tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Έντονη αντίθεση βενζινοπωλών για ρυθμίσεις στο πολυνομοσχέδιο

απορυθμίζουν τη λιανική αγορά καυσίμων και αφήνουν έδαφος ανάπτυξης παραβατικότητας και αθέμιτου ανταγωνισμού

Με επιστολή, σε έντονο ύφος,  προς τον υπουργό Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας  κ. ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών διαμαρτύρεται για ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου (Ν 4254/2014)  που απορυθμίζουν τη λιανική αγορά καυσίμων και αφήνουν έδαφος ανάπτυξης παραβατικότητας και αθέμιτου ανταγωνισμού.

 

«Μπορεί να έχετε διακηρύξει σε όλους τους τόνους ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων «όπου να ‘ναι πατάσσεται!!!» αλλά την απορία που είχαμε, πού και πως θα διατίθενται τώρα τα λαθραία, κλεμμένα, αποχρωματισμένα, επανεισαγόμενα κ.α. καύσιμα, που θα προκύψουν μετά από τη λειτουργία των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων «μας τη λύσατε!!!». Με δύο τροποποιήσεις στο νέο Νόμο 4254/2014 (ΦΕΚ Α’/85/07-04-2014)  «ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ  ΤΟΥ Ν.4046/2012 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» που ψηφίστηκε πρόσφατα ανοίγετε «παράθυρο» «νομότυπης» παράκαμψης των διακηρύξεων αυτών.

 

Πρόκειται για τις υποπαραγράφους:

  1. ΣΤ.19 2α ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
  2. ΣΤ. 2β: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ – ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ.

 

  1. Υποπαράγραφος ΣΤ.19 2α ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΟΥ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ – ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

 

            Συγκριμένα στη διάταξη αυτή αναφέρεται ότι:  «2. α. Μετά την παράγραφο 2 του άρθρου 4 του ν. 3887/2010 (Α΄ 174) προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής: 3. Εάν η εταιρεία διαθέτει επαρκείς και κατάλληλους χώρους στάθμευσης των οχημάτων και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και συντήρησή τους, μπορεί στις εγκαταστάσεις αυτές να διατηρεί δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων αποκλειστικά για τον εφοδιασμό των ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτείται άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, εκτός από την υποβολή Πιστοποιητικού Πυρασφάλειας, το οποίο χορηγείται από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία.».

           

Είναι γνωστό και από παλιά ότι εταιρείες έργων με ιδιωτικές δεξαμενές αποτελούσαν ένα από τα κύρια κανάλια διάθεσης παράνομων καυσίμων. Τώρα με την ως άνω διάταξη, το κανάλι αυτό αποκτά νομιμοποίηση και για διάφορες άλλες εταιρείες με μόνη την υποβολή Πιστοποιητικού Πυρασφάλειας για την ιδιωτική δεξαμενή!

    

            Με πιο απλά λόγια η παραπάνω νομοθετική διάταξη διευκολύνει τις εταιρείες που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν.3887/2010 και σχετίζονται με τις Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές να διατηρούν δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων για ανεφοδιασμό με καύσιμα των φορτηγών αυτοκινήτων που διαθέτουν και συγχρόνως τις εξαιρεί από οποιαδήποτε υποχρέωση εξασφάλισης προηγούμενης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας.

           

            Ως αποτέλεσμα της θεσμοθέτησης της παραπάνω «αχαρακτήριστης» νομοθετικής διάταξης είναι :

  • Να επιτρέπεται με ευθύνη του Κράτους η χρήση και λειτουργία δεξαμενών αποθήκευσης υγρών καυσίμων οι οποίες δεν διαθέτουν το σχετικό Πιστοποιητικό Καταλληλότητας Κατασκευής (π.χ. σύμφωνα με το ΕΝ 12285-01 όπως ισχύει για τα πρατήρια), δεδομένου ότι αυτό δεν ελέγχεται από καμία σχετική διαδικασία αδειοδότησης.
  • Να επιτρέπεται με ευθύνη του Κράτους η λειτουργία δεξαμενών αποθήκευσης υγρών καυσίμων χωρίς ταυτότητα, χωρίς αριθμό μητρώου, άρα ποια εταιρεία εμπορίας καυσίμων μπορεί να εφοδιάζει δεξαμενές καυσίμων χωρίς αριθμό μητρώου όπως απαιτεί η ΚΥΑ Φ2-2022/2012;
  • Να επιτρέπεται με ευθύνη του Κράτους η λειτουργία δεξαμενών αποθήκευσης υγρών καυσίμων χωρίς ολοκληρωμένο σύστημα εισροών – εκροών, άρα έχει εφευρεθεί ένας νόμιμος τρόπος διάθεσης τουλάχιστον ύποπτων ποσοτήτων καυσίμων και να δημιουργείται ένας αθέμιτος ανταγωνισμός σε σχέση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων που υποχρεούνται και να διαθέτουν τέτοιο ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης προκειμένου να λειτουργούν και να το έχουν πληρώσει για αυτό το λόγο αυτό.

 

            Επί πλέον, σας γνωρίζουμε ότι, στις 10-02-2014 εκδόθηκε στο ΦΕΚ 294 (Τεύχος Β’) η υπ' αριθμ. 30/VII/2013, Γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (επί αιτήματος εξαίρεσης του ΥΠΕΚΑ από τις διατάξεις του ν. 3919/2011 με τίτλο "Αρχή της Επαγγελματικής Ελευθερίας, Κατάργηση Αδικαιολόγητων Περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων" αναφορικά με τη λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων και υγραερίων, η οποία καταλήγει σε πρόταση διατήρησης της υφιστάμενης διαδικασίας, να εφοδιάζονται δηλαδή με σχετική Άδεια Λειτουργίας τα πρατήρια που διαθέτουν υγρά και αέρια καύσιμα σε οχήματα, δεδομένου ότι συντρέχουν λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος.

 

Ακολουθεί το τμήμα του κειμένου της σχετικής γνωμοδότησης :

“Προτείνεται η διατήρηση του υφιστάμενου καθεστώτος προηγούμενης διοικητικής άδειας για τη λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων πώλησης υγραερίων αποκλειστικά για κίνηση οχημάτων μέσω αντλιών, δεδομένου ότι συντρέχουν προς τούτο λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, και κυρίως η προστασία της δημόσιας υγείας, της ασφαλούς λειτουργίας της αδειοδοτούμενης δραστηριότητας και αποδοτικής λειτουργίας της αγοράς, εν γένει, προς όφελος των καταναλωτών, της προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς και της αποτελεσματικότερης καταπολέμησης φαινομένων λαθρεμπορίας και νοθείας, ενώ πληρούται και η αρχή της αναλογικότητας, αφού η διατήρηση της προηγούμενης διοικητικής άδειας είναι πρόσφορη, αναγκαία και τελεί σε εύλογη αναλογία προς τους επιδιωκόμενους αυτούς σκοπούς.”

 

            Η διάταξη αυτή είναι φανερό ότι ευνοεί μεγάλα συμφέροντα που θέλουν ανεξέλεγκτη την αγορά καυσίμων για να αποφεύγουν τους κανονικούς ελέγχους. Την ίδια στιγμή τα πρατήρια καυσίμων έχουν επιβαρυνθεί με τεράστια ποσά για την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών (από τα οποία βέβαια απαλλάσσονται οι ιδιωτικές δεξαμενές) για να παταχθεί το λαθρεμπόριο το οποίο ήταν  αίτημα του κλάδου μας εδώ και πολλά χρόνια, όμως με τέτοιες διατάξεις Κύριε Υπουργέ, βρίσκει νόμιμα παράθυρα παράκαμψης της νομιμότητας! Προς τι τότε αυτή η επιβάρυνση των βενζινοπωλών, από τη στιγμή που το σύστημα γίνεται διάτρητο και από τη στιγμή που τα άλλα στάδια, πάνω από τα πρατήρια, δεν έχουν εγκατεστημένα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της διακίνησης καυσίμων ;

           

Αποδεικνύεται δηλαδή πέραν πάσης αμφιβολίας ότι, δεν είναι δυνατόν να εκδίδεται νόμος ο οποίος να επιτρέπει τη διάθεση υγρών καυσίμων χωρίς προηγούμενη χορήγηση Άδεια Λειτουργίας και μόνο με την εξασφάλιση ενός πιστοποιητικού πυροπροστασίας.

           

Λυπούμαστε αλλά με τη διάταξη της υποπαραγράφου ΣΤ.19 2α του Νόμου 4254/2014, «εφευρέθηκε άλλος έναν τρόπος, διάθεσης λαθραίων καυσίμων». Για την αποφυγή δημιουργίας ανεξέλεγκτων καταστάσεων σε βάρος των βενζινοπωλών, του κράτους και των καταναλωτών, ζητάμε την άμεση τροποποίηση της διάταξης του ψηφισθέντος νόμου.

 

 

  1. ΣΤ. 2β: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ – ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ.

 

Θα περίμενε κανείς να αυστηροποιηθούν τα μέτρα της διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης από μεταπωλητές χωρίς αποθηκευτικούς χώρους για να ελέγχονται με ίσους όρους όλα τα κανάλια διάθεσής του. Δυστυχώς έγινε το αντίθετο!

 

Μέχρι και πριν την έκδοση του νέου Ν.4254/2014 ίσχυε το άρθρο 21 της απόφασης Δ2/16750/07-09-2005, μετά την τροποποίησή της με την απόφαση Δ2/Α/19843/2011, όπου Κάτοχος Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης χωρίς ίδιους αποθηκευτικούς χώρους επιτρεπόταν να προμηθεύεται πετρελαιοειδή προϊόντα για θέρμανση ΜΟΝΟ από κατόχους Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης με ίδιους αποθηκευτικούς χώρους, με την υπογραφή αποκλειστικής σύμβασης προμήθειας.

 

Ομοίως στην ΥΠ'ΑΡΙΘΜ. Δ2/Α/21366/13 (ΦΕΚ – 3070 Β/3-12-2013) ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ αναφέρονταν:

«Οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης οι οποίοι δεν διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους, μπορούν να πωλούν μόνο λιανικώς σε τελικούς καταναλωτές. Δύνανται να προμηθεύονται το πετρέλαιο θέρμανσης με σύμβαση είτε από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών που κατέχουν την άδεια εμπορίας κατηγορίας Α του Ν. 3054/2002 είτε από πωλητή πετρελαίου θέρμανσης που διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους τουλάχιστον 80 Μ3 με άδεια λειτουργίας. Η σύμβαση αυτή υποβάλλεται και θεωρείται στην οικεία Αδειοδοτούσα Αρχή της Περιφέρειας εντός 10 ημερών από την σύναψη της και στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. κατά τις κείμενες διατάξεις. Σε περίπτωση λύσης της σύμβασης για οποιονδήποτε λόγο, οι πωλητές λιανικής υποχρεούνται να συνάπτουν άμεσα νέα σύμβαση είτε με άλλο κάτοχο άδειας εμπορίας κατηγορίας Α, είτε με άλλο πωλητή χονδρικής – λιανικής ακολουθώντας την ίδια διαδικασία. Η τήρηση των ανωτέρω υποχρεώσεων αποτελεί προϋπόθεση για την χορήγηση ή την ανανέωση της άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης.»

 

Με τις νέες διατάξεις του νέου Ν.4254/2014 αφήνετε ένα κενό ελέγχου προμηθείας από προμηθευτές χωρίς σύστημα εισροών –εκροών με αποτέλεσμα η ομάδα αυτή των πωλητών πετρελαίου θέρμανσης να μη περνάει τα καύσιμα από τα συστήματα ηλεκτρονικού ελέγχου, τη στιγμή που σε όλους τους τόνους αναφέρετε ότι όλη η λιανική θα υπάγεται στον έλεγχο των συστημάτων. Πολύ φοβόμαστε ότι έτσι ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τους επιτηδείους, να ασκήσουν λαθρεμπόριο και αθέμιτο ανταγωνισμό.

 

Παραθέτουμε και την συγκεκριμένη διάταξη του Ν.4254/2014 για να μην υπάρχει αμφιβολία.

 

β. Κάτοχος Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης με ίδιους αποθηκευτικούς χώρους, ανεξαρτήτως του αν διαθέτει και άδεια Λειτουργίας Πρατηρίου υγρών καυσίμων, επιτρέπεται να προμηθεύεται πετρελαιοειδή προϊόντα για θέρμανση από εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών με άδεια κατηγορίας Α', Διυλιστήρια και εισαγωγές εφόσον, υπάρχει εγκατεστημένο και σε πλήρη λειτουργία σύστημα εισροών εκροών, καθώς και να τα διαθέτει σε κατόχους Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης χωρίς ίδιους αποθηκευτικούς χώρους.
 

Κάτοχος Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης χωρίς ίδιους αποθηκευτικούς χώρους επιτρέπεται να προμηθεύεται πετρελαιοειδή προϊόντα για θέρμανση είτε από κατόχους Άδειας Πωλητή πετρελαίου θέρμανσης με ίδιους αποθηκευτικούς χώρους είτε από εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών με άδεια κατηγορίας Α' είτε και από Διυλιστήρια.

 

Για όλους τους ανωτέρω λόγους και για την αποφυγή καταστάσεων αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των βενζινοπωλών, παρακαλούμε όπως προβείτε σε άμεση τροποποίηση της συγκεκριμένης διάταξης του Ν.4254/2014, ώστε να ισχύουν ίσοι όροι ανταγωνισμού.