tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Διαμαρτυρία ιδιοκτητών catering προς τον υπ. Άμυνας

"Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον αλλά και ανησυχία τη διαδικασία της διενέργειας διαγωνισμών που αφορά τον κλάδο της σίτισης"

Η Ένωση Ιδιοκτητών Κτημάτων & Ιδιοκτητών CATERING με επιστολή της προς τον υπουργό Άμυνας κ. Π. Καμένο, διαμαρτύρεται για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην αγορά από τους όρους υγιεινής και από τη διαδικασία της διενέργειας διαγωνισμών που αφορά τον κλάδο της σίτισης στα hot spot και γενικά προς πρόσφυγες, μετανάστες και ανήμπορους.

 

Η επιστολή έχει ως εξής:  

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

 

Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον αλλά και ανησυχία τη διαδικασία της διενέργειας διαγωνισμών που αφορά τον κλάδο της σίτισης.

 

Αναγνωρίζουμε το γεγονός της έκτακτης κατάστασης που έχει προκύψει στη χώρα μας από το πρόβλημα των προσφύγων άρα και την επίσπευση των σχετικών διαγωνισμών. Παρατηρούμε όμως ότι η συγγραφή των προκηρύξεων αυτών είναι ενδελεχής σε τέτοιο βαθμό που μαζί με κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά στοιχεία που αγνοήθηκαν ή και με άλλα που προστέθηκαν ή υπερεκτιμήθηκαν μας δημιουργούν πολλά ερωτηματικά ως προς τη σωστή επιλογή κριτηρίων σχετικά με τις προδιαγραφές των υποψηφίων αναδόχων εταιρειών.

 

Για να γίνουμε πιο σαφείς σας παραθέτουμε στοιχεία που κατά τη γνώμη μας ενισχύουν την άποψη μας:

 

1. Στο πλαίσιο των προδιαγραφών των συγκεκριμένων προκηρύξεων ζητείται από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να καλύψουν ποσοστό 50% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου με κριτήριο το μέσο όρο του τζίρου τους που αφορά τα τελευταία 2 οικονομικά έτη, ζητούμενο αρκετά υψηλό άρα και δύσκολο λόγω της οικονομικής κρίσης. Επίσης αναφέρεται ότι ο τρόπος πληρωμής ορίζεται σε 10 ημέρες από την έκδοση των τιμολογίων. Αυτό σημαίνει ότι δεν απαιτείται καμία είδους χρηματοδότηση των έργων  και το μόνο ζητούμενο θα έπρεπε να ήταν η παραγωγική – ποιοτική δυνατότητα των ενδιαφερομένων υποψηφίων λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εκθέσεις των αρμοδίων ελεγκτικών Υπηρεσιών.   

 

Κρίνουμε ως συνολικά λανθασμένο και άδικο το παραπάνω οικονομικό κριτήριο. Επίσης, είναι ακόμα πιο άδικο το να μπορεί μια επιχείρηση  στην προσπάθειά της να αναλάβει ένα νέο πακέτο, το συγκεκριμένο οικονομικό κριτήριο (50% του τζίρου) να ξεκινάει από μηδενική βάση. Πιο αναλυτικά προτείνουμε να αφαιρούνται τα αναληφθέντα τρέχοντα έργα από τον απαιτούμενο τζίρο (50% για τα δυο τελευταία οικονομικά έτη) ώστε να υπάρχει όριο στη δυνατότητα παραγωγής και συμμετοχής σε νέα έργα.

 

2. Θεωρούμε υπερβολή την κατάθεση άδειας από την Κτηνιατρική Υπηρεσία και τον Κωδικό ΕΦΕΤ. Η συγκεκριμένη άδεια εκδίδεται σε κάθε ενδιαφερόμενο εφόσον καλύπτει τα προαπαιτούμενα της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας μόνο στη περίπτωση που θέλει να παρασκευάζει τρόφιμα για χονδρική πώληση. Στα ΗΟΤ SPOTS έχουμε απευθείας διανομή στους καταναλωτές και μάλιστα ζητείται από τους διαγωνισμούς να αναλάβουν οι εταιρείες εστίασης και τη διανομή με δικό τους προσωπικό και φυσικά την αποκομιδή των απορριμμάτων. Η άδεια λειτουργίας των μονάδων εστίασης εκδίδεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες μετά την κατάθεση συγκεκριμένων δικαιολογητικών. Επίσης, σας υπενθυμίζουμε ότι τα ΗOT SPOTS θεωρούνται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες ως ειδικές ομάδες ανθρώπων που ζουν κάτω από αντικανονικές συνθήκες και αυτό το αναφέρουμε κυρίως για την κατάθεση του κωδικού από τον ΕΦΕΤ.

 

3. Η λειτουργία των μονάδων εστίασης, όσον αφορά την Υγιεινή και Ασφάλεια των τροφίμων αλλά και όλη την παραγωγική διαδικασία και ελέγχους, διέπεται από το HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) το οποίο σαν διαδικασία είναι πλήρως ενσωματωμένο στο ISO 22000. Θεωρούμε ότι δικαιολογητικά όπως τα ISO 9001-14000, OHSAS και HALAL (τα οποία μπορεί να μην αποτελούν αξιόπιστα στοιχεία, καθώς εκδίδονται από ιδιωτικές επιχειρήσεις) δεν αφορούν το θέμα της Υγείας στη συγκεκριμένη περίπτωση. Θεωρούμε ότι το ελάχιστο των Αδειών που προβλέπει ο Νόμος είναι επαρκές.

 

4. Πρόσφατα είδαμε σε διαγωνισμό, πάντα για τα HOT SPOTS, να ζητείται η διαδικασία να είναι Cook & Chill. Η άποψή μας: να μην είναι η μόνη προϋπόθεση. Εταιρείες, λοιπόν, που προτίθενται να παράγουν φαγητό και άμεσα να το διανείμουν στους πρόσφυγες και μετανάστες φρεσκότατο και στις προβλεπόμενες θερμοκρασίες από τον ΕΦΕΤ, θα πρέπει να αποκλειστούν προκειμένου μια εταιρία του κλάδου μας να μεταφέρει κατεψυγμένο φαγητό με C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας σε όλα τα μέρη της Ελλάδας; Και εδώ ισχύει η κατηγοριοποίηση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ότι πρόκειται για ειδικές ομάδες ανθρώπων σε αντικανονικές συνθήκες.

 

5. Θεωρούμε, τέλος, υπερβολική την παρέμβαση του διαγωνισμού στον τρόπο συσκευασίας, ενώ δεν προβλέπεται από καμία Αγορανομική ή άλλη διάταξη για κάτι τέτοιο. Θα ήταν προτιμότερο μια προδιαγραφή σε αυτή την κατεύθυνση να μην αναφέρεται αποκλειστικά στη μεμβράνη.

 

Επιπροσθέτως, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι η επιλογή του οικονομικού κριτηρίου (τζίρου) δεν είναι επαρκής από μόνη της, ίσως να είναι και αποπροσανατολιστική ως προς τη δυναμικότητα μιας παραγωγικής μονάδος. Μπορεί π.χ. μια μικρή μονάδα-επιχείρηση να πουλά 100.000 μερίδες με τιμή 10 ευρώ ανά μερίδα και μια μεγαλύτερη μονάδα να πουλά 200.00 μερίδες με τιμή 5 ευρώ αντίστοιχα. Το λογιστικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Με αυτή τη λογική αποδεικνύεται ότι χρειάζονται και άλλα ποιοτικά στοιχεία ώστε να μπορεί να γίνεται η καλύτερη δυνατόν αξιολόγηση. Είμαστε σίγουροι ότι αν δεν αλλάξει η λογική των διαγωνισμών (και ειδικά των έκτακτων) οδηγούμαστε σε μονοπωλιακές καταστάσεις που σημαίνει ότι δύο με τρείς επιχειρήσεις του κλάδου μας θα ωφελούνται πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να οδηγηθούν οι ήδη δοκιμαζόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε μαρασμό, αποκλείοντας, έτσι, τη δυνατότητα για εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.

 

Τελειώνοντας, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο όγκος των 50.000 προσφύγων και μεταναστών που φιλοξενεί η χώρα μας σήμερα και με πρόβλεψη ο αριθμός να φτάσει τις 70-80 χιλιάδες, σύμφωνα με δημόσιες δηλώσεις κρατικών Λειτουργών, θα μπορούσε να δώσει δουλειά σε αρκετές μονάδες εστίασης με ποιοτικό φαγητό (σύμφωνα με τις προδιαγραφές των υγειονομικών Αρχών) και με ανταγωνιστικές τιμές.

 

Είναι προφανές ότι, ως Ένωση και ως συνειδητοί πολίτες, είμαστε υπέρ της διαφάνειας των διαγωνισμών και της όσο δυνατόν μεγαλύτερης συμμετοχής των επιχειρήσεων του κλάδου μας σε αυτούς, υποστηρίζοντας τις δίκαιες και λογικές ενστάσεις των μελών μας.

 

Σε κάθε περίπτωση, μια συνάντηση μαζί σας θα ήταν εποικοδομητική και για τις δύο πλευρές.