Γιατί η Μήδεια, εκτός από χιόνια, πρέπει να μας φέρει και παρατάσεις…

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Η επέλαση της Μήδειας ήταν τουλάχιστον δυναμική και δημιούργησε πάρα πολλά προβλήματα σε όλη την Ελλάδα, τα οποία εξακολουθούν να υπάρχουν σε αρκετές περιοχές της Αττικής, ειδικά σε αυτές του βόρειου τομέα.

Φυσικά, στη στήλη αυτή, ο ρόλος μας δεν είναι να σχολιάζουμε τα όποια προβλήματα προέκυψαν και για τις ευθύνες που υπάρχουν, υπάρχουν άλλοι για αυτό, είμαστε όμως εδώ για να επισημάνουμε κάποιες άλλες καταστάσεις που έχουν να κάνουν με τα φορολογικά ζητήματα.

Στο προηγούμενό μας άρθρο είχαμε επισημάνει ότι η προθεσμία των αιτήσεων για την Επιστρεπτέα Προκαταβολή 6 ήταν εξ’ αρχής το λιγότερο πιεστική.

Στο άρθρο μας είχαμε τονίσει επιπλέον το θέμα της κακοκαιρίας που περιμέναμε. Χαρακτηριστικά, την περασμένη Παρασκευή είχαμε γράψει ότι «αξίζει μόνο να θυμίσουμε στους εμπλεκόμενους που κάνουν τους χρονικούς προγραμματισμούς, ότι η εβδομάδα που μας έρχεται θα είναι, όπως έχει αναφερθεί από τους μετεωρολόγους, εβδομάδα με πολύ ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες. Καλό θα είναι λοιπόν για να μη χαθεί το πρόγραμμα στον χιονοπόλεμο, να μας επιτρέψουν να λειτουργήσουμε με συνθήκες ανθρώπινες και όχι υπεράνθρωπες…». Τα αποτελέσματα της κακοκαιρίας στην καλύτερη περίπτωση επιβεβαιώνουν τους προβληματισμούς μας. Δεν παίξαμε μόνο χιονοπόλεμο, αλλά κάτι πολύ παραπάνω…

Υπήρξαν πολλές περιοχές που δεν μπόρεσαν να λειτουργήσουν καθόλου τουλάχιστον για μία ημέρα. Για παράδειγμα, εδώ στην Αττική, την Τρίτη που μας πέρασε δεν νομίζουμε να υπήρξε λογιστικό γραφείο που να λειτούργησε. Ακόμη και να κατάφερε να ανοίξει, δεν νομίζουμε να υπήρχε η δυνατότητα να μπορέσει να συλλέξει στοιχεία από τις επιχειρήσεις. Βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η Τρίτη… Υπήρξαν πολλές περιοχές που δεν είχαν ρεύμα ή ίντερνετ για παραπάνω από μία ημέρα. Υπάρχουν περιοχές που ακόμα δεν έχουν τίποτα από τα δύο, μαζί και τα λογιστικά γραφεία που εδρεύουν σε αυτές τις περιοχές. Υπάρχουν περιοχές που ακόμα είναι δύσκολη η πρόσβαση στα μαγαζιά, άρα είναι δύσκολη η δυνατότητα συλλογής στοιχείων για να μπορέσει να γίνει αίτηση.

Μπορούμε να αναφέρουμε και άλλα πολλά παραδείγματα, αλλά δεν χρειάζεται να λέμε πολλά. Από τη στιγμή που χρειάστηκε να κλείσει με κυβερνητική εντολή η εθνική οδός για τόσο μεγάλο διάστημα, θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο ότι για το αντίστοιχο διάστημα δεν λειτούργησε τίποτα στα φυσιολογικά πλαίσια. Σύμφωνα με αυτό λοιπόν, η παράταση της προθεσμίας της 22ης Φεβρουαρίου για τις αιτήσεις της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 6 θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη και επιβεβλημένη.

Ο χρόνος δεν επαρκούσε έτσι κι αλλιώς, πλέον με τα αποτελέσματα της Μήδειας η κατάσταση γίνεται κατά πολύ χειρότερη, έστω κι εάν έχουν υποβληθεί αρκετές αιτήσεις. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί 400.000 χιλιάδες αιτήσεις, νούμερο που απέχει κατά πολύ από τις 800.000 που είχαν υποβληθεί στην προηγούμενη Επιστρεπτέα Προκαταβολή. Δεδομένου ότι τα κριτήρια θα βγουν μετά, οι αιτήσεις πάνω κάτω θα έπρεπε να είναι ίδιες σε αριθμό με την προηγούμενη, άρα δεν έχουν υποβληθεί περίπου οι μισές αιτήσεις.

Λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι το Πρόγραμμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής αποτελεί τη μοναδική και ελάχιστη πραγματική ένεση ρευστότητας για τις περισσότερες επιχειρήσεις, μετατρέπει το ζήτημα της παράτασης σε θέμα μείζονος σημασίας. Θα πρέπει λοιπόν η παράταση να ανακοινωθεί άμεσα και να είναι αντικειμενική, αλλά και ανάλογη των περιστάσεων.

Επιπλέον, εκτός αυτών, υπάρχει παράλληλα και μια ακόμα υποχρέωση που τρέχει για τις επιχειρήσεις που έχουν κάνει αιτήσεις για τις Επιστρεπτέες Προκαταβολές Νο1 – Νο5, με το προσωρινό πλαίσιο στήριξης. Θα πρέπει έως τις 28 Φεβρουαρίου για τις Επιστρεπτέες Νο1 – Νο 4 και έως τις 31 Μαρτίου για την 5, να προσκομίσουν τα έγγραφα που ορίζονται στις εκάστοτε εγκυκλίους.

Τα έγγραφα που χρειάζονται είναι η σχετική Υ/Δ για τα νομικά πρόσωπα που προβλέπεται και πιστοποιητικό περί μη πτώχευσης, μη υποβολής αίτησης για πτώχευση, μη θέσης σε αναγκαστική διαχείριση και μη υποβολής αίτησης για θέση σε αναγκαστική διαχείριση. Σε περίπτωση μη προσκόμισης των εγγράφων, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκαν οι όροι και τα χρήματα θα ζητούνται να επιστραφούν άμεσα και εντόκως, άρα το θέμα είναι πολύ σοβαρό.

Όμως για την εν λόγω υποχρέωση αφενός δεν έχει βγει καμία απολύτως οδηγία για το που και με ποιον τρόπο θα πρέπει να προσκομιστούν τα έγγραφα και αφετέρου δεν νομίζουμε κανείς να βρήκε τον χρόνο να ασχοληθεί με κάτι τέτοιο. Η παράταση και σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη, αλλά, εκτός αυτού, θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί η διαδικασία συλλογής όλων αυτών των εγγράφων.

Ας βρεθεί ένας τρόπος να υπάρχει ένα κεντρικό μητρώο το οποίο θα ενημερώνεται με όσους έχουν πτωχεύσει ή έχουν καταθέσει αίτηση για πτώχευση ή έχουν τεθεί σε αναγκαστική διαχείριση κ.λπ. Όσοι δεν είναι μέσα σε αυτό το μητρώο, θα είναι καθαροί από αυτήν τη διαδικασία. Μπορεί κάποιος να πει ότι είναι δύσκολο να γίνει αυτό το μητρώο, αλλά θεωρούμε εντελώς παράλογο το έτος 2021 που όλοι έχουμε στην κατοχή μας έναν μοναδικό αριθμό (τον ΑΦΜ) να μιλάμε για έκδοση πιστοποιητικών, τα οποία για να εκδοθούν χρειάζεται κόπος, αλλά και χρόνος.

Πρέπει επιτέλους να ξεφύγουμε από την εγγραφομανία και τη συλλογή πιστοποιητικών, τα οποία είναι πολύ δύσκολο να εκδοθούν… Πιστοποιητικά τα οποία εάν δεν έχεις, μπορεί να έχεις μεγάλο πρόβλημα… Από το να σου μπλοκάρουν το e-banking, μέχρι και να μην μπορείς να συμμετέχεις σε κάποιον διαγωνισμό ή κάποιο πρόγραμμα. Έγγραφα για τα οποία ναι μεν μπορεί η διαδικασία να γίνει ηλεκτρονικά, όμως ο χρόνος εξυπηρέτησης παραμένει πολύ μεγάλος.

Πηγή: www.e-forologia.gr