tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οι μικρές επιχειρήσεις μπροστά σε κίνδυνο μαζικών «λουκέτων»

Τρεις έρευνες, σχετικές με τις επιπτώσεις του κορονοϊού και των μέτρων που λήφθηκαν, στην αγορά, έρχονται να αναδείξουν μια εντελώς οριακή εικόνα βιωσιμότητας των παραδοσιακών μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων την «επόμενη μέρα». Η κρίση του κορονοϊού τις βύθισε κυριολεκτικά σε νέα κρίση, μετά τη δεκάχρονη οδύσσεια από την οικονομική κρίση από την οποία βγήκαν με τεράστιες απώλειες.

Το κλείσιμο καταστημάτων και επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας ήταν το πρώτο μεγάλο κτύπημα. Οι απώλειες αυτές είναι αδύνατο να καλυφθούν και πολλές δεν θα αντέξουν στο «μετά τον κρορονοϊό».

Το δεύτερο κτύπημα έρχεται με τη ραγδαία μεταβολή των καταναλωτικών προτιμήσεων των καταναλωτών και την εκτίναξη των πωλήσεων των καταστημάτων σούπερ μάρκετ που έχουν μετατραπεί σε πολυκαταστήματα για όλες τις ανάγκες.

Το τρίτο κτύπημα έρχεται με τη στροφή των καταναλωτών σε διαδικτυακές αγορές, στις οποίες οι μικρές επιχειρήσεις της γειτονιάς βρίσκονται σε μειονεκτική θέση.

Σύμφωνα με την έκτακτη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η εκτίμηση των μικρών επιχειρήσεων για τις επιπτώσεις από τα μέτρα που ελήφθησαν για τον περιορισμό εξάπλωσης του κορονοϊού έδειξαν ότι:

  • 7 στις 10 επιχειρήσεις, που συνεχίζουν να λειτουργούν κατέγραψαν μείωση του τζίρου τους
  • 7 στις 10 επιχειρήσεις, θεωρούν ότι το σημαντικότερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων θα είναι η έλλειψη ρευστότητας
  • 1 στις 7 επιχειρήσεις (περίπου 100.000) ενδέχεται να κλείσουν μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων

 

Την ώρα που άρχισαν να συνέρχονται από την οικονομική κρίση ήρθε και κτύπησε την πόρτα τους η πανδημία!

Από την άλλη βλέπουμε μια ραγδαία αύξηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ και στροφή των καταναλωτών προς αυτά για κάλυψη κάθε είδους αναγκών.

Τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI, δείχνουν ότι η αύξηση πωλήσεων σε αξία στα σούπερ μάρκετ (Ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, μη συμπεριλαμβανομένων νησιών) ανήλθε σε 30% για την περίοδο 24/02/2020-5/4/2020 σε σχέση με 25/02/2019-7/4/2019).

Όσον αφορά την αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, μόνο τα στοιχεία αυξήσεων των πωλήσεων δια μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Skroutz, δείχνουν μια απίστευτη αύξηση των πωλήσεων!  Αρκεί να παρουσιάσουμε τις 25 πρώτες κατηγορίες προϊόντων σε ποσοστά αυξήσεως πωλήσεων για να καταλάβουμε την τεράστια μεταβολή που συμβαίνει στην αγορά:

  1. Puzzles 2.675,50%
  2. Πασχαλινά 2.329,20%
  3. Web Cameras 1.859,40%
  4. Όργανα Γυμναστικής 625,60%
  5. Multimedia 563,00%
  6. Διάδρομοι Γυμναστικής 492,70%
  7. Επιτραπέζια Παιχνίδια 448,10%
  8. Καθαριστικά Σπιτιού 387,70%
  9. Κονσόλες 358,60%
  10. Μάσκες Εργασίας 327,30%
  11. PC Games 325,20%
  12. Ιατρικά Αναλώσιμα 304,70%
  13. Εκτυπωτές 301,80%
  14. Φτιάξτο Μόνος Σου (DIY) 290,20%
  15. Gaming Headsets 287,10%
  16. Χρώματα & Υλικά Βαφής 268,90%
  17. Gamepads 248,10%
  18. Παιχνίδια Lego 246,30%
  19. Παιδικά Παιχνίδια 242,10%
  20. Βάψιμο Μαλλιών 241,40%
  21. Ρούχα Εργασίας 231,50%
  22. Παιχνίδια Εξωτερικού Χώρου 222,10%
  23. Διάφορα Ιατρικά Αναλώσιμα 183,50%
  24. Περιφερειακά Gaming 181,90%
  25. Περιφερειακά (Πληκτρολόγια & Ποντίκια) 175,80%

 

Το πλέον φυσικό είναι, ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών να μη γυρίσει στις παραδοσιακές αγορές. Και το ερώτημα είναι: Θα αντέξουν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αυτές τις μεταβολές, θα μπορέσουν να αναπροσαρμοστούν στο νέο τοπίο ανταγωνισμού; Όσο η κρίση μακραίνει τόσο χειροτερεύει η απάντηση που πρέπει να δώσουμε. Εδώ είναι φανερό ότι η επιστροφή στην «κανονικότητα» δεν μπορεί να επέλθει χωρίς ειδικά μέτρα στήριξης του παραδοσιακού εμπορίου και των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

 

Πηγές:

-ΙΝΕ ΓΣΕΒΕΕ

-ΑΠΕ-ΜΠΕ

-pelop.gr

 

Β