tuv-iso-logo

Δημήτρης Μπακατσέλος: Όχι άλλα εμπόδια στην εξωστρέφεια

Δημήτρης Μπακατσέλος: Όχι άλλα εμπόδια στην εξωστρέφεια

Σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης, ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, κος Δημήτρης Μπακατσέλος,  εξέφρασε τις θέσεις του για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη του ΕΒΕΘ στο τοπικό αλλά και στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Ειδικότερα, παρατήρησε τον φαύλο κύκλο που δημιουργείται από την αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών στην πάταξη του λαθρεμπορίου και παραεμπορίου, ανέφερε την προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση των εξαγωγών ως αδήριτες ανάγκες για την επίτευξη αντιστροφής του οικονομικού κλίματος στη χώρα μας και τόνισε ότι αυτές μπορούν να καλυφθούν μόνο εντός σταθεροποιημένου φορολογικού και ανταγωνιστικού περιβάλλοντος με απαραίτητη την διαρκή αρωγή του κράτους το οποίο προς το παρόν πιο πολύ εμποδίζει παρά διευκολύνει τις επιχειρήσεις.

Τέλος μίλησε για την εξωστρέφεια και την προσαρμοστικότητα που πρέπει να επιδείξουν οι ελληνικές επιχειρήσεις για να επιβιώσουν μέσα στις συνεχείς τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που συντελούνται διεθνώς, για την πολύτιμη συμβολή των δράσεων του ΕΒΕΘ προς την κατεύθυνση αυτή, για την απαράδεκτη έλλειψη ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά των Β. Σποράδων  καθώς και για τις ευκαιρίες – απειλές που εμφανίζονται στην τοπική αγορά λόγω της μικρής απόστασης που έχει από τα εθνικά μας σύνορα.  

 

Οι απαντήσεις του κ. Μπακατσέλου :

 

– Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στην παραγωγική κοινότητα Θεσσαλονίκης; Ποια είναι τα βασικότερα προβλήματα των μελών σας;

 

Η μειωμένη ζήτηση σε συνδυασμό με την πιστωτική ασφυξία οδήγησαν πολλές επιχειρήσεις σε αφανισμό και σχεδόν όλες σε μια κατάσταση καχεξίας και αβεβαιότητας. 
Αυτό ακριβώς είναι το επιχειρηματικό περιβάλλον  σήμερα. Από πρόσφατη έρευνα του ΕΒΕΘ (Μάρτιος 2014) προέκυψε ότι μια στις τέσσερεις επιχειρήσεις στο νομό Θεσσαλονίκης δηλώσαν ότι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές  σε δημόσιους φορείς. Από αυτές το 42% οφείλει στο ΙΚΑ, το 64% στον ΟΑΕΕ ή άλλο ασφαλιστικό ταμείο, το 45% οφείλει ΦΠΑ και το 40% έχει άλλες οφειλές στην εφορία (πλην ΦΠΑ). Ταυτόχρονα μία στις πέντε επιχειρήσεις δήλωσαν ότι δικαιούνται κάποιας επιστροφής φόρου. 

– Πως κρίνετε τις ενέργειες της Πολιτείας στην προσπάθεια προστασίας και ενίσχυσης των επιχειρήσεων και ειδικά αυτών που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη;

Όσο δεν πατάσσεται το λαθρεμπόριο και το παραεμπόριο που συνεπάγονται φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή, τόσο θα συνεχίζει να αισθάνεται ‘κουτός’ ο έντιμος επιχειρηματίας που καλείται να κλείσει αυτός τις τρύπες στα κρατικά έσοδα που δημιουργεί η μαύρη και η γκρίζα οικονομία. Την ίδια στιγμή που το κράτος οφείλει σε ιδιώτες, αυτός ο έντιμος επιχειρηματίας εκβιάζεται ακόμη και με προσωπική δίωξη αν καθυστερήσει να καταβάλει κάποιες οφειλές στο Δημόσιο. Κανένας επιχειρηματίας δεν θέλει να χρωστάει στο κράτος. Το έλλειμμα ρευστότητας όμως τους οδηγεί σε καθυστερήσεις.

– Τι πιστεύετε ότι απαιτείται, προκειμένου να αλλάξει το κλίμα στην ελληνική οικονομία; Μπορούμε να ελπίζουμε ότι πλέον οδεύουμε προς την ανάκαμψη; 

 

Η επιστροφή της ελληνικής οικονομίας από την ύφεση στην ανάπτυξη μπορεί να επιτευχθεί αυτοδύναμα μόνο με προσέλκυση νέων παραγωγικών επενδύσεων και αύξηση της εισροής πόρων από εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Μόνο μια τέτοια ανάπτυξη μπορεί να είναι μακρόπνοη, γιατί δεν θα στηρίζεται σε ευκαιριακές μετακινήσεις κεφαλαίων που μεταναστεύουν πολύ εύκολα. Όμως η προσέλκυση νέων επενδύσεων προϋποθέτει τη σταθεροποίηση της οικονομίας και την εμπέδωση ενός κλίματος εμπιστοσύνης, το οποίο, προς το παρόν, δεν υπάρχει καθώς βλέπουμε συνεχείς αιφνιδιασμούς των επιχειρήσεων, αθετήσεις υποσχέσεων και υπαναχωρήσεις από το κράτος, εις το όνομα της αύξησης των κρατικών εσόδων. Με δεδομένη την ανάγκη του κράτους για είσπραξη εσόδων, το βάρος που θα σήκωναν οι επιχειρήσεις θα ήταν πολύ μικρότερο αν υπήρχε ισοκατανομή των φορολογικών βαρών. Αν δηλαδή είχε συγκρουσθεί το κράτος με τη φοροδιαφυγή, την εισφοροδιαφυγή και το παραεμπόριο- τη μαύρη ή γκρίζα οικονομία.  Πρέπει να δούμε στην πράξη να διαμορφώνεται ένα σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό περιβάλλον, με φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 15%, σταδιακή μείωση του ΦΠΑ, ριζική αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων και παροχή φορολογικών κινήτρων για την ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας. Μόνο τότε θα επιστρέψουν επενδύσεις στη χώρα μας και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Αναφορικά με την ανάπτυξη των εξαγωγών πρέπει να τονίσω ότι όχι μόνο δεν υπάρχουν κίνητρα, αλλά όπως πολλές φορές έχουμε τονίσει υπάρχουν πολλά εμπόδια για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων. Πέραν όμως των εμποδίων πρέπει να τονίσω και την παντελή απουσία του κράτους από τη στήριξη της εξαγωγικής προσπάθειας των επιχειρήσεων σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

 

– Προς ποια κατεύθυνση θα συμβουλεύατε τα μέλη σας να κινηθούν ώστε να παραμείνουν βιώσιμες οι επιχειρήσεις; 

 

Με δεδομένη την ύφεση της ελληνικής οικονομίας,  η ανάπτυξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων είναι η αναγκαία προϋπόθεση για την ανάπτυξή τους. Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότερες δράσεις του ΕΒΕΘ στοχεύουν εκεί και αναφέρομαι κυρίως σε σεμινάρια, ημερίδες, επιδότηση μελών για συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού και επιχειρηματικές αποστολές. Είναι επίσης πολύ σημαντικό οι επιχειρήσεις να διαθέτουν ευελιξία προσαρμοζόμενες πάντα στις ανάγκες της αγοράς και να αφομοιώνουν τις τεχνολογικές και άλλες αλλαγές που συντελούνται διεθνώς. Δεν είναι δυνατόν να μένουμε ακόμη ‘κολλημένοι’ σε παλιές πρακτικές παραγωγής και προώθησης, να φοβόμαστε να πάμε στο εξωτερικό να αναζητήσουμε νέους πελάτες, να μην υιοθετούμε τη σύγχρονη τεχνολογία όχι μόνο σε επίπεδο παραγωγής αλλά ακόμη και επικοινωνίας (υπάρχουν ακόμη επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και ιστοσελίδα).   

 

– Με δεδομένο ότι η Θεσσαλονίκη είναι πολύ κοντά στα σύνορα μας, τι επιπτώσεις έχει αυτό για τις επιχειρηματικές προσπάθειες των μελών σας και κατ επέκταση για την οικονομική ζωή της πόλης;

 

Η γειτνίαση της Θεσσαλονίκης με τα εθνικά σύνορα έχει το πλεονέκτημα της επιλογής της από τουρίστες που καταφθάνουν οδικώς από τις γειτονικές χώρες. Ωστόσο η γειτνίαση αυτή έχει και τα αρνητικά της ευκολότερης μετανάστευσης των επιχειρήσεων εκτός των συνόρων, αλλά και αντίστοιχων εξορμήσεων ελλήνων καταναλωτών για αγορές αγαθών και υπηρεσιών από τις χώρες αυτές με ότι αυτό συνεπάγεται για τις εγχώριες επιχειρήσεις. Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα που ταλαιπωρεί ολόκληρη τη Β. Ελλάδα είναι αυτό του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής λόγω παράνομων εισαγωγών από γειτονικές χώρες (που πολλές φορές συνεπάγεται και εισφοροαποφυγή για το ΙΚΑ λόγω εργολαβιών με χρήση παράνομης φθηνής εργασίας από εισαγόμενα συνεργεία). Δυστυχώς το πρόβλημα δεν φαίνεται να λύνεται παρά τις κατ’ επανάληψη συστάσεις και προτάσεις μας.
Τέλος, έχω ξαναπεί και στο παρελθόν ότι είναι απαράδεκτο να μην μπορούν οι ξένοι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης να επισκεφθούν τα νησιά των βορείων Σποράδων, λόγω έλλειψης ακτοπλοϊκής σύνδεσης) που σε παλαιότερες εποχές απείχαν μόνο 3-4 ώρες από την πόλη μας (στα λόγια θέλουμε τουρισμό 12 μήνες το χρόνο αλλά στην πράξη έχουμε μείνει στον ήλιο και τη θάλασσα και μάλιστα ειδικά στη Β. Ελλάδα για 2 μήνες το πολύ).