tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Μερικές παρατηρήσεις σχετικά με τις φορολογικές δηλώσεις και το νέο εργασιακό νομοσχέδιο

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Ο Μάιος βρίσκεται λίγο μετά τα μέσα του, ενώ ήδη τελειώνουμε τη δεύτερη εβδομάδα μετά το Πάσχα και οδεύουμε ολοταχώς προς την τρίτη. Παρ’ όλα αυτά όμως το σύστημα των φορολογικών δηλώσεων εξακολουθεί να παραμένει κλειστό, ενώ θεωρητικά είναι όλα έτοιμα για την έναρξη των δηλώσεων, οι οποίες θα ξεκινούσαν μετά το Πάσχα. Από την πρώτη στιγμή λέγαμε ότι το «μετά το Πάσχα» είναι κάτι πολύ γενικό, κάτι που αποδείχθηκε άλλη μια φορά και στην πράξη, αφού ο Μάιος τελειώνει και ο Ιούνιος έρχεται με αρκετές ορέξεις!

Οι πληροφορίες μας λένε ότι μάλλον θα ανοίξει από εβδομάδα, αλλά τι με αυτό; Το περιθώριο των 5 μηνών για άλλη μια χρονιά έχει μείνει στα χαρτιά, άλλωστε καμιά χρονιά δεν έχει επιτευχθεί και θεωρούμε ότι ούτε πρόκειται να επιτευχθεί με τις λογικές που ακολουθούνται.

Φέτος λοιπόν πάμε για τη λογική των 2+1 μηνών. Γιατί λέμε 2+ 1 ; Για τον απλούστατο λόγο ότι επικοινωνιακά έχει περάσει έμμεσα στον κόσμο ότι η προθεσμία των δηλώσεων λήγει τέλος Ιουλίου και δίνεται ανοχή για άλλον έναν μήνα, με τις δηλώσεις να γίνονται δεκτές εμπρόθεσμα έως τις 27/8. Κάτι τέτοιο όλοι μας γνωρίζουμε ότι δεν ισχύει, αφού ο Ιούλιος είναι για το αστείο κίνητρο του 3% έκπτωσης για τα φυσικά πρόσωπα και των 8 δόσεων. Όλοι μας γνωρίζουμε ότι και τα δύο είναι αστεία, όμως τους διαλόγους που θα γίνουν με τον κόσμο τους φανταζόμαστε από τώρα.

Άλλοι θα πιέζουν για την έκπτωση, άλλοι γιατί θέλουν να κάνουν τη δήλωση για να φύγουν για το χωριό και άλλοι για να πάνε κρουαζιέρα… Το αποτέλεσμα φοβόμαστε θα είναι το ίδιο, αφού η πίεση όσο διαχειρίσιμη και να μπορεί να είναι, θα είναι αφόρητη στον φόβο του προστίμου και του «κάνε να τελειώνω εγώ», ενώ παράλληλα θα τρέχουν κι άλλες υποχρεώσεις διαφόρων ειδών, τις οποίες προφανώς και οι περισσότεροι αγνοούν ή δεν θέλουν να γνωρίζουν…

Η πρόταση είναι απλή και την αναφέραμε και στο προηγούμενο άρθρο: Ο Αύγουστος πρέπει να είναι κενός προθεσμιών, ο κόσμος να καίγεται. Θα πρέπει να θεωρείται μήνας διακοπών και ανάπαυσης και η πολιτεία να βοηθάει σε αυτό. Οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανθρώπινη ανάγκη. Δεν λέμε να νεκρώσουν τα πάντα, δεν μπορεί να γίνει αυτό άλλωστε, αλλά όχι απροκάλυπτα να ορίζεται τέλος Αυγούστου η λήξη των δηλώσεων με το κλασικό κόλπο που έχει γίνει συνήθειο τα τελευταία χρόνια με την προθεσμία. Το 27/8 δεν είναι τυχαίο… Μένει «κάβα» η 30/8 και η 31/8 προκειμένου να καλυφθούν τα όποια προβλήματα του συστήματος. Θα ξεχάσουμε το περυσινό 31/8 και ώρα 15.00, γεγονός που έκανε τους πάντες να πρέπει να συντονιστούν με το ρολόι της ΑΑΔΕ !!! Βέβαια, ακόμα και αυτή η «κάβα» να εφαρμοστεί, θα ανακοινωθεί την τελευταία στιγμή, αφού πριν όλοι έχουν σπάσει τα τηλέφωνα και τα μηνύματα με τη γνωστή ερώτηση «θα πάρει καμιά παράταση;».

Εάν η πολιτεία ήθελε πραγματικά να βοηθήσει, σεβόμενη τα βαρύγδουπα ευχαριστώ, θα έπρεπε να ορίσει την προθεσμία τουλάχιστον για τέλη Σεπτεμβρίου, έστω κι εάν έπρεπε να πάμε στη λογική των λιγότερων δόσεων, ενώ εάν βάλουμε και τη λογική του 5μηνου, θα έπρεπε να πάμε για Οκτώβριο. Από την άλλη, θα πρέπει να μελετηθεί η απλοποίηση πολλών εντύπων, ειδικά του Ε3. Στο έντυπο Ε3 χρειάζεται να δαπανήσεις πολύ περισσότερο χρόνο για τα περιφερειακά πληροφοριακά στοιχεία, παρά για τα ουσιαστικά που έχουν να κάνουν με την εκκαθάριση φόρου. Δεν είναι δυνατόν να ζητούνται, αλλά και να πρέπει να επιβεβαιώνονται έμμεσα με την υπογραφή μας, τόσα στοιχεία που είναι άσχετα με τον φόρο εισοδήματος.

Για το κομμάτι των δηλώσεων θα έχουμε κι άλλες ευκαιρίες να τα πούμε επί της ουσίας, αλλά και επί των προβλημάτων, τα οποία ελπίζουμε να μην προκύψουν, όμως παράλληλα στην επικαιρότητα τρέχει κάτι το οποίο επίσης αναμένεται να μας απασχολήσει ως λογιστές- εκκαθαριστές μισθοδοσίας και δεν είναι άλλο από το εργασιακό νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι σε διαβούλευση μέχρι την Πέμπτη 27 Μαΐου. Στο σημερινό μας άρθρο θα ήταν μια καλή ευκαιρία να σταθούμε σε ένα-δυο ζητήματα που μας προβλημάτισαν αρκετά, εκτός των όσων ήδη έχουν δει τη δημοσιότητα.

Αρχικά να ξεκινήσουμε από την Επιθεώρηση Εργασίας, η οποία στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι θα μετατραπεί σε μια ανεξάρτητη αρχή στις λογικές της ΑΑΔΕ. Η νέα αρχή θα έχει λειτουργική ανεξαρτησία και διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Ο διοικητής της θα επιλέγεται με ανοικτό διαγωνισμό. Θα έχει δυνατότητα ελέγχων όλο το 24ωρο χωρίς προειδοποίηση προς τον εργοδότη, καθώς και ελεύθερη πρόσβαση σε βιβλία, μητρώα, έγγραφα, αρχεία. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι η νέα αρχή θα μπορεί να επιβάλλει άμεσα πρόστιμα επί των παραβάσεων που έχουν να κάνουν με ζητήματα εργασίας. Στο νομοσχέδιο όμως δεν βλέπουμε κάτι πολύ βασικό… Το δικαίωμα της ακρόασης που θα έπρεπε να έχει ο εργοδότης που κατά την ελεγκτική αρχή θεωρείται παραβάτης… Ο ίδιος δεν έχει δικαίωμα να εκθέσει τις απόψεις του και να αντικρούσει τις όποιες απόψεις της ελεγκτικής αρχής!

Φαίνεται ότι θα συνεχιστεί δηλαδή αυτό που ισχύει και σήμερα, δηλαδή ο ΣΕΠΕ βεβαιώνει σύμφωνα με τις παραβάσεις που έκρινε στον έλεγχο, αλλά ο εργοδότης το μαθαίνει από το ραβασάκι κατόπιν εορτής, χωρίς να έχει ερωτηθεί για την υπόθεση. Το δικαίωμα που έχει, είναι μόνο να προσφύγει στα δικαστήρια, με τους όποιους χρόνους της ελληνικής δικαιοσύνης. Μέχρι την εξέταση και την ενδεχόμενη δικαίωση, ο εν λόγω δεν θα μπορεί να έχει ασφαλιστική ενημερότητα, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό.

Η λύση σε αυτό το ζήτημα θεωρούμε είναι απλήΑφού το ΣΕΠΕ θα γίνει ανεξάρτητη αρχή, η διαδικασία θα πρέπει να γίνει σαν της ΑΑΔΕ. Θα πρέπει να έχεις τις 20 ημέρες προκειμένου να εκφράσεις απόψεις και στη συνέχεια να υπάρχει και η ενδιάμεση διαδικασία της Δ.Ε.Δ.. Πόσες υποθέσεις δεν έφτασαν στα δικαστήρια λόγω της Δ.Ε.Δ.; Είναι πολύ απλό να το δει κάποιος βλέποντας τα στατιστικά των υποθέσεων που δικαιώθηκαν ή εν μέρει δικαιώθηκαν. Στη συνέχεια, εάν ο ελεγχόμενος δεν συμφωνεί με τη Δ.Ε.Δ., πάει στα δικαστήρια. Δεν λέμε ότι η διαδικασία της ΑΑΔΕ είναι τέλεια, όμως ο ελεγχόμενος έχει αρκετούς τρόπους να ασκήσει το συνταγματικό του δικαίωμα της έκφρασης των απόψεών του. Ακόμα και ο χειρότερος εγκληματίας έχει δικαίωμα ακρόασης… Ο «παραβάτης» του εργασιακού δικαίου δεν έχει!

Ένα άλλο ζήτημα είναι αυτό της ηλεκτρονικής κάρτας εργασίας, όπου το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ 2 θα ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του νομοσχεδίου, η ψηφιακή κάρτα θα μπορεί να είναι και μέσω εφαρμογής κινητού ή με τη μορφή που είχε έως τώρα. Το εν λόγω θα χρησιμοποιείται προκειμένου να έχει άμεση ελεγκτική δυνατότητα ο νέος ΣΕΠΕ. Όλα καλά μέχρι εδώ… Όμως το ερώτημα που γεννάται είναι ποιος θα είναι αυτός που θα επιβαρυνθεί με το κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας των απαιτούμενων συστημάτων; Θα υπάρξει πρόβλεψη για συμμετοχή από την πολιτεία ή θα πάμε σε λογικές ιδιωτικής πρωτοβουλίας; Εάν πάμε στο δεύτερο, που θεωρούμε και το πιθανότερο, ποιος θα είναι αυτός που θα επιβαρυνθεί το «κόστος ενημέρωσης» του έργου; Ποιος θα πείσει τον επαγγελματία ότι η επένδυση είναι αναγκαία γιατί δεν θα μπορεί να γίνει αλλιώς, αφού ως φαίνεται τα πρόστιμα μη συμμόρφωσης θα είναι τεράστια; Πόσος χρόνος προσαρμογής θα δοθεί για αυτό; Μήπως ο κλήρος θα πέσει έμμεσα πάλι σε εμάς όπως έγινε και με άλλες εφαρμογές;

Οι απαντήσεις στα ανωτέρω είναι απλές: Για οποιαδήποτε αλλαγή που βοηθά κατά κύριο λόγο την πολιτεία και έμμεσα τους υπόλοιπους, το κόστος θα πρέπει να καλύπτεται μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ ή με ολική μείωση φόρου. Επιπλέον, θα πρέπει να γίνεται σχετική καμπάνια από τα εμπλεκόμενα Υπουργεία προκειμένου να κατανοήσουν οι επιχειρηματίες την αναγκαιότητα του συγκεκριμένου έργου. Έχουμε πει κι άλλες φορές ότι δεν θα πρέπει να είμαστε κατά του εκσυγχρονισμού, το αντίθετο μάλιστα, αλλά αυτός θα πρέπει να γίνεται με τον σωστό τρόπο και με τον ανάλογο χρόνο προσαρμογής, ώστε να πετυχαίνει τον στόχο του…

Προφανώς και τα θέματα του εργασιακού δεν περιορίζονται σε αυτά τα δύο, αλλά είναι πολύ περισσότερα και θα τα αναλύσουμε εν ευθέτω χρόνω. Υπάρχουν αρκετές προτάσεις που σαν λογιστές τις έχουμε θέσει στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, το οποίο στη συνέχεια θα τις συμπεριλάβει στις προτάσεις που θα θέσει στον αρμόδιο Υπουργό.

 

Πηγή: www.e-forologia.gr