Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5: Το μεγάλο φάουλ που θα πρέπει να διορθωθεί…

Του Παναγιώτη Παντελή, Φοροτεχνικού και Οικονομικού Επόπτη του Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Καλή χρονιά σε όλους μας! Ευχόμαστε το 2021 να δίνει σε όλους μας υγεία, δύναμη και υπομονή, αλλά και πολλές χαρές που τόσο έχουμε ανάγκη!

Στο προηγούμενό μας άρθρο κάναμε μια άτυπη ανασκόπηση για τη χρονιά που μας πέρασε, ανασκόπηση η οποία ως φαίνεται θα συνεχίσει να αποτελεί στοιχείο και του νέου έτους. Ελπίζουμε όλοι μας να καλύψει όσο το δυνατόν μικρότερο κομμάτι του και να βγούμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα από αυτήν την κατάσταση.

Ένα από τα πρώτα θέματα που θα μας απασχολήσουν, εκτός των τρεχουσών υποχρεώσεων, είναι η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5. Η Απόφαση ΓΔΟΥ 1/2021 δημοσιεύθηκε την Τρίτη 5 Ιανουαρίου και ορίζει τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις, ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, μέσω της σχετικής αίτησης. Το ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις είναι μεγάλο, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί και από τα αποτελέσματα των προηγούμενων τεσσάρων Επιστρεπτέων Προκαταβολών. Εάν προσθέσουμε και σε αυτό τις επίσημες πληροφορίες ότι το 50% θα είναι μη επιστρεπτέο, όπως και στην 4, το ενδιαφέρον εκτινάσσεται στα ύψη…

Η Απόφαση επαναφέρει τις διαδικασίες που εφαρμόστηκαν στις Επιστρεπτέες Προκαταβολές 1-3, όπου η επιχείρηση θα πρέπει να εκδηλώσει ενδιαφέρον, αναγράφοντας στην αίτηση τα ακαθάριστα έσοδα που είχε μηνιαίως το 2020. Στη συνέχεια περιμένει να δει τι θα γίνει, εάν δηλαδή είναι δικαιούχος και πόσα χρήματα θα λάβει, δεδομένου ότι, όπως αναφέρει η Απόφαση, οι προϋποθέσεις υπαγωγής στο μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, η διαδικασία αίτησης και χορήγησης της ενίσχυσης, ο τρόπος υπολογισμού του ύψους της ενίσχυσης, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επιστροφής της εν όλω ή εν μέρει, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια θα καθοριστούν με όμοια απόφαση η οποία θα εκδοθεί μετά την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής των αιτημάτων της παρούσης (εκδήλωση ενδιαφέροντος).

Τι μας είπε όμως η Απόφαση ΓΔΟΥ 1/2021;

Μας είπε ότι οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν έως τις 15 Ιανουαρίου 2021. Αυτό θεωρούμε ότι αποτελεί το πρώτο μεγάλο «φάουλ» της διαδικασίας. Εάν κάποιος λογαριάσει τις εργάσιμες ημέρες που έχει στη διάθεσή του, ώστε να υποβάλλει τις σχετικές αιτήσεις, διαπιστώνει ότι έχει μόλις 6 εργάσιμες ημέρες, δεδομένου ότι η Απόφαση δημοσιεύθηκε αργά το απόγευμα της Τρίτης, ενώ στο διάστημα 6 με 15 Ιανουαρίου υπάρχουν μία αργία και ένα Σαββατοκύριακο… Το χρονικό περιθώριο που δίνεται μπορεί να χαρακτηριστεί το λιγότερο ως πιεστικό για όλους, κι εάν σε αυτό προσθέσουμε και την ιδιαιτερότητα του μηνός Δεκεμβρίου, καταλαβαίνουμε ότι το πρόβλημα μεγαλώνει απίστευτα.

Όσοι έχουν δουλέψει έστω και λίγες ημέρες σε λογιστήρια επιχειρήσεων ή λογιστικά γραφεία, μπορούν να καταλάβουν τι εννοούμε με την έκφραση «ο Δεκέμβριος είναι ένας ιδιαίτερος μήνας». Για αυτούς που δεν μπορούν να καταλάβουν, να εξηγήσουμε ότι στον Δεκέμβριο γίνεται μια σειρά εκκαθαρίσεων, όπως, για παράδειγμα, πιστωτικά τιμολόγια έκπτωσης λόγω τζίρου, επίτευξης στόχων δηλαδή. Επίσης, είναι ο μήνας που γίνονται οι ετήσιες εκκαθαρίσεις όσων πληρώνονται βάσει αυτών (π.χ. εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών συμβούλων ή πρακτορείων ΠΡΟΠΟ). Επιπλέον, είναι μήνας που εάν δεν τιμολογηθεί ένα έσοδο, δεν γίνεται να μεταφερθεί στον επόμενο μήνα, δεδομένου ότι υπάρχει η αυτοτέλεια των χρήσεων για κάθε έτος. Όλα αυτά όμως όλοι γνωρίζουμε ότι είναι πολύ δύσκολο, εάν όχι αδύνατον, να έχουν λυθεί έως τις 15 Ιανουαρίου.

Με λίγα λόγια, καταλήγουμε στο δυσάρεστο συμπέρασμα ότι η προθεσμία δημιουργεί από μόνη της την πιθανότητα να μείνουν αδίκως επιχειρήσεις εκτός Προγράμματος, επειδή δεν πρόλαβαν να καταθέσουν σωστά την αίτηση ενδιαφέροντος. Οι επιχειρήσεις που έχουν εσωτερικά λογιστήρια, ενδεχομένως και να μπορούν να το λύσουν αυτό. Τι θα συμβεί όμως με το 95% και πάνω των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν εσωτερικό λογιστήριο; Θα μείνουν εκτός για αυτόν τον λόγο; Το φίδι από την τρύπα θα το βγάλει για άλλη μια φορά ο λογιστής – φοροτεχνικός; Πως μπορεί να λειτουργήσει όμως υπό αυτήν την ασφυκτική πίεση;

Οι αρμόδιοι λοιπόν δίνουν λύση στο πρόβλημα με το απλούστατο τα ως άνω υποβαλλόμενα στοιχεία (οικονομικά στοιχεία εκδήλωσης ενδιαφέροντος) δεν δύνανται να τροποποιούνται από την επιχείρηση μετά την οριστικοποίησή τους!!! Μάλιστα… Δεν υπάρχει δικαίωμα ούτε για ένα λάθος, έναν αναριθμητισμό, μια λάθος πληκτρολόγηση ρε αδερφέ… Το θέμα δεν είναι καινούργιο, υπήρχε και στις προηγούμενες Επιστρεπτέες Προκαταβολές. Είχαμε τονίσει τη σημασία του. Οι αρμόδιοι όμως δεν ακούνε τίποτα. Ό,τι κλειδώνει δεν ξεκλειδώνει…. Ούτε καν την ίδια ημέρα, την ίδια στιγμή. Δεν μπορούμε βέβαια να καταλάβουμε με τίποτα την εμμονή για το μη δικαίωμα στο λάθος. Επίσης δεν μπορούμε να καταλάβουμε την εμμονή στη διπλή αίτηση (συμπλήρωση εσόδων και εκδήλωση ενδιαφέροντος), δεν μπορούσε να είναι μία αίτηση;

Σε όλα αυτά μπορούμε να προσθέσουμε ως πρόβλημα και τη μη ύπαρξη κριτηρίων για τους δικαιούχους του Προγράμματος. Εάν γνωρίζαμε τα κριτήρια, θα μπορούσαμε έστω να κάνουμε μια άτυπη διαλογή και να ελαφρύνουμε κάπως την κατάσταση από αιτήσεις που τελικώς θα απορριφθούν. Όμως δεν έχουμε ούτε αυτήν την πολυτέλεια…

Μελετώντας όλα τα προαναφερόμενα, αλλά και τις πολλές άλλες ιδιαιτερότητες που δεν αναφέρουμε καθόλου και όλοι μας τις γνωρίζουμε καλά (π.χ. υγειονομικές συνθήκες), καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αυτός που αποφάσισε την ημερομηνία 15 Ιανουαρίου, δεν πρέπει να έχει περάσει ούτε απ’ έξω από λογιστήριο επιχείρησης. Εάν έχει περάσει και παρ’ όλα αυτά την επέλεξε, τότε εύκολα μπορεί να σκεφτεί κάποιος ότι τα κίνητρα είναι άλλα, όπως, για παράδειγμα, να μειωθούν οι δικαιούχοι υπαγωγής του 1,5 δις που έχει ανακοινωθεί ήδη ότι θα μοιραστεί μέσω του Προγράμματος.

Επειδή όμως δεν θέλουμε αρχές του χρόνου να σκεφτόμαστε αρνητικά, προτείνουμε στον αρμόδιο Υπουργό κάτι απλό… Εάν δεν θέλει όντως να αποκλείσει αυτές τις επιχειρήσεις, αλλά να δώσει τον σωστό χρόνο σε αυτές, τότε θα πρέπει να ισχύσει η ημερομηνία προθεσμίας ενημέρωσης των βιβλίων, αυτή που δίνει και ο φορολογικός νόμος δηλαδή, μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου ή έστω 29 Ιανουαρίου, δεδομένου ότι η 31η Ιανουαρίου είναι Κυριακή. Ταυτόχρονα να δίνει τη δυνατότητα διόρθωσης λαθών, έστω την ίδια ημέρα της αίτησης. Είναι κάτι που προτείναμε ήδη απευθείας στον αρμόδιο Υπουργό σε ραδιοφωνική εκπομπή παρουσία του.

Αυτό είναι το σωστό και μόνο… Ξεκάθαρη παράταση για όλους με δικαίωμα διόρθωσης στο λάθος! Επιλογές του τύπου «παράταση προθεσμίας στις περιοχές που είναι σε καθεστώς αυστηρού lockdown», που ακούστηκαν από τον Υπουργό στη συγκεκριμένη ραδιοφωνική εκπομπή, μετά από σχετική μας ερώτηση προς αυτόν, δεν έχουν νόημα για πολλούς και διάφορους λόγους που θα αναπτύξουμε εάν και εφόσον χρειαστεί…

Πηγή: www.e-forologia.gr