- 01/09/2025
Γ. Χατζηθεοδοσίου στην “ΑΞΙΑ”: «Πολυτέλεια για τους μισούς Έλληνες οι διακοπές στην χώρα τους»
Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στην εφημερίδα «ΑΞΙΑ» (30/8/2025).
Η Ελλάδα είναι πάντα ένας τουριστικός προορισμός που συγκινεί. Δεν είναι τυχαίο που κάθε χρόνο καταγράφει και ένα νέο ρεκόρ επισκεπτών.
Και όμως, κάτω από αυτή την εικόνα υπάρχει τα τελευταία χρόνια, και ιδιαίτερα φέτος, και μια πιο «πικρή» πραγματικότητα. Ένας στους δύο Έλληνες, όπως κατέγραψαν πρόσφατες έρευνες, δεν κατάφερε να πάει διακοπές τη φετινή χρονιά. Και οι περισσότεροι, ωστόσο, από όσους ταξίδεψαν είτε μείωσαν τη διάρκεια των διακοπών τους είτε προτίμησαν εξοχικά, χωριά ή σπίτια φίλων.
Η ακρίβεια έχει φτάσει σε επίπεδα που καθιστούν ακόμα και ένα σύντομο καλοκαιρινό ταξίδι στην Ελλάδα οικονομική πρόκληση για τις περισσότερες οικογένειες στην χώρα μας, που πασχίζουν να ανταπεξέλθουν στις βασικές ανάγκες, με τα έσοδά τους σχεδόν να εξαντλούνται σε είδη διατροφής, στέγαση και ενέργεια.
Πέρα από ένα σοβαρό κοινωνικό ζήτημα – καθώς οι διακοπές δεν θα έπρεπε να θεωρούνται πολυτέλεια – οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης αγγίζουν σημαντικά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στην εστίαση και το λιανεμπόριο, με την αγορά να κινείται υποτονικά ακόμη και την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
Και δεν είναι μόνο οι Έλληνες, καθώς η ακρίβεια επηρεάζει και τους ξένους επισκέπτες, οι οποίοι δεν ξοδεύουν όπως παλιά. Επιλέγουν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αντί για ξενοδοχεία, σούπερ μάρκετ αντί για τοπικά γεύματα, περιορίζουν την ψυχαγωγία. Οι αριθμοί των αφίξεων μεγαλώνουν, αλλά τα ταμεία δεν γεμίζουν ανάλογα.
Κρίσιμη, όμως, είναι και μία ακόμη παράμετρος. Η συνεχής αύξηση των αφίξεων χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό εγκυμονεί κινδύνους υπερτουρισμού, μια πρόκληση που αντιμετωπίζουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι δημοφιλείς προορισμοί κινδυνεύουν να χάσουν την αυθεντικότητά τους, να επιβαρυνθούν περιβαλλοντικά και κοινωνικά, ενώ δοκιμάζεται και η αντοχή των υποδομών, καθιστώντας αναγκαία τη σωστή διαχείριση.
Η Ελλάδα χρειάζεται να διατηρηθεί ως βιώσιμος και ποιοτικός τουριστικός προορισμός και προς αυτήν την κατεύθυνση η Πολιτεία πρέπει να παρέμβει δραστικά.
Με στρατηγικό σχεδιασμό και παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να ανακτήσουν τζίρο και τις τοπικές κοινότητες να διατηρήσουν τη ζωντάνια τους.
Πρωταρχικό, όμως, είναι να ενισχυθεί η οικονομική δυνατότητα των πολιτών, ώστε αφενός να ανταποκρίνονται στις βασικές τους ανάγκες με αξιοπρέπεια και αφετέρου να μπορούν περισσότερες οικογένειες να κάνουν, έστω και ολιγοήμερες, διακοπές στη χώρα τους.
Τα βλέμματα στρέφονται τώρα στις επικείμενες ανακοινώσεις της κυβέρνησης στη ΔΕΘ, όπου υπάρχει προσδοκία για μέτρα στήριξης των μεσαίων στρωμάτων. Μένει να φανεί ποιες θα είναι οι αποφάσεις και σε ποιο βαθμό θα ανταποκριθούν στις ανάγκες πολιτών και επιχειρήσεων.

