tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

«Μάχη» για τις πινακίδες αποδείξεων

Η ΕΣΕΕ καλεί τους επιχειρηματίες να αναρτούν τις πινακίδες αποδείξεων αλλά και τα όρια της χρήσης του δικαιώματος που δίνει αυτή με «αντι-πινακίδα»


Η ΕΣΕΕ με ανακοίνωση καλεί τους επιχειρηματίες αλλά και τους καταναλωτές να δώσουν σημασία στις πινακίδες των αποδείξεων αλλά και στα όρια της χρήσης του δικαιώματος αυτού προκειμένου να αποφευχθούν άσκοπες αντιπαραθέσεις και κατάχρηση δικαιώματος.

Ειδικότερα αναφέρει ότι τα καταστήματα έχουν υποχρέωση να αναρτούν πινακίδα σε εμφανές σημείο του καταστήματος και πλησίον του Ταμείου με περιεχόμενο:
«Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΕΑΝ ΔΕΝ ΛΑΒΕΙ ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ (ΑΠΟΔΕΙΞΗ−ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ)»,
αποδιδόμενο και στην αγγλική γλώσσα ως:
«CONSUMER IS ΝΟΤ OBLIGED TO PAY IF THE NOTICE OF PAYMENT HAS ΝΟΤ BEEN RECEIVED (RECEIPT − INVOICE)».

Παράλληλα ζητάει από τους επιχειρηματίες να ενημερώσουν τους καταναλωτές για τα όρια που δίνει η παραπάνω πινακίδα αναγράφοντας κάτω από αυτή σαν «αντιπινακίδα» το μήνυμα:
 «ΑΓΑΠΗΤΕ ΠΕΛΑΤΗ, Η ΕΞΟΔΟΣ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΧΩΡΙΣ ΠΛΗΡΩΜΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΥΡΕΙ ΤΟ ΠΟΙΝΙΚΟ ΑΔΙΚΗΜΑ ΤΗΣ ΚΛΟΠΗΣ»,
αποδιδόμενο και στην αγγλική γλώσσα ως:
"DEAR CUSTOMER, EXITING THE SHOP WITHOUT PAYING FOR THE MERCHANDISE YOU CARRY MAY LEAD TO CHARGES FOR SHOPLIFTING".

Το περιεχόμενο της συμπληρωματικής πινακίδας σύμφωνα και με την νομική υπηρεσία της ΕΣΕΕ δεν αντιτίθεται προς την υποχρεωτικά αναρτώμενη πινακίδα της ΑΔ 4/2012, ενώ θεωρεί ότι θα συνεισφέρει στην διατήρηση της ομαλότητας και νομιμότητας των καθημερινών συναλλαγών.

Τέλος συνιστά την ανάρτηση των πινακίδων που προβλέπει ο νόμος γιατί διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος επιβολής διοικητικού προστίμου 1.000€, σύμφωνα με το άρθρο 30 του ΝΔ 136/46.

Διευκρινήσεις

Η ΕΣΕΕ διευκρινίζει σε ανακοίνωσή της ότι έγκαιρα προειδοποίησε το Υπουργείο Ανάπτυξης ότι η μεταβολή της νομοθεσίας στην κατεύθυνση της άρνησης πληρωμής από τον καταναλωτή σε περίπτωση μη έκδοσης απόδειξης αποτελεί αποκλειστικά κίνηση εντυπωσιασμού και όχι ουσίας, αφού θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται θα επιλύσει. Ταυτόχρονα, ζήτησε διευκρινίσεις τόσο για τους εμπόρους, όσο και για τους καταναλωτές για το πλήρες περιεχόμενο της συναλλαγής (ή της μη συναλλαγής), οι οποίες όμως δεν ήρθαν ποτέ. Και αυτό διότι, για όσους ξέρουν, η συνήθης πρακτική και διαδικασία στα εμπορικά καταστήματα είναι ο καταναλωτής πρώτα να πληρώνει και μετά να λαμβάνει το εμπόρευμα της αρεσκείας του μαζί με την απόδειξη.
Εξακολουθούμε, συνεχίζει στην ανακοίνωση, να υποστηρίζουμε ότι το συγκεκριμένο μέτρο κατά της φοροδιαφυγής, όπως νομοθετήθηκε με την υποχρεωτική ανάρτηση πινακίδας, κακώς έχει επεκταθεί, ώστε να καλύπτει και τον αγοραστή διαρκών προϊόντων από οργανωμένο εμπορικό κατάστημα για τους εξής λόγους:
Πρώτον, διότι στην παρούσα φάση τα οργανωμένα εμπορικά καταστήματα στην συντριπτική τους πλειοψηφία εκδίδουν την προβλεπόμενη απόδειξη αγορών στους πελάτες τους. Η φοροδιαφυγή, όπως όλοι γνωρίζουμε, βρίσκεται κυρίως στο παραεμπόριο και όχι στο οργανωμένο στεγασμένο εμπόριο.
Δεύτερον, διότι εάν ο πελάτης ζητήσει την απόδειξή του και ο καταστηματάρχης αρνηθεί να την εκδώσει, σύμφωνα με το άρθρο 47 του Ν.2065/92 μπορεί να καταγγείλει το γεγονός στις αρμόδιες αρχές ελέγχου της αγοράς, και φυσικά, μπορεί να αρνηθεί την αγορά, να αφήσει τα προϊόντα και να αποχωρήσει, όχι όμως να τα πάρει και να φύγει χωρίς να πληρώσει. Η κίνηση αυτή είναι παράνομη και πληροί την αντικειμενική υπόσταση του ποινικού αδικήματος της κλοπής, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να εμπλακεί σε περιπέτειες, τις οποίες προφανώς δεν επιθυμεί.
Για τους λόγους αυτούς και για την αποφυγή καλοθελητών, οι οποίοι θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν την νέα νομοθεσία για να ιδιοποιηθούν προϊόντα από τα καταστήματά μας παράνομα, συστήνουμε μαζί με την ως άνω υποχρεωτική πλέον πινακίδα και εγγύτατα αυτής να αναρτάται και η παρακάτω ενημέρωση, ούτως ώστε να αποθαρρύνονται φαινόμενα καταχρηστικής άσκησης των δικαιωμάτων των καταναλωτών.