tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Νέες διευκρινίσεις για τον εξωδικαστικό

Ποιοι αποκτούν τη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών τους στο Δημόσιο και ποιοι είναι οι "κόφτες" λόγω περιουσίάς

Οδηγίες και διευκρινίσεις για τις αλλαγές που επήλθαν στον Εξωδικαστικό, δίνει η ΑΑΔΕ με νέα εγκύκλιο της, εν αναμονή της ΚΥΑ, με την οποία θα επιλυθούν διαδικαστικά, συνάμα ουσιαστικά προβλήματα για όσους επιτηδευματίες είχαν υποβάλει αίτηση υπαγωγής, χωρίς να προλάβουν τις νέες ευνοϊκές διατάξεις. 

Σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο, κατ’ αρχάς διευρύνθηκε το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης οφειλών προς το Δημόσιο με την κατάργηση του προβλεπόμενου ανώτατου ορίου οφειλών προς το Δημόσιο για ένταξη στη ρύθμιση, ήτοι του ορίου των 50.000 ευρώ αλλά και με την υπαγωγή στη ρύθμιση και των οφειλών που βεβαιώθηκαν στη Φορολογική Διοίκηση εντός του έτους 2017, ήτοι έως τις 31/12/2017, αντί του προϊσχύοντος χρονικού ορίου της 31ης/12/2016. 

Επιπλέον, επεκτάθηκε η εφαρμογή των ειδικών κανόνων ρύθμισης που ίσχυαν για οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) από 20.000,01 έως 50.000 ευρώ, σε οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) από 20.000,01 έως 125.000 ευρώ.

Συν τοις άλλοις, τέθηκαν νέοι κανόνες ρύθμισης οφειλών για οφειλέτες με συνολικές οφειλές (προς όλους τους πιστωτές ή προς το Δημόσιο, κατά περίπτωση) άνω των 125.000 ευρώ, που προβλέπουν την υποχρέωση του οφειλέτη να προσκομίσει αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών. Ειδικότερα, στις περιπτώσεις αυτές ο οφειλέτης πρέπει να προσκομίσει αξιολόγηση βιωσιμότητας και σχέδιο αναδιάρθρωσης οφειλών, από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα, ο οποίος είναι είτε φυσικό πρόσωπο που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος τουλάχιστον 5 χρόνια και διαθέτει άδεια ασκήσεως οικονομολογικού επαγγέλματος ή άδεια λογιστή φοροτεχνικού τάξης Α', είτε νομικό πρόσωπο, εφόσον η ως άνω αξιολόγηση και το σχέδιο υπογράφονται από φυσικό πρόσωπο που διαθέτει τα ως άνω προσόντα, το κόστος της οποίας βαρύνει τον οφειλέτη. 

Για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη προαφαιρούνται από το χρέος το 85% των προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής και το 95% των αυτοτελώς βεβαιωμένων προστίμων που έχουν επιβληθεί από τη Φορολογική Διοίκηση, ώστε το ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, βάσει του οποίου κρίνεται η βιωσιμότητα, να είναι πλασματικά μειωμένο, χωρίς ωστόσο το ποσό αυτό να ταυτίζεται με το ποσό αποπληρωμής της οφειλής που προτείνεται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης.

Προστέθηκαν, όμως κι εξαιρέσεις από τη δυνατότητα ρύθμισης. Συγκεκριμένα, το Δημόσιο δεν προτείνει ρυθμίσεις, εφόσον:
α) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, υπερβαίνει το ποσό των (50.000 Χ 25=) 1.250.000 ευρώ ή το 20πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο και

β) η προς ρύθμιση συνολική οφειλή υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ και η συνολική αξία των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και τυχόν συνοφειλέτη/συνοφειλετών που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη, υπερβαίνει το ποσό των (200.000 Χ 20=) 4.000.000 ευρώ ή το 15πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής, όποιο εκ των δύο είναι μεγαλύτερο.

ΠΡΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ- ΑΝΩΤΑΤΟ ΕΠΙΤΡΕΠΤΟ ΟΡΙΟ ΑΞΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
0-20.000 €: Δεν προβλέπεται
20.000,01€-50.000€: 25πλασιο της προς ρύθμιση οφειλής
50.000,01€-62.500€: 1.250.000€
62.500,01€-200.000€: 20πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής
200.000,01€-266.666,67€: 4.000.000 €
266.666,68€ και άνω: 15πλάσιο της προς ρύθμιση οφειλής