tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ένα σίριαλ με «τέλος» χαρτοσήμου

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Σε συνεργασία με τον Φοροτεχνικό Παναγιώτη Τσουκαλά – Τζίκα


Tην παράταση υποβολής της κατάστασης συμφωνητικών του Γ’ Τριμήνου 2018 έως τις 30/11/2018 ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ την Tρίτη 13/11/2018 με την ΠΟΛ. 1211/2018. Η προθεσμία υποβολής των παραπάνω καταστάσεων ήταν έως τις 20/10/2018, επειδή όμως τύχαινε να είναι ήμερα Σάββατο, η οποία δεν είναι εργάσιμη, μετατέθηκε τη Δευτέρα 22/10/2018. Εκείνη τη Δευτέρα ωστόσο, το σύστημα της ΑΑΔΕ δεν λειτουργούσε λόγω εργασιών συντήρησής του και επιδιόρθωσης των βλαβών. Συγκεκριμένη όμως ανακοίνωση επήλθε σχεδόν ένα μήνα μετά, αφού η δημοσίευσή της έγινε από την ΑΑΔΕ στις 13/11/2018.

Μέχρι και σήμερα η κεντρική ιστοσελίδα του συστήματος υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης www.pothen.gr είναι εκτός λειτουργίας. Λογικό βέβαια, αφού προσαρμόζεται σύμφωνα με τις νέες διατάξεις του Ν.4571/2018, ο οποίος τροποποιεί τις διατάξεις του Ν.3213/2003. Η προθεσμία για την υποβολή της δήλωσης του πόθεν έσχες για το έτος 2018 (χρήση 2017), όπως και για την επανυποβολή των δηλώσεων του 2018 (χρήση 2017), του 2017 (χρήση 2016) και του 2016 (χρήση 2015) θα ξεκινήσει στις 04/01/2019 και θα λήξει στις 04/03/2019 βάσει του άρθρου 1 παρ.14 του Ν.4571/2018. Με την ανακοίνωση που εξέδωσε εχθές η κεντρική υπηρεσία του www.pothen.gr, βάσει της παρ.1 άρθρου 10 του ιδίου νόμου, οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει το αργότερο έως την 17η Δεκεμβρίου 2018 να έχουν καταχωρίσει ηλεκτρονικά την κατάσταση των υπόχρεων Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης και Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η προθεσμία που έχει δοθεί είναι αρκετή για την προετοιμασία της υποβολής των υπόχρεων. Μπορεί τα πρόστιμα να μην είναι αβάσταχτα, παρ’ όλα αυτά θα θέλαμε να τονίσουμε το γεγονός ότι με την παρέλευση των 30 ήμερων από τη λήξη της προθεσμίας επιβάλλονται και ποινικές κυρώσεις στον υπόχρεο υποβολής.

Αναμφίβολα όμως, το γεγονός της εβδομάδας δε θα μπορούσε να είναι άλλο από την ομιλία του Διοικητή της ΑΑΔΕ, κ.Γεώργιου Πιτσιλή στο 10 Tax Forum. Στην ομιλία του ο Διοικητής της ΑΑΔΕ έκανε αναφορά σε μια πληθώρα θεμάτων και μίλησε για τους στόχους της ΑΑΔΕ. Ένας από αυτούς είναι και η αντικατάσταση του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με το απαρχαιωμένο και δύσχρηστο τέλος χαρτοσήμου, με έναν σύγχρονο φόρο, ο οποίος θα υπολογίζεται εύκολα και θα καταβάλλεται ηλεκτρονικά. Τόνισε δε ότι έως το τέλος του χρόνου, το αργότερο, θα είναι έτοιμη η ΑΑΔΕ για την υποβολή μιας ολοκληρωμένης πρότασης στην πολιτική ηγεσία. Για το συγκεκριμένο ζήτημα, το όποιο ταλαιπωρεί χιλιάδες συναδέλφους μας, είχαμε αναφερθεί εκτενέστερα και σε προηγούμενο άρθρο μας, στο οποίο και με παράδειγμα είχαμε αναφέρει ότι ο χρόνος και το κόστος εκτέλεσης της συγκεκριμένης διαδικασίας απόδοσης του τέλους χαρτοσήμου ήταν πολύ μεγαλύτερα από την αξία του. Σε συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Νομικών που είχε γίνει τον Φεβρουάριο και είχαμε παρευρεθεί, πάλι ο κ. Πιτσιλής, ως ένας από τους ομιλητές του συνεδρίου, είχε κάνει αναφορά στο συγκεκριμένο θέμα, αφού με τις προστριβές που έχει δημιουργήσει έχει απασχολήσει όχι μόνο τους συναδέλφους λογιστές-φοροτεχνικούς, άλλα και τους δικαστές στα δικαστήρια. Στη συνέχεια του λόγου του στο forum ο Διοικητής της ΑΑΔΕ αναφέρθηκε στην «ηλεκτρονικοποίηση» πολλών διαδικασιών, οι οποίες προχωράνε προς την πραγματοποίησή τους. Τόνισε, ωστόσο, ότι επουδενί αυτή η εξέλιξη δεν θα πρέπει να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή εκεί που κρίνεται απαραίτητη, δίνοντας και το παράδειγμα της επίσκεψής του στο ακριτικό νησί της Σύμης με κλιμάκιο της ΔΟΥ Ρόδου, όπου εξυπηρέτησαν φορολογούμενους μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που είναι διαθέσιμες. Σε παλαιότερο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί σε μια πληθώρα θεμάτων, αλλά και σε τρόπους επίλυσής τους, τα οποία μπορούσαν να διεκπεραιωθούν με απαραίτητη τη φυσική παρουσία του φορολογούμενου στην αρμόδια ΔΟΥ, σπαταλώντας πολλές φορές αρκετό χρόνο για να εξυπηρετηθεί. Επίσης, πολλές φορές δε χρειάζεται να πάμε πολύ μακριά για να κατανοήσουμε την ύπαρξη μια σειράς προβλημάτων τα οποία βασανίζουν μέχρι και σήμερα αρκετούς συναδέλφους και πολλές φορές λειτουργούν αποτρεπτικά. Καθημερινά ο χρόνος διεκπεραίωσης μιας εργασίας σε ΔΟΥ μπορεί να φθάσει και το οκτάωρο, λόγω του ότι ο όγκος εργασιών είναι τεράστιος και το ανθρώπινο δυναμικό ελάχιστο.

Αναφορικά με τα ηλεκτρονικά βιβλία τα οποία, όπως αναφέρθηκε, θα τεθούν σε λειτουργία πολύ νωρίτερα (2019) απ’ ότι είχε αρχικά αναφερθεί (01/01/2020), θεωρούμε ότι υπάρχει ακόμη το σχετικό περιθώριο χρόνου πραγματοποίησής τους στο εγγύς μέλλον, δεδομένης μιας πληθώρας ζητημάτων τα οποία δεν έχουν λυθεί και μας ταλαιπωρούν χρόνια. Όπως έχει επισημανθεί και παλαιοτέρα, είμαστε υπέρμαχοι των αναβαθμίσεων αρκετών διαδικασιών και υπηρεσιών, γι’ αυτό και δίνουμε πιθανές λύσεις στα προβλήματα που αναδεικνύουμε κάθε φόρα, ώστε με αυτόν τον τρόπο να υπάρχει και η προοπτική επίλυσής τους.

Είμαστε αισιόδοξοι ότι το σίριαλ της απόδοσης του τέλους του χαρτοσήμου θα λάβει πολύ σύντομα τέλος.

Πηγή: www.e-forologia.gr