tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Φόβοι για νέο ράλι τιμών του φυσικού αερίου το 2023 – Πάνω από 100 δολ. το πετρέλαιο

Δύσκολη η πλήρωση των ευρωπαϊκών αποθηκών αερίου το 2023, πλήγμα στην αγορά πετρελαίου από τις περικοπές του ΟΠΕΚ+

Δεν έχει λήξει ο συναγερμός για τις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς αναλυτές εκτιμούν ότι ένα νέο ράλι τιμών θα αρχίσει τον επόμενο χρόνο, όταν θα χρειασθεί να γεμίσουν οι αποθήκες για τον -δύσκολο- χειμώνα 2023 – 2024. Επιπλέον, εκτιμάται ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου θα παραμείνει υψηλή τον επόμενο χρόνο, πάνω από τα 100 δολ. το βαρέλι, λόγω της ανισορροπίας προσφοράς – ζήτησης που δημιουργεί η πολιτική περικοπών παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+.

Οι τιμές του φυσικού αερίου, όπως αναφέρει σε νέα ανάλυσή της η ING, δέχθηκαν σημαντικές πιέσεις τον Οκτώβριο λόγω των ηπιότερων καιρικών συνθηκών και της αυξανόμενης πληρότητας των αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη. Οι τιμές του πετρελαίου ήταν σχετικά σταθερές μετά τις πρόσφατα ανακοινωθείσες περικοπές προσφοράς του OPEC+. Παρά την πρόσφατη αδυναμία, τονίζει η ING, οι προοπτικές για το 2023 δεν έχουν αλλάξει και αναμένεται νέα άνοδος των τιμών φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Το μέγεθος και ο ρυθμός της κατάρρευσης των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ήταν εξαιρετικά, υπογραμμίζει ο ολλανδικός χρηματοπιστωτικός οίκος. Οι τιμές TTF επόμενης ημέρας μειώθηκαν κατά 79% τον Οκτώβριο, διαπραγματευόμενες στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο του 2021. Εν τω μεταξύ, οι τιμές TTF την επόμενη ώρα διαπραγματεύθηκαν για λίγο σε αρνητικό έδαφος προς το τέλος του μήνα.

Αυτή μπορεί να είναι μια περίεργη κίνηση κατά τη διάρκεια μιας συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης, η οποία γίνεται πιο αισθητή στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι ηπιότερες από τις συνήθεις καιρικές συνθήκες σε μεγάλα τμήματα της Ευρώπης είχαν ως αποτέλεσμα η ζήτηση θέρμανσης να είναι χαμηλότερη από ό,τι συνήθως, ενώ η αποθήκευση φυσικού αερίου στην ΕΕ συνεχίζει να αυξάνεται. Οι τελευταίοι αριθμοί από την Gas Infrastructure Europe δείχνουν ότι οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι σχεδόν 95% πλήρεις αυτή τη στιγμή, πολύ πάνω από τον αρχικό στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για πληρότητα 80% έως την 1η Νοεμβρίου. Είναι επίσης πάνω από τον μέσο όρο 5 ετών, που ήταν περίπου 89%. Ουσιαστικά, η αποθήκευση στην ΕΕ είναι πλήρης.

Είναι σαφές ότι σε μεγάλο μέρος του 2022 οι ισχυρές αποστολές LNG και η καταστροφή της ζήτησης βοήθησαν την Ευρωπαϊκή Ένωση να δημιουργήσει αποθέματα με καλό ρυθμό παρά τη σημαντική πτώση των ρωσικών ροών φυσικού αερίου -οι ρωσικές ροές φέτος προς την ΕΕ μειώθηκαν κατά περίπου 50% σε ετήσια βάση.

Ενώ η αδυναμία των τιμών παρέχει κάποια ανακούφιση στους καταναλωτές, η ανησυχία είναι εάν αυτές οι χαμηλότερες τιμές θα τονώσουν και πάλι τη ζήτηση. Οι Ευρωπαίοι παραγωγοί λιπασμάτων έχουν ήδη αρχίσει να επαναφέρουν την κομμένη παραγωγική δυναμικότητα μετά την πρόσφατη εξασθένηση των τιμών. Εάν το δούμε αυτό να συμβαίνει σε μεγαλύτερη κλίμακα, τονίζει η ING, οι προσπάθειες της Ευρώπης να ξαναγεμίσει την αποθήκευση το επόμενο έτος θα είναι πιο δύσκολες.

Εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες για την Ευρώπη μακροπρόθεσμα, ιδίως έως το 2023 και το 2024. Το εμπρόσθιο άκρο της προθεσμιακής καμπύλης TTF βρίσκεται σε σημαντικό contango (σ.σ.: μεγάλη διαφορά των τιμών για τα μελλοντικά συμβόλαια από τα τρέχοντα) με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης TTF της 23ης Φεβρουαρίου να διαπραγματεύονται πάνω από EUR130/MWh (έναντι της επόμενης ημέρας που είναι περίπου EUR34/MWh). Η καμπύλη προς τα εμπρός έως το 2023 έως τις αρχές του 2024 παραμένει αρκετά επίπεδη σε αυτά τα αυξημένα επίπεδα.

Ο ρυθμός δημιουργίας αποθεμάτων κατά τη διάρκεια της περιόδου ένεσης του 2023 θα είναι πολύ πιο μέτριος σε σύγκριση με αυτό που είδαμε φέτος, δεδομένων των μειώσεων της ρωσικής προσφοράς. Εάν οι ρωσικές ροές φυσικού αερίου παραμείνουν ως έχουν σήμερα, οι ετήσιες ροές το επόμενο έτος θα εξακολουθήσουν να είναι μειωμένες κατά 60% YoY. Και σαφώς, υπάρχει ο κίνδυνος αυτές οι εναπομείνασες ροές να σταματήσουν εντελώς.

Η ικανότητα της ΕΕ να στραφεί εντελώς σε άλλες πηγές απλώς δεν υπάρχει, υπογραμμίζουν οι αναλυτές. Υπάρχουν περιορισμοί στο πόσο περισσότερο LNG μπορεί να εισάγει η Ευρώπη. Υπάρχουν αναφορές ότι τα πλοία μεταφοράς LNG περιμένουν στην ουρά για θέσεις σε μονάδες επαναεριοποίησης. Αυτό υπογραμμίζει την έλλειψη ικανότητας επαναεριοποίησης στην Ευρώπη επί του παρόντος. Θα μπορούσε επίσης να οφείλεται εν μέρει σε παράγοντες της αγοράς που θέλουν να επωφεληθούν από το σημαντικό contango στο μπροστινό άκρο της καμπύλης TTF.

Η ΕΕ περιμένει να υπάρξει μια ικανοποιητική δυναμικότητα επαναεριοποίησης με τη μορφή πλωτών μονάδων επαναεριοποίησης αποθήκευσης (FSRU) κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και στις αρχές του 2023. Αυτό θα βοηθήσει με ορισμένους από τους περιορισμούς υποδομών που αντιμετωπίζει η Ευρώπη, αλλά το ζήτημα αφορά επίσης την παγκόσμια προμήθεια LNG και την περιορισμένη χωρητικότητα που αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο έτος.

Επίσης, ένας βασικός ανοδικός κίνδυνος για την Ευρώπη είναι εάν δούμε ανάκαμψη στις κινεζικές εισαγωγές LNG το επόμενο έτος. Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στον κόσμο έχει δει ασθενέστερη ζήτηση μέχρι στιγμής φέτος λόγω του αντίκτυπου των lockdown που σχετίζονται με τον Covid και των υψηλότερων τιμών. Οι κινεζικές εισαγωγές LNG τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 μειώθηκαν κατά 21% σε ετήσια βάση.

Η περιορισμένη χωρητικότητα αποθήκευσης θα αφήσει την Ευρώπη ευάλωτη αυτή τη φορά το επόμενο έτος. Ως αποτέλεσμα, η Ευρώπη είναι πιθανό να περάσει τον χειμώνα με περιορισμένους αποθηκευτικούς χώρους που θα αφήσουν την περιοχή ευάλωτη αυτή τη φορά το επόμενο έτος.  Αυτό θα πρέπει να είναι είτε αποτέλεσμα των δυνάμεων της αγοράς (οι τιμές πρέπει να συναλλάσσονται υψηλότερα για να μειωθεί η ζήτηση) είτε των περικοπών της ζήτησης με εντολή της ΕΕ. Ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να περάσει αυτόν τον χειμώνα εάν συνεχιστούν οι τρέχουσες ροές ρωσικού φυσικού αερίου, είναι πολύ πιο δύσκολο εάν οι υπόλοιπες ροές ρωσικού φυσικού αερίου σταματήσουν πλήρως.

Ως εκ τούτου, πιστεύουμε ότι θα υπάρξει ανοδική πορεία προς τις τρέχουσες προθεσμιακές αξίες του 2023, ιδίως εκείνες προς το τέλος του έτους. Αν και πολλά θα εξαρτηθούν από το πόση αποθήκευση θα αντλήσει η ΕΕ αυτόν τον χειμώνα, η οποία προφανώς θα εξαρτηθεί από τη ζήτηση θέρμανσης κατά την κορύφωση του χειμώνα.

Οι περικοπές του OPEC+ αλλάζουν τις προοπτικές για το πετρέλαιο το 2023

Οι προοπτικές για την αγορά πετρελαίου έχουν αλλάξει σημαντικά από τον περασμένο μήνα και αυτό είναι αποτέλεσμα των περικοπών προσφοράς του ΟΠΕΚ+ που ανακοινώθηκαν στις αρχές Οκτωβρίου. Ο ΟΠΕΚ+ συμφώνησε να μειώσει τους στόχους παραγωγής του κατά 2MMbbls/ημέρα από τα επίπεδα παραγωγής του Αυγούστου. Οι περικοπές αυτές θα ξεκινήσουν τον Νοέμβριο και θα διαρκέσουν έως το τέλος του 2023. Ωστόσο, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των μελών του OPEC+ παράγει πολύ κάτω από τα επίπεδα-στόχους τους, οι πραγματικές περικοπές που βλέπουμε από την ομάδα θα είναι πολύ μικρότερες. Εκτιμούμε ότι η παραγωγή θα μειωθεί κατά περίπου 1,1MMbbls/ημέρα.

Αυτές οι περικοπές του OPEC+ έρχονται σε μια περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας γύρω από τη ρωσική προσφορά. Η απαγόρευση της ΕΕ για το ρωσικό θαλάσσιο αργό πετρέλαιο τίθεται σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, ακολουθούμενη από την απαγόρευση των ρωσικών διυλισμένων προϊόντων στις 5 Φεβρουαρίου. Μέχρι τώρα, η ρωσική προσφορά έχει διατηρηθεί καλά χάρη σε μεγάλο βαθμό στην Ινδία, την Κίνα και μια χούφτα μικρών αγοραστών που αυξάνουν το μερίδιό τους στις ρωσικές αγορές πετρελαίου, αλλά είναι δύσκολο να τους δούμε να έχουν περιθώριο να αυξήσουν σημαντικά αυτές τις αγορές. Ως εκ τούτου, όταν τεθούν σε ισχύ αυτές οι απαγορεύσεις, θα περιμέναμε να δούμε πιο σημαντικές μειώσεις στη ρωσική προσφορά. Προς το παρόν, υποθέτουμε ότι η ρωσική προσφορά θα μειωθεί κατά λίγο περισσότερο από 2MMbbls / ημέρα το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους.

Πριν από την τελευταία ανακοίνωση μείωσης της προσφοράς του ΟΠΕΚ+ προβλέψαμε ότι η αγορά πετρελαίου θα ήταν πλεονασματική έως τα μέσα του 2023. Ωστόσο, με την αγορά να είναι έτοιμη να χάσει στην περιοχή του 1,1MMbbls / ημέρα προσφοράς, αναμένεται τώρα να είναι ελλειμματική καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτιμά η ING. Αυτό συμβαίνει ακόμη και μετά την εξέταση της βραδύτερης αύξησης της ζήτησης το επόμενο έτος, δεδομένων των μακροοικονομικών αντιξοοτήτων (η ΙΕΑ εκτιμά αύξηση της ζήτησης κατά 1,7 εκατομμύριαMbbls/ημέρα για το 2023 έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 2,1MMbbls/ημέρα). Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε τις τιμές του πετρελαίου να διαπραγματεύονται υψηλότερα σε σχέση με το 2023. Αυτή τη στιγμή προβλέπουμε το ICE Brent σε μέσο όρο US $ 104 / bbl (104 δολ. το βαρέλι) το επόμενο έτος.

Υπάρχουν αρκετοί κίνδυνοι σε αυτή την πρόβλεψη. Περιλαμβάνουν ένα χειρότερο από το αναμενόμενο μακροοικονομικό περιβάλλον, τον ΟΠΕΚ+ να τερματίζει πρόωρα τις περικοπές της προσφοράς ή τα μέλη να μην τηρούν τις περικοπές τους και προφανώς μια αποκλιμάκωση στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας. Προς το παρόν, πιστεύουμε ότι είναι απίθανο να αρθούν οι κυρώσεις των ΗΠΑ κατά του Ιράν, οπότε δεν βλέπουμε καμία αλλαγή στην ιρανική προσφορά έως το 2023.

Πηγή: sofokleousin.gr

Β