tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οι νόμοι και οι εγκύκλιοι πρέπει να βγαίνουν στην ώρα τους και όχι κατόπιν εορτής …

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικός, Οικονομικός Επόπτης Ε.Ε.Α σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικός, Αντιπρόεδρος Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Οι εκπλήξεις συνεχίζουν να έρχονται από πολλές μεριές. Από την πρώτη στιγμή έχουμε τονίσει ότι οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες χωρίς να υπάρχει προηγούμενο στην Ελληνική νομοθεσία, όμως θεωρούμε ότι δυόμισι μήνες μετά την έναρξη της ιστορίας θα έπρεπε να έχουμε μπει σε μία σχετική κανονικότητα.

Κανονικότητα όσον αφορά στον χρόνο έκδοσης αποφάσεων και τη ρύθμιση μίας σειράς θεμάτων που θα πρέπει να γίνονται από αυτές. Δυστυχώς όμως παρά την εμπειρία (;;;) που αποκτήθηκε αυτό το διάστημα, φαίνεται ότι συνεχώς πέφτουμε σε κενό, αφού στην πράξη αποδεικνύεται ότι πολλά ρυθμίζονται κατόπιν εορτής ή δεν ρυθμίζονται καθόλου και μένουν σε εκκρεμότητα γεμίζοντας κενά και απορίες τους ενδιαφερόμενους.

Ας ξεκινήσουμε από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση στις 20/5/2020, το οποίο είχαμε αναφέρει και στο προηγούμενο μας άρθρο. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ρυθμίζονται μία σειρά θεμάτων, όμως υπάρχει μία πάρα πολύ μικρή λεπτομέρεια… Το νομοσχέδιο αυτό ακόμα δεν έχει ψηφιστεί και ο Μάιος έχει μόνο 31 ημέρες… Δεν πάει παραπάνω… Συζητείται σήμερα στην ολομέλεια της βουλής, αλλά ακόμα και να ψηφιστεί θα εκκρεμούν οι μετέπειτα διαδικασίες.

Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εκτός από την κύρωση των Π.Ν.Π της 13/4/2020 και 1/5/2020, υπάρχουν μία σειρά σημαντικών διατάξεων οι οποίες είναι οι εξής:

· Χορήγηση έκπτωσης 25% σε όσους έχουν δικαίωμα τετράμηνης αναστολής πληρωμής οφειλών που λήγουν το διάστημα 1/5/2020 – 31/5/2020, στις 29/5/2020 κατά βάση δηλαδή, οι οποίοι πλήρωσαν στις αρχικές ημερομηνίες πληρωμής. Ο Μάιος τελείωσε αλλά η έκπτωση δεν ήρθε ποτέ… Οι οφειλέτες είναι γεμάτοι απορίες, λαμβάνοντας υπόψιν το πρόσφατο παράδειγμα όσων πλήρωσαν το διάστημα 1/3/2020 – 29/3/2020 οφειλές του Μαρτίου που πήραν αναστολή για τον Αύγουστο, αλλά μετά έμαθαν ότι δεν έχουν έκπτωση. Πληρώνουν ή δεν πληρώνουν έως σήμερα λοιπόν; Η απάντηση μπορεί να δοθεί με κέρμα… Μία λύση θα είναι αυτή που έγινε και το Μάρτιο, παράταση δηλαδή της 29/5/2020 για κάποιες ημέρες, ώστε να υπάρχει ο ανάλογος χρόνος να το μελετήσουν. Όμως να δοθεί και σε όσους πλήρωσαν από μόνοι τους έως σήμερα και να μην έχουμε τα παλιά καλά…

· Η προαναφερόμενη αδικία τακτοποιείται εν μέρει για όσους πλήρωσαν το διάστημα 11/3/2020 έως 29/3/2020 οφειλές που έληγαν έως τις 31/3/2020, όπου τελικά θα τους δοθεί έκπτωση 25% με μορφή συμψηφισμού με οφειλές που λήγουν από 1/6/2020 και μετά. Μια λεπτομέρεια όμως… Η 1η Ιουνίου έφτασε αλλά παραμένουμε στο σχέδιο νόμου.

· Με το νομοσχέδιο δίδεται παράταση του μέτρου πληρωμής μειωμένου ενοικίου κατά 40% για τον μήνα Μάιο, σε όσους το δικαιούνταν και τον Απρίλιο. Θεωρητικά με αψήφιστο νόμο η μείωση δεν ισχύει… Πότε θα ισχύσει και πως; Με σχέδιο νόμου; Εδώ το πρόβλημα δημιουργείται σε μία ιδιωτική σχέση που ο καθένας από την μεριά του έχει τα δίκια του. Το κράτος όπως έχουμε τονίσει και σε προηγούμενα άρθρα δεν έβγαλε ποτέ τις ρυθμιστικές εγκυκλίους. Τώρα δεν βγάζει και τα νομοσχέδια στην ώρα τους!!!

· Επίσης αναγράφεται η έκπτωση 25% στις ασφαλιστικές εισφορές μη μισθωτών για τον μήνα Απρίλιο. Στο σημείο αυτό κρύβεται ίσως η απάντηση για ποιο λόγο δεν έχουν εκδοθεί τα μηνιαία σημειώματα πληρωμής εισφορών του ΕΦΚΑ για τον Απρίλιο. Εκτός αυτού, φυσικά δεν έχουν τακτοποιηθεί οι εισφορές όσων θεωρεί ο ΕΦΚΑ παράλληλα ασφαλισμένους.

· Σήμερα λήγει η προθεσμία ολοκλήρωσης της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση των 120 δόσεων των επαγγελματιών που είχαν ολοκληρώσει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΦΚΑ το 1ο στάδιο της αίτησης. Με το νομοσχέδιο η προθεσμία παρατείνεται για τις 30/9/2020. Περιττό να αναφέρουμε την σημαντικότητα του εν λόγω, αφού πολλές φορές αποδεικνύεται ότι το πρόβλημα το έχουν τα ίδια τα ταμεία που δεν έχουν προλάβει να ολοκληρώσουν την διαδικασία που απαιτούνταν.

· Τέλος, με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο παρατείνεται η προθεσμία για την 31/7/2020 πληρωμής των οφειλών από πράξεις διοικητικού προσδιορισμού του φόρου που εκδόθηκαν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2019, με βάση στοιχεία που είχε στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση και αφορούν αποδοχές που εισπράχθηκαν αναδρομικά εντός του 2013. Η προθεσμία αυτών λήγει σήμερα, αλλά δεν μπορεί να γίνει αυτό με υπηρεσίες που λειτουργούν με ραντεβού.

Εκτός αυτού του νομοσχεδίου έχουμε και την τροπολογία που αναφέρει τις μειώσεις στο ΦΠΑ από 1/6/2020 για μία σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα είναι το ΦΠΑ στα μέσα μαζικής μεταφοράς και το ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα ποτά. Οι αρμόδιοι θα πρέπει να υπολογίζουν ότι οι επιχειρήσεις χρειάζονται χρόνο για να αλλάξουν στα μηχανογραφικά τους συστήματα ένα προϊόν που έχει 24% ΦΠΑ σε 13%. Δεν μπορεί να γίνει εν μία νυκτί και σίγουρα δεν μπορεί να γίνει αυθαίρετα χωρίς ΦΕΚ νόμου…

Αφού αναφερόμαστε στο ΦΠΑ, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ακόμα εκκρεμεί να τρέξει η διαδικασία για τις εκπτώσεις 25% επί του ΦΠΑ Α’ τριμήνου 2020 για απλογραφικά βιβλία και Μαρτίου 2020 για διπλογραφικά, που πληρώθηκε ολικώς έως τις 30/4/2020. Όλοι γνωρίζουμε καλά τι αγώνας δρόμου έγινε κυρίως από εμάς και τους πελάτες μας, ώστε να επιτευχθεί αυτό. Από την άλλη όμως ακόμα δεν μπορεί να γίνει συμψηφισμός με οφειλές που έληγαν από την 1/5/2020 και μετά. Ίσως λίγο χρυσώνει το χάπι το γεγονός ότι για όσους είχαν δικαίωμα έκπτωσης στο ΦΠΑ, αντίστοιχα εφαρμόζεται η αναστολή πληρωμής των οφειλών που λήγουν στις 29/5/2020. Από την άλλη όμως η 30/6/2020 δεν αργεί να έρθει και εκεί οι περισσότεροι δεν θα έχουν αναστολή…

Κλείνοντας αξίζει να αναφερθούμε σε κάτι που προέκυψε εχθές. Η ΑΑΔΕ έστειλε απάντηση σε όσες επιχειρήσεις «έκοψε» από το ειδικό επίδομα των 800 ευρώ που είχαν αιτηθεί έως τις 28 Απριλίου. Μέσα στις απαντήσεις που λάβαμε, ο λόγος απόρριψης για μία επιχείρηση ήταν ότι «έχετε καταγγείλει συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που τέθηκαν σε αναστολή μέχρι 30.4.2020 ή δεν έχετε διατηρήσει τον αριθμό θέσεων εργασίας». Όντως η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε μείωση προσωπικού στις 21/3/2020 με μία μικρή λεπτομέρεια όμως… Ήταν με οικειοθελή αποχώρηση. Προφανώς και η επιχείρηση δεν προσέλαβε κάποιον εκείνη την ημέρα, αφού ήταν κλειστή με κρατική εντολή. Το επίδομα το έχασε όμως. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του νόμου για να μην το έχανε, θα έπρεπε την ίδια ημέρα να τον έχει αντικαταστήσει!

Βέβαια μία ακόμη λεπτομέρεια που αξίζει να τονιστεί είναι ότι η επιχείρηση αυτό το έμαθε στις 16/4/2020 που εκδόθηκε η εγκύκλιος που όριζε τις προϋποθέσεις. Με λίγα λόγια το έμαθε κατόπιν εορτής… Αλλά και από πριν να το γνώριζε, ο παραλογισμός της μη εφαρμογής αυτού που το Υπουργείο Εργασίας σε άλλες περιπτώσεις αναγνωρίζει ότι «δεν θεωρείται μείωση προσωπικού η οικειοθελής αποχώρηση, η λήξη σύμβασης και η αποχώρηση για λόγους συνταξιοδότησης» κάτι που θα ήταν και το λογικό, παραμένει.

Το ζήτημα θα πρέπει να επανεξεταστεί και να ξεκαθαριστεί άμεσα, γιατί το ίδιο πρόβλημα θα έχουμε και στην επιστρεπτέα προκαταβολή που υπάρχει ο ίδιος προβληματικός όρος όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα μας άρθρα. Αν δεν τακτοποιηθεί θα ζητούνται χρήματα πίσω από τις επιχειρήσεις, και μάλιστα με τόκο, γιατί για παράδειγμα έληξαν οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού εποχιακών επιχειρήσεων, όπως συμβαίνει με τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών.

Αντί επιλόγου αξίζει να αναφέρουμε έναν προβληματισμό… Οι εγκύκλιοι των αναστολών των οφειλών αναφέρουν στο κείμενο τους ότι «στην περίπτωση που εργαζόμενοι επιχειρήσεων (μέρος ή όλοι) τίθενται σε καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας τους και ο οικείος εργοδότης καταγγείλει αυτή, καθώς και στην περίπτωση που, μετά την ολοκλήρωση του μέτρου, οι επιχειρήσεις δεν διατηρούν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας, η παράταση ή η αναστολή παύει αυτοδικαίως και οι οφειλές βαρύνονται με τόκους και προσαυξήσεις, βάσει της αρχικής ημερομηνίας βεβαίωσης». Εδώ ρωτάει ο ίδιος που την πάτησε με την ειδική αποζημίωση… Ποιες θέσεις και για πόσο καιρό; Θα έχουμε τα ίδια ή θα επικρατήσει η λογική ότι δεν θα λαμβάνονται υπόψιν οι οικειοθελείς αποχωρήσεις ή οι λήξεις συμβάσεων; Ιδού η απορία…