tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Νέες επιχειρήσεις μέσα στην κρίση. Έρευνα – «ακτινογραφία» της αγοράς

Ο φόβος για το αύριο «στοιχειώνει» τις νέες επιχειρηματικές προσπάθειες. Τι έδειξε η έρευνα του ΙΟΒΕ για το προφίλ του μικρομεσαίου που ανοίγει νέα επιχείρηση

Οι Ελληνες μέσα στην κρίση κάνουν αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα : Ιδρύουν μικρές επιχειρήσεις. Μ αυτά τα λόγια σχολίασε ο Πρόεδρος του ΙΟΒΕ Ανδρέας Κυριακόπουλος, το γεγονός ότι το καλοκαίρι του 2011, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ιδρύματος, το ποσοστό του πληθυσμού που βρισκόταν σε αρχικό στάδιο επιχειρηματικής δράσης ήταν 8%, φέρνοντας τη χώρα μας στην τέταρτη θέση ανάμεσα στις αναπτυγμένες χώρες του πλανήτη.
Στον αντίποδα, απαντώντας στο ερωτηματολόγιο της έρευνας οι νέοι επιχειρηματίες υποστηρίζουν ότι η οικονομική δυσπραγία έχει αυξήσει τις δυσκολίες ίδρυσης μιας νέας επιχείρησης, ενώ, ταυτόχρονα, θεωρούν ότι οι δυνατότητες ανάπτυξης μιας νέας επιχείρησης χειροτερεύουν χρόνο με το χρόνο.
Την ίδια περίοδο πάντως, ένας στους τέσσερις Ελληνες καταγράφεται ως επιχειρηματίας ή ελεύθερος επαγγελματίας, στρεφόμενος κατά κύριο λόγο στην επιχειρηματικότητα ανάγκης, και όχι στην επιχειρηματικότητα ευκαιρίας

Ωστόσο, στην έκθεση του ΙΟΒΕ καταγράφονται σοβαρές ενδείξεις ότι η κρίση έχει θέση σε κίνηση διαδικασίες αναδιάρθρωσης. Σε όλη την περίοδο της ελληνικής συμμετοχής στο πρόγραμμα GEM μέσω του ΙΟΒΕ, το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων εγχειρημάτων απευθυνόταν στον τελικό καταναλωτή.

Όμως, στην τριετία της κρίσης το ποσοστό αυτό είναι σαφώς μειωμένο. Από το 70% το 2005, τα τρία τελευταία χρόνια κινείται σταθερά κάτω από το 50%.

Μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ποσοστό των νέων εγχειρημάτων που κατευθύνεται προς υπηρεσίες προς επιχειρήσεις. Σε αυτό το δείκτη, εμφανίζεται μια σαφώς ανοδική πορεία.

Επίσης, το 2011 ένα στα τρία νέα εγχειρήματα κατέγραφε κάποια καινοτομικότητα ή/και χαμηλή ένταση ανταγωνισμού. Με αυτή την επίδοση η χώρα μας καταλάμβανε την 8η θέση ανάμεσα στις χώρες καινοτομίας. Αν το εύρημα αυτό συνδυαστεί με την μεταβολή της κλαδικής κατανομής των νέων εγχειρημάτων, δικαιολογείται η υπόθεση ότι πρόκειται για μια ακόμα ένδειξη αναδιάρθρωσης.

Από την άλλη πλευρά, παραμένει η διάσταση μεταξύ αυτοπεποίθησης των Ελλήνων και φόβου της αποτυχίας, κάτι που καταγράφεται συστηματικά σε όλες τις έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας από το 2003.

Οι Έλληνες εμφανίζουν έναν από τους υψηλότερα ποσοστά (σχεδόν 50%) σε ότι αφορά την εκτίμησή τους σχετικά με το αν κατέχουν τις γνώσεις, την ικανότητα και την εμπειρία που απαιτούνται για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ταυτόχρονα, τέσσερις στους δέκα επίδοξους – νέους επιχειρηματίες, δηλώνουν ότι φοβούνται την αποτυχία.

Επίσης, η Ελλάδα καταγράφει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά επιχειρήσεων «υψηλής ανάπτυξης», ανάμεσα στις χώρες της καινοτομίας, όσον αφορά τις προοπτικές δημιουργίας απασχόλησης.

Μόλις το 2,8% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων προσδοκούσε το 2011 ότι το εγχείρημά τους θα δημιουργήσει περισσότερες από 20 νέες θέσεις εργασίας μετά από μία πενταετία, ενώ τρεις στους τέσσερις δήλωσαν ότι προσδοκούν να απασχολήσουν το πολύ έως πέντε νέους εργαζόμενους.

Χαρακτηριστικό είναι πως η κρίση έχει οδηγήσει σε μια περισσότερο ισομερή κατανομή της νέας επιχειρηματικότητας ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες. Το 2005 σχεδόν το 25% των επίδοξων/νέων επιχειρηματιών ήταν γυναίκες, ενώ, αντίθετα, κατά την τριετία της κρίσης (2009-2011), η γυναικεία συμμετοχή στην επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων αγγίζει το 35%.

Το εύρημα είναι αναμενόμενο για δύο λόγους:

Ο πρώτος είναι η υπεροχή των γυναικών στην επιχειρηματικότητα ανάγκης, η οποία ευλόγως αυξάνει στη διάρκεια της ύφεσης.

Δεύτερον, το γεγονός ότι η ανεργία πλήττει περισσότερο τις γυναίκες από τους άνδρες, οδηγεί μεγαλύτερα ποσοστά γυναικών στην επιχειρηματική δραστηριοποίηση για την εξασφάλιση του οικογενειακού βιοπορισμού.