tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Η διαδικασία των επιστροφών ξεκλείδωσε, όμως το «αλλά» παραμένει

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή

Σε συνεργασία με τους φοροτεχνικούς Ηλία Χατζηγεωργίου και Παναγιώτη Τσουκαλά – Τζίκα


Ο Νοέμβρης μπήκε ζεστά φέτος σε σχέση με άλλες χρονιές, στέλνοντάς μας για βόλτα στις παραλίες, αντί στα χιονοδρομικά κέντρα. Ωστόσο, η κατάσταση του καιρού έχει και τα θετικά της, αφού οι πολίτες σε αρκετές περιοχές της χώρας δεν χρειάζεται ακόμη να βάλουν μπροστά από τώρα το καλοριφέρ, κάνοντας οικονομία στο πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο φέτος, όπως όλα δείχνουν, θα έχει υψηλότερη τιμή σε σχέση με πέρυσι. Μαζί με τους πολίτες εξυπηρετούνται και οι αρμόδιοι, οι οποίοι θα πρέπει να αποφασίσουν για τον τρόπο που θα μοιραστεί το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης, αφού εκδοθούν και οι σχετικές αποφάσεις φυσικά.

Παράλληλα, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι οι δικαιούχοι του ΚΕΑ θα πρέπει να επανυποβάλουν την αίτησή τους από την1η Νοεμβρίου, ώστε να συνεχίσουν να λαμβάνουν το κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης, εφόσον φυσικά πληρούν τα κριτήρια.

Επιπρόσθετα, με την ΠΟΛ. 1203/2018 παρατείνονται και αναστέλλονται οι υποχρεώσεις των φορολογουμένων που ανήκουν στη Δ.Ο.Υ. Ζακύνθου, ύστερα από τον ισχυρό σεισμό που έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στο συγκεκριμένο νησί. Η Εγκύκλιος αναφέρει ότι παρατείνονται μέχρι και την 28.01.2019 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα οφειλών των φυσικών και νομικών προσώπων και οντοτήτων με κύρια κατοικία ή κύρια εγκατάσταση (έδρα) στην Περιφερειακή Ενότητα Ζακύνθου της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων που λήγουν ή έληξαν από 26.10.2018 μέχρι και την 28.01.2019. Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα, παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων/διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών. Επίσης αναστέλλεται μέχρι και την 28.01.2019 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων την 26.10.2018 οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.

Στο σημερινό μας καθιερωμένο εβδομαδιαίο ραντεβού, θα ασχοληθούμε με την Απόφαση που εκδόθηκε την Τρίτη, Απόφαση η οποία με τη σειρά της επιλύει μια σειρά εκκρεμών επιστροφών φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ.

Με την ΠΟΛ. 1202/2018 η οποία μάλιστα εκδόθηκε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, κοινοποιούνται και επικαιροποιούνται ουσιαστικά οι διατάξεις του άρθρου 36 του Ν.4569/2018. Μέσω της Εγκυκλίου αυτής, επιταχύνεται και φέτος η διαδικασία επιστροφής φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και νομικών οντοτήτων. Το ίδιο ισχύει και για τις αιτούμενες επιστροφές Φ.Π.Α. φυσικών και νομικών προσώπων. Οι «express» επιστροφές θα είναι αυτές που δεν ξεπερνούν τις 10.000 ευρώ η κάθε μία, αλλά και συνολικά ανά ΑΦΜ φορολογούμενου.

Το ίδιο ισχύει και για τις επιστροφές μέχρι του ποσού των 10.000€ σε εκκρεμείς υποθέσεις ελέγχου, ανά δικαιούχο και ανά φορολογία, κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του κοινοποιούμενου νόμου.

Η ισχύς της συγκεκριμένης διάταξης είναι αναδρομική και αρχίζει από τις 11/10/2018, ημερομηνία δημοσίευσης στο ΦΕΚ.

Όμως, βέβαια, λόγω του ότι η Εγκύκλιος δεν ορίζει πουθενά ότι οι επιστροφές θα γίνονται αυτόματα, αυτονόητο είναι ότι θα πρέπει να συνοδεύονται με σχετικό αίτημα του φορολογούμενου, στο οποίο αίτημα θα αναγράφει και το σχετικό ΙΒΑΝ του λογαριασμού που θα μπουν τα χρήματα. Φυσικά για λόγους «ασφαλείας» το αίτημα αυτό θα πρέπει να λαμβάνει πρωτόκολλο, ώστε εάν χρειαστεί να προκύπτει πότε και που κατατέθηκε.

Η ίδια διαδικασία με τις επιστροφές εφαρμόστηκε και πέρυσι, μετά την έκδοση της ΠΟΛ. 1132/2017, η οποία κοινοποιούσε με τη σειρά της κι αυτή τις διατάξεις του άρθρου 74 του Ν.4484/2017. Δηλαδή, ότι εφόσον το αιτηθέν ποσό της επιστροφής ήταν έως 10.000€ υπήρχε η εντολή να διενεργείται άμεσα, χωρίς τις διαδικασίες ελέγχου.

Οι Εγκύκλιοι και τις δύο χρονιές όριζαν ότι υπάρχει δυνατότητα διενέργειας ελέγχου από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. μετά την ολοκλήρωση της επιστροφής, σε δεύτερη φάση, με τη διενέργεια δειγματοληπτικού ελέγχου των επιστροφών.

Αξίζει να παρατηρήσουμε ότι τόσο στην ανακοίνωση της φετινής Απόφασης, όσο και στην ανακοίνωση της περυσινής, οι οδηγίες αναφέρουν ότι οι επιστροφές γίνονται με την επιφύλαξη των περί παραγραφής διατάξεων, όπως επίσης και της διενέργειας αυτών σε μεταγενέστερο χρόνο.

Στο θέμα των παραγραφών έχουμε αναφερθεί εκτενέστερα και σε παλαιότερο άρθρο μας «Φορολογικοί έλεγχοι σε ελεύθερη μετάφραση» αναφορικά με τη διαδικασία του φορολογικού ελέγχου και το τι ισχύει βάσει των διατάξεων σχετικά με την παραγραφή προηγούμενων ετών.

Επιπλέον, βάσει της Απόφασης του Ν.Σ.Κ. 147/2018 το δικαίωμα αξίωσης του Δημοσίου για επιβολή φόρου ανέρχεται στα 15 έτη σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης φόρου εισοδήματος ή απόδοση παρακρατούμενων φόρων, ενώ επί εκπροθέσμου υποβολής η αξίωση του Δημοσίου για επιβολή φόρου ανέρχεται στα 5 έτη με την παρέκταση 3 ετών, εάν η εκπρόθεσμη δήλωση υποβληθεί κατά το τελευταίο έτος της προθεσμίας αυτής.

Με τη διαδικασία αυτή σαφώς και ξεμπλοκάρει η διαδικασία χιλιάδων αιτήσεων, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις έπεφταν πάνω σε περιττές διαδικασίες ελέγχου που κόστιζαν στο κράτος χιλιάδες εργατοώρες, αλλά και τόνους εγγράφων που έπρεπε να τυπωθούν.

Επιπλέον, οι πίνακες περί επιστροφής φόρων που δημοσίευσε η Α.Α.Δ.Ε. στις 25/10/2018 επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα της διαδικασία άμεσης επιστροφής μικρών ποσών, για τον κρατικό μηχανισμό με τις δυο αυτές ειδικές Αποφάσεις.

Καλό βέβαια θα ήταν τα ίδια νούμερα να ίσχυαν και για περιπτώσεις επιστροφών άνω των 10.000 ευρώ, όπου σε αυτές τις περιπτώσεις μας έχει τύχει ουκ ολίγες φορές, επιχειρήσεις να κινδυνεύουν με κλείσιμο γιατί η εκκαθάριση της επιστροφής αργούσε να ολοκληρωθεί για πολλούς και διάφορους λόγους.

Για να πάμε όμως και παρακάτω, τι γίνεται στην περίπτωση που η επιστροφή δεν επαρκεί να καλύψει τις οφειλές ή υπάρχει ποσό υπέρ είσπραξης από τη Δ.Ο.Υ. ;

Προς απάντηση του ερωτήματος, σας παραθέτουμε απόσπασμα από το άρθρο που είχαμε φτιάξει στις 10/6/2016 «Η επιστροφή φόρου και η «απλή» διαδικασία συμψηφισμούτης με τον ΕΝΦΙΑ» και αφορούσε στις επιστροφές φόρου.

Είναι όμως η διαδικασία απλή για να γίνει η αίτηση και να ολοκληρωθεί ο συμψηφισμός;

Η διαδικασία θα μπορούσε να είναι απλή, εάν προβλεπόταν η δυνατότητα στο φορολογούμενο να προβεί στον συμψηφισμό δίνοντας μία εντολή μέσω taxis. Αντί αυτού, όμως, για να ολοκληρωθεί, ο φορολογούμενος θα πρέπει να πάει στην εφορία να κάνει αίτηση στο αρμόδιο τμήμα, να βρεθεί το έντυπο εντολής επιστροφής (ΤΑΦΕ), να εκδοθεί το διπλότυπο συμψηφισμού και αφού δοθεί στο ταμείο, να ολοκληρωθεί ο συμψηφισμός.

Κάποιος που το ακούει και δεν γνωρίζει θα σκεφτεί ότι είναι κάτι πολύ απλό. Δυστυχώς, όμως, είναι πολύ πιο σύνθετο από ότι ακούγεται. Στην εξίσωση θα πρέπει να βάλουμε και την απόσταση που θα πρέπει να διανύσει ο φορολογούμενος που πολλές φορές μπορεί να είναι και 6 ώρες με το καράβι (π.χ. Μήλος). Επίσης, μέσα στην εξίσωση θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τις λεγόμενες εφορίες Β’ τάξης που αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα υποστελέχωσης προσωπικού, ενώ, παράλληλα, οι υπάλληλοι με υπεράνθρωπες προσπάθειες προσπαθούν να εξυπηρετήσουν έναν τεράστιο αριθμό φορολογουμένων, που αναλογούν στις εν λόγω εφορίες.

Δυστυχώς, το απόσπασμα αυτό, παραμένει επίκαιρο… Εφαρμογές δεν υπάρχουν και ο κόσμος πηγαινοέρχεται στις Δ.Ο.Υ. κανονικά… 

 

Πηγή: www.e-forologia.gr