Κρίση, φόροι και εισαγωγές πλήττουν την αργυροχρυσοχοΐα

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών (ΠΟΒΑΚΩ) ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας δέχεται ισχυρές πιέσεις τα τελευταία χρόνια. Η παραγωγή δείχνει να συρρικνώνεται, οι εισαγωγές, τυπικές και μη, επηρεάζουν αρνητικά, οι τηλεπωλήσεις αποτελούν διαχρονική πληγή, που ροκανίζει τους τζίρους των καταστημάτων, ενώ παράλληλα ο κλάδος πλήττεται λόγω της υπερφορολόγησης.

«Ο κλάδος, μεταξύ άλλων, βάλλεται από την εισαγωγή φθηνών, αμφιβόλου ποιότητας και ευτελούς αισθητικής, κοσμημάτων από τρίτες χώρες, κυρίως από την Τουρκία και την Κίνα» αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών και πρόεδρος του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης Πέτρος Καλπακίδης, υπογραμμίζοντας πως η αργυροχρυσοχοΐα βρίσκεται σε ύφεση, καθώς έχει πληγεί από τη δεκαετή οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με τον κ. Καλπακίδη, ιδιαίτερα σημαντικό βήμα, από την πλευρά της πολιτείας θα ήταν η ένταξη της αργυροχρυσοχοΐας στην ανώτατη εκπαίδευση, προσδίδοντας με τον τρόπο αυτό περαιτέρω αξία και αναγνωρισιμότητα στη μακρόχρονη ιστορία του ελληνικού κοσμήματος, η οποία μετράει αδιάλειπτη παρουσία 6.000 ετών. Μια τέτοια εξέλιξη εκτιμάται ότι θα προσέλκυε νέους ταλαντούχους σχεδιαστές κοσμημάτων, οι οποίοι θα ήταν σε θέση να δώσουν νέα πνοή στο ελληνικό κόσμημα, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά του. Στο πλαίσιο αυτό η ΠΟΒΑΚΩ καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να επιτευχθεί η εισαγωγή της αργυροχρυσοχοΐας στην ανώτατη εκπαίδευση.

Μόνιμη πληγή οι τηλεπωλήσεις

Την ίδια ώρα οι τηλεπωλήσεις, συνιστούν διαχρονικό «αγκάθι» για τον κλάδο καθώς οι εταιρίες που τις διενεργούν δεν τηρούν τους κανόνες της δεοντολογίας. «Ο καταναλωτής είναι φυσικό να έχει άγνοια, σε κάποια ζητήματα που αφορούν στην ποιότητα των κοσμημάτων και να μην γνωρίζει την ορολογία του κλάδου μας. Το αποτέλεσμα όμως είναι πως εύκολα μπορεί να εξαπατηθεί. Για παράδειγμα, στις τηλεπωλήσεις παρουσιάζουν ένα δαχτυλίδι και το περιγράφουν λέγοντας πως είναι χρυσό 18 καρατίων, ενδεικτικά, στα 10mm, που σημαίνει πως είναι επιχρυσωμένο με 18 καράτια χρύσωμα, δηλαδή στη γλώσσα της αγοράς είναι επίχρυσο. Ο τηλεθεατής όμως μη γνωρίζοντας   συγκρατεί μόνο ότι το δαχτυλίδι είναι 18 καράτια», σημειώνει ο κ. Καλπακίδης υπογραμμίζοντας πως «θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ώστε το καταναλωτικό κοινό να μην παραπλανάται. Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε εργάζεται και το διοικητικό συμβούλιο της ΠΟΒΑΚΩ.

Όταν παρουσιάζεται στις τηλεοράσεις το προϊόν, θα πρέπει να διευκρινίζεται ρητά η σύσταση του, με την ορολογία που χρησιμοποιείται στην αγορά. Σε κάθε περίπτωση ο φυσικός χώρος πώλησης πολύτιμων αντικειμένων, είναι τα καταστήματα και όχι οι τηλεοράσεις».

Το ελληνικό κόσμημα πλήττεται από την υπερφορολόγηση

Στο μεταξύ, παρά την αυξανόμενη τουριστική κίνηση στη χώρα μας που θα μπορούσε να αποτελέσει το εφαλτήριο για περισσότερες πωλήσεις κοσμημάτων, εντούτοις κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει καθώς το ελληνικό κόσμημα υπερφορολογείται με αποτέλεσμα να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τον εν δυνάμει αγοραστή.

Με δεδομένο ότι ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 10% για προϊόντα που ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ και πάνω σε αυτό επιβάλλεται και ο ΦΠΑ, τα ελληνικά προϊόντα καθίστανται λιγότερο ανταγωνιστικά. Αξίζει να σημειωθεί πως ο φόρος πολυτελείας δεν υφίσταται σε γειτονικές μας χώρες όπως η Βουλγαρία και η Τουρκία, αλλά ούτε και στην Ιταλία, που είναι και η κύρια ανταγωνίστρια χώρα της Ελλάδας εντός της ΕΕ.

 

Β