς μπορούμε να κάνουμε εκ νέου τη μάθηση στο χώρο εργασίας και την εκπαίδευση ενηλίκων εν γίνει ελκυστική για τους εκπαιδευόμενους; Η Τζίνα Έμπνερ μοιράζεται τις σκέψεις της.

Αρχικά, ήθελα να γράψω έναν προβληματισμό σχετικά με την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Επαγγελματικών Δεξιοτήτων (EVSW) στο Ελσίνκι. Τότε είχα μια πολύ περίεργη εμπειρία κατά τη διάρκεια ενός από τα γεγονότα, και σκέφτηκα ότι θα μοιραστώ αυτό μαζί σας.

Λίγα λόγια: Έχω εργαστεί στην εκπαίδευση ενηλίκων εδώ και 25 χρόνια και η μάθηση είναι μέρος της ζωής μου. Το μεγαλύτερο μέρος του είναι μη τυπική και άτυπη, πράγμα που είναι σπουδαίο. Έχω ένα κουμπί από την πλατφόρμα διά βίου μάθησης που λέει ότι «μαθαίνω ακόμα».

Επιστροφή στην εκδήλωση κατά τη διάρκεια του EVSW: η συζήτηση αφορούσε δεξιότητες για το μέλλον (με μεγάλη έμφαση στην ψηφιοποίηση, την αυτοματοποίηση και την τεχνητή νοημοσύνη). Σε ένα σημείο μας ζητήθηκε να υποδείξουμε με τα smartphones μας αν πιστεύαμε ότι είχαμε όλες τις απαραίτητες δεξιότητες για το μέλλον. Απάντησα, όπως πολλοί άλλοι, ότι είχα μέρος / μερικές από τις δεξιότητες. Και τότε κάποιος στην επιτροπή είπε, αναμφισβήτητα με τις καλύτερες προθέσεις, ότι εμείς (και όλοι εκείνοι που έδειξαν ότι δεν είχαν τις δεξιότητες για το μέλλον) θα πρέπει να κάνουν πολλά μαθήματα για να είναι έτοιμοι για αγορά εργασίας του μέλλοντος.

Εκεί ξεκίνησε η περίεργη εμπειρία μου. Είχα μια άμεση και σχεδόν φυσική αντίδραση σε αυτή τη φράση, δηλαδή δεν μπορούσα να αναπνεύσω για μια στιγμή και η πρώτη μου σκέψη ήταν: «Αλλά δεν θέλω να μάθω» και στη συνέχεια «Το μέλλον μου στην αγορά εργασίας είναι περιορισμένο» ( Είμαι 55) και τέλος, «ποιος έχει το χρόνο». Ήμουν κάπως τρομοκρατημένη. Αυτή ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που δεν ήθελα να μάθω (υπήρχαν επίσης περιπτώσεις που δεν ήθελα να πάω στο σχολείο, αλλά αυτό είναι κάτι εντελώς διαφορετικό). Η πρώτη μου ανάλυση ήταν ότι είχα αρχίσει να στρέφω προς τον τάφο. Ότι έφτασα στην εποχή όπου οι άνθρωποι λένε ότι δεν χρειάζεται να μάθουν πια – οι άνθρωποι που προσπαθούμε να πείσουμε ότι η μάθηση είναι χρήσιμη και διασκεδαστική.

Στην πραγματικότητα, αυτό δεν είναι αλήθεια. Μόλις άρχισα ένα μάθημα για τη φωτογραφία της φύσης, το οποίο θα διαρκέσει δύο χρόνια. Σκέφτομαι επίσης μια άλλη πορεία για τις νυχτερίδες (αγαπώ τις νυχτερίδες). Έχω μια μακρά λίστα από πράγματα που θα ήθελα να κάνω (δηλαδή άτυπη μάθηση) και να μάθω μια φορά που έχω το χρόνο: διαβάστε τον Robert Musil, μάθετε ρωσικά, κάνετε κάποια εθελοντική εργασία (ίσως με νυχτερίδες;), μαθαίνετε να μιλάτε ολλανδικά και ίσως ξεκινήστε να τραγουδάτε για πρώτη φορά αφού η οικογένειά μου μου είπε, αρκετά πειστικά, ότι δεν μπορούσα να κρατήσω μια μουσική για τη ζωή μου όταν ήμουν έξι χρονών.

Γιατί λοιπόν η αντίδρασή μου ήταν τόσο δυνατή και άμεση; Μετά από κάποιους περισσότερους προβληματισμούς, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι ήταν η «πρέπει» στην πρόταση. Πρέπει να προλάβουμε. Πρέπει να βελτιώσουμε και να ξανακάνω την ικανότητα. Πρέπει να έχουμε όλες τις απαραίτητες δεξιότητες. Και αντέδρασα με ένα δυναμικό (εσωτερικό): «Όχι, δεν το κάνω». Όπως πολλοί άλλοι άνθρωποι, είμαι απασχολημένη. Εργασία, ταξίδια, τρέξιμο θέσεων, που πρέπει να κάνουν ερεθιστικά πράγματα όπως η διαπραγμάτευση με τις ασφαλιστικές εταιρείες, ασκήσεις, μαγείρεμα υγιεινών τροφίμων, πηγαίνοντας πολύ διστακτικές γάτες στον κτηνίατρο. Η λίστα είναι ατελείωτη, μόλις λύσετε ένα πράγμα, θα εμφανιστεί το επόμενο. Αυτό αφήνει ήδη λίγο χρόνο για τα πράγματα που αγαπάς να κάνεις, όπως να συναντήσεις φίλους, να πηγαίνεις στο θέατρο ή στον κινηματογράφο, κλπ.

Για μένα, η μάθηση ήταν ξαφνικά στο επίπεδο των ερεθιστικών πραγμάτων που πρέπει να κάνω – ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες υποθηκών, φορολογικές δηλώσεις, εκπόνηση. Και εκεί βρισκόμουν ξαφνικά κατανοώντας πολύ ξεκάθαρα πόσο πολλοί άνθρωποι νιώθουν για τη μάθηση. Οι ζωές είναι απασχολημένες, δεν μας δίνουν άλλο έργο που πρέπει να κάνουμε. Και είναι ακόμα χειρότερο αν δεν βλέπετε οφέλη. Θα πάρω μια προσφορά; Θα μπορέσω να αλλάξω μια καλύτερη δουλειά; Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν θα έχουν (άμεσα) οφέλη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ανταποκρίνονται με ένα ηχηρό ΟΧΙ.

Τώρα έχω μπλοκάρει για την εμπειρία μου, έτσι είναι εδώ οι πιο ορθολογικοί προβληματισμοί μου:

Ας αλλάξουμε την αφήγηση σχετικά με τη συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και την εκπαίδευση ενηλίκων. Ας σταματήσουμε να λέμε στους ανθρώπους ότι πρέπει να μάθουν / να εκπαιδεύσουν / upskill / reskill. Στο χώρο εργασίας, ας μιλήσουμε για τη μεγάλη ευκαιρία που θα φέρει η προγραμματισμένη μάθηση και όχι ότι «πρέπει να κάνουμε μια εκπαίδευση». Στην πραγματικότητα, ας υπάρξει περισσότερη εκμάθηση στο χώρο εργασίας κατά τη διάρκεια των ωρών εργασίας για να μειώσουμε την πίεση στους εργαζόμενους.

Ας αλλάξουμε τα επιχειρήματά μας για το πόση χαρά μπορεί να έχει η μάθηση, πόσα οφέλη υπάρχουν, ακόμη και αν δεν είναι οικονομικά, ότι δεν είναι καθήκον, αλλά είναι μια ενδιαφέρουσα και ανταμειβόμουν δραστηριότητα.

Ας απολαύσουμε την προώθηση κάθε είδους μάθηση.

Η μάθηση μπορεί να σας κάνει ευτυχισμένους.

Η Gina Ebner είναι  Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων (EAEA) και  Θεματικός Συντονιστής της EPALE για την Υποστήριξη των Εκπαιδευόμενων.

 

Πηγή: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/i-dont-want-learn

Β