tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Εγκύκλιος επιταγών και ανάλυση εξαγγελιών

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Η Καθαρά Δευτέρα, και φέτος δεν είχε καμία σχέση με αυτές που γνωρίζαμε μέχρι πρόπερυσι. Βέβαια, δεν έχει καμία σχέση και με την περυσινή, αφού η φετινή μας βρίσκει με ενεργά μέτρα, κλειστές επιχειρήσεις, με κόσμο σε αναστολές εργασίας και γενικά με δεδομένα που τότε μας ήταν άγνωστα, αφού τα μέτρα περιορίζονταν απλά στην ακύρωση των καρναβαλικών εκδηλώσεων και οι όποιες απαγορεύσεις σε συστάσεις. Η ιστορία έδειξε ότι απλά τότε ήταν η αρχή της περιπέτειας, απλά το διαπιστώσαμε αργότερα!

Στα δικά μας τώρα… Οι προηγούμενες μέρες ήταν πλούσιες, μπορούμε να πούμε, σε θεματολογία φορολογικών ζητημάτων, αφού είχαμε έκδοση βασικών εγκυκλίων, αλλά και τις εξαγγελίες μέτρων στήριξης ύψους 2,5 δις ευρώ που εξαγγέλθηκαν από τον Πρωθυπουργό και εξειδικεύτηκαν αργότερα από τους αρμοδίους Υπουργούς και Γενικούς Γραμματείς.

Στο μέτωπο των εγκυκλίων είχαμε τη δημοσίευση της εγκυκλίου Α. 1051/2021, η οποία μιλάει για το ζήτημα των επιταγών που λήγουν το διάστημα 1/3/2021 – 31/3/2021 και ποιες από αυτές μπορούν να παραταθούν για 75 ημέρες. Στο μέτρο, όπως και τους προηγούμενους μήνες, μπορούν να ενταχθούν :

  • Οι επιχειρήσεις που έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους με κρατική εντολή, όπως ορίζονται σύμφωνα με τους ΚΑΔ του παραρτήματος 1 της εγκυκλίου.
  • Οι πληττόμενες επιχειρήσεις, όπως ορίζονται, σύμφωνα με τους ΚΑΔ του παραρτήματος 2 της εγκυκλίου και έχουν μείωση τζίρου κατά 40% το διάστημα 1/10/2020- 31/12/2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, σύμφωνα με τα όσα ορίζει το άρθρο 2β της εγκυκλίου Α.1022/2021.
  • Οι επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη εργασιών μετά την 1/1/2020 και έχουν ΚΑΔ κλειστής ή πληττόμενης επιχείρησης.

Σε όλα αυτά μπορούμε να παρατηρήσουμε το γεγονός ότι η εγκύκλιος άργησε για άλλη μια φορά να εκδοθεί, αφού φτάσαμε στα μέσα του μήνα προκειμένου να δοθεί μία οδηγία που αφορά την 1η του μήνα. Εάν στο μεταξύ ο λογαριασμός είχε χρήματα και η επιταγή πληρώθηκε, το περιεχόμενο της εγκυκλίου έπαψε να έχει νόημα για τον εκδότη της επιταγής. Τα είχαμε πει ξανά και στο άρθρο μας «το σήριαλ με τα ενοίκια και τις επιταγές συνεχίζεται…», αλλά και σε άλλα παλιότερα παρόμοια ζητήματα, όπου αναφέρουμε την αναγκαιότητα της άμεσης έκδοσης εγκυκλίων.

Τουλάχιστον μία άλλη εγκύκλιος, η Α. 1052/2021 ήρθε να μας κάνει τη ζωή λίγο ευκολότερη, αφού μας απαλλάσσει από την περιττή υποχρέωση να στείλουμε ετήσια βεβαίωση αποδοχών για τους επαγγελματίες με παρακράτηση φόρου, οι οποίοι έχουν ήδη συμπεριληφθεί σε αντίστοιχες μηνιαίες βεβαιώσεις. Μακάρι βέβαια να ήταν μόνο αυτό το πρόβλημά μας, αλλά ας πούμε ότι είναι μια θετική εξέλιξη για εμάς. Βέβαια, δεν ξέρουμε πως θα νιώθει κάποιος όταν σκεφτεί ότι το αυτονόητο μεταφράζεται ως θετική εξέλιξη, δυστυχώς όμως όλοι μας γνωρίζουμε ότι το αυτονόητο στη χώρα μας δεν είναι απαραίτητα και άμεσα εφαρμοστέο.

Στο άλλο μέτωπο, αυτό των μειωμένων ενοικίων, μπορούμε να προσθέσουμε στα θετικά το άνοιγμα της πλατφόρμας των δηλώσεων covid για τους μήνες 11ο και 12ο για έως τις 12/4/2021, αλλά και το γεγονός ότι θα υπάρξει και δυνατότητα διορθώσεων έως τις 19/4/2021, για όσους λάβουν ειδοποίηση από το taxis για ποιον λόγο δεν έλαβαν τα ποσά που δικαιούνται από τις μειώσεις που έχουν υποστεί τους μήνες Μάρτιο έως Δεκέμβριο του 2020. Όλα αυτά περιγράφονται στην εγκύκλιο Α.1050/2020.

Πάντως, αυτοί που δεν έλαβαν την αποζημίωση είναι πάρα πολλοί, αλλά θεωρούμε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν θα οφείλεται σε δικό τους λάθος, αλλά σε τεχνικές αδυναμίες του συστήματος, αφού η πλατφόρμα υποδοχής ενοικίων σίγουρα δεν είχε δημιουργηθεί για να στηρίξει κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα πρέπει για άλλη μία φορά να υπάρξουν ξεκάθαρες οδηγίες για το πώς λειτουργεί όλο αυτό, αλλά και να βρεθεί ένας τρόπος η εκκαθάριση να γίνεται άμεσα, για να μην χρειάζεται όλοι να ψάχνονται για το τι μπορεί να έχει γίνει. Το ψάξιμο δημιουργεί εκνευρισμό, χάσιμο χρόνου, αλλά και τεράστια ανάγκη επικοινωνίας με την ΑΑΔΕ. Εάν το ψάξιμο μειωθεί, τότε κέρδος θα έχουμε όλοι και κυρίως εμείς που συνήθως βρισκόμαστε στη μέση, έχοντας το μπαλάκι στα χέρια μας.

Αυτά όσον αφορά τα έως τώρα…

Τα από εδώ και πέρα τα ακούσαμε και τα διαβάσαμε από τις εξαγγελίες. Επιγραμματικά να αναφέρουμε:

  • Την εξαγγελία της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7, σύμφωνα με τα στοιχεία των μηνών 1ος– 3ος 2021, σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020. Παράλληλα θα υπάρξει μέριμνα για τις επιχειρήσεις που είναι κλειστές με κρατική εντολή, όπου θα είναι εκτός κάποιον κριτηρίων. Το συγκεκριμένο μέτρο κοστολογείται στο 1 δις ευρώ, εκ των οποίων τα μισά θα είναι μη επιστρεπτέα, εάν τηρηθούν από την επιχείρηση οι ίδιες θέσεις εργασίας έως τις 31/8/2021, σύμφωνα με τα όσα έχουν εφαρμοστεί και στις Επιστρεπτέες 4-5-6.
  • Την εξαγγελία του Προγράμματος ΓΕΦΥΡΑ 2 για τα επιχειρηματικά δάνεια των επιχειρήσεων που παρουσιάζουν μείωση τζίρου 20% το 2020 σε σχέση με το 2019, οι οποίες θα τηρούν και τις υπόλοιπες προϋποθέσεις που θα τεθούν. Το συγκεκριμένο μέτρο κοστολογείται στα 300 εκατ. ευρώ.
  • Την εξαγγελία του Προγράμματος Επιδότησης Παγίων Δαπανών. Το συγκεκριμένο μέτρο θα καλύψει, όπως αναφέρεται, δαπάνες που δεν έχουν καλυφθεί από τα έως τώρα μέτρα στήριξης. Θα αφορά επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο εξαρτημένης εργασίας και έχουν παράλληλα το 2020 μείωση τζίρου κατά 30% και πάνω σε σχέση με το 2019, αλλά και επιπλέον εμφανίζουν ζημιά, η οποία είναι τουλάχιστον το 30% του τζίρου τους. Το συγκεκριμένο μέτρο κοστολογείται στα 500 εκατ. ευρώ.

Για το τέλος αφήσαμε την εξαγγελία για τη μετατροπή των Επιστρεπτέων Προκαταβολών 1-2-3 ως μη επιστρεπτέες, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν και στις επόμενες Επιστρεπτέες Προκαταβολές. Το συγκεκριμένο μέτρο το είχαμε προτείνει εδώ και πάρα πολύ καιρό δημόσια σαν γραφείο, αλλά και σαν Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών απευθείας στον αρμόδιο Υπουργό. Μπορούμε να πούμε ότι νιώθουμε μια δικαίωση για τις επιχειρήσεις που χρηματοδοτήθηκαν από αυτές.

Βέβαια, το μέτρο δεν θα είναι χωρίς όρους, όπως είναι οι Επιστρεπτέες 4-6, αλλά θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη μείωση τζίρου το 2020 σε σχέση με το 2019. Εάν η μείωση είναι 15% έως 30%, τότε δεν θα επιστραφεί το 30% του ποσού. Εάν η μείωση τζίρου είναι πάνω από 30%, τότε δεν θα επιστρέφεται το 50% του ποσού.

Εκτός αυτού, άλλη μία πρόταση που είχαμε θέσει είναι να μπει ένα κίνητρο σε όσες επιχειρήσεις θελήσουν να επιστρέψουν εφάπαξ το ποσό που θα πρέπει να επιστραφεί. Και αυτό εισακούστηκε, αφού εξαγγέλθηκε ότι εάν η επιχείρηση επιστρέψει εφάπαξ ολόκληρο το ποσό που πρέπει από όλες τις Επιστρεπτέες που έχει λάβει, θα έχει μία έξτρα μείωση κατά 15% επί του ποσού. Δεν γνωρίζουμε πόσοι θα έχουν αυτήν τη δυνατότητα, αλλά είναι καλό το ότι δίνεται ένα κίνητρο άμεσης αποπληρωμής σε όσους μπορούν.

Κλίνοντας, θετική εξέλιξη μπορεί να θεωρηθεί η αύξηση των δόσεων από 40 σε 60.

Πηγή: www.e-forologia.gr