tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Επαγγελματικοί Λογαριασμοί: Τρέξτε να δηλώσετε, αλλιώς θα πληρώσετε….

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή.

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

σε συνεργασία με τον Φοροτεχνικό Παναγιώτη Τσουκαλά – Τζίκα


Tο καλάθι των υποσχόμενων παροχών της ΔΕΘ φάνηκε να μην είναι και τόσο μεγάλο, ευνοώντας ελαφρά μερικούς, αλλά κρατώντας και αρκετούς απ’ έξω από αυτό. Σε κάθε περίπτωση, μέχρι στιγμής φαίνεται να είναι αρκετά επικοινωνιακό, αφού τα περισσότερα θα τα καρπωθούμε από το 2020 και μετά. Το εάν πετυχαίνει ή όχι τον σκοπό του είναι υπόθεση άλλων να το κρίνουν και είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον. Εμείς πάντως στο προηγούμενο άρθρο μας εκφράσαμε το τι θα περιμέναμε από τις ανακοινώσεις, αλλά και από τις πράξεις.
Στο σημερινό μας άρθρο θα ασχοληθούμε με κάτι σχετικά παλιό, αλλά συνάμα επίκαιρο, με αφορμή την έκδοση της ΚΥΑ ΔΕΑΦ 1128500 ΕΞ 2018, η οποία δημοσιεύτηκε από το Υπουργείο Οικονομικών, αναφορικά με το χρονικό περιθώριο που έχουν τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα προκειμένου να δηλώσουν στην εφαρμογή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων τους επαγγελματικούς λογαριασμούς τους. Όλα αυτά βεβαία έρχονται να δώσουν απαντήσεις σε παλαιότερους προβληματισμούς μας, όχι και τόσο μακρινούς (βλ. https://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=210259) .
Εξ’ άλλου, στις φετινές δηλώσεις, όπως αναφέραμε, οι δυσκολίες για όλους τους συναδέλφους ήταν αρκετές, αφού οι αλλαγές στο έντυπο Ε3 ήταν πολλές και σε αρκετά σημεία ριζικές, με αποτέλεσμα να μοιάζει η όλη διαδικασία σαν αγώνας δρόμου 100 μέτρων και μάλιστα μετ΄ εμποδίων.
Σε αρκετούς επιτηδευματίες κατά τη συμπλήρωση του έντυπου Ε3, οι κωδικοί 040-041 του πληροφοριακού πίνακα δεν ήταν προσυμπληρωμένοι, παρά μόνο σε περίπτωση που υπήρχε συνδεδεμένο pos. Μόνο σε αυτήν την περίπτωση εμφάνιζε τον λογαριασμό. Βέβαια, με όλα τα νέα δεδομένα που έπρεπε προσεχτικά να συμπληρωθούν στο φετινό έντυπο, το τελευταίο που θα ήταν εύκολο να γίνει, ήταν να συμπληρωθούν οι τραπεζικοί λογαριασμοί σε αυτό.
Με την απόφαση οριοθετείται πλέον η χρονική περίοδος στην οποία θα πρέπει οι επιτηδευματίες ή οι εκπρόσωποι νομικών προσώπων να καταχωρήσουν τον ή τους επαγγελματικούς τους λογαριασμούς τους. Συγκεκριμένα, έως τις 13/12/2018 θα πρέπει να έχουν δηλωθεί όλοι οι ενεργοί επαγγελματικοί λογαριασμοί ή να έχουν διορθωθεί σε περίπτωση αλλαγής ή απενεργοποίησης τους.
Για την εκπρόθεσμη δήλωσή τους προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους 1.000€ σε περίπτωση ελέγχου από τις φορολογικές αρχές. Από την άλλη, η μη υποβολή διόρθωσης ή αντικατάστασης του επαγγελματικού λογαριασμού που έχει απενεργοποιηθεί με κάποιον ενεργό, θεωρείται ως μη υποβολή και επιφέρει επίσης το παραπάνω πρόστιμο.
Όσον αφορά τις νέες επιχειρήσεις ή τις παλαιές επιχειρήσεις που προσθέτουν δραστηριότητα η οποία τους καθιστά υπόχρεους δικαιούχου πληρωμής με κάρτα, θα πρέπει εντός ενός μηνός ο επιτηδευματίας ή ο εκπρόσωπος του νομικού προσώπου να έχει κοινοποιήσει στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ www.aade.gr τον ενεργό επαγγελματικό λογαριασμό που συνδέεται με το pos, ώστε να αποφύγει το πρόστιμο εκπρόθεσμης υποβολής ύψους 100€.
Η διαδικασία δήλωσης ή διόρθωσης του επαγγελματικού λογαριασμού είναι εξαιρετικά απλή και το μόνο που θα χρειαστεί είναι το IBAN του τραπεζικού λογαριασμού και οι κωδικοί taxis του υπόχρεου. Αφού ο ενδιαφερόμενος εισέλθει στην ιστοσελίδα μέσω των κωδικών, ανατρέχει στις εφαρμογές όπου υπάρχει η επιλογή της εφαρμογής «επαγγελματικοί λογαριασμοί τραπέζης». Κλικάροντάς την, ανοίγει το πεδίο συμπλήρωσης του επαγγελματικού λογαριασμού, ο οποίος εάν υπάρχει σε μορφή IBAN δηλώνεται υποχρεωτικά με τη μορφή αυτή. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν γνωρίζει τον ΙΒΑΝ, αλλά γνωρίζει μόνο τον αριθμό λογαριασμού, οι τράπεζες διαθέτουν ειδική εφαρμογή που βάζοντας τον αριθμό λογαριασμού, εμφανίζουν τον ΙΒΑΝ του λογαριασμού.
Η Κ.Υ.Α. 45231/2017 καθορίζει τους υπόχρεους αποδοχής πληρωμών με κάρτα βάσει Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), οπότε καλό θα ήταν να ανατρέξουν σε αυτήν όλοι οι επιτηδευματίες, ώστε να ενημερωθούν για το ποιοι είναι υπόχρεοι να έχουν τερματικό συναλλαγών pos. Στη συνέχεια βέβαια θα πρέπει να δηλώσουν τον επαγγελματικό λογαριασμό που είναι συνδεδεμένος με την εφαρμογή του pos. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το πρόστιμο για τη μη έκδοση τερματικού συναλλαγής pos από υπόχρεο σε περίπτωση ελέγχου ανέρχεται στα 1.500€.
Βέβαια, εδώ και καιρό έχουμε τονίσει με κάθε τρόπο και με την ιδιότητά μας ως εκπρόσωποι του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ότι δεν είναι δυνατόν να ζητείται υποχρεωτικά από τους επαγγελματίες να έχουν pos, ενώ από την άλλη δεν τους δίνεται η δυνατότητα να έχουν ακατάσχετο ή εν μέρει ακατάσχετο τραπεζικό λογαριασμό. Σαφώς και είναι σε θετική κατεύθυνση η προσπάθεια ώθησης των πολιτών στη χρήση του πλαστικού χρήματος και των τραπεζικών λογαριασμών με παράλληλο περιορισμό του μετρητού, όμως αυτό θα πρέπει να συνεπάγεται πραγματικών κινήτρων προς τους ίδιους, αλλά και προς τους επαγγελματίες.
Δεν είναι δυνατόν με τόσο υψηλή φορολογία να δίνεται όριο μόνο 1.250 ευρώ ακατάσχετου λογαριασμού και μάλιστα ενός και για έναν μόνο μήνα. Επίσης δεν είναι δυνατόν να προβλέπεται ότι για να αρθούν τα μέτρα θα πρέπει να αποπληρωθεί όλο το ποσό, ακόμη κι εάν έχει γίνει ρύθμιση των 12 δόσεων.
Διαβάζοντας τα στοιχεία που αναφέρουν ότι περίπου 1,65 εκατ. φορολογούμενοι είναι υπό καθεστώς αναγκαστικών μέτρων, μπορούμε να καταλάβουμε τη ζημιά που κάνει η διαδικασία αυτή στην αγορά. Επαγγελματίας με μπλοκαρισμένο λογαριασμό για 12 μήνες, στην εξαιρετική περίπτωση που μπορέσει να παρακολουθήσει την αποπληρωμή της ρύθμισης, είναι επαγγελματίας που αργά η γρήγορα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει την επιχείρησή του, αφού θα αδυνατεί να αποπληρώσει της πάγιες υποχρεώσεις του. 
 
Πηγή: www.e-forologia.gr