tuv-iso-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου : H ανάπτυξη περνά μέσα από τα επιμελητήρια

Ο κύριος Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μιλά για την ανάγκη ενός νέου εθνικού αναπτυξιακού σχεδίου με εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε κλάδου

 

Απροσδιόριστες είναι ακόμη οι αλλαγές που θα επιφέρει στο είδος και το κόστος των υπηρεσιών που παρέχουν τα επιμελητήρια προς τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες η άρση της υποχρεωτικής εγγραφής και το νέο καθεστώς λειτουργίας τους που θα ισχύσει από την πρώτη Ιανουαρίου του 2015. Ο κύριος Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, που είναι το μεγαλύτερο της χώρας με 150 χιλιάδες ενεργά μέλη, εξηγεί πως, με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά, το κυβερνητικό σχέδιο για την επόμενη μέρα οδηγεί σε συγχωνεύσεις επιμελητηρίων και έσοδα από την τιμολόγηση των υπηρεσιών τους, η οποία θα καθορίζεται βάσει υπουργικής απόφασης.

Ο ίδιος δηλώνει σταθερά υπέρμαχος της υποχρεωτικότητας, επικαλούμενος το ό,τι ισχύει σε πολλές χώρες της Ευρωζώνης αλλά και τις γνωμοδοτήσεις της Κομισιόν. Δηλώνει πως «και τα 59 επιμελητήρια αποτελούν πολύτιμο συνεργάτη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αξιόπιστο σύμβουλο της κυβέρνησης». Ο κύριος Χατζηθεοδοσίου εστιάζει στις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΕΕΑ που διευκολύνουν το έργο των επιχειρήσεων και των λογιστών. Και μιλά για την ανάγκη ενός νέου εθνικού αναπτυξιακού σχεδίου με εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε κλάδου, το οποίο θα επαναφέρει την επιχειρηματικότητα στην κορυφή της κλίμακας αξιών του έλληνα.

Διαβάστε τη συνέντευξη ή εναλλακτικά πατήστε την παρακάτω εικόνα για να την δείτε όπως δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Epsilon7 

 

Συμμετέχετε στην νομοπαρασκευαστική επιτροπή για το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Επιμελητηρίων, καθώς βάσει νόμου η υποχρεωτική συνδρομή καταργείται από την πρώτη Ιανουαρίου 2015.  Καταλήξατε σε συμφωνία με την κυβέρνηση για το νέο καθεστώς ; Από πού θα αντλούν έσοδα τα Επιμελητήρια στο εξής και τι υπηρεσίες θα προσφέρουν στις επιχειρήσεις ;

Να ξεκαθαρίσω εξαρχής πως η συμμετοχή μου στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή δεν σημαίνει ότι και η τελική μορφή του νέου καθεστώτος λειτουργίας των Επιμελητηρίων, όπως φαίνεται να διαμορφώνεται, έχει τη δική μου συγκατάθεση ή και όλων των άλλων μελών της Επιτροπής. Πόσο μάλλον που η Επιτροπή πολύ γρήγορα παραγκωνίστηκε και οι συνεδριάσεις αραίωσαν. Έτσι το σχέδιο νόμου όπως τουλάχιστον το γνωρίζουμε έως σήμερα είναι δυστυχώς όχι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς και συνεννόησης που θα προάγει τον Επιμελητηριακό Θεσμό και θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα όλων των Επιμελητηρίων, αλλά μια προσπάθεια να κατευνασθούν προσωρινά οι αντιδράσεις μέρους της επιμελητηριακής κοινότητας, χωρίς όμως σχέδιο και όραμα για το ρόλο των Επιμελητηρίων στην ανάπτυξη της χώρας. Μαθαίνουμε λοιπόν πως σύμφωνα με αυτό το σχέδιο θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση ένας τιμοκατάλογος για τις υπηρεσίες που θα παρέχουν τα επιμελητήρια – όπως πιστοποίηση επαγγελμάτων, αδειοδότηση επιχειρήσεων, κατάρτιση επαγγελματιών – και από αυτές τις υπηρεσίες θα προέρχονται τα έσοδα των Επιμελητηρίων. Δεν έχει αποσαφηνιστεί με ποιο τρόπο θα αμείβονται τα Επιμελητήρια για τη λειτουργία του Γ.Ε. ΜΗ, έργο σημαντικό τόσο για το κράτος όσο και για τις επιχειρήσεις. 

 

Θα υπάρξουν συγχωνεύσεις Επιμελητηρίων;  Πόσα επιμελητήρια θα μείνουν στην Αθήνα και στις άλλες μεγάλες πόλεις ;

Είναι σαφές πως το κυβερνητικό σχέδιο οδηγεί σε συγχωνεύσεις Επιμελητηρίων κάτι το οποίο δεν μας βρίσκει σύμφωνους, διότι πιστεύουμε ότι και τα 59 επιμελητήρια που λειτουργούν σήμερα σε όλη τη χώρα αποτελούν για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις πολύτιμο συνεργάτη με ελάχιστο κόστος και για την εκάστοτε κυβέρνηση αξιόπιστο σύμβουλο. Ακόμη και τα πολύ μικρά επιμελητήρια παρέχουν στα μέλη τους χρήσιμη πληροφόρηση και διασύνδεση με τα κέντρα λήψης αποφάσεων, όπως είναι τα Υπουργεία και οι υπηρεσίες τους. Η κυβέρνηση δεν το βλέπει έτσι. Γι αυτό και το σχέδιο της είναι όσα επιμελητήρια έχουν λίγα μέλη, δηλαδή κάτω από πέντε χιλιάδες ή επτά χιλιάδες μέλη, να συγχωνευθούν με όμορα επιμελητήρια. Στην Αθήνα φαίνεται πως το Υπουργείο Ανάπτυξης θέλει δύο επιμελητήρια και στη Θεσσαλονίκη ένα. Σημειώστε όμως ότι στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών δεν εγκαταλείπουμε τον αγώνα να διασωθεί το σύνολο των Επιμελητηρίων. Και ευτυχώς μαζί μας είναι νομίζω, όχι μόνο η πλειοψηφία των συναδέλφων προέδρων, αλλά και η πλειονότητα των επιχειρήσεων, που κατάλαβαν τους τελευταίους μήνες ότι το παιχνίδι που παίχθηκε σε βάρος των επιμελητηρίων, στοχεύει ενάντια στις ίδιες τις ΜμΕ. Γι αυτό και επιμένω ότι θα καταγραφεί ως ιστορικό λάθος της κυβέρνησης η άρση της υποχρεωτικής εγγραφής στα Επιμελητήρια.

 

Πολλοί όμως υποστηρίζουν ότι η υποχρεωτική εγγραφή είναι ένα επιπλέον χαράτσι για τις επιχειρήσεις. Γιατί να μην μπορούν να επιλέξουν αν θέλουν ή δεν θέλουν την εγγραφή τους σε κάποιο επιμελητήριο ;

Η υποχρεωτική εγγραφή δεν είναι ελληνική «πατέντα», όπως προσπάθησαν κάποιοι, εντός και εκτός κυβέρνησης, να περάσουν στους πολίτες. Εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρωζώνης, όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Γαλλία και δεν είναι τυχαίο που αυτές οι χώρες έχουν ως επί το πλείστον ισχυρές οικονομίες και ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Εξίσου σημαντικό είναι πως και η Κομισιόν έχει αποφανθεί ότι η υποχρεωτικότητα είναι πλήρως ανταποδοτική, δηλαδή ότι οι επιχειρήσεις απολαμβάνουν από τα επιμελητήρια υπηρεσίες αντίστοιχες των χρημάτων που πληρώνουν. Αν μιλήσω ειδικά για το Επιμελητήριο της Αθήνας, τα περισσότερα μέλη μας πληρώνουν σήμερα κοντά στα 40 ευρώ το χρόνο. Δηλαδή με 3,33 ευρώ το μήνα έχουν εξειδικευμένες και πολλές φορές εξατομικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες και δίπλα τους έναν φορέα, ο οποίος τους εξασφαλίζει συνεχώς έναν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με την κυβέρνηση. Και για την κυβέρνηση όμως τα Επιμελητήρια αποτελούν έναν αξιόπιστο συνομιλητή ο οποίος της παρέχει γνωμοδοτήσεις για όλα τα θέματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα και την οικονομία, διατηρώντας ένα βασικό προτέρημα : Τα επιμελητήρια εκφράζουν τις προτάσεις των επιμέρους κλάδων χωρίς συντεχνιακές παρωπίδες, περνώντας τις από το «φίλτρο» του γενικότερου «καλού» της οικονομίας.  Η χρησιμότητά τους λοιπόν είναι πολύπλευρη και υπηρετούν τον εθνικό στόχο της ανάπτυξης χωρίς να επιβαρύνουν ούτε ένα ευρώ τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς τα έσοδά τους προέρχονται αποκλειστικά από τις συνδρομές. Θυμίζω επίσης ότι μέρος αυτών των συνδρομών κατευθύνεται προς την ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ. Οπότε η μείωση των εσόδων των επιμελητηρίων πλήττει συνολικά την εκπροσώπηση και την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτό έχει ανάγκη σήμερα η ελληνική οικονομία ; Μικρομεσαίους χωρίς δυνατή «φωνή», άρα εύκολα θύματα των πολυεθνικών ; Σε μια εποχή που η Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύει με κάθε μέσο την ανταγωνιστικότητα των ΜμΕ η Ελλάδα τις «κονταίνει» αποδυναμώνοντας τα επιμελητήρια. Γιατί ;

 

Δεν έχουν όμως ευθύνες και τα ίδια τα επιμελητήρια για το ότι αμφισβητείται η χρησιμότητά τους ; Τι ακριβώς προσφέρει σήμερα το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών στις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, ώστε να λογίζεται ως απόλυτα ανταποδοτική η μηνιαία συνδρομή ;

Έχω ξαναπεί ότι τα επιμελητήρια είναι καθρέπτης της κοινωνίας μας. Και τα χρόνια της επίπλαστης ευημερίας, πριν τα σημάδια της κρίσης γίνουν ορατά, με τα εύκολα δανεικά από τις τράπεζες και τους ευρωπαίους εταίρους μας, τα επιμελητήρια έπεσαν στην ίδια παγίδα που έπεσαν όλοι οι έλληνες. Πίστεψαν ότι η ανάπτυξη των επιχειρήσεων θα έρθει χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, χωρίς έμφαση στην καινοτομία και τις εξαγωγές, χωρίς εφαρμογή των βέλτιστων πρακτικών σε κάθε κλάδο. Γι αυτό και δεν κατήγγειλαν αποφασιστικά την κακοδιαχείριση κονδυλίων σε κοινοτικά και εθνικά προγράμματα και τις ευνοιοκρατικές πολιτικές υπέρ κρατικοδίαιτων επιχειρήσεων που νόθευσαν τον ανταγωνισμό σε βάρος της υγιούς επιχειρηματικότητας. Σίγουρα τα Επιμελητήρια δεν θα μπορούσαν να αποτρέψουν την κρίση, θα έπρεπε όμως να την προβλέψουν έγκαιρα και να μετριάσουν τις επιπτώσεις της για τα μέλη τους. Παρόλα αυτά, σήμερα τα σύγχρονα επιμελητήρια μπορούν, αν τα αφήσουν, να γίνουν ο καταλύτης για να έρθει πιο γρήγορα η ανάπτυξη. Θέλω να πιστεύω ότι στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών οι δράσεις μας τα τελευταία τρία χρόνια δείχνουν ότι μάθαμε από τα λάθη μας και έχουμε εγκαινιάσει μια νέα εποχή υπηρεσιών και πρωτοβουλιών που δημιουργούν υπεραξία για τα μέλη μας. Σας αναφέρω τις κυριότερες : Παρέχουμε δωρεάν φοροτεχνικές και νομικές συμβουλές, διοργανώνουμε πάρα πολλά σεμινάρια και ημερίδες εκπαίδευσης και κατάρτισης σε θέματα ΕΣΠΑ, ηλεκτρονικού εμπορίου, ΕΦΕΤ, εξαγωγών, πράσινης επιχειρηματικότητας. Εκπονούμε κλαδικές μελέτες, υποβάλλουμε τεκμηριωμένες προτάσεις σχεδίων νόμου προς τη κυβέρνηση, όπως πρόσφατα για τον πτωχευτικό κώδικα και τη «δεύτερη ευκαιρία» σε έντιμους επιχειρηματίες. Συμμετέχουμε σε Προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης και δια βίου μάθησης. Συνεργαζόμαστε με τον Δήμο Αθηναίων στο «Εργο Αθήνα» και με τη Δράση “ Συνεργατικά Δίκτυα Ανοιχτής Καινοτομίας». Με την πιο πρόσφατη πρωτοβουλία μας, τα «Βραβεία Καινοτομίας και Δημιουργικής Επιχειρηματικότητας» δείχνουμε τον δρόμο που πρέπει να βαδίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και επιβραβεύουμε τους καλύτερους. Δίνουμε έμφαση στην έγκαιρη και πολύπλευρη πληροφόρηση των μελών μας για κλαδικά και ευρύτερου ενδιαφέροντος θέματα, γι αυτό και η ιστοσελίδα του  Επιμελητηρίου έχει μετατραπεί σε κόμβο ενημέρωσης. Συμπληρώνουμε την ενημερωτική μας προσπάθεια με τα τακτικά και έκτακτα ενημερωτικά μας δελτία. Με τις παρεμβάσεις μας στα μέσα ενημέρωσης, με τα υπομνήματα και τις συναντήσεις μας με εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας, αρκετές φορές πετύχαμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις προς όφελος της βιωσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων και επαγγελματιών. Επίσης, εκσυγχρονιζόμαστε συνεχώς. Με ένα «κλικ» στην ιστοσελίδα μας και την ηλεκτρονική πλατφόρμα «e – επιμελητήριο», τα μέλη μας μπορούν από τις αρχές του 2014 να διεκπεραιώσουν ηλεκτρονικά πολλές υπηρεσίες. Έτσι κερδίζουν χρόνο και γλιτώνουν ταλαιπωρία εργοδότες, λογιστές και επαγγελματίες.

 

Ποιες είναι αυτές οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες;

 Πολύ εύκολα τα μέλη μας παίρνουν στην ιστοσελίδα www.eea.gr τον δικό τους κωδικό για το e- epimelitirio. Στη συνέχεια μπορούν : Nα ελέγξουν τα στοιχεία που διατηρεί το Επιμελητήριο στα μητρώα του. Nα εκδώσουν χωρίς κόστος, Πιστοποιητικό Γενικού Μητρώου ή Βεβαίωση Ταμειακής Ενημερότητας, Nα τροποποιήσουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, να διαφημίσουν δωρεάν την επιχείρησή τους με την προσθήκη logo και του προφίλ της και να πληρώσουν συνδρομές που τυχόν οφείλουν με τη χρήση χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας. Επιπλέον, οι ατομικές επιχειρήσεις μπορούν πλέον ηλεκτρονικά να προβούν σε τροποποίηση στοιχείων της ατομικής τους επιχείρησης, όπως: αλλαγή έδρας, προσθήκη δραστηριότητας ή υποκαταστήματος, πράξη προέγκρισης αλλαγής επωνυμίας ή και διακριτικού τίτλου, λύση της ατομικής τους επιχείρησης, και να τους χορηγηθεί Πιστοποιητικό Μέλους, δηλαδή να πάρουν το ιστορικό τους. Στις εταιρίες χορηγείται από απόσταση πιστοποιητικό καταστατικού, πιστοποιητικό μελών και γίνεται ενεργοποίηση νέας δραστηριότητας ΚΑΔ. Για τους ασφαλιστές ειδικά υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης νέου ειδικού μητρώου. Σύντομα θα παρέχουμε τη δυνατότητα μέσα από το e – επιμελητήριο για κατάθεση φακέλων ισολογισμών, κατάθεση πρακτικών γενικών συνελεύσεων και ΔΣ και, για τους ασφαλιστές, ανανέωση άδειας και ανανέωση ετήσιου συμβολαίου αστικής ευθύνης.

 

Κύριε Χατζηθεοδοσίου, ποιοι παράγοντες θα παίξουν καθοριστικό ρόλο τα αμέσως επόμενα χρόνια, ώστε να επιτευχθεί βιώσιμη ανάπτυξη με δημιουργία θέσεων εργασίας ; Που πρέπει να δώσει προτεραιότητα το κράτος και που οι επιχειρήσεις ;

Η βιώσιμη ανάπτυξη θα έρθει μέσα από την εκμετάλλευση εκείνων των κλάδων όπου η χώρα μας διαθέτει εμφανές προβάδισμα, αλλά σίγουρα δεν «περισσεύει» κανένας τομέας που μπορεί να προσφέρει έστω και μία θέση εργασίας. Εννοώ πως δεν αρκεί το τρίπτυχο ναυτιλία, πρωτογενής παραγωγή και τουρισμός για ένα εθνικό στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης. Ως πολίτης εύχομαι να είναι η ενέργεια και οι υδρογονάνθρακες ο τομέας που θα εκτοξεύσει την οικονομία, αλλά μέχρι σήμερα είμαι πολύ καχύποπτος απέναντι στις πανηγυρικές δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων. Πάντως, για την ανάπτυξη δεν χρειάζεται να «ανακαλύψουμε την Αμερική», αλλά να ξανα – ανακαλύψουμε την Ελλάδα.

Μας χρειάζεται ένα Αναπτυξιακό Σχέδιο με ορίζοντα εικοσαετίας που θα επαναφέρει την υγιή επιχειρηματικότητα σε κάθε κλάδο, την επιχειρηματικότητα που ρισκάρει, που καινοτομεί, που είναι εξωστρεφής, στην κορυφή των αξιακών μας προτύπων. Πρότυπο του μέσου έλληνα δεν θα είναι πια το βόλεμα σε κάποια θεσούλα στο Δημόσιο, αλλά η δημιουργική ενασχόληση με το «επιχειρείν», το οποίο όμως θα φροντίζει από την πλευρά του να επιστρέφει στην κοινωνία και στην οικονομία μεγάλο μέρος από τα κέρδη του, μέσα από πρακτικές εταιρικές κοινωνικής ευθύνης και νέες επενδύσεις. Σε αυτό το νέο αναπτυξιακό σχέδιο το κράτος θα έχει το ρόλο του ρυθμιστή των κανόνων και θα είναι πράγματι ο εγγυητής του ελεύθερου ανταγωνισμού. Θα καθιερώσει ένα σταθερό και απλό φορολογικό πλαίσιο που θα προσελκύει επενδύσεις και θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις για την πάταξη της γραφειοκρατίας. Οι νόμοι θα εφαρμόζονται το ίδιο για όλους, χωρίς αστερίσκους και «παραθυράκια». Η εκπαίδευση θα είναι προσανατολισμένη στη νέα τεχνολογία και την υψηλή εξειδίκευση και διασυνδεδεμένη από νωρίς με την αγορά εργασίας. Τους μισθούς θα τους καθορίζει όχι το κράτος αλλά οι εργοδότες σε συνεννόηση με τους εργαζομένους σε ατομικό, επιχειρησιακό ή κλαδικό επίπεδο. Το κράτος όμως θα πρέπει να διασφαλίσει τις συντάξιμες αποδοχές εργαζομένων και αυτοαπασχολουμένων, να δίνει κίνητρα και να επιβραβεύει τους συνεπείς που πληρώνουν φόρους και εισφορές. Να τιμωρεί την φοροδιαφυγή, να αποτρέπει την φοροαποφυγή και να εξαντλεί την αυστηρότητά του σε όσους κατασπαταλούν το δημόσιο χρήμα.