tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Νέες διακηρύξεις για πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Το πρόβλημα της πάταξης της παραβατικότητας στα καύσιμα είναι κατά βάση θέμα πολιτικής βούλησης και όχι τεχνικών μέτρων

Το λαθρεμπόριο καυσίμων βρέθηκε και πάλι στο κέντρο της επικαιρότητας μετά και τις αποκαλύψεις ότι παρά τις συνεχείς διακηρύξεις περί πάταξής του αυτό βασιλεύει σε όλους τους τομείς.

Κύκλοι των βενζινοπωλών τονίζουν ότι ο κλάδος επανειλημμένα έχει καταθέσει υπομνήματα προς την κυβέρνηση και τη Βουλή με τα οποία επεσήμανε ότι το πρόβλημα της πάταξης της λαθρεμπορίας και τις παραβατικότητας στα καύσιμα είναι σύνθετο ζήτημα και κατά βάση αποτελεί θέμα πολιτικής βούλησης και όχι τόσο τεχνικών μέτρων. Η πολιτική βούληση άπτεται τόσο της πάταξης και σύλληψης των μεγαλολαθρεμπόρων και των πηγών δημιουργίας λαθρεμπορικών καταστάσεων όσο και της διαφθοράς ορισμένων επίορκων δημοσίων υπαλλήλων χωρίς τη συνέργεια των οποίων θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθεί λαθρεμπόριο.

Κέρδος 1 ευρώ ανά λίτρο!

Δεν είναι άγνωστη σε κανέναν η μέθοδος της «χάρτινης» εξαγωγής καυσίμων με την οποία τα χαρτιά σφραγίζονται και «εξάγονται» και τα καύσιμα παίρνουν το δρόμο για διανομή σε αποθήκες στην εσωτερική αγορά με βυτία και «σλέπια» (πλωτές δεξαμενές ναυτιλιακού καυσίμου). Και μόνο στη βενζίνη από μια τέτοια επιχείρηση εξαγωγής πχ 40 χιλιόλιτρων, το κέρδος των λαθρεμπόρων ανέρχεται σε 40.000 ευρώ ή ένα ευρώ ανά λίτρο αφού τα καύσιμα αυτά απαλλάσσονται κάθε φόρου και δασμού που ανέρχονται ή και ξεπερνούν το ένα ευρώτο λίτρο! Σημειώνουμε ότι το νόμιμο συνολικό μεικτό κέρδος που μοιράζονται σε κάθε λίτρο βενζίνης τρεις κλάδοι, δηλαδή τα πρατήρια, οι εταιρείες εμπορίας και οι μεταφορείς ανέρχεται σε 7-8 λεπτά το λίτρο!

Το θέμα επανήλθε τον τελευταίο καιρό με παρέμβαση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) ο οποίος μίλησε για φαινόμενα παραβατικότητας και ζήτησε «αυστηρούς ελέγχους» αλλά αρνήθηκε την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτρονικού έλεγχου εισροών – εκροών στα  βυτία που μεταφέρουν καύσιμα από τα διυλιστήρια και τις αποθήκες των εταιρειών!

Το υπουργείο Οικονομικών

Η πάταξη της λαθρεμπορίας και της νοθείας στην αγορά καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης, αναφέρει σε ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών, απαριθμεί τις ενέργειες που έχουν ήδη υλοποιηθεί η δρομολογηθεί στην κατεύθυνση αυτή και επισημαίνει ότι μέχρι τον καλοκαίρι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Για τον Ιούνιο έχει προγραμματιστεί και η εγκατάσταση συστήματος GPS στα βυτιοφόρα και τα πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων. Ωστόσο  ακόμη δεν έχουν εκδοθεί οι σχετικές ΚΥΑ παρά τις διαβεβαιώσεις.

Αναλυτικότερα οι δράσεις, όπως τις παραθέτει το υπουργείο είναι:

•    Έχει διευθετηθεί το θέμα της χρηματοδότησης μέρους του κόστους προμήθειας και εγκατάστασης των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων στα πρατήρια, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και έχει ήδη ξεκινήσει η εγκατάστασή τους.
Τα συστήματα αυτά θα είναι συνδεδεμένα on line με τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων και θα μεταδίδουν στοιχεία για τις εισροές (τροφοδοσία) και τις εκροές (πωλήσεις καυσίμων).

Σχετικά με τη συγχρηματοδότηση θα υπογραφεί προγραμματική συμφωνία μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ και του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έως το τέλος του μήνα. Η σχετική ΚΥΑ δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β' 1171/15-5-2013.

Επιπλέον, η ολοκλήρωση του πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης της δράσης έχει προγραμματιστεί για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, ενώ στο ίδιο διάστημα έχει προβλεφθεί η προκήρυξη της.

Να σημειωθεί ότι έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προδιαγραφές του συστήματος αντλιών.

Παράλληλα βρίσκονται στο τελικό στάδιο υπογραφών οι δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις που αφορούν τις διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης και ελέγχου ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες και τα πλωτά μέσα μεταφοράς αντίστοιχα.

Επίσης έχει προγραμματιστεί άμεσα η ψήφιση τροπολογίας για την επέκταση εφαρμογής των συστημάτων εισροών – εκροών και στους μεταπωλητές καυσίμων, καλύπτοντας έτσι όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Η ολοκλήρωση της εγκατάστασης των συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών θα επιλύσει μεταξύ άλλων και το πρόβλημα της ελλιπούς παράδοσης καυσίμων στους καταναλωτές μέσω καταδολίευσης των αντλιών.
•    Έχει προγραμματιστεί για τέλος Ιουνίου η εγκατάσταση συστήματος GPS στα βυτιοφόρα και τα πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων. Ειδικότερα έχουν συνταχθεί ήδη οι προδιαγραφές των υπηρεσιών/λογισμικού παρακολούθησης των σημάτων GPS. Σε αυτές έχει ληφθεί υπόψη η λήψη δεδομένων τηλεμετρίας του συστήματος σφράγισης των δεξαμενών καυσίμων των βυτιοφόρων όταν είναι διαθέσιμο. Η δράση αυτή με την ανάπτυξη και του αντίστοιχου υποσυστήματος παρακολούθησης αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου.
Επίσης βρίσκεται στο τελικό στάδιο υπογραφών κοινή υπουργική απόφαση για τη δημιουργίας κέντρου ελέγχου της κίνησης των μεταφορικών μέσων πετρελαιοειδών προϊόντων μέσω GPS.

Στο τελικό στάδιο βρίσκεται επίσης η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των προδιαγραφών, της διαδικασίας και των όρων εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας κατά τη διακίνηση προσμετρημένων ποσοτήτων καυσίμων, μέσω σφράγισης των δεξαμενών των βυτιοφόρων, με δυνατότητα τηλεματικής μεταφοράς δεδομένων, σχετικών με την οποιαδήποτε παρέμβαση κατά τη διακίνηση.
•    Ολοκληρώθηκε η δημόσια τεχνική διαβούλευση σχετικά με τις απαιτήσεις για τεχνολογίες ιχνηθέτησης καυσίμων και συστημάτων ή υποδομών ψηφιακής παρακολούθησης και διαχείρισης ιχνηθέτησης καυσίμων.
Στη συνέχεια η Ομάδα Εργασίας κατέληξε στο σχέδιο των τεχνικών προδιαγραφών αξιολόγησης των τεχνολογιών ιχνηθέτησης καυσίμων και έθεσε τις προϋποθέσεις και απαιτήσεις διεργαστηριακού ελέγχου.

Κατόπιν το υπουργείο Οικονομικών προέβη σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υλοποίηση της δράσης «Διεργαστηριακή δοκιμή για την αξιολόγηση των μεθόδων και του εξοπλισμού προσδιορισμού των ιχνηθετών νέας τεχνολογίας σε καύσιμα». Η δράση αυτή βρίσκεται στο στάδιο εργαστηριακών δοκιμών. Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα είναι μία από τις δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ιρλανδία) που έχει προχωρήσει στην επεξεργασία αυτού του συστήματος, το οποίο θωρακίζει την αγορά από τη νοθεία και τη λαθρεμπορία, ενώ παράλληλα αυστηροποιεί και διευκολύνει τους ελέγχους ως προς την καθαρότητα των καυσίμων.