tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Έντυπο Ε3: Τελικά πόσο αθώοι είναι αυτοί οι πληροφοριακοί πίνακες;;;

Του Παναγιώτη Παντελή, φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Του Παναγιώτη Παντελή, φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών

σε συνεργασία με τους Φοροτεχνικούς Ηλία Χατζηγεωργίου και Παναγιώτη Τσουκαλά – Τζίκα


Κάθε χρόνο πριν την έναρξη των δηλώσεων παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τα σεμινάρια αναφορικά με τη συμπλήρωση των φορολογικών εντύπων Ε1, Ε2, Ε3, Ν και φορολογικής αναμόρφωσης τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα.
Φέτος όμως το ενδιαφέρον μας για το νέο έντυπο Ε3 ήταν αμείωτο και δικαιολογημένα, όπως έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενά μας άρθρα (βλ. «Μια πρώτη πασχαλιάτικη ματιά στις φορολογικές δηλώσεις»). Το συγκεκριμένο έντυπο μετά από 35 χρόνια περίπου, άλλαξε πολύ και ομολογώ πως άλλαξε, όχι μόνο εμφανισιακά, αλλά και ουσιαστικά, με αποτέλεσμα να ανεβάζει αρκετά υψηλά τον πήχη δυσκολίας της συμπλήρωσής του και να δημιουργεί εύλογα απορίες και ερωτήματα σε όλους τους συναδέλφους, αλλά και τους φορολογούμενους.
Στο σημερινό άρθρο θα επικεντρωθούμε στην πρώτη σελίδα του εντύπου Ε3, στον πίνακα όπου συμπληρώνουμε τα πληροφοριακά στοιχεία της επιχείρησης και, πιο συγκεκριμένα, στους κωδ. 040, 041 και 042, οι οποίοι έχουν τίτλους «Ενεργοί επαγγελματικοί λογαριασμοί, ενεργά pos και ενεργές ηλεκτρονικές διευθύνσεις αλληλογραφίας επιχείρησης».
Στο Δελτίο Τύπου της Α.Α.Δ.Ε. που δημοσιεύθηκε στις 17/04/18, καθώς επίσης και στην ΠΟΛ. 1072/2018 σχετικά με το νέο έντυπο Ε3, αναφέρεται επιγραμματικά ότι στους κωδικούς 040 & 041 στους υποπίνακες «Ενεργοί Επαγγελματικοί λογαριασμοί Επιχείρησης» και «Ενεργά τερματικά POS» προσυμπληρώνονται οι ενεργοί επαγγελματικοί λογαριασμοί της παρ. ιη' του άρθρου 62 του Ν.4446/2016 ημεδαπής και όλα τα τερματικά POS και ePOS, για τα οποία έχουν συναφθεί συμβάσεις με παρόχους υπηρεσιών πληρωμών ημεδαπής, που διέθετε η επιχείρηση για το φορολογικό έτος 2017, με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Τραπεζών και των λοιπών παρόχων πληρωμών και θα δίνεται η δυνατότητα τυχόν προσθήκης ή διόρθωσης. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2017, η ως άνω προσυμπλήρωση αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Απριλίου 2018.
Ωστόσο, σε αρκετά Ε3 επιχειρήσεων που συμπληρώσαμε στο γραφείο και ανεβάσαμε δοκιμαστικά στη φόρμα της Α.Α.Δ.Ε. μέχρι σήμερα, δεν είδαμε προσυμπληρωμένους τους επαγγελματικούς λογαριασμούς των επιχειρήσεων κι αυτό άρχισε να μας βάζει σε σκέψεις…
Επιπλέον, πριν λίγες ημέρες, στο σεμινάριο που διοργάνωσε η επιτροπή λογιστών του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών για τη συμπλήρωση των εντύπων Ε1 και Ε3, στο οποίο παρευρεθήκαμε και παρακολουθήσαμε, ο εισηγητής του σεμιναρίου ανέφερε ότι ο συγκεκριμένος κωδικός συνδέεται άμεσα με τον 049-050 του εντύπου Ε1 της δήλωσης των φυσικών προσώπων και μπορεί να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στη δήλωσή τους σε περίπτωση που κάποιος επαγγελματικός λογαριασμός έχει ξεχαστεί να δηλωθεί.
Το εύλογο ερώτημα είναι το εξής:
Όταν ένας λογαριασμός ανήκει σε νομικό πρόσωπο, πόσες πιθανότητες υπάρχουν να μην είναι επαγγελματικός;
Επίσης, όταν ανήκει σε φυσικό πρόσωπο κι έχει συνδεθεί στην τράπεζα με pos, πόσες πιθανότητες έχει να μην είναι επαγγελματικός λογαριασμός;
Γιατί θα πρέπει να μπούμε σε διαδικασία να δηλώσουμε αυτούς τους λογαριασμούς στο έντυπο Ε3;
Μήπως η όλη ιστορία είναι για να ξεχωρίσουν οι επαγγελματικοί λογαριασμοί και να ξεκινούν από εκεί οι δεσμεύσεις σε περίπτωση λήψης μέτρων;
Γενικά, η διαδικασία του επαγγελματικού λογαριασμού θέλει προσοχή, ειδικά από τους ιδιοκτήτες των ατομικών επιχειρήσεων που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών στη χώρα μας. Φυσικά και συμφωνούμε να υπάρχει ξεκάθαρος επαγγελματικός λογαριασμός όπου θα χρησιμοποιείται στις συναλλαγές με τους πελάτες και τους προμηθευτές της επιχείρησης. Συμφωνούμε όμως και στο γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρχει λογαριασμός επαγγελματικός, ο οποίος θα είναι αδέσμευτος ή εν μέρει αδέσμευτος και ο οποίος θα χρησιμοποιείται για τις πάγιες ανάγκες της επιχείρησης. Το αδέσμευτο όριο των 1.250 ευρώ τον μήνα δεν επαρκεί σε καμία περίπτωση στο να μπορέσει η επιχείρηση να λειτουργήσει αρμονικά κι έτσι αναγκαστικά «μεταφέρει» το κόστος στους προμηθευτές κι ακόμα χειρότερα στο προσωπικό.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια λέγεται ότι οι κωδικοί 040 και 041 θα χρησιμοποιηθούν προκειμένου να μπορέσουν να βρεθούν επιχειρήσεις οι οποίες όφειλαν σύμφωνα με τον ΚΑΔ τους να έχουν βάλει pos και δεν το έχουν κάνει μέχρι στιγμής. Επίσης αναφέρεται ότι θα είναι ένα στοιχείο, ώστε να ανακαλυφθούν επιχειρήσεις οι οποίες χρησιμοποιούν pos που έχει συνδεθεί με λογαριασμούς του εξωτερικού, όσο είναι εφικτό να γίνει αυτό, και μέσω αυτής της διαδικασίας παρακάμπτουν τους κανονισμούς των Capital Controls.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μεγάλη προσοχή επίσης θα πρέπει να δοθεί όμως από τους συναδέλφους στον κωδ. 042 και στον Υποπίνακα «Ενεργές Ηλεκτρονικές Διευθύνσεις», όπου η Α.Α.Δ.Ε. μέσω της ΠΟΛ. 1072/18, αναφέρει και καθιστά υποχρεωτικό για να υποβληθεί η δήλωση Ε3 της επιχείρησης, να έχει συμπληρωθεί τουλάχιστον μια από τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις αλληλογραφίας που είναι ενεργές κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης και οι οποίες αφορούν την επικοινωνία της επιχείρησης με την Α.Α.Δ.Ε..
Τονίζεται επίσης ότι, τόσο στις ατομικές επιχειρήσεις, όσο και στα νομικά πρόσωπα / νομικές οντότητες, η ηλεκτρονική διεύθυνση αναφέρεται αποκλειστικά, διακριτά και απευθείας στην επιχείρηση κι όχι σε τρίτα πρόσωπα (π.χ. Λογιστές, δικηγόροι) ή πρόσωπα που νομίμως την εκπροσωπούν (νόμιμοι εκπρόσωποι, διαχειριστές, κ.λπ.). Διαβάζοντας το παραπάνω, κατευθείαν έρχονται στο μυαλό μου 2-3 μικρές ατομικές επιχειρήσεις του γραφείου μας, καθαριστήρια, έμποροι λαϊκής, οι οποίες καθημερινά παλεύουν να κρατηθούν ανοιχτές απέναντι στην κρίση, με επιχειρηματίες μεγάλους σε ηλικία… Θα πρέπει να τους εξηγήσω ότι για να «φύγει» η δήλωσή τους φέτος, θα πρέπει υποχρεωτικά να αποκτήσουν ηλεκτρονική διεύθυνση, η οποία μάλιστα θα είναι και ενεργή. Η υποχρέωση αυτή δεν προκύπτει άμεσα από κάποιον νόμο, όμως εάν σκεφτούμε το πόσες ενημερώσεις και σημαντικές ειδοποιήσεις στέλνονται πλέον μόνο ηλεκτρονικά, καταλαβαίνουμε το υποχρεωτικό του θέματος.
Επίσης οι κωδικοί 039, 043 – 045 είναι άλλοι τέσσερις κωδικοί της πρώτης σελίδας που χαρακτηρίζονται ως πληροφοριακοί, αλλά οι πληροφορίες που δίνουν είναι αξιοποιήσιμες ελεγκτικά από αυτόν που τις ζητά.
Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι εάν έχει συμπληρωθεί ο κωδικός των ενοικίων στον υποπίνακα Ζ2 των λειτουργικών εξόδων, θα πρέπει παράλληλα να συμπληρώνεται αναγκαστικά ο πίνακας Γ1 του εντύπου, όπου θα πρέπει να συμπληρώνεται ο ΑΦΜ του ιδιοκτήτη, ο αριθμός παροχής ρεύματος και η διεύθυνση του οικήματος προκειμένου να γίνει σύγκριση με τα στοιχεία που δηλώνει ο ιδιοκτήτης.
Κλείνοντας, θα ήθελα να μεταφέρω τον προβληματισμό των συνεργατών μου στο γραφείο, αλλά και πολλών συναδέλφων, ο οποίος είναι ο εξής:
Γιατί θα πρέπει να συνδέονται όλες αυτές οι πληροφορίες με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης;
Ο χρόνος που δαπανάται προκειμένου να συμπληρωθούν οι πληροφορίες της πρώτης σελίδας είναι πολύ μεγάλος, ενώ παράλληλα η δήλωση μπορεί να «κολλάει» γιατί δεν είναι συμπληρωμένες οι πληροφορίες αυτές.
Γιατί όλες αυτές οι πληροφορίες θα πρέπει να συνοδεύονται από την υπογραφή του λογιστή- φοροτεχνικού, του οποίου η πραγματική δουλειά είναι να συμπληρώσει σωστά τις επόμενες σελίδες του εντύπου που αφορούν τα αμιγώς οικονομικά στοιχεία;
Και όλα αυτά σε ένα πιεστικό περιβάλλον προθεσμιών, αφού η πεντάμηνη υποβολή ήταν για άλλη μία χρονιά όνειρο απατηλό…
Στις επόμενες σελίδες του εντύπου θα αφιερωθούμε σε επόμενα μας άρθρα. 
 
Πηγή: www.e-forologia.gr