tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στην “ΑΞΙΑ”: Αναγκαία η παράταση έναρξης της εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “ΑΞΙΑ” (29/06/2024).


Αρκετές φορές στο πρόσφατο παρελθόν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες κλήθηκαν να ξεπεράσουν μία σειρά προβλημάτων που προέκυψαν από καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην εφαρμογή θεσμοθετημένων μέτρων.

Τελευταίο παράδειγμα μίας τέτοιας κατάστασης είναι και η εξέλιξη με την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.

Η σχετική εγκύκλιος εκδόθηκε με καθυστέρηση ενώ καταγράφονται αρκετές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν έτσι ώστε αυτό το εγχείρημα να συμβάλει αποφασιστικά στην ευκολότερη και αυτοματοποιημένη λειτουργία μιας επιχείρησης. Κάτι που είναι και το ζητούμενο. Αντίθετα, βλέπουμε επιχειρήσεις που καθίστανται έρμαια της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας και μάλιστα υπό την απειλή βαρύτατων προστίμων.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι οι εταιρείες λογισμικού που προμηθεύουν τα αντίστοιχα εργαλεία εφαρμογής, προγραμματίζουν τα ραντεβού τουλάχιστον έναν μήνα αργότερα.

Το αποτέλεσμα είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων δεν έχει προσαρμοστεί πλήρως στις απαιτούμενες διαδικασίες. Και σίγουρα δεν έχουν την παραμικρή ευθύνη για αυτό.

Μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών ζήτησε επίσημα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας να δοθεί επαρκής χρόνος προσαρμογής στα νέα δεδομένα, χωρίς την απειλή των κυρώσεων και των υψηλών προστίμων.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε, κάτι που επισημάναμε στην κυρία Κεραμέως, ότι με τις αλλαγές που έχουν προκύψει μέσα από τις διαδικασίες ψηφιοποίησης, οι επιχειρήσεις έχουν ήδη επωμιστεί επιβαρύνσεις, δυσβάσταχτα και παράλογα κόστη. Μάλιστα της αναφέραμε ενδεικτικά την υποχρέωση δήλωσης έκτακτου γεγονότος σε περίπτωση αδυναμίας επικοινωνίας με την πλατφόρμα, η οποία θεωρούμε ότι πρέπει να αποτελεί καθήκον του συστήματος προς την επιχείρηση και όχι αντίστροφα.

Υπάρχει αδυναμία επικοινωνίας με τις εκάστοτε επιθεωρήσεις εργασίας, τις οποίες θα πρέπει να ενημερώνει η επιχείρηση σε περίπτωση τεχνικού ή άλλου προβλήματος.

Θεωρούμε ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μία γραμμή υποστήριξης – φόρμα επικοινωνίας μέσω ιστοσελίδας και επίλυσης προβλημάτων, με καταρτισμένο προσωπικό, διότι γεννιούνται πολλά ερωτήματα, αλλά προκύπτουν και τεχνικά ζητήματα.

Για να μην υπάρξουν ανάλογα προβλήματα στο μέλλον, θα πρέπει πριν από την έναρξη εφαρμογής του οποιουδήποτε μέτρου οι κρατικές υπηρεσίες θα πρέπει να έχουν προχωρήσει σε δοκιμή του συστήματος. Το να ψηφίζεται μία ρύθμιση αλλά να μην εφαρμόζεται εξαιτίας εκκρεμοτήτων που δεν έχουν επιλυθεί έγκαιρα, προκαλεί αρνητικές αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αγορά.

Για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις -κυρίως οι μικρομεσαίες- να λειτουργήσουν με τα όποια νέα πρότυπα ζητά το κυβερνητικό επιτελείο, θα πρέπει νωρίτερα να έχει επιλυθεί κάθε πιθανότητα «φρεναρίσματος» των σχετικών διαδικασιών. Δεν αρκεί να λέμε ότι έχουμε προχωρήσει ως χώρα στο κομμάτι της ψηφιοποίησης. Απαιτείται και η εύρυθμη λειτουργία όλων των αναγκαίων συστημάτων. Σε διαφορετική περίπτωση θα βλέπουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να μπαίνουν σε ένα ιδιότυπο καθεστώς ομηρίας, κάτι που εμποδίζει την λειτουργία τους και βέβαια την εξέλιξη τους. Υποτίθεται ότι όλα γίνονται με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας, προς όφελος του επιχειρείν και της οικονομίας. Ας εστιάσουμε σε αυτό και ας γίνουν όλα όσα πρέπει για να εξαλειφθούν προβλήματα όπως η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας.